BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,9% TIL USD 6.646/DAG


BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,9% TIL USD 6.646/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er ned 6,9 prosent til 6.646 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Fljo
19.02.2019 kl 12:28 2732

Aha... det er nok hovedgrunnen til at kursen faller.
Volf
19.02.2019 kl 15:25 2506

GOGL: SER OPPSIDEPOTENSIAL DERSOM BRASILIANSKE JERNMALMVOLUMER BLIR MOTVIRKET AV PROD. I BRASIL OG AUSTRALIA
Oslo (TDN Direkt): Golden Ocean peker i dagens kvartalspresentasjonsmaterialet på seks faktorer som utgjør oppsidepotensial for rederiet, og syv elementer som skaper nedsidepotensial.

Oppsidepotensial:

-Forstyrrelser i brasilianske jernmalmproduksjon blir motvirket av inkrementell økning i produksjon i Brasil og Australia.
-Lettelse i handelsspenningene fjerner betydelig usikkerhet og bringer amerikanske soyabønnehandel tilbake til normale nivåer.
-Kullimport til Kina henter seg inn ettersom restriksjoner løftes og import til India fortsette å vokse.
-Kina implementerer ytterligere stimulustiltak for å støtte vekst og/eller motvirker potensiell påvirkning av tariffer.
-Eldre skip blir skrapet i forkant av investeringer som trengs for å møte ballastvannkrav og sulfatreguleringer
-Nybyggsaktivitet faller grunnet nåværende svakt marked og usikkerhet grunnet handelsspenninger.
Nedsiderisiko:

-Reduserte jernmalmvolumer fra Brasil blir ikke motvirket fra verken Brasil eller Australia, som reduserer totale sjøbårne volumer og distanser.
-Uløste handelsspenninger fører til at global handel sakker av.
-Økt bruk av skrapståk og fortsatt trekk i jernmalmlagre i Kina.
- Lavere stålmarginer påvirker import mot innenlandsk produserte volumer.
-Økonomisk aktivitet i Kina faller, som fører til lavere konsum av stål og energi.
-Slippage blir fjernet fra ordreboken og flåtestørrelsen vokser betydelig.
-Valemax-andelen av ordreboken øker markedsvolatiliteten.
HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Volf
19.02.2019 kl 15:28 2469

GOGL:CAPESIZE-OPEX USD 5.200/DAG PR 2018 (5.100 PR 3.KV 2018)
Oslo (TDN Direkt): Golden Oceans capesizeskip hadde driftskostnader på 5.200 dollar pr dag ved utgangen av 2018, ifølge presentasjonsmateriellet til selskapets kvartalsrapport tirsdag.

Til sammenligning var driftskostnaden pr tredje kvartal 2018 5.100 dollar, ifølge tredjekvartalsmateriellet.

Driftskostnaden for supramaxskip og panamaxer er pr fjerde kvartal 2018 5.200 dollar pr dag, mot 5.300 dollar pr tredje kvartal 2018.

ØT, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Volf
19.02.2019 kl 15:30 2443

BULK:BALTIC DRY-INDEKSEN -1,2% TIL 635 POENG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 1,2 prosent til 635 poeng, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

Baltic Dry -1,2%
Capesize -6,9%
Panamax +1,7%
Handysize +4,3%
Supramax +4,3%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag

Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
19.02.19 635 6.646 5.147 4.845 7.159
18.02.19 643 7.135 5.061 4.644 6.862
15.02.19 639 7.308 5.029 4.544 6.529
14.02.19 628 7.342 4.988 4.486 6.161
13.02.19 608 7.284 4.919 4.372 5.634
12.02.19 598 7.326 4.828 4.285 5.345
11.02.19 595 7.561 4.714 4.229 5.038
08.02.19 601 7.911 4.618 4.202 4.870
07.02.19 610 8.230 4.506 4.198 4.840
06.02.19 629 8.757 4.439 4.268 4.837
05.02.19 629 8.722 4.442 4.264 4.911
04.02.19 634 8.748 4.435 4.365 5.049
Ka'l
19.02.2019 kl 15:54 2344

Selv med bedre resultater enn forventet faller kursen idag. Det ga flere av oss muligheter til å laste billig opp av en aksje som flere analytikere/meglere gir kursdobling og mer som kursmål i år.
Vi får vel bare se hvem som har best teft?
K
Volf
19.02.2019 kl 16:01 2309

Oppdatering fra DNB
GOLDEN OCEAN Minor model adjustments We have updated our estimates post the Q4 results. We do not consider these changes to be material, and we have not changed our BUY recommendation. We forecast dry bulk rates will trough in Q1 2019, followed by a gradual increase throughout the year, in particular from H2 with Vale iron ramp-up of spare capacity coinciding with IMO disruptions. We forecast dry bulk fleet growth of 0.7% in 2019 (adjusted for IMO disruptions of 1.7%), below demand growth of 2.9% (adjusted for 1% Vale). The stock is trading at 0.67x NAV, and we reiterate our NOK95 target price
Volf
19.02.2019 kl 16:07 2276

GOGL(NY): FOR TIDLIG Å SI HVILKEN EFFEKT VALE-PROBLEMENE HAR PÅ 2019-RATENE HELHETLIG -VARTDAL
(Oppdatert artikkel)

Oslo (TDN Direkt): Golden Ocean Group mener det er for tidlig å si hvilken effekt reduksjonen i Vales jernmalmproduksjon, etter demningsbristen i Brasil, har å si for capesize-ratene som helhet i 2019, ifølge konsernsjef Birgitte Vartdal.

Det sier hun under rederiets kvartalspresentasjon, tirsdag.

Vartdal peker på at det er en forventning om at Vale vil kunne motvirke noe av produksjonsfallet gjennom økt produksjon ved selskapets nordlige systemer, samt at Anglo Americans Minas Rio-gruve nå er tilbake igjen i produksjon. Hun peker også på at det ventes at Australia vil øke produksjonen.

-Men tonnmilen fra Australia til Kina er kun en fraksjon av det den er fra Brasil, sier hun.

Videre sier konsernsjefen at det er for tidlig å si om Vale-problemene nå er reflektert i skipsprisene i markedet.

-Ting må roe seg ned litt før en ser aktive transaksjoner, sier hun.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Mollen
19.02.2019 kl 16:56 2127

Over 4 % fall på GOGL i dag på høy omstning, og det på samme dag som selskapet legger frem et resultat som er solid over forventningene, anbefalingene strømmer på og CEO og CFO kjøper over 20 000 aksjer.... Jeg forstår ingenting... Var der aktører som gikk short i GOGL i dag ? Hvem i alle dager lemper ut på disse nivåer ? Ja, ja... det er ny dag i morgen og da får vi forhåpentligvis rekyl.

tallene var ikke så gode men overrasket over fallet så kjøpte mere idag

insidekjøpet er et pluss :-)
Surik
19.02.2019 kl 19:21 1876

Hold fast på investerings strategien nå Mollen, dette vil komme seg. Så lenge Kina går sånn noenlunde fremover blir det frakt behov.
De har ihvertfall ikke sluttet å importere jernmalm selv om det var litt mindre enn januar i fjor.
https://www.reuters.com/article/us-china-economy-trade-ironore/china-iron-ore-imports-rise-on-pre-holiday-restocking-idUSKCN1Q30F1
Volf
20.02.2019 kl 09:08 1538

BULK:9 CAPESIZE-SLUTNINGER, PERIODECHARTER PÅ 9-11MND TIL USD 11.000/DAG -ARROW
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om ni capesize-spotslutninger tirsdag, der syv er for jernmalmfrakt, og en er for kull. Det ble også inngått et periodecharter, der raten på er på 11.000 dollar pr dag for en periode på ni til elleve måneder.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Det ble sluttet syv reiser til Kina, der fire går fra Australia, to går fra Brasil og en går fra Sør-Afrika.

Videre ble det sluttete en reise til Sør-Korea fra Australia.

Baltic Exchanges capesize-indeks falt foregående handelsdag 6,9 prosent til 6.646 dollar.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Volf
20.02.2019 kl 09:49 1409

GOGL:NORDEA MARKETS KUTTER KURSMÅL TIL 39 (45), GJENTAR SALGSANBEFALING
Oslo (TDN Direkt): Nordea Markets nedjusterer kursmålet på Golden Ocean Group-aksjen til 39 kroner fra tidligere 45, og opprettholder salgsanbefalingen, ifølge en oppdatering onsdag.

Meglerhuset mener utsiktene for tørrbulkmarkedet ser svakt ut, og tror eksporten av jernmalm fra Brasil til Kina i 2019 trolig vil ligge flatt eller lavere, samtidig som kullimport til Kina er under press.

Videre peker Nordea på at flåteveksten for capesize-skip er stigende og at skrapingen er lav.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Når mange andre meglerhus har kjøpsanbefaling, og kursmål på opp mot 100 kr, så kan man jaggu begynne å lure på motivene til meglerhusene! Er analysene i nærheten av å være nøytrale og troverdige?!
RSinvest
20.02.2019 kl 10:27 1295

Man kan undres hvem som har best utgangspunkt for å vurdere selskapets fremtid. En analytiker, eller selskapets CEO som har kjøpt for nærmere en mill den siste tiden og dermed 3doblet sin eksponering.. Vi får se, men klart mange usikkerhetsmomenter her.
Mollen
20.02.2019 kl 10:39 1242

Oi ! Nordea har dessverre hatt rett så langt etter at de nedgraderte i høst, men det er kun pga. Valeulykken. Den var det ikke mange som kunne forutsett og i alle fall ikke Nordea. Jeg tror de faktorene som Nordea legger vekt på i sin analyse allerede er priset inn i dagens kurs. Det var jo nettopp det Birgitte Vartadal sa i går ifbm kvartalspresentasjonen. Jeg tror dette er vel pessimistisk....
Redigert 20.02.2019 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
RSinvest
20.02.2019 kl 10:54 1192

Enig! Men så er ikke jeg akkurat objektiv heller.
Valeulykken kunne ingen ha forutsett får jeg håpe! Kanskje en eller annen korrupt brasilianer. (Nok av de)
Merkelig at dette ene landet kan påføre Oslo Børs så mye bry på så kort tid.
Mollen
20.02.2019 kl 11:04 1160

Enig med deg RSinvest. Det er farlig at vi sitter og synser om GOGL samtidig som vi er tungt eksponert i selskapet. Ønsket om at det skal gå bra kan gjøre oss litt blinde for realitetene rundt oss. Det er ikke enkelt å gjøre objektive vurderinger når man sitter med store tap i en aksje (Bare se på NAS trådene...)
RSinvest
20.02.2019 kl 11:12 1134

Det stemmer og er noe jeg prøver å jobbe med.
Dette er noe som kalles Bekreftelsesbias innen psykologien og er et reelt problem for mange investorer.
http://www.psykologibloggen.no/?p=2006
RSinvest
20.02.2019 kl 11:37 1065

Cape er vel ned i dag vil jeg tro..