IDEX.. masterCard..Følger dere med på BLOOMBERG?

Rettelse
IDEX 19.02.2019 kl 13:36 22582

Master-card øker inntekter og framtidsutsiktene er svært gode... dette i hht nyheter på Bloomberg tv.
Tja, skal ikke dra noen konklusjoner her, men spennende info ! Q4 er rund hjørnet. Ingen forventninger er meldt. Med nye midler i aksjekapital, så vil nok "grønne tall " i 2019 , få det til og "fyke oppover" i kurs.. det skjer så utrolig mye i IDEX fortiden..

Ja, da var tallene presentert for Q4/18. Som antatt !

Nå kommer konsoliderings-fasen, hvor etterspørselen vokser og bestillinger blir effektuert ! De røde tallene vil etterhvert bli mindre for hvert kvartal som kommer.

HAr akkurat sett presentasjonen til NEXT. De er jo ikke i nærheten av hva IDEX har kommet med på kort-fronten , ennå.
Lykke til , aksjonærer ! Her blir det "pay-back" !

Om ca 1 mnd kommer årsresultat 18 og GF i IDEX.
Det er stille før stormen ! IDEX har meldt tidligere at leveranser i eksisterende avtaler går som vanlig, og blir ikke meldt til markedet.
Det er kùn kontrakter som har en større økonomisk betydning for selsapet, som blir meldt .
Med alle "topp-produsentene" av kort i "sekken" , så har nok produsentene av "fingerprint-equipment" til kortprodusentene , mere enn nok å gjøre..
April nærmer seg..og der er vi om ca 3 uker.. Det blir spennende og se innholdet i kommende meldinger, og utviklingen i kortselskapene. Det er jo dette salget som er viktig for at IDEX skal få inntekter av teknologien ... i mellomtiden så kan vi underholde oss med "besservissere" hvor pms og sure oppstøt ruler.... og det gjør vi,,,

Og det hyggelige er jo at Mastercard vokser i økende tempo med "verdenslederens " teknologi, globalt. Det tikker inn hyggelige nyheter fra ulike "kontinenter" og spammerne hiver seg på en latterliggjøring uten sidestykke...

Reelt, så er forbruket av Idex-løsningen er nå så enorm i 3 av kontinentene globalt, at MC knapt har nok til og ta etterspørselen...

I mellom meldingene som tikker inn.. så kan vi glede oss over "fustrasjonen" til spammerne...mens vi stiger i kurs...

Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
21.02.2019 kl 16:56 5381

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Det har jeg skrevet ved flere anledninger. Kina er vel det markedet jeg har minst tro på. Markedet som skal i gang først befinner seg i EU. Der er det lite å høre fra verdenslederen.

Kanskje vi får vite mer gjennom noen tulletøysekoppmeldinger som kommer helt tilfeldig dagen før tallene?
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 00:25 5232

 
TheViking:  "Bekreftelse på at det blir kort med sensor og vi er nå i starten. IDEX er og blir en del av dette."
For å sitere Møyfrid:  "Dette er ikke annet enn desperat haussing på lavpannenivå."

En bekreftelse på at det blir kort med sensor krever minst følgende:
• En EMV standard for kort med sensor   (Kommer kanskje i 2019?)
• Ikrafttredelse av en EMV standard for kort med sensor   (Tidligst 01.01.2020, basert på andre EMV standarder)
• Sertifisering av kort med sensor iht EMV standarden   (Kan sannsynligvis skje etter at en EMV standard er ferdig, og før den trer i kraft)
• Et marked for kort med sensor   (At kortutstedere/banker og forbrukere er interessert)

Besvergelsen
«IDEX er og blir en del av dette»
ble i litt forskjellige former sikkert skrevet i over 1000 HO innlegg etter at Apple i september 2013 lanserte iPhone 5S med sensor. Det hjalp ikke en dritt.


At de som vil tjene penger på kort med sensor, kortprodusenter og sensorprodusenter, uavlatelig pusher dette produktet, er selvinnlysende.

Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 08:08 5120

Takk for et fornuftig svar tilbake. Dette er ikke ironisk på noen som helst måte, men det var godt å lese et svar med meninger med forklaring uten å være nedlatende.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 10:40 5024

HO-sekters spesialfelt er innlegg stappfulle av påstander uten ett argument.
Er å håpe at spesialisten og lederen på spesialfeltet, 'lektor79', ikke fatter interesse for fingeravtrykk.

Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Tombola2
22.02.2019 kl 11:36 4979

Kan ikke se noen grunn til at det skal produseres egne standarder for kort om det har sensor eller ikke. Det anser jeg som helt unødvendig.
ISO 7816 for kontaktkort og ISO 14433 for kontaktløse kort, er vel godt dekkende. Om dette hadde vært en nødvendighet, så hadde det nok vært formidlet av alle som er innvolvert i kjeden. kortselskap, produsenter, underleverandører. Og det kan jeg ikke huske å ha lest noen plasser at en ny standard var nødvendig.
Ser ikke på det som noen showstopper i det hele tatt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 19:26 4861

Alle American Express, Discover, JCB, Mastercard, UnionPay, og Visa kort er EMV godkjent etter EMV standarder. Ingen kan legalt akseptere kort fra disse kortselskapene uten EMV godkjente terminaler. Ingen ting kan bli EMV godkjent uten etter en EMV standrad:
https://www.emvco.com

https://www.emvco.com/about/overview
"What Do We Do?
EMVCo exists to facilitate worldwide interoperability and acceptance of secure payment transactions. It accomplishes this by managing and evolving the EMV® Specifications and related testing processes. This includes, but is not limited to, card and terminal evaluation, security evaluation, and management of interoperability issues. Today there are EMV® Specifications based on contact chip, contactless chip, EMV® 2nd Generation, Common Payment Application (CPA), card personalisation, Payment Tokenisation, and 3-D Secure. Click here to watch a Webcast overview of the role of EMVCo in secure payments, and insight into the technical body’s latest initiatives; including EMV® Payment Tokenisation v2.0, EMV® 3-D Secure, EMV® QR Code and EMV® Secure Remote Commerce. Also, download the infographic, and 2018: A Year In Review, for insight into the EMVCo Associates Programme, an overview of EMVCo technologies and the latest worldwide EMV® Chip deployment statistics.

Who is Involved in EMVCo?
EMVCo’s work is overseen by EMVCo’s six member organisations—American Express, Discover, JCB, Mastercard, UnionPay, and Visa—and supported by dozens of banks, merchants, processors, vendors and other industry stakeholders who participate as EMVCo Associates."



IDEX har gjentatte ganger sagt at de må EMV godkjennes.


Profilintervjuet i FA lørdag 12.01.2019 var med ZWIPE CEO André Løvestam. På side 3 i intervjuet (side 46 i FA) sier Løvestam følgende:
"På vei mot kommersialisering er sertifisering fra Visa og Mastercard den første milepælen som må nås.
– Visa og Mastercard har uttalt målsetninger om at de første godkjenningsbrevene skal utstedes i juni. Hvis alt går etter planen kan kommersialiseringen starte andre halvår 2019."
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 19:44 4833

IDEX har melde tidligere deres løsning med Idemia kontakt kort er sertifiserte
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Sente
22.02.2019 kl 20:22 4804

"IDEX har gjentatte ganger sagt at de må EMV godkjennes." Har de det? Jeg er ganske bestemt på at Idex har sagt de må sertifiseres, men de har ikke spesifisert EMV. Zwipe sier heller ikke EMV.

https://www.idexbiometrics.com/biometric-smart-card-containing-idexs-contact-based-fingerprint-sensor-has-been-certified-by-a-global-payment-provider/
Vi vet dette er F.code kort som er sertifisert av Mastercard.

Vi vet også at kort med sensor fungerer helt fint i terminaler, så tydeligvis finnes det en måte for EMV å validere transaksjoner med disse sensorene.
Jeg tror du overdriver EMV's rolle i dette. Standarden for biometriske betalinger finnes, eller ville ikke kort som testes virket. Men standarden spesifiserer ikke biometri, men heller at terminalen spør kortet hvordan transaksjonen skal verifiseres og kortet svarer tilbake at transaksjonen kan godkjennes.

Det virker for meg som du har over gjennomsnitt kunnskap om EMV og di, så kan du si meg når "No CVM required" brukes? Helt spesifikt settes "31" (Bit 1 til 5) i "CV Rule Byte 1" tror jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
22.02.2019 kl 20:34 4796

Kontakt er vel ikke noe problem for noen, da det kan trekke "hur mycket" strøm som helst.

Problemet er vel når man går over til kontaktløst. Da er er det plutselig en hel mengde variabler man må oppfylle, som feks noe så enkelt som avstand til terminalen. Det virker som om FING har dette under kontroll, men hvordan er sikkerheten og selve brukeropplevelsen for selve sensoren? Tar man tidligere uttalelser til grunn er det vel bare verdenslederen og den globale lederen som egentlig klarer dette, til en vettug pris, men da må man ha med eget bærbart dieselaggregat.

Irettesett meg gjerne, reserven, da du kan dette på et mer autistisk nivå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Sente
22.02.2019 kl 20:59 4763

Jinco har lagd et kort med FPC sensor som støtter ISO 15693 hvis du er nysgjerrig på avstander og slikt.

Angående strømtrekk så er Idex ikke så gale som tidligere påstått i div. tweets:
https://www.idexbiometrics.com/wp-content/uploads/2019/01/IDX3200-Fingerprint-Sensor-Product-Flyer.pdf (usikker om denne skal være tilgjengelig, finner den ikke linket på hjemmesidene...?)
6mA er oppgitt her, mot 8mA fra twitter. Og slik jeg tolker det er dette hele pakken, ikke bare sensoren.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
22.02.2019 kl 21:17 3163

Nei, jeg er egentlig ikke så nysgjerrig. Jeg forholder meg mer til det jeg selv mener er det større bildet (i et nisjeprodukt) som tilsier kontaktløst.

Hva som står skrevet er likegyldig, jeg forholder meg til det jeg ser. Så langt har jeg ikke sett et kontaktløst kort fra verdenslederen live, men jeg har sett flere fra FING.

Så hvem får denne EMV sertifiseringen for kontaktløst først, og hvem får det i det hele tatt?
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 22:03 3140

 
Sakica:  "IDEX har melde tidligere deres løsning med Idemia kontakt kort er sertifiserte"

Husker jeg riktig, har IDEX flere ganger, minst 2, meldt at de er sertifisert. Men det er sertifisering fra en eller flere kortprodusenter, evt kortutstedere. Enhver som har jobbet i industrien, spesielt i industri som produserer produkter, eller er underleverandør, vet at (nesten) alle produsenter anvender egne eller industriens standarder. Det for å sikre produktkvalitet og leveransedyktighet fra underleverandører og mot kunde/forbruker.

Alle land har en rekke standarder for å sikre forbrukere mot farlige produkter, særlig innenfor transport, helse, matvarer, jus, penger/finans/eiendom og elektriske produkter, jfr CE sertifisering:
https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking

Matvaretilsynet er ikke et supperåd, men eksisterer for å sikre at det ikke selges mat som gjør deg livsfarlig syk, eller sågar dreper deg. For f.eks. å drive restaurant trenger du en rekke sertifiseringer og godkjennelser, både fra statlige og kommunale organer, som f.eks. skjenkebevilgning.

Oppfyller et firma ikke alle nødvendige standarder får en ikke selge produkter. Besitter en person ikke nødvendig utdannelse og alle nødvendige lisenser/godkjennelser/sertifiseringer, får vedkommende ikke utøve frie yrker som f.eks. lege, sykepleier, tannlege, advokat, eiendomsmegler, etc. Gjør en det allikevel, vanker saftige bøter, fengselsstraff, og i verste fall livslangt yrkesforbud.

Hvor vanskelig skal det være å endelig begripe at så lenge det ikke finnes en EMV standard for KORT MED SENSOR, så kan hverken IDEX, andre sensorprodusenter, eller en eneste kortprodusent være EMV sertifisert?

Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
22.02.2019 kl 22:13 3130

Ok, reserven, men kan du oppklare denne meldingen fra FING?

https://www.fingerprints.com/2019/02/21/fingerprint-cards-ab-publ-signs-partnership-with-gemalto-and-secures-the-worlds-first-volume-order-of-fingerprint-sensors-for-dual-interface-payment-cards/

Første avsnitt: Fingerprint Cards' (Fingerprints(TM)) technology has been selected by Gemalto to bring additional performance to its next generation of dual interface payment cards. Gemalto, the world leader in digital security, will offer biometric EMV®* payment cards to its bank customers, using Fingerprints' T-Shape sensor and licensing the recently-launched Biometric Software Platform for payments.

Så står det under: "This is a turning point for biometric payment cards," says Thomas Rex, SVP Business Line Smartcards at Fingerprints. "Working with Gemalto, the leader in EMV Payment cards & digital security, is a gratifying collaboration and the recognition that our technology can meet their strong requirements in terms of performance. We are looking forward to seeing the first biometric cards in consumers' hands, adding much-needed strong authentication to contactless payments without impacting the user experience."

Altså, er dette kontaktkort som er EMV godkjent, med hensikt å utvide til kontaktløst, eller står det faktisk at det er EMV godkjente kontaktløse kort?

Kall meg gjerne treg, men jeg stoler særs lite på hva som skrives fra denne bransjen, da det ofte er for kryptisk. En spade er sjelden en spade. Jo, kanskje i 2023 - men jeg liker å være sunn skeptisk.

Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 22:17 3127

 
Sente:  "kan du si meg når "No CVM required" brukes?"

CVM er en forkortelse for Cardholder Verification Methods, altså verifisering av at den som holder et betalingskort i hånden er rettmessig eier av kortet:
http://www.emv-connection.com/cardholder-verification-methods-concepts-implementations-and-impacts

Et eksempel på "Ingen/No CVM" er kontaktløs betaling uten PIN, sensor eller underskrift, med maks beløpsgrense 200 kroner.

Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
22.02.2019 kl 22:20 3153

På twitter skriver FING: Very proud to announce our partnership with @Gemalto today and the world’s first volume order for biometric dual interface payment cards #contactless #biometric #payments.

Hvorfor ikke skrive: Very proud to announce our partnership with @Gemalto today and the world’s first volume order for biometric dual interface contactless payment cards #biometric #payments

Uansett vet vi at FING er EMV godkjent. EMV godkjent i samarbeid med Gemalto.

Man må anta at verdenslederen ikke nådde opp i testene. Forklaring på det, Sente?
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 22:27 3147

Hva slags sertifisering mener du Idex har med kontakte kort
Straffbart for Idex ledelsen hvis de bløffer med denne sertifisering
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
22.02.2019 kl 22:32 3137

De har sertifisering, men det er ikke mange som har klart å avdekke hva denne sertifiseringen faktisk gjelder. Man har prøvd i et års tid, men det er fortsatt stor usikkerhet, både innad i menigheten og utenfor. Men de har, det er jeg overbevist om.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 22:39 3318

Jeg er ganske sikker FING med partner er sertifisert fra Mai-Juli
Vi for håpe Idex blir også sertifisert ellers må FING ta 100% av markedet
Jeg tror også Idex får det til spørsmålet er hvor mye dem greier å ta av markedet
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 22:45 3310

 
Møyfrid:  "Problemet er vel når man går over til kontaktløst."

Kortbetaling er det som på fagspråket kalles "Transaction Processing" utført av et "Transaction Processing System". Slike systemer har intrikate regler og sikkerhet for hvordan avbrudd før transaksjonen er 100% ferdig/gjennomført, uansett årsak, skal håndteres, evt gjenopprettes:
https://en.wikipedia.org/wiki/Transaction_processing_system
https://en.wikipedia.org/wiki/Transaction_processing

Men det er alltid vanskelig å sikre seg mot "idioti", som f.eks. at kjøper trykker inn PIN, og så røsker kortet ut av terminalen. Ved kortbetaling er det slik at kjøper først belastet, og selger først krediteres, når transaksjonen er 100% ferdig/gjennomført. Blir transaksjonen avbrutt før det, blir den forkastet, og må startes helt forfra.


Problemer ved kontaktløs betaling med biometri:

1:
Mye lettere å avbryte hvis f.eks. kortet går inn og ut ut av NFC feltet. En grunn til at det drøyer med en EMV standarden, er bl.a. diskusjonen om man skal forkaste transaksjonen hvis kortet forsvinner ut av NFC feltet, som krever at selger/kassen restarter transaksjonen, eller om en skal fryse transaksjonen, og vente maks X sekunder på at kortet kommer inn i NFC feltet igjen. Noen snakker om å ha et (gjennomsiktig) deksel over deler av terminalen, som kortet må holdes inn i ved kontaktløs betaling. Er problem er at når smarttelefonen gir lyd fra seg, så slipper mange alt de har i hendene for å ta telefonen. Sitter kortet i terminalen er det null problem.

2:
Ved PIN er det 2 muligheter for verifisering, OFF-line og ON-line. OFF-line er at CHIPen på kortet verifiserer PIN, ON-line at transaksjons-serveren verifiserer PIN. Ved biometri ønsker særlig sensor produsenter bare OFF-line. Andre aktører i kjeden - jeg vet ikke hvilke, er konfidensielt - ønsker også mulighet for ON-line.

Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
22.02.2019 kl 22:55 3305

I forhold til punkt 1 tror jeg ikke dette er noe problem i praksis, da man mest sannsynlig legger kortet mot terminalen, enten om den er som i dag, eller ny modell.

Det er nok en rask læringsprosess. Apropos idioti var det vel i sin tid vanskelig nok å gå fra sjekkhefte til kort:-)

Problemet er det byråkratiske reglementet rundt det som øker kravene til kort/sensor leverandørene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Sente
22.02.2019 kl 22:57 3288

EMV er en kommunikasjons protokoll for hvordan kortet, terminalen og banken skal verifisere personen som bruker kortet er rett person. Ingen sensorer kommer til å bli EMV godkjent fordi sensoren/matching algoritme snakker ikke med terminalen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 23:01 3290

 
Møyfrid:  "Ok, reserven, men kan du oppklare denne meldingen fra FING?"

Du må finlese hva FPC skriver:  "will offer biometric EMV®* payment cards"
FPC sier IKKE i klartekst at kortet med sensor er EMV sertifisert, bare at kortet er et standard EMV kort (bredde, lengde, høyde), at CHIPen er EMV sertifisert, og at kortet bruker biometri for autentisering.

Ser begge dine uthevelser som som svada og haussing helt på IDEX og NEXT nivå. Har JC [med]forfattet teksten?

Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 23:01 3292

Ikke sensorer som bli sertifisert av EMV men Kort produsenter som må få kortet sertifisert
Eksempel Kan Gemalto få Kortet sertifisert med FPC sensor men ikke sikkert Idemia får det til så lenge de ikke møter EMV kravene
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 23:06 3289

Sakica  I dag kl 22:27

IDEX har ALDRI sagt at de er EMV sertifisert. Bare at de er sertifisert (av en eller flere kortprodusenter antar jeg). Heller aldri hva slags sertifisering(er) de har fått. IDEX har nok sitt på det tørre.

Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
22.02.2019 kl 23:08 3286

Sant nok, men jeg er både enig og uenig.

Uansett er vi da tilbake til noe jeg har spurt om gjentatte ganger. Hva spiller sensoren for nytte for kredittselskapet, om kortleverandøren gjennom sine tester garanterer for den?

Ved å forenkle det står man da tilbake med strømforbruk, feilmargin, hastighet, slitestyrke, bøyelighet, integrering, osv (fyll gjerne på) og ikke minst pris.

Hvor kommer da verdenslederens sertifisering inn, og hvor blir det av kontraktene? Og hvorfor blir de valgt bort?
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
22.02.2019 kl 23:11 3286

"Ser begge dine uthevelser som som svada og haussing helt på IDEX og NEXT nivå. Har JC [med]forfattet teksten?"

Jeg vil tro det. Om de ikke har hatt kurs i tekstforfatting hos tidligere Don Quijote hos Next.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 23:20 3270

 
Sente:  "Ingen sensorer kommer til å bli EMV godkjent fordi sensoren/matching algoritme snakker ikke med terminalen."
Salica:  "Ikke sensorer som bli sertifisert av EMV men Kort produsenter som må få kortet sertifisert"

EMV sertifisering gjøres utelukkende av EMVco, INGEN andre, heller ikke kortprodusenter som også sertifiseres av EMVco.

Sier seg selv at sensor må EMV sertifiseres, både separat (areal, oppløsning, hastighet, FAR, FRR, algoritmer, programvare), og som en del av det totale systemet av kort og terminal. Ellers kan en putte en for dårlig sensor i kort, som gjør at kort for lett kan misbrukes fordi sensoren og programvaren ikke er så nøye på fingeravtrykket. Også algoritmer for verifisering av fingeravtrykk blir EMV sertifisert. All programvare i betalingsterminaler er EMV sertifisert. Vault-CHIPen i kort med CHIP er EMV sertifisert. Og den ekstra hardware brikken/chipen, både ved off-chip og on-chip sensor, må EMV sertifiseres.

Er en tøff og lang prosess, derfor drøyer det.

Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
22.02.2019 kl 23:24 3264

Tydeligvis ikke for JC :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 23:25 3261

Hva mener du i forhold til EMV sertifisering hvordan står FPC&IDEX
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 23:29 3266

Så lenge det ikke eksisterer en EMV standard for kort med sensor, antar jeg at FPC og IDEX står likt der
Om FPC med T-SHAPE module ligger bedre an hos kort produsenter er en annen story.

Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 23:33 3261

Både FPC og Idex forventer contactless EMV sertifisering i slutten av H1 tidlig H2
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 23:36 3265

Første kort med sensor ble vist frem for over 20 år siden. Siden da har sensor produsenter on/off pushet for kort med sensor. Først etter smarttelefon med sensor tok det av, fordi sensor produsenter nå så større akseptsanse for teknologien. Så langt uten hell, og det er det mange grunner til. En at det er veldig komplisert med mange muligheter for feil.

Hver dag omsettes billioner av kroner (noen oljefond) med kortbetaling. En liten feil som gjør at noen kan skumme av bare brøkdeler av promiller, blir store beløp som i verste fall kortselskapene må erstatte. Derav ekstrem sikkerhet og sertifisering.

Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 23:40 3262

Både FPC og IDEX har nå forventet EMV sertifisering i et par år.

Er kortselskapene, Mastercard, VISA & co, virkelig interessert i kort med sensor, eller har de noe helt annet på gang, og bare haler ut tiden?

Er kortutstedere/banker og konsumenter virkelig interessert i kort med sensor hvis det blir en realitet?
Hva folk sier i teoretiske bestilte undersøkelser med vinklede spørsmål, bør en ikke vektlegge for mye.

Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 23:42 3264

Har hørt snart kommer en Pilot projekt med Kort i Norden med FPC sensor vi får se snart hvilket Bank det gjelder
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 23:44 3263

De fleste er nysgjerrige og vil prøve nye ting. Ikke det samme som at det garantert blir en suksess.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 23:46 3262

Jeg bruker fingerprint i mob når jeg logger i banken og hvor som helst,helt utenkelig å kjøpe en mob uten F sensor
Slikt kommer til å være med BSC.Nå som contalless kort uten fingerprint sensor kan betales maks 300 kan lett kortet svindles for kriminele
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2019 kl 00:36 3232

Tipper at DNB er mer mest interessert i at du bruker Vipps når det blir mulig i butikk, eller annen mobilbetaling. Apple at du bruker Apple-Pay.

Ved PIN er mulighet for ON-line verifisering et krav i EMV standarden. I noen territorier er OFF-line verifisering standard, i andre ON-line, og i noen velger transaksjons-serveren tilfeldig hva som skal brukes. Men transaksjons-serveren kan ALLTID, hvis den ønsker/vil, kreve ON-line verifisering.

Velger EMVCo å gå for at ON-line verifisering ved biometri skal være en mulighet, tror jeg at mange banker dropper BSC, eller tar et saftig gebyr (+1000 kroner) for å registrere fingeravtrykk. Og hva gjør f.eks. rene nettbanker som Sbanken?
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2019 kl 00:42 3222

Reserven
Tror du er ikke oppdatert .Ting skjer fort
FPC har tre løsninger hvordan kan BSC kort aktiviseres bland annet med mob hjem kan kortet aktiviseres med Mob app gratis eller med noen små penger.https://www.youtube.com/watch?v=R6o9HgmJCv0
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Sente
23.02.2019 kl 07:52 3166

Han mener nok at fingeravtrykket bare leses av i kortet og sendes til bankens server for verifisering, istedenfor verifisering i kortet. Dette ville bety at de leverandørene som tilbyr "match on card" løsning har en del ekstra komponenter som er ikke ønsket lengre, med mindre dette skal være backup løsning i OFF-line tilfeller.
Personlig tror jeg det ikke blir en realitet, da det vil tvinge alle som ønsker å bruke fingeravtrykk til å registrere dette i en bank og så lagre det hos banken. Noe EU kanskje ikke liker, mtp personvern? Dessuten blir det vanskeligere med forskjellige sensorer som leverer forskjellige bilder av avtrykket. Banken må derfor låse seg til en leverandør av sensor.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2019 kl 14:39 3043

Idex ledelsen ser ikke som problem det er to teknologiske platform sensorer i kortet FPC og Idex
http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=67384698
Redigert 21.01.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare