maling som tørker

Slettet bruker
REC 18.02.2019 kl 13:13 4383

Å følge med på handelen i REC-aksjer i dag er som å se på maling som tørker......

Kan det tolkes som annet at man sitter på gjerdet, både kort og lang, og venter på eventuelle meldinger om fram- eller tilbakeskritt i handelskrigforhandlingene?

Det er nå en uke side Q4 presentasjonen der TT ytret noe i retning av at man kunne forvente mer informasjon i løpet av en to-tre uker. Hva slags informasjon dette skulle være er vel ikke godt å si. Jeg antar at TT ikke er i posisjon til å forskuddere utfallet av Kina-USA forhandlingene, eller kan han? Det måtte vel i såfall være at de har blitt lovt at poly "skal med" i avtalen - om det blir noen i denne omgang.

Imens ser vi på at maling tørker.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Odi.1
18.02.2019 kl 13:14 4380

Fra Mars til og med Mai kan det bli enda mer malings tørke, de får lufte godt ut på Moses Lake :) Just say...
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2019 kl 13:22 4337

Ja, mye kan.....og mye kan ikke.
Man kan spå mye om REC, men sannheten er vel at hvordan RECs framtid blir er i stor grad avhengig av faktorer som ingen, verken i REC selv eller av spåmennene her på forumet, kan forutsi. Man kan gjette, men ikke vite. Siden så mange gjetter får jo noen rett, men å gjette er ikke det samme som å forutsi noe basert på velfunderte argumenter.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
nemi's
18.02.2019 kl 15:28 4138

TT nevnte at det kunne skje noe også før 1.mars, slik han/REC vurderte innholdet av den angivelige 'insight' i forhandlingene de nå besitter. Derfor de 2-3 ukene som også ble nevnt.

Så at noen gærninger her inne hevde at DET var grunnen til at TT og JUM ikke kunne kjøpe på innside info etter Q4... He he, dere er pinadø skvett gærne.

Liksom, at TT vet mer enn Xi og Trump om hva som kommer til å skje, og at solar og polysil dessuten kommer til å være en del av løsningen. Og før 1.mars. Dristig av TT, gitt.

Noen innside informasjon som ellers er kursdrivende innen de 2-3 ukene kan vi ikke regne med. Er vel rimelig opplagt når TT har annonsert ML stans, hvis da ikke Trump fikser sakene før 1.mars.

Og det er ML det handler om. Eller hva?? Det må dere nå ha skjønt. TT sier omsider det alle andre vet - at over 90% av solarverdidkjeden er i Kina, batteri og tomter synes far out, og REC's kan/vil ikke øke silan eksporten fordi PV-markedet for silan har tunge tider og semi-kundene ønsker sine andre alternativer.

Nei, hele presentasjonen handlet noe overraskende om handelskrigen, FBR og ML. Men det er det jo en grunn til - som også TT sa: med solar tilgang til Kina er alle våre problemer løst. Dristig, det også. Og mon det.

Jeg er redd denne CEO'en har svært liten tillitt i markedet. Tror de fleste føler på det, ja. Og så klarte han av alle ting å bruke tida på å rote seg inn enda en gang i 'forventer' , 'regner med' snarlig løsning på handelskrigen.

Bagdad Bob. Ædda bædda. Sier markedet. Som vanlig. Mens dagene til TT's nevnte 1.mars blir stadig færre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2019 kl 15:42 4096

China applauds ‘positive’ Donald Trump tweet ahead of Washington talks
https://sc.mp/crgsln
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2019 kl 15:53 4050

Du har flere gode poenger denne gangen nemi's som man kan være enig i. At man påberoper seg "insight" og forventninger i forhold til utfallet av forhandlingene mellom Kina og USA er sterke ord - det kan jo simpelthen ikke medføre riktighet Utfallet av forhandlingene er jo helt åpent. Om det var det TT mente da.

Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2019 kl 16:04 4011

Vi er sikre på at det skal skje noe om 2-3 uker sier selskapet gjentar sikre, så får et stakkars nick her inne tolke det som han vil.


REC:TROR PÅ LØSNING I HANDELSDISKUSJONENE DE NESTE TO TIL TRE UKENE

09:03
Oslo (TDN Direkt): Rec Silicon føler seg sikre på at det vil komme en avgjørelse eller form for løsning på handelsdiskusjonene mellom Kina og USA de neste to til tre ukene.



-Denne uken er veldig viktig for handelssamtalene mellom Kina og USA (..). Vi tror vi er en del av det som vil diskuteres med kineserne. Vi har ikke full innsikt i det som diskuteres, men vi føler oss veldig sikre på at det vil komme en avgjørelse eller form for løsning innen de neste to til tre ukene. Sannsynligvis vil vi få høre hva status er på handelskrigen neste uke, sier konsernsjef Tore Torvund under kvartalspresentasjonen tirsdag.

perstefan.praesterud@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
questi
18.02.2019 kl 16:10 3982

Jeg tror at representantene fra både Kina og USA har sammenfattet hver sin liste av ting som de skal ha opp til diskusjon. Det er nok ganske spesifikk slik at både varetype, kvalitet, kvantum, eventuelle opprinnelsessted, sats og periode for sats, er ting som man kan forhandle om.

https://www.pv-magazine.com/2018/09/26/us-members-of-congress-warn-of-rec-silicon-plant-closure/
Den 'insighten' er sannsynligvis en bekreftelse fra enten senator Maria Cantwell fra delstaten til MosesLake eller fra et høytstående medlem til U.S. Senate Committee on Energy and Natural Resources, om at REC er med i lista over ting som det skal forhandles om :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2019 kl 20:42 3673

Det er godt mulig at TT har en bekreftelse på at REC er med på forhandlingslisten, ja til og med signaler om at det er enighet om en løsning. Men, det er mulig at Trump mener at dersom man ikke er enig om en enhetlig avtale blir det ingen avtale i denne omgangen. Dette er spill på høyt nivå.

I tilegg legger Trump seg ut med Europa og truer med biltoll. Han erklærer nasjonal krise ang. muren. At mannen er litt smågal hersker det liten tvil om, så å spå noe som helst hvor Trump er involvert er mikdt sagt vanskelig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Randers
18.02.2019 kl 22:15 3512


Denne "innsikten" som det refereres til, er jo ikke noe stort mer enn vi på forumet har oppfattet for lenge siden.

TT må liksom si noe, og hva sier han ?

"Vi tror vi er en del av det som vil diskuteres med kineserne.."
"Vi har ikke full innsikt i det som diskuteres.."
"..men vi føler oss veldig sikre på at det vil komme en avgjørelse eller form for løsning (på handelsdiskusjonene
mellom Kina og USA) innen de neste to til tre ukene".

-Dette handler om handelskrigen/-diskusjoner mellom Kina og USA. Det kan kanskje komme en avgjørelse eller
form for løsning innen de neste to til tre ukene - eller ikke, Og en avgjørelse/form-for-løsning,
betyr ikke nødvendigvis et positivt utkomme for REC sin del.

Vi må (som TT) bare vente og se - og håpe det beste. Mens REC er forberedt på det verste, derfor
har de klargjort for full prod stans (ML) fra rundt 1 Mars. Styret tar avgjørelsen 1 Mars
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
spanjolen
18.02.2019 kl 22:23 3491

Da blir det full stans 1.Mars. Det vil ikke komme noen komplett løsning med avtaler på plass de neste to ukene. Kanskje en intensjonsavtale som kan signeres men det blir vel mest politisk vås for galleriet.

Det jeg mener er at Rec kan ikke sitte å vente på at politikerne skal legge alt til rette for full tilgang.
ML skulle ha stanset driften da produksjonskost ble høyere en salgspris. Enkelt og greit...
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
spanjolen
18.02.2019 kl 22:25 3484

Rec kursen er nå så lav at en eventuell emi kan bli vanskelig å få til... hva skal Emi kurs settes til?
Si at man skal gi 50% rabatt ved en rettet emisjon... hmmm nærmer oss veldig en kurs på 0 da...
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
nemi's
18.02.2019 kl 22:59 3404

TT sa på q3 at Taiwan var REC's viktigste solar marked. På q4 sa han at ML har 1 FBR kunde (på Taiwan). Og han sa nå det vi opplyste på HO også har skjønt, det er ingen utsikter til ny wafer-kapasitet i ROW i overskuelig fremtid, fordi det foreligger ingen investeringsplaner. Tvert imot, sier TT, og som vi vet godt - nær alle wafer-produsentene på Taiwan har avviklet driften.

De ukentlige pris-statistikkene omhandler i praksis asp-utvikling kun i Kina. Likeledes diskusjoner om "når markedet bedrer seg i 2H19" (i Kina). Og vi har hørt i årevis om langtidskontraktene på dyr polysil som angivelig skulle bli erstattet av spot avtaler som REC skulle profitere på (og nå kun ev. i Kina).

ML og fortsatt produksjon handler nå kun om lempede solar-tariffer i Kina. TT nevnte denne gang ikke FBR til anoder da han dro batterihistorien, tvertimot passet han på å si at det var silangass han har å tilby batterprodusentene, og som gjør REC unik som leverandør.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
19.02.2019 kl 08:42 3179

Ja, her demrer det for folk hva som har vært historien i snart fem år. TT lokker med handelssamtaler, «gode» kontakter hos kinesiske «partner» og oppofrende kunder som «bare sikler» etter granulert poly. Intet av dette har resultert i $$$. Eneste fornuftige grep som er tatt for å bedre situasjonen til selskapet, er å reversere Butte til å bli en velrennomert float-zone leverandør igjen.

Kinesernes framgangsmåte er så urimelig at jeg hadde mine håp i de 25 % toll som var bebudet i mars. Har ingen håp om at kineserne vil føye og bøye seg for å slippe 10 % toll. De må smake litt på 25 % som gale-Donald skrøt av. Han har jo skrytt av hvor mange tollpenger USA får fra de 10 % allerede. Samtidig kveles amerikanske selskap pga kinesisk toll. Konkurser blant bønder har i praksis doblet seg i 3-4 stater allerede. Og REC får lide med 57 % toll. Hadde det ikke vært rimelig at tollpengene delvis gikk til å kompensere businesses som REC Silicon som tynes av denne politikken? Nei, de skal nok Trumpen beholde for å ikke vise at hans budsjettpolitikk ikke er helt på tryne.

Om det skulle bli en «ullen intensjonsavtale» med kineserne for å redde dem unna 25 %, er jeg sikker på at den ikke er god nok i lengden. Kina er rett og slett blitt for godt vant og tror de kan ture fram som om de hadde rett til særbehandlig, og vil bruke enhver mulighet til å sno seg unna forpliktelser.

Jeg håper på 25 % toll, og at andre land følger etter inntil mer redelige handelsbetingelser etableres som normalen. Så får Butte alene drive skuta videre. Og så blir det nedstengning av ML inntil forhåpentligvis en batteriprodusent melder sin interesse. FBR-teknologien får da føres videre i regi av kineserne. «Hipp hurra, vi er så smarte og lever av å selge kunnskap!!!»
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.02.2019 kl 08:56 3135

Trump har brakt USA i en forhandlingsposisjon som må utnyttes til en skikkelig avtale. Dersom det blir bare en symbolavtale (som endringen i NAFTA-avtalen) er jeg redd for at det blir vanskelig å få kineserne til forhandlingsbordet igjen. It's now or never" sang Elvis, og jeg tror det er litt riktig her. Istedet for en symbolavtale er det antageligvis bedre å forlenge fristen for ytterligere økning i tollsatsene, eventuelt å kline til med 25% 1. mars. Jeg håper det ville åpne øynene til kineserne.

Dersom ting skulle kjøre seg skikkelig fast i forhandlingene slik at det ikke blir noen avtale, tror dere at man utenfor Kina vil vurdere om det vil være riktig å bygge om solarverdikjeden også utenfor Kina? Det er jo risiko forbundet med å være avhengig av kineserne i produksjonen av den raskest fremvoksende energikilden. Det skjønner vel kineserne også - selv om "sol" er bare en del av det det forhandles om.

Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
nemi's
19.02.2019 kl 13:45 2917

Nå gjelder det bare at Trump ikke forlenger 1.mars til å vare to måneder lenger, og at kineserne slik gradvis og stykkevis og delt klarer å sabotere seg gjennom 2019. For dette kommer ellers til å svi for dem:

https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/2186726/chinas-electronics-sector-has-most-lose-if-us-china-trade-war
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Turbon
19.02.2019 kl 13:56 2887

Jeg tenker at alle nå kan se 0,40NOK slikt et rett pris for REC...
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.02.2019 kl 14:11 2845

Tvert i mot, paradoksalt kan et negativt utfall føre til at et press nedover på kursen som igjen kan utløse dekning av short, og at kursen derved kan sprette opp.
40 øre, eller under 1 NOK for den saks skyld, reflekterer ikke verdiene i REC.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Turbon
19.02.2019 kl 14:24 2805

Det er mulig @KAWAS... Da ingen vet et dritt om hvor den er pa vej tenker jeg at der er mye annet derude med klare trender - hvorfor ikke ta et lodd i dem?
Det vil presse REC og mulig den spretter op av det... Time will tell.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.02.2019 kl 14:41 2769

Ja, time will tell!
Det eneste vi vet er at REC har cash til å hold det gående 12 mnd uten probemer, i følge TT.
Det er med andre ord ingen preserende situasjon mht en konkursproblemstilling.
Jeg antar at oppsiden i REC er enorm med en optimal utvikling i forhold som dessverre ligger utenfor selskapets beslutning.
Med en nyhet om at straffetollen avvikles eller drastisk reduseres vil kursen kunne eksplodere. Det er jo hva vi som sitter med REC-aksjer håper på.

Men alle må vel innrømme at til tross for en potensiell enorm oppside er aksjen forbundet med høy risiko. Det må man være seg bevisst.

Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
19.02.2019 kl 16:03 2644

Ref overskriften. Jeg kjøpte noe terassebeis i fjor. I følge selger var det tjærebrun farge. Når jeg smurte det på var fargen det jeg velger å kalle gusjegrønn - skrikende grønn... Så helt forferdelig ut, og jeg stoppet opp. Men så, stod og kiket på at beisen (malingen) tørket og så at fargen sakte men sikkert skiftet farge og endre opp som bestilt - tjærebrunt. Håper det blir slik med REC også. Solen skinner, det er full fokus på fornybar energi, det ligger en del triggere inne... Stor risiko ja, men spennende.
Let the sun shine on REC :)
(Ikke noe stort innlegg, men det skrives så lite om REC så jeg håper noen blir provosert til å slenge inn noen velvalgte ord. God middag. Kanskje litt soltørket klippfisk kunne passe...
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
19.02.2019 kl 16:13 2611

"Det eneste vi vet er at REC har cash til å hold det gående 12 mnd uten probemer, i følge TT."

Du skal ikke tro på alt du hører, eller høre på gamle menn som lokker barn med sukkertøy. Det du påstår er nok en "sannhet" med modifikasjoner, noe andre har ment noe om på et par andre tråder.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Turbon
19.02.2019 kl 16:17 2600

Det eneste REC har er jo problemer...
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
19.02.2019 kl 16:34 2569

Ikke problemer men utfordringer.
Store ja, men ikke uoverkommelige. Som i kortspill enten man har god eller dårlig hånd. Spiller man kortene rett så kan det gå bra likevel....
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Turbon
19.02.2019 kl 16:38 2554

Sa vi ska bette på REC's dårlige hånd og håpe det går bra likevel?
Sikrere da at den syner 0.40NOK og udlöser signalen slikt jeg ser det!
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare