Tallene forteller: Photocure er på vei mot det helt store i USA

Hayen
PHO 18.02.2019 kl 20:51 18703

Photocure er på vei mot et eventyr i USA
Det er nå det virkelig starter – og vi har allerede tallene på vår side!

Det har vært mye snakk om guiding i det siste.
Flere har også over tid vært svært dyktige i å komme med tunge argumenter for at Photocure blir en eventyrlig suksess i USA.

Jeg har tatt et dypdykk i tilgjengelige tall for Photocure for å finne ut følgende:
Er det mulig å analysere seg frem til hvor Photocure er i 2020?

Og ut ifra mine beregninger er vi nå inne i en akselererende vekst, vi har bare ikke merket at toget har fått opp fart allerede

Følgende er sett på:
1) Kan vi predikere hvor mange scope som kommer fremover med bakgrunn i trenden de siste årene?
2) Hvordan er omsetningen per scope, og er trenden flat/synkende/stigende

Hvor mange scope fra nå av og til og med q4 2020?
1) Antall nye scope har (selvfølgelig) økt siden q1 2015. Veksttakten var høy yoy (year-on-year) per kvartal i starten og fallende helt til q2 2017. Da skjedde det åpenbart noe og veksttakten yoy har økt hvert kvartal i perioden siden da. Hvis vi legger gjennomsnittlig økende veksttakt for perioden q2 2017-q3 2018, så finner jeg at antall nye scope i perioden har gitt akselererende økning i nye scope med 3,9 % per kvartal. Dette er igjen brukt til å predikere fremtidige kvartal med bakgrunn i gamle yoy vekst per kvartal.
Hvis (med trykk på hvis) denne trenden fortsetter, dvs den som har pågått hvert kvartal siden q2 2017, så får vi følgende antall scope i kvartalene fremover:
q4 2018 154
q1 2019 174
q2 2019 209
q3 2019 229
q4 2019 268
q1 2020 315
q2 2020 391
q3 2020 446
q3 2020 543

Hva vil Photocure tjene per scope i 2020?
2) Omsetningen per scope har gått opp og ned per kvartal siden q1 2015, men trenden er helt klar ; den øker.
Jeg har regnet på gjennomsnittlig omsetning per scope siden q1 2015. I q1 2015 var den på ca 88462 USD ( 4,6 mill delt på 52 scope), mens den i q2 var på 120 438 USD ( 16,5 mill USD delt på 137 scope)
Hvis trenden fortsetter lineært, så er inntekten på ca 141 000 USD ved utgangen av 2020.

Hva vil Photocure få i omsetning i 2020?
Trenden fra 1) og 2) over er så brukt sammen med følgende faktorer:
• Av alle nye scope er 70 % flexiscope
• Av de ca 130 rigide scope som pt er utplassert, så kommer 50 % av de til å kjøpe flexiscope de kommende kvartalene
• Det er så regnet på følgende bruksmønster for flexiscope:
a) Samme bruksmønster som for rigide
b) 2,5x bruk sammenlignet med rigide
c) 5x bruk sammenlignet med rigide ( dette er ikke tilfeldig valgt. Tanken er at flexi kan brukes til både turbt og overvåking, dvs 1x+4x bruk ift totalmarkedet =5x)
• Historiske sesongmessige variasjoner i scope er hensyntatt
• Hvert kvartal er utregnet individuelt ift antall scope, inntekt per scope mm

Dette vil gi følgende tall for 2020
a) 268 mill NOK
b) 491 mill NOK
c) 862 mill NOK


Caset kan/bør bli enda bedre
• Full refusjon fra 1 januar 2019 er ikke hensyntatt i tallgrunnlaget. Det i seg selv bør indikere høyere veksttakt for nye scope enn hva jeg har lagt til grunn.
• Flexixcope er mindre kapitalkrevende av flere årsaker. Produktet er nytt og man bør kunne forvente økt veksttakt av den årsak alene. Dessuten er det sikkert en del som har ventet med å investere til flexiscope var tilgjengelig
• Bruken per scope kan øke over mitt lineære anslag, noe som vil kunne ha særdeles stor effekt på omsetning totalt
• Permanent refusjonskode meldt november 2018 kan medføre at mange nye sykehus ikke finner gode grunner til å ikke investere i scope
• Når Cysview/blått lys er definert som standard of care bør det medføre at sykehus opplever et press for å ta i bruk cysview/blått lys. Dette for å unngå søksmål. Tallgrunnlaget mitt klarer ikke fange opp denne faktoren.
• Andelen flexiscope kan bli høyere enn 70 %
• Flere enn 50 % av de som har rigid idag, går til anskaffelse av flexiscope.

Konklusjonen nå er derfor at Photocure, med bakgrunn i trender, er på full fart mot flere hundre mill i omsetning i USA i 2020.
Det er også mange faktorer som kan gjøre caset enda bedre.

Jeg legger ut samme innlegg i gruppen på facebook. Der vil dere også finne relevante grafer.
Kommenter gjerne direkte der eller her, evt send meg melding på fb hvis noe er uklart, eller dere har spørsmål


Redigert 21.01.2021 kl 03:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 17:12 4797

Takk Hayen,
Blir virkelig spennende å se om de klarer 21 skop i Q1, slett ikke umulig basert på Q4 og at flexi skopene nå er ok igjen...

USA hadde i Q1 2018 en omsetning på 12,7 mill så da må vi opp 80,3% det kvartalet. Ikke umulig når vi nå vet at Q4 la på seg 76%.

Det er dette som genererer big money på sikt, men mange faller av underveis da de ikke skjønner trendbildet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 17:34 4715

Hva sier trenden din om kostnadsnivå intern i PHO. Har du tatt høyde for at det tydeligvis koster 1050 kroner for selskap å selge for en 1000 lapp? Og at det heller ikke skal ta slutt på det med det første, andre eller tredje?
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
focuss
27.02.2019 kl 18:04 4658

Hayen
Gratulerer med veldig gode estimater. Selv er jeg godt fornøyd med Q4 resultatene, men ikke at MSA investeringene fortsetter gjennom 2019. Når det gjelder det har jeg blitt feil informert av selskapet. At 99% av pasientene søker seg til BLCC sykehus er ekstremt. Guidingen bryr jeg meg lite om da de ikke har noe grunnlag å bygge på. Reaksjonen på børs er jeg selvfølgelig ikke fornøyd med. Regner med det skyldes ny info om investeringer samt at markedet hadde forventning om ny og høyere guiding. Så får vi se hva Norne gjør. Ikke rart om de nå kommer med kjøpsanbefaling. Det er fortsatt mange som skal oppdage PHO. I dag ser vi hvorfor det var klokt av Norne å gå for en hold anbefaling før rapportering.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Hayen
27.02.2019 kl 18:32 4569

Focuss,
Usikker på om dagen idag er en dag for gratulasjoner.
Vi har vel begge lidd et surt papirtap.
Estimatene min er 0% subjektivt vurdert. Grunnlaget er kun hva jeg har funnet og vurdert som holdbare trender.
Jeg blir bare mer og mer enig med deg om at guiding for 2020 aldri skulle kommet i sin tid. Den ligger som en klam hånd over selskapet og kursen, når de istedet skulle siktet mot å bli soc, og hva dette i praksis innebærer i markedsandel i USA totalt, 25 største msa, turbt osv.

Det går egentlig ganske bra med pho, og jeg ser for meg at veksttakten øker utover 2019 pga flexi og refusjon overvåking, men akkurat nå drukner rekord i scope og yoy-vekst i uendret guiding og flere ansettelser for å gi raskere vekst
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 18:59 4501

I think it would be fair to say that the element of the costs, a topic which has been hausse swept under the carpet as not important (as these costs were already accounted for) They are obviously not. There are also more costs to come which in turn pushes out the time frame for profitability.

Despite what some think about bottom line in a growth company not being important, it is important to certain smånisser and other investors and thus the "fortsatt rød" headline still causes people to sell in panic and frustration.

This brings us to the investors in PHO. It is obvious that there are many small investors in PHO who move their capital around where they think they can get the best short term return. You see thus by the tiny posts of shares that are sold (50, 200, 300 shares etc) When they realise that the goal posts are moved another couple of years down the line and the next 9 months will essentially have few to no triggers, they.move their cash elsewhere and we get the kursmassacre that we got today.

Dahl's comments today essentially take out the "spenning" for 2019 as we are basically told that the year will be unprofitable. The whole guiding situation has been one clusterfuck after another and has contributed in a bug way to the massacre at the last 2 presentations.

Therefore it is fair to say "same old Photocure" as they have an incredible ability to communicate to the market in the worst possible way.

I would imagine we will see much less volatility for the rest of 2019 and most likely non existent volume first half 2019 (apart from perhaps the next week)

For me now it a classic sit.and hold stock. The unknown has been removed and thus makes it less volatile and less attractive to smånisser and traders.

It's a case if wake me up in 2020 and let's see where we stand.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 19:16 4449

En meget god og antagelig riktig analyse av dagens presentasjon the Power. Enhver PHO aksjonær burde ved de visjoner som selskapets ledelse farer med, være glad over hvis årets sluttkurs ligger over dagens laveste kurs.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
27.02.2019 kl 19:19 4433

Jeeezez, da har du jo blitt enig med meg, thepower ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
27.02.2019 kl 19:53 4355

Du er opptatt av kostnadene og det har jeg ikke problemer med. Men du velger å dekke denne delen uten å fortelle hele historien. For på spørsmål så understreket Dahl at selskapet kunne gått ned overskudd innen et par måneder, dersom det var hovedmålet. Men når selskapet ikke ville gjøre det, så skyltes det den unike posisjonen selskapet befant seg i MHP vekst. Men for å kunne vokse maksimalt var det behov for å investere mer for å øke veksten.

Når selskapet har som ambisjon om at BLCC teknooogien skal bli SoC på litt sikt, så krever det at veksten fortsetter å akselerere. Det å sikre seg størst mulig markedsandel før patentene går ut og andre aktører begynner å snuse på markedet, er viktig å gjøre for å gjøre det sa vanskelig som mulig for nye aktører.

Det skulle vært artig å høre gråtekonene dersom PHO skuslet bort muligheten til å gjøre BLCC til SoC når muligheten nå ligger her.

Jeg er meget fornøyd med at selskapet satser på maks vekst for poden måten å sikre at BLCC inntar posisjonen som SoC så raskt som mulig gjennom å ta så store markedsandeler som praktisk mulig. PGO har så langt gjort det neste riktig for å innta den posisjonen. Men dersom man nå slakker av på satsingen for å tilfredsstille kortsiktige aksjonærer, så svikter selskapet dem av oss som ønsker å være med på en eventyrlig reise frem mot et tidspunkt da PHO leverer nøkkelproduktet til det som vil være SoC innen blærekreftdiagnostisering.

For den dagen er det mulig å få oppleve, men det skjer verken i år eller neste pr. Den største trusselen for at vi kan få oppleve dette er verken Dahl eller Schneider, men at viaksjonærer blir tvangsinnløse fordi en større aktør sluker selskapet for småpenger.

Enkelte skjønner dessverre ikke sitt eget beste da de blendes av grådighet og en tro på at suksess må oppnås innen noen måneder for at den skal smake.

PHO er på vei, på god vei og det går raskere og raskere. Faktisk har det nye PHO nettopp tatt fatt på veien som skal lede selskapet til toppen. Refusjon for surveillancemarkedet har vært i kraft knappe to måneder, kun et fåtall flexiscope er utplassert og enda færre er kommet i operativ drift. Men det ligger nå flere år med kraftig vekst forsn oss. Hvorfor fokusere på historien når man kan se lyst på fremtiden?

PHO har et FDA godkjent produkt å selge ogantall scope, som utgjør inntjeningspotensialet, er i ferd med å akselerere. 157 ved inngangen til 2019, sannsynligvis 200+ ved inngang juli 2019 og 250+ ved inngang 2020! Selskapet har full kontroll på kostnadene og investerer for raskere vekst og måloppnåelse!
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Durable
27.02.2019 kl 20:07 4311

«Haha Hayen, tallene forteller bare en ting og det er at Pho har dritet seg ut atter en gang. Samtidig så skal de altså fortsette med det langt inn i 2020. Om da kostnadene endelig er betydelig lavere enn inntekter gjenstår å se. Med de nisser som leder selskap, siden i dag inkluderer jeg Schneider, samt de som sitter i styret, så kan dette betviles på det sterkeste.»

Og dette innlegget forteller at du ikke bryr deg om at du fremstår som en simpel, ubehøvlet, håpløst arrogant, kunnskapsløs drittsekk av en forumdeltager.

Hayen derimot er top notch. Han har nedlagt mye tid og krefter i å lage en trendanalyse, hvor han med sine anslag traff EKSTREMT godt.
Det er bare å ta av seg hatten for Hayen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 20:27 3921

Den trendanalysen som Hayen har laget står det stor respekt av, det mener jeg. Det ledelsen presenterer i dag trekker jeg ikke hatten for. Da kan du gjerne kalle meg hva du vil Durable, kunne ikke brydd meg mindre. :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 20:28 3904

ONUK er desperat for enda billigere inngang,baiser dag-natt,uten pause...hahaha
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
clanz
27.02.2019 kl 20:35 3880

Det er ikke bare det at kostnadene er et problem på kort sikt mht. lønnsomhet.

Hele denne analysen til Hayen er jo basert på at det oppstod et trendskifte fra 2017, som tilfeldigvis sammenfaller med starten på oppbyggingen av salgsorganisasjonen med selgere i USA. Da må det være lov å spørre seg om det være rimelig at en massiv oppbygging av selgere i usa påvirker salget og hvertfall langt på vei er selve årsaken til trendsikiftet i antall nye scope/new accounts?

Når man forsøker å påpeke dette blir det feid under "hauseteppet" som negativ vinkling. Men når man nå har 40 selgere i USA.. er det ikke lenger bare å doble salgsorganisasjonen hvert år framover... og det stiller selvsagt spørsmål til om salgsveksten framover vil holde seg på lengre sikt når økningen i salgsorganisasjonen snart flater ut.

Jeg har hvertfall null tro på at vi har 542 scope i q3-2020. Vi skal være veldig fornøyd om vi framover klarer å holde på 20 nye scope hvert kvartal.
Dette er ikke svart hvitt, så selv en konstant vekst på 20 scope vil være veldig bra og trolig kunne øke kursen vesentlig om kostnadsveksten flater ut.

Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 20:39 3866

Jeg skulle ønske du hadde rett pusimiga, dessverre ikke. Men er nok verst for meg det..............
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 20:48 3841

Vidar Hansson, Mr Photocure framfor noen, og mannen bak teknologien som i dag danner grunnlag for Pho sine produkter, er en veldig klok og dyktig mann.
Det er og en mann man skal lytte til, og vektlegge hva han sier.

Hans berømte utsagn, fra mange år tilbake, står som en bauta hugget i stein. Like aktuelt den dag i dag som da de bevingede ord falt, som en forklaring på hvorfor Pho aldri lykkes med noe.

«Photocure bruker penger som fulle sjøfolk»
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
27.02.2019 kl 20:49 3835

20 scope i kvartalet evnet selskapet i Q4 og da var majoriteten regide scope. Kun 2 scope levert i Q4 var flexiscope. Vi har i dag hørt Dan fortelle at det er en langdryg prosess å selge inn flexiscope, spesielt til utørologmiljø på utsiden avvsyjwhus. Men flere av disse salgene vil nå materialisere seg utover i 2019. Det er derfor god grunn til å anta at antallet overstiger 20 scope.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 20:55 3809

Det stemmer nok, men du unnlater å ta med at samme Vidar Hansson kjøpte seg inn igjen i Photocure høsten 2018.

https://e24.no/pluss/boers-og-finans/photocure/photocures-siste-hinder-blaerekreft-skal-bli-big-business/24467694
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
bravi
27.02.2019 kl 21:05 3774

Jeg pekte på dette med utgiftene for noen dager siden og fikk bare sure oppstøt tilbake for det. Mange ønsker bare å lese det de selv liker og agere deretter, en dårlig strategi i aksjemarkedet.

Kursutviklingen etter Q4 gir flashback til tiden i Biotec Pharmacon. Vet ikke hva jeg skal si om denne Schneider, han må vel få bonus før han kan levere. Kassa er foreløpig velfylt slik at det kan bli en råd med det også.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
SomSa
27.02.2019 kl 21:17 3727

Londonmannen
Problemet er kostnadene, heller ikke at PHO presterte negativt tall og det er heller ikke salgstallene. Problemet er guidingen for 2020. I 2017 var aksjen ca. 38, da Kjetil gav en salgs-guiding på USD 20- USD 25 mil for 2020 for TURBT markedet ble aksjonærene misfornøyde og aksjen falt kraftig. En oppdatering skulle komme pga at PHO fikk refusjonsordning for surveillance-markedet som er ca. 4 gager større enn TURBT markedet. Etter at vi ventet med tålmodighet i ca. 1,5 år endres ikke guidingen på USD 20- USD 25 mil.
Hør på dagens Podcast, til og med sier Daniel at *****dette var setback*** for selskapet. Jeg tviler på at jeg har hørt feil. Heldigvis skal problemene for flexi scope være løst innen mars. Pasientgrunnlaget for PHO kan være ca. 1,7 millioner og det er uakseptabelt at kun 20000-25000 pasienter skal behandles i 2020. PHO sier og skriver mange fantastiske ord om Cysview , dette hjelper ikke lenger. Innen 2019 må de begynne å bevise at Cysview er et fantastisk produkt og sykehusene vil bruke ellers er aksjen død.

************************************

Fra 12:30 om guidingen, Daniel sier "It was a setback a little bit"
https://soundcloud.com/user-972208711

**************************************
For meg og mange andre var ikke "a little bit" når pasientgrunnlaget har økt fra 324,094 til ca. 1,7 millioner. Dette var en meget elendig guiding.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 21:26 3693

NilsAB skrev Vel talt!
Hvor mange aksjer har Vidar Hansson i Photocure, og når kjøpte han sine siste aksjer?
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
focuss
27.02.2019 kl 21:27 3688

Spørsmålet er: Hvilken strategi vil tjene aksjonærene best?

1) Gjøre som tidligere kommunisert og gå med overskudd i løpet av et par måneder
2) Gjøre som de la frem i dag, fortsette investeringer gjennom hele 2019 og utsettelse av blå bunnlinje

Aksjonærene er nå med rette utålmodige og ønsker positiv utvikling av sine verdier raskest mulig vil jeg tro. Burde ikke være noe fare med å utsette videre investeringer litt for å prioritere og endelig vise overskudd. Hvem bestemmer hvilken strategi som bør velges? Jeg mener det er aksjonærene. Skal man velge å sette makt bak kravet så er GF sted og tid for det. Egberts bør være i kontakt med hva aksjonærene vil, men jeg er usikker på om han er det. Hva ønsker HS, kursen raskt til 100 eller at Scneider raskt kan bygge større organisasjon under seg? Jeg tror jeg ville gått for 1 års utsettelse av videre investeringer og heller bevist at lønnsomhet kan oppnås før det investeres mer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 21:29 3641

Ca. Sept-okt
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 21:34 3631

Egberts vet nok hva han vil. Om det dekker seg med resten av oss aksjonærene er jeg ikke så sikkert på......
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
focuss
27.02.2019 kl 21:42 3599

Det er faktisk slik at det eneste Egberts og Schneider har bidratt med så langt er å øke kostnader og utsette lønnsomhet. De bør få kjenne på at dette mener aksjonærene ikke er bra nok med det utgangspunktet som foreligger. PHO er et administrasjonstyrt selskap uten aksjonærer i styret. Det er aksjonærenes største utfordring.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
focuss
27.02.2019 kl 21:44 3577

For min del må styret gjerne kaste Schneider og gi jobben til Bellete.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 21:46 3549

Kaster styret i tillegg Dahl, så høres det greit ut. Så tar du styreformanskap focuss. :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 22:12 3499

He's been in the job 4 months, is the only guy in the company with any high level experience of commercialising a product in the states and you want to get rid of him.

All it took was a 15% fall in price and you start already with the criticism of the 4 month old CEO. The CEO of the same company that you have spent haussing to the heavens for the past 18 months. It's deja vu

I really don't understand why you are invested in a company when you have no confidence in the CEO. Probably best for you to sell.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
focuss
27.02.2019 kl 22:23 3462

Alt av verdi som har skjedd i Photocure har skjedd før Schneiders tid. Bellete kjenner dette markedet bedre enn noen. Første anledning Schneider hadde til å påvirke selskapet så ble hans bidrag å utsette lønnsomhet ved å øke kostnadene. Jeg synes det er på sin plass at han får høre at aksjonærene ikke synes det er helt greit. Forøvrig, enig i at det ikke er greit å dømme ham etter fire måneder, men aksjonærene via styreformann bør påvirke beslutninger. Ikke lett selvfølgelig med den aksjonærstrukturen vi har. Fondsforvaltere som er aksjonærer aksepterer gjerne det meste som kommer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
focuss
27.02.2019 kl 22:38 3409

Hører webcast igjen og hører Dahl fortelle at å bli lønnsom i løpet av et par måneder "Would be a stupid thing to be" Ja ja. Da så. Antar thepower er helt enig i det.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 22:53 3368

You should just sell Focuss. If all you can is criticize the senior management.

You don't understand the philosophy of the company and obviously don't see the massive potential to take 70% of MSA and become SOC by investing heavily now

Don't you realise that this has the potential to reach 1900kr a share?

Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 23:00 3339

I love when after the last two presentations and a large drop Foccuss starts attacking the management.

This is most likely because both times he sold in advance and then tries to influence the stock downwards so he can buy in.again before all is forgiven and the haussing begins again before the next presentation.

I've been this game long enough to spot that my old son. Isn't that right Focuss??
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
focuss
27.02.2019 kl 23:23 3250

thepower
Jeg forstår deg slik at du foretrekker mer investeringer i 2019 framfor en liten investerings pause med raskt overskudd som resultat. Da bør du slutte å sutre over aksjekursen. Ingen katastrofe å vise markedet at investeringene er lønnsomme før nye investeringer som ikke var planlagt igangsettes. Hva man velger har ingenting å si for hvilken markedsandel til slutt oppnår i USA. Det påvirker bare hvor raskt PHO kan vise lønnsomhet og vekst i aksjonærverdier.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
bravi
27.02.2019 kl 23:35 3204

Dette Q4 var en nedtur, ingen tvil om det. Når det først begynner slik med "investeringer" vil det ingen ende ta. Utgiftene vil bli permanente bortsett fra kostnadene med stillingsannonser etter enda flere selgere. Trenges det egentlig selgere for å forsyne de sykehusene som allerede har skop med Cysview, dét kan bestilles på nettet. Mange er godt fornøyd med utplassering av 20 skop, dét er 3 ganger mere enn i Q3 men ikke så imponerende hvis man ser på antall selgere. Hvis 40 selgere klarer 20 skop i kvartalet vil det si at i snitt klarer hver selger kun ett (1) skop på 6 mnd. eller bare 2 stk i året. Det er lite når man vet at dette gjøres i samarbeid med KS. Utplasseringen av skop var mye høyere/ selger tidligere når de nesten ikke hadde noen selgere.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
focuss
27.02.2019 kl 23:44 3190

Det hadde ikke trengt å bli en nedtur, men Schneider/Egberts har valgt å lage det til en nedtur. De regner vel med at aksjonærene er en gjeng med sovende idioter. Og det har de trolig rett i.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
focuss
27.02.2019 kl 23:56 3152

Dahls uttalelse om at "å vise overskudd om et par måneder vil være idiotisk" burde få den aller mest søvnige aksjonær til å reagere. Egentlig så tror jeg ikke slike tanker kommer fra Dahl, men er kanskje slikt han må si for å beholde jobben.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Durable
28.02.2019 kl 01:11 3059

Angående Radforsk-podcasten, Schneider sa ikke «it was a setback», han sa «I think we need to step back,...and take a look at the situation».

Jeg forstår at tålmodighet er blitt en mangelvare hos endel aksjonærer, spesielt de som har vært med i endel år og det er helt forståelig, men en smule tålmodighet er dessverre det som trengs nå i dette caset.

Dan Schneider har ledet selskap som har vært i nøyaktig denne situasjonen før.
Han vet hva som trengs, hvordan ting skal gjøres og han kjenner den amerikanske helsesektoren og US-markedet ut og inn.
Han har til og med erfaring med drug-device produkt, som Cysview er.

Dan IS the man!

Men, det kommer til å ta litt tid. Han har kun sittet i CEO-stolen i 4 måneder.
Dette kommer til å gå veien, og bli meget lukrativt på noen års sikt.
Planen min er å akkumulere så mange aksjer jeg klarer fremover, selv om jeg allerede har et ganske solid femsifret antall aksjer.
Denne kaken kommer til å bli fantastisk god, og jeg vil gjerne ha et så stort stykke av den som mulig. :-)
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Durable
28.02.2019 kl 01:21 3048

Jeg forstår godt at du er irritert og frustrert, focuss, men ta det med ro.
Jeg tror du kommer til å få rett i dine spådommer til slutt, selv om det kanskje kommer til å ta et år eller to lenger å komme dit enn mange kanskje hadde håpet på.

Jeg støtter deg i at PHO nok burde prioritert å vise markedet en liten blå bunnlinje i regnskapet, men vi må rett og slett bare stole på at Dan Schneider vet best, og at dette vil gi oss best uttelling på langt sikt.

Dette er tross alt hva Dan The Man gjør. Han har gjort det før, og vet nøyaktig hva som trengs.
Han ønsker å investere noe mer midler nå, for å kunne øke inntjeningen senere.

Utgift til inntekts ervervelse, som det så fint heter.

Dahl støttet opp om dette synet, og mener at litt økte utgifter til investering nå, vil kunne gi adskillig mer tilbake på bunnlinjen i 2020, 2021 og videre.

Jeg er enig med deg, focuss, at denne strategien kanskje er noe aksjonærene kunne fått være med å påvirke (eller i alle fall blitt informert om!), men samtidig synes jeg Schneider skal få lov til å prioritere dette, hvis han mener det er det riktige.
Schneider har tross alt gjort nøyaktig dette tidligere, med enorm suksess. Han fortjener vår tillit og litt handlingsrom. :-)
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 01:25 3043

Bravi - ingen tvil om at markedet reagerte negativt etter presentasjonen, men tror du det isolert skyldes Q4 eller den nye guidingen?

Jeg har oppfattet at salgsapparatet til PHO er i kontakt med sykehusene i forbindelse med salget av scopene (i samarbeid med KS) - men at kanskje deres viktigste rolle knytter seg til det som skjer etter at sykehusene har skaffet seg scopene (opplæring i bruken av scopene mv). Når opplæringen er gjennomført, har jeg forstått det slik at selgerne ikke forsyner sykehusene med Cysview (men at det bestilles). PHO bruker i dag mye tid og ressurser på denne delen (salg/kommersialisering i USA) - og det gir PHO store kostnader i prosessen med å kapre markedsandeler - men fra et gitt tidspunkt (når alle sykehusene som ønsker å skaffe seg utstyret/fått opplæring), vil ikke store deler av disse kostnadene forsvinne? Jeg er ellers ikke enig med Focuss om at PHO burde bremse ned denne aktiviteten samt pådra seg færre kostnader - kun med det formål om å vise overskudd . Jeg håper at PHO og Schneider bruker grepene som de mener er nødvendige for på sikt vil skape en mye høyere markedsandel (og dermed større overskudd i fremtiden) - dette er nettopp grunnen til at Schneider har blitt hentet inn som CEO i denne kommersialiseringsfasen (han har lang erfaring fra tilsvarende prosesser) og PHO har kapitalen som behøves til å gjøre dette (over 100 mill på bok). Økningen i antall utplasserte rigide Scope underbygger at PHO fortsetter å kapre markedsandeler - og dersom vi opprettholder veksten i antall rigide Scope og samtidig fremover får på plass flere flexiscope - bør vi få en enda større vekst i 2019 enn 2018 (som Schneider poengterte i podkasten).

Hvor har du det fra at det ble utplassert mange flere Scope tidligere (når de nesten ikke hadde noen selgere)? Så vidt jeg har forstått har det aldre vært utplassert flere Scope enn i Q4.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 01:45 3030

Fint innlegg! Takk
____________________

Det at aksje verdien synker på gode resultater gang etter gang, er noe som jeg personlig ser på som veldig positivt. Jeg fokuserer på selskaps verdien og ikke børs verdien. Det gjør at alle som har en strategi om å gjøre motsatt av folk flest, får litt større og større eierandel for hvert eneste dropp som kommer i fremtiden.
Noe som er gir ganske mange 1000% fortjeneste i løpet av livet. Dette gjelder ikke bare for PHO, men er en kjent sak for de som har skapt seg store verdier av lite på børsen over tid. Så lenge et selskap gjør det bedre og bedre, burde man alltid kjøpe. Endrer dette seg, burde man selvsagt selge. Er ikke vanskeligere en det.

Hva som gjør at folk selger på stigende resultater i utgangspunktet, har jeg aldri forstått. De må jo tape en del penger på dette ettersom årene går?
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
rischioso
28.02.2019 kl 01:54 3027

Re - men at kanskje deres viktigste rolle knytter seg til det som skjer etter at sykehusene har skaffet seg scopene (opplæring i bruken av scopene mv).

* Det er helt klart den viktigste aktiviteten etter utplasseringen og den siste aktiviteten før bruken kan skje og inntektene kommer.

RE - Når opplæringen er gjennomført, har jeg forstått det slik at selgerne ikke forsyner sykehusene med Cysview (men at det bestilles).

* Har sykehusene/klinikkene først investert i både utstyr og opplæring så er det ingen grunn til at de igjen må oppsøkes for å ta i mot bestillinger/levere Cysview på døren - mao er salget gjort og opplæringen gjennomført så er størstedelen av jobben gjort for å få inntekter. Kostnaden knyttet til salgsaktiviteter vil ikke gå ned, men heller økes når etterspørselen tar seg opp - men da har man allerede fått inntekter som langt overstiger den kostnaden.

RE - Jeg er ellers ikke enig med Focuss om at PHO burde bremse ned denne aktiviteten samt pådra seg færre kostnader - kun med det formål om å vise overskudd

* Det er noe de fleste burde være uenig i for om man har et ønske om å ta markedsandeler så er salgsorganisjonen nøkkelen så det er naturlig at kostnadene kommer først og inntektene senere hvor intektene etter hvert vil overstige de operasjonelle kostnadene så snart utplasseringen, opplæringen og brukerfrekvensen er blitt høy nok.

RE - og dersom vi opprettholder veksten i antall rigide Scope og samtidig fremover får på plass flere flexiscope - bør vi få en enda større vekst i 2019 enn 2018 (som Schneider poengterte i podkasten).

* Den prosentvise økningen i utplasseringer vil avta mellom hvert kvartal om ikke salgsstaben økes frem til at produktet blir mer kjent og etterspørselen øker da den første doblingen alltid komme raskere enn de neste mens inntektene derimot vil øke progressivt etter hvert som opplæringen er på plass og bruken kan starte.

RE - hvor har du det fra at det ble utplassert mange flere Scope tidligere (når de nesten ikke hadde noen selgere)? Så vidt jeg har forstått har det aldre vært utplassert flere Scope enn i Q4.

* Det ble vel ikke utplassert flere scope, men den prosentvise økningen var høyere fra q2 til q3 sammenlignet med q3 til q4 noe som er naturlig når antallet tidligere utplasseringer var færre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare