For nybegynnere og de som blir lurt til å kjøpe Norwegian aksjer


Pleier som regel ikke ta til forumer for å diskutere aksjer, gjør mine egne analyser. Derimot er det muligens mange som blir lurt av ulike hausere til å kjøpe aksjer i et selskap som blør penger og som snart er tom for blod. Det er viktig å ta egne avgjørelser på hva du bør gjøre, men om du ikke har peiling på markeder er neppe høyrisiko aksjer som Norwegian veien å gå.

Det som er viktigst å vite før du kjøper aksjer i Norwegian og som har vært klart en god stund nå:

1. Selskapet taper voldsomt mye penger, dersom man skal investere i aksjer er det smart å bygge opp en veldiversifisert portefølje med selskaper som tjener godt med penger. Det finnes mange av de på Oslo børsen, jeg skal ikke nevne hva jeg mener du bør kjøpe. En portefølje bør bestå av minium 8-10 aksjer (i følge min teori i hvertfall), om du velger å ta NAS som et lite bet inne i denne er det okei, men anbefales fortsatt ikke. Hovedargumentet er å ikke legge alle egg i samme kurv.

2. Selskapet går nå gjennom en gigantisk emisjon som gjør at antall aksjer stiger med 200%. Hva dette betyr er at f.eks i mai stod kursen i 310-320 kroner, tilsvarende en markedsverdi på 15 000 000 000 kroner. Med de nye antall aksjene vil tilsvarende markedsverdi være ca 105 kroner. Markedsverdien på selskapet er i dag ca. 4 milliarder kroner, med 3 milliarder cash tilført i emisjon, 7 milliarder til sammen. Det er 145 000 000 aksjer i selskapet etter emisjonen, dette gir en kurs på 48 kroner ca, noe som betyr at kursen skal betydelig ned.

3. Du ser kanskje at aksjen stiger igjen etter nyheten (fortsatt negativ for dagen), men det er også fordi markedet ikke er blitt tilført nye aksjer. Så fort markedet blir tilført nye aksjer etter emisjonen vil kursen mest sannsynlig kollapse. Dersom du ikke allerede har kjøpt, la være å kjøpe vil være min anbefaling. De som anbefaler deg å kjøpe er gjerne de som sitter på betydelige tap og har alt å vinne på at du kjøper og kursen går oppover, mens du har alt å tape. Om du absolutt har lyst til å kjøpe Norwegian aksjer, vent i noen dager og kjøp langt billigere. Dersom du allerede eier aksjer, bør du bestemme deg på om du skal være med på emisjonen eller ikke. Det er lite sannsynlig at du har mye å vinne på dette, ettersom kursen mest sannsynlige faller såpass mye at all profitten du tjener på å kjøpe billige aksjer egentlig bli borte.

Et enkelt eksempel:

Si du sitter på 100 aksjer som idag er verdt 9000 kroner og kursen faller til 50 kroner. Du har da tapt 4000 kroner på disse.
Si også at du kjøper 200 aksjer til 33 kroner, altså 6600 kroner og du kan selge disse på 50 kroner. Du har da gevinst på 4400 kroner. Altså en reell gevinst på 400 kroner, noe som ikke er verdt risikoen for å eie aksjer i selskapet. Det er meget sannsynlig at kursen kommer til å bli dumpet de neste dagene og oppturen idag bare er en effekt av folk som ønsker å være med på emisjonen, ikke investorer som har tro på kursoppgang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
ksandal
19.02.2019 kl 10:21 6738

Tenk på at en kurs på 100kr nå er det samme verdi som da den sto i over 300kr for en tid tilbake. Er den verd 300kr nå(altså 100kr) etter emisjon og nesten konkurs og de taper ufattelige 1000 millioner i mnd???

Hva tror du ville være en fear pris Norwegian når de tjener penger igjen til høsten kanskje? 60kr? 70? Tipper vi ser svært lave kurser når det er frislipp av emisjonssaksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
Tm3P
19.02.2019 kl 10:40 6649

Får jeg solgt til 70 så vil jeg få en fortjeneste på 33%. Kostnaden vil for meg være (91,5+33+33)/3= 52,5kr per aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare

Men som jeg har sagt mange ganger, å selge på 70 blir jo ønsketenkning på lang sikt. 9,5 milliarder i markedsverdi vil ta tid, om det noen gang skjer
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
Tigeren
19.02.2019 kl 10:47 6613

Ingen eier en eneste emisjons aksje før tidligst den 9.mars. Ingen kan selge en eneste emisjon aksje føre tidligst 9.mars. Nas vil holde seg stabilt på over kr 100/120. Ved nye gode børsmeldinger kan Nas klatre svært høyt de neste 14 dagene. Børsverdien er unormalt lav.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare

Greit ingen kan selge dem, men hvilken idiot sitter på aksjer han kan selge for 90 for å kjøpe dobbelt opp igjen til 33? Så fort folk har tegnet seg vil de dumpa aksjene de har og kursen vil styrte
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
lektor79
19.02.2019 kl 10:52 6564

Ta en lykkepille nå Polarbjørn. Du sliter med deg selv. For mange våkennetter du. Dette kommer til å gå meget bra.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
lektor79
19.02.2019 kl 10:54 6552

Inngang under 100 er sjukt billig. Garantert med tanke på sikt...
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
lektor79
19.02.2019 kl 10:55 6624

For noen uker siden, var 160 kr kriselavt.. Folk dundra inn... Aksjen er allerede dumpa i bøtter og spann vet du..
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
Tm3P
19.02.2019 kl 10:59 6603

70kr med ny kurs vil da tilsvare 210 med gammel kurs. Syns vel ikke det er helt urealistisk når de også har fått et innskudd på 3mrd.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare

Jeg er forsåvidt ganske lykkelig. Sover godt om natten spesielt med tanke på at jeg, i motsetning til deg som er inne i dette tapssluket, tjener penger på børsen. Eier null niks nada i Norwegian, kommer heller ikke til å gjøre det. Du er enten en troll eller så er du bare helt blåst, for virkeligheten står bokstavelig talt med jernpanne og slår deg i bakhodet. Slutt å dra med deg uskyldige, godtroende folk ned med et synkende skip
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
lektor79
19.02.2019 kl 11:02 6235

Norwegian Air Shuttle ASA, oftest omtalt kun som Norwegian, er et norsk flyselskap som driver kommersielle ruteflygninger med utgangspunkt i 17 baser i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Spania, Italia, Storbritannia, Thailand og USA. Wikipedia
Kundeservice: 21 49 00 15
Adm. dir.: Bjørn Kjos
Hovedkvarter: Bærum
Omsetning: 25,95 milliarder NOK (2016)
Knutepunkt: London Gatwick lufthavn, Oslo Lufthavn, Barcelona internasjonale lufthavn, Helsingfors-Vanda lufthavn
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
lektor79
19.02.2019 kl 11:03 6232

Tapt for mye du Polar... Får håpe du får inngang under 100 da..
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
lektor79
19.02.2019 kl 11:04 6228

det må jo være en grunn til at du er så engasjert :))) Siden du ikke har fremtidige planer i selskapet. Det er jo ditt valg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare

Nei, jeg kan vel kanskje svelge mine egne ord og ikke si noe bevisst. Dersom det skulle vise seg at de greier å bli lønnsomme i 2019 kan vi se de prisene. Derimot 2019 kan for bli et år med mye turbulens, ikke bare for Norwegian. Problemet er at de står dårlig til for endringer i markedet og for at det skal gå så må alt gå på skinner. Kjos sa i 2017 at de forventet et bra 2018, men det skjedde aldri - det ble verre enn noen gang før. Kjos lover gull og grønne skoger men har enda til gode å vise noe annet enn gråstein. Han lover et godt 2019 men han kan faktisk ikke bestemme det, noe som ble gjort klinkende klart i 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare

Stemmer det. Første gang jeg engasjerer meg her inne fordi jeg synes det er i overkant tragisk at sånne kronidioter som deg selv skal få folk med dårlig råd, godtroende folk eller de som ikke har peiling til å investere i en aksjer som mest sannsynlig vil halvere seg i løpet av de neste dagen/ukene. Jeg har også forsåvidt alt å vinne på at Norwegian fortsetter å fly, i form av billige flybilletter. Dersom du gjerne ønsker å tvile på min avkastning så langt i år står du fri til å se min shareville bruker som er åpen for alle, med tre stjerner, Poweradeb6. Der kan du også se at jeg ikke har eid Norwegian siden mai 2018, hvor jeg solgte med gevinst ;)
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
lektor79
19.02.2019 kl 11:14 6175

lektor79 skrev Innlegget er slettet
Ja det virker som du er en omsorgsfull fyr i forhold til andre med dine fromme ord..
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
Tm3P
19.02.2019 kl 11:15 7433

Hehe ja jeg tar ikke Kjos sitt ord for god fisk. Helt ærlig så tror jeg ikke jeg vil tjene på investeringen hvis de ikke blir solgt. Men blir de nå først solgt så kan jeg fort å ha doblet "innskuddet".
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare

lektor79 skrev Innlegget er slettet
:)
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare

lektor79 skrev Innlegget er slettet
Du har rett i en ting da, har ingen kjæreste. Det positive er jo at min fremtidige kjæreste slipper å se meg inne på et forum hvor jeg prøver å få folk til å kjøpe en aksjer slik at jeg har råd til mat på bordet :) Er dette din hverdag, lektor? Klokken er 11:23, har du tid til dette på jobb?
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare

Et salg til en eier som ønsker å videreføre det Kjos har skapt her til lands ville jo være det mest optimale. Han nevner jo at han er åpen for salg, men slik jeg har tolket det vil han ikke at noe skal endre seg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
lektor79
19.02.2019 kl 11:48 7343

Skal vi skilles som kompiser Polar?? Håper folk har til mat på bordet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare

Mulig det beste det. Ingen som tjener på å være ufine mot hverandre, noe som helst sted.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
wwbwb
19.02.2019 kl 12:00 7304

De fem edsvorne styremedlemmene i Norwegian sitter med et tungt ansvar for å ha sølt bort 11 milliarder kroner av aksjonærenes penger
www.dn.no
Det blir feil å kalle dette for et styre. Det minner mer om en moderne form for frimurervirksomhet.

https://www.dn.no/borskommentar/de-fem-edsvorne-styremedlemmene-i-norwegian-sitter-med-et-tungt-ansvar-for-a-ha-solt-bort-11-milliarder-kroner-av-aksjonarenes-penger/2-1-547007
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
lektor79
19.02.2019 kl 12:03 7285

De har jo forklart hva som har gått galt. problemer med langdistanse og nye fly. Tror ikke styret ønsket dette her akkurat. Uforutsette problemer skaper støy. Norwegian har alltid ryddet opp mot passasjerer.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
lektor79
19.02.2019 kl 12:09 7263

Stakkars de som selger nå... De gjør tabbe..
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
deadmau5
19.02.2019 kl 12:10 7252

Dette stemmer ikke. Ble 17.000kr fattigere og stuck i fort lauderdale i nesten 30timer før jeg kom meg videre etter at en norwegianmaskin streiket. Ingen kommunikasjon, ingen kompensasjon, ingen hjelp. Sto på egne bein der. Takk gud for reiseforsikring.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
lektor79
19.02.2019 kl 12:21 7219

Streik er noe dritt. Også for Norwegian. Alle taper på streik..
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
lektor79
19.02.2019 kl 12:21 7216

Kjosen har jo aldri lagt skjul på problemer og uheldige situasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
CC
19.02.2019 kl 12:35 7173

Sånn går det når man beveger seg på knivseggen finansielt. Problemene får store konsekvenser. Selv med 3 mrd. emisjon er NAS veldig gearet finansielt. Se på balansen ultimo året og legg på de ytterligere 33 mrd. som kommer med endring i regnskapsprinsipper med IFRS 16.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
ksandal
19.02.2019 kl 14:02 7074

80 tallet i dag..... 60 i morgen
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
lektor79
19.02.2019 kl 15:51 6998

Intrigemaker eller Ksandel?? Polarguten og jeg sluttet fred. Gode venner vi nå.. Forøvrig jobber jeg ikke i vinterferie/avspaseringsuka mi. Koser meg med å gløtte innom Norges beste flyselskap som kommer tilbake så det griner. Hei og hå!
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
Tm3P
20.02.2019 kl 09:30 6772

Hittil var det et veldig smart valg å kjøpe NAS på rundt 90kr :) Men faller kanskje litt tilbake når tegningsrettene kommer?
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
20.02.2019 kl 09:32 6758

Kjøp til 90 i går tilsvarer 52 kr i dag
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
lektor79
20.02.2019 kl 09:34 6732

Svir nå, men ikke på sikt. Norwegian er bedre stilt enn noen gang..
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
Tm3P
20.02.2019 kl 09:37 6701

Svir da ikke nå. Hadde man et snitt på under 105 så er man teoretisk sett godt i pluss.
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
Flipper
21.02.2019 kl 18:06 6450

Polarbjørn,

Du hadde, efter min mening det mest oppegående innlegg, og mye gode vurderinger.

Tok sin tid og finne tilbake til ditt innlegg; med så mange trådstartere blir det jo stor Surr i hele materien.

Dersom man lager et NYTT innlegg, så Bør alle, spesifikt vise i Headline, hva som er hva man ønsker å
frembringe av Nye Momenter; som ikke er dekket av trådstarter ( TS ).

Glem ALLE regnestykker, efter min mening, Right Issue, ble resultatet av at AIG '' forlangte, alt for sent, DD av selskapet ''
som ble utslagsgivende.

Dette er IKKE et nytt SDRL Ch.11. NAS har flust med en av de mest moderne flåter av fly i verden. De måtte sørge for at de
ikke kom under vingene til Gribbene på Wall Str., ( insiders all of them ); og presset til å selge fly / rettigheter etc. for a dime.

Nå har NAS fått nødvendig kapital til å FORHANDLE, og i flyverden ser vi alle at det er Moderne fly som er i vinden, ikke minst fra
Midt-Østen og Feast, samt Quantas Australia, sistnevnte må være det mest kritiske selskapet når de bestiller fly.

NAS har en flypark,close to 2nd to none, P.T.; MEN, har Rettigheter for all innenriks flygninger i Argentina + mer i Brasil, m / mer.

Hva som har skjedd er en, hva jeg vil kalle, en typisk '' Redningsaksjon '' for IKKE å bli prisgitt en Forhandling med kreditorer, som
vil sitte i førersetet, grunnet en svak motpart.

NAS har en flypark, bestillinger gjordt på gode betingelser. Mange flyselskaper vil Gjerne ha tidligere leveringer, og jeg ser en Stor
mulighet for at NAS bestillinger Boeing fly, kan overføres til andre selskaper i parallell diskusjon med Boeing, samt, Spesialist selskaper
som nettopp kjøper fly for leasing til flyselskaper, som da ikke må ut med en haug av kontanter/påføre seg høy gjeld; men kan utvide
flåten, og nå, med NAS's fly, få tidligere leveringer. NAS kan godt leve med hva de har i dag, endog ta levering av sine kontrakter for
nye fly som bestilt; al a, f.eks. SFL på shipping og rig markedet. Kjøper tonnasje ( parallell til fly ), og derav kan selskapene ha nye
'' enheter '' på gunstige betingelser som gjør Cashflow bright. Hva banker/Kreditorer og Bond Holders først og fremst ser på i et selskap
når de gjør sine beslutninger, er nettopp Cash Flow ( is King ).

Krisemasimeringen i NAS er skapt av disse Jackals, som jo Wall Str. er; så nå kan NAS forhandle i ro og mak for bra og gode avtaler
vedr. gjeld.

Krisen ble skapt av at Bond Holders og Kreditorer forlangte i lånebetingelsene at selskapet skulle til enhver tid ha 3 Milliarder på konto. En
ting jeg ikke har greie på, og som er mitt største problem å forstå, er Norwegian Bank, og dets forpliktelser etc. Men, merk, banker i Norge er
Garantert en viss sikkerhet, ikke minst enhver person med konto, dersom bank feiler. Mener det er Norske Stat som Garanterer for innskudd
i enhver bank i Norge, hvor enkelt personer garanteres for minimum 500K. Dette forsøkte EU å forandre på, fordi Norges garantier er mye bedre
enn ellers i EU. De fikk svar fra Norge, sikkert mer diplomatisk enn jeg sier, F*k U. Vi er ikke medlemmer av EU og takk for det. EU har jo også
forsøkt å stjele våre naturresusjer, så som vannkraft, det eneste som har vært billig i Norge siden etter WWII. Nå er det en Nordisk Strøm børs
som jeg ikke tror Norge er tjent med. Norge skal jo være Naturvennelig må vite. Det var vel hvorfor Statoil forandret sitt navn til noe, Ingen forstår
hva betyr, Equinor ?

Ifølge Wiki, valgte Engelsk: ( Visste jo at Staoil var et betent navn ) i disse tider med Miljø Idioter, som ikke ser at en gradvis overgang er nødvendig, de må vel fryse først om vinteren, ikke rent vann om sommeren, finne ut at en batteri mister 40 % av kapasiteten ved kun minus 10 C etc.

Derav:
The name Equinor was adopted in 2018 and it is formed by combining “equi,” the starting point for words like equal, equality and equilibrium, and “nor,” signalling that the company is of Norwegian origin, as this is the official country code.[7] The former name Statoil means in Norwegian: State-Oil, signalling that the oil company is public property.[8]

https://en.wikipedia.org/wiki/Equinor

NAS kan nå stille og rolig forhandle med, Super spesialister, som spesiealiserer seg på å kjøpe '' aktiva, les moderne fly, med tidlig levering ''; og lease ut, som er deres business. Endog kan NAS forhandle med Emirates Air, Quatar, Quantas you name it; som alle ønsker tidligere leveringer av fly de
allerede har bestille, og stoppe med NAS's bestillinger.

Mulighetene NAS har er ENORME i flyverten som nå er i en fase av en Revulosjon av Flyindustrien all told, hva komfort og nye motorer m / mer.

Å kjøpe NAS nå ER og BLIR en gullgruve.....

Selvfølgelig, IMO
Redigert 21.01.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare