Kombinasjonsfond.

IQ 713
18.02.2019 kl 15:05 2235

Min erfaring er at man kjøper Aksjefond (index) i dårlige tider og at kominasjonsfond er tingen i gode tider.
Kombifond holder balansen og det er en god ting når det svinger.
Redigert 20.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Powerslide
28.02.2019 kl 20:58 2139

Ville heller kjøpt indexfond som gir en bedre avkastning over tid.
Aksjesparer
01.03.2019 kl 07:33 2095

Er vel enig i det.
I dag er nok indeksfond og lansiktighet i markedet tingen.

"aksjesparer"
Slettet bruker
03.03.2019 kl 00:09 2033

For min del solgte jeg fondsandeler for barn i aktivt forvalta fond som ikke har prestert imponerende og som har tatt seg for meget betalt i årlig honorar, nærmere bestemt Eika Spar. De har prestert såpass at det har blitt gevinst, det er ikke det, men etter vi starta sparing der har det kommet så mange fond uten årlig honorar eller med kun maks 0,5% årlig honorar. 1,5-2% høres lite ut, men dette spiser mange tusen kroner når plasseringen når en viss verdi, tusenvis av kroner som heller burde gått til videre bygging av formue. Vel... Pengene står klare til å kjøpe fondsandeler fordelt på gratis fond og meget rimelig fond når alle børsene ligger i grøfta. Det spares i penger fram til det skjer, og dermed behøves det ikke kombinasjonsfond.
Slettet bruker
03.03.2019 kl 10:35 1977

Det er nettopp i dårlige tider man bør unngå indeksfonds. Eller dumme penger som enkelte kaller det. Verdensindeksen utgjøres i all overvekt USA og der vet vi at det er tek som får stor vekt i det du da kjøper. Vi så det i høst at flere aktive fonds slo indeks når markedet falt.
Aksjesparer
03.03.2019 kl 12:23 1952

Nettopp.
Og dette er jo ingen grunn til å avskrive indeksfond.
Jeg har selv økt i indeksfond etter børsnedgangen i høst.
Jeg minner igjen om at jeg snakker om langsiktighet.
Jeg er (for det meste) førtidspensjonist og indeksfondene mine blir også tatt ut over mange, mange år. Et visst ant andeler hvert år.
Men først om noen år. Fra den dagen jeg er 67 og f eks 12-15 år fremover.
Da får jeg mer ut ved høye kurser og mindre ved lave.
Indeksfondene mine har alltid ment å være mitt fine tilskudd til annen pensjon.
Så får jeg heller ha spenning og moro med noen enkeltaksjer.

"aksjesparer"
IQ 713
01.04.2019 kl 22:57 1751

Min strategi med å øke risiko i dårlige tider viste seg å være en suksess på kort sikt.