GOGL - Blir dette vinner aksjen i 2019?


Golden Ocean har en p/b på 0,47, p/e på 3,8 for 2019, synkende til 2,6 for 2020, eps på 12,15 og egenkapital pr aksje på kr 90,39. Selskapet la frem Q4 2018 resultatet idag, hvor de leverte et resultat etter skatt på kr 205 mill i pluss (usd 24 mill). Utbyttet ble bare på usd 0,05, det var lavere enn ventet dette kvartalet. Utbyttet for Q4 2017, Q1 2018 og Q2 2018 var på usd 0,10. Utbyttet for Q3 2018 økte til usd 0,15. Dnb markets venter ca 30% økning av utbyttene i 2019 vs 2018 og de forventer en dobling av utbyttene i 2020. Hvis dette slår til er Golden Ocean den beste utbytte aksjen på Oslo børs.

GOGL har et tilbake kjøps program på egne aksjer opp til 6 millioner aksjer som går til 20.12.2019. Pr dags dato har de kjøpt tilbake 570.000 aksjer.

Dnb markets har et nedre kursmål på kr 43 hvis alt går galt for GOGL. 12 måneders kursmål er på kr 95 og Dnb har et øvre kursmål på kr 123 hvis alt går bedre enn forventet.

Det er stadig vekk innsidekjøp i aksjen, idag kjøpte CFO og CEO flere aksjer.

Hvis handelskrigen blir løst, kan Golden ocean bli en av børs vinnerne i 2019.

John Fredriksen er største eier i selskapet, hvis det var noen som faktisk ikke visste det ;)

Kurs i GOGL (Golden Ocean Group) på Oslo Børs
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
44.04 -1.94 -4.22% 44.04 44.34 47.50 48.20 43.22 45.98 3 574 033 159 653 963 7 640

Tror du må vente til baltic og disse andre indeksene snur. Golden Ocen snur ikke opp uten disse. Denne har vert svært skuffende siste tiden, så jeg rører den ikke.

SS
Frodon
19.02.2019 kl 20:09 8575

Er det ikke når ratene er på bunnen at vi skal kjøpe aksjen? Golden ocean har også en del fartøy på fastkontrakter, sjekk oversikten her SS ;)

https://www.goldenocean.bm/fleet/

kjøpte meg inn i dritten forrige uke og så langt har denne vært en skuffelse. etter en liten opptur så var det rett ned i kjelleren men jeg kjøpte mer

anal-tikere har jeg null tro på og StoreUlv låner han ut til shorting i GOGL?

jeg har kursmål på 60-70kr :-)
Frodon
19.02.2019 kl 20:36 8452

Jeg har også kjøpt meg inn på flere steder over dagens kurs + fylte mer opp på kr 46 før Q4 tallene kom. Rapporten var veldig bra, selv om utbyttet skuffet. De har refinansiert og sikret finansiering for en del scrubbere, som de forhåpentligvis vil tjene en del på når IMO2020 slår inn. De har totalt usd 372,6 mill i cash, så det burde vært mulig å betale mer i utbytte.

Du trenger ikke stole på analytikere, jeg ser mest på en p/b på 0,47 på et børs selskap som går med fine overskudd og betaler utbytter ;) Hvis de får et null resultat det neste året, er det fortsatt verdier nok i selskapet til å forsvare en dobling i kursen.

Fredriksen låner sikkert ut til shortere, men det ser ikke ut som mange er short i gogl nå

Jeg håper på kr 70 et sted, aksjen har ofte snudd rundt det området :)
Redigert 19.02.2019 kl 20:37 Du må logge inn for å svare

Etter mine analyser er andre shippingsegment mer fristende. Ocy, avance eller flng
Frodon
19.02.2019 kl 20:43 8393

Det var lenge siden sist Aktivfinans ;) Flng har jeg snust på, men ikke kjøpt enda. Ocy har jeg i en langsiktig utbytte portefølje, men jeg har blitt mer usikker på den i det siste. Når forventer du pluss resultat fra Avance?

Hvorfor blir de vinnere vs gogl i 2019?

takk for nyttig info

har ikke satt meg skikkelig inn i caset bortsett fra det tekniske

vi får se hva som skjer videre enn så lenge har jeg troa :-)
Frodon
19.02.2019 kl 20:57 8310

Tenkte du på teknisk analyse? Jeg begynte å kjøpe både pga TA og fundamentene, støtten på kr 54 holdt bra til nyheten om Vale braket inn ;) Teknisk ser det ikke veldig bra ut nå, da aksjen falt under 10 dagers glid snitt idag. Men det er en lang stigende trend i rsi. Så lenge rsi ikke faller under 30, vil aksjen stige på sikt. Macd har utløst kjøp, så hvis aksjen ikke bryter ned igjennom kr 42,16, kan inngang på disse områdene bli veldig bra. Aksjen må stige over kr 50 på høyt volum før aksjen er frisk meldt igjen.

Jeg skjønner at du ikke hører på analytikere, men det er en grunn til at jeg bruker kursmålene til Dnb i innleggene. De er norges største meglerhus og har vanvittig mange som handler på analysene dems. Så uansett om analysen stemmer eller ei, vil mange handle på den. Kursmål spriker fra kr 77 til 105, så det er brukbar oppside hvis bare en av analytikerne treffer ;);)

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Meglerhus-spaar-dobling-Svakheten-er-priset-inn
Redigert 19.02.2019 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.02.2019 kl 21:03 8271

Aktivfinans, det er dannet en stor HS formasjon i flng, se fra 28.5.2018 til dags dato. Er det noen lik i skapet som er på vei ut...?

Den er registret, likevel ingen garanti for den utløses. Bare se på mowi som gjentatte ganger bryter opp tross hs.
Frodon
19.02.2019 kl 21:32 8153

Hva slags tall bruker du i analysene dine for å finne ut hvem av aksjene du skal kjøpe?
Frodon
19.02.2019 kl 22:00 8041

Og hvis de må hente penger, hva skal de eventuelt brukes til?
ruda
19.02.2019 kl 22:32 7916

Til tross for solide kvartalstall og to innsidehandler i løpet av dagen, endte aksjen ned 4,22 prosent til 44,04 kroner. Dette må være ukens tilbud
HP17
21.02.2019 kl 11:26 7399

GOGL sluttet på 46.21 i USA i går. OSE er opp, hvor lenge kan GOGL holdes nede på OSE?
GOGL er som ketchup i en flaske. Kommer BDI inn i pluss, shortere dekker inn, nye positive meldinger eller annet så kan det gå fort oppover igjen.
Frodon
21.02.2019 kl 15:58 7165

Så vi bunnene i ratene igår? HVIS bunnen var igår, er det mulig dette innlegget treffer bra siden verdiene i selskapet alene kan forsvare en dobling av aksjekursen ;)

«Torsdag stiger Baltic Dry-indeksen 1,3 prosent til 630 poeng, melder TDN Direkt via Hegnar.
Supramax-raten klatrer mest, opp 4,6 prosent til 7.736. Panamax og Handysize er samtidig opp henholdsvis 1,3 og 2,5 prosent til 5.236 og 5.110.
Capesize er imidlertid ned 1,8 prosent til 5.988»

https://aksjelive.e24.no/article/4dP13E

Sakser fra rapport: "Clarksons Platou Securities nedjusterer 2019-estimatet for capesize-ratene fra 22.500 til 14.000 dollar per dag, ifølge en oppdatering onsdag, melder TDN Direkt.Capesize-skip er den største klassen av tørrbulkskip, og har en gjennomsnittlig størrelse på rundt 150.000 dødvekttonn. Blant annet utgjør capesize-skip en stor del av flåten til Golden Ocean og Star Bulk Carriers.Meglerhuset peker på at fraktratene falt "ned fra en klippe" i januar, allerede før problemene i Brasil, som indikerer lav importetterspørsel i Kina, opplyses det. Ratene for capesize-skip har de siste to månedene falt fra om lag 17.500 dollar per dag til 6.000 dollar per dag, som er langt under redernes break-even nivåer. I august i fjor nådde ratene nivåer på drøye 27.000 dollar per dag.For 2020 estimerer Clarksons Platou nå rater på 18.000 dollar pr dag, mot tidligere estimat på 28.500 dollar pr dag, ifølge TDN Direkt.-Våre oppdaterte rateanslag reflekterer en mark-to-market-revisjon som inkluderer de svakere utsiktene for første halvår 2019, da Brasil-volumene kommer av linjen og det tar noe tid før økonomisk stimuli i Kina får grep, skriver meglerhuset. Rateanslaget er på linje med kontant break-even for de fleste selskapene meglerhuset dekker, og de ser dermed godt oppsidepotensial for aksjene selv med deres laveste rateanslag. Ellers tror Clarksons Platou at ratene har bunnet ut, og at de vil hente seg inn fra andre halvår 2019 og frem mot 2021."
Frodon
21.02.2019 kl 22:31 6770

Golden Ocean har driftskostnader på om lag 5.200 dollar pr dag, ifølge rederiets seneste kvartalsrapport.

Det ser ikke ut som Vale ulykken vil påvirke eksporten så mye som markedet frykter:
"I fjor eksporterte Brasil om lag 396 millioner tonn jernmalm, og Clarksons Platou estimerer at eksporten i 2019 vil bli på 386 millioner tonn, da de anslår at Anglo American vil løfte volumene med 15 millioner tonn og Vale vil være ned 25 millioner tonn"

"Oslo (TDN Direkt): Oslo Børs utviklet seg positivt i handelen torsdag, der fokuset blant annet var rettet mot Golden Ocean etter nyheter om importforbud av australsk kull, samt Odfjell Drilling etter kvartalsrapportering.

Golden Ocean åpnet opp i dag, men falt tilbake på en Reuters-nyhet som melder om at en tjenesteperson ved Dalian Port Group melder at havnene Dalian, Bayuquan, Panjin, Dandong og Beilang vil innføre et importforbud av australsk kull.

Havnene importerte i fjor om lag 14 millioner tonn kull totalt, hvorav rundt halvparten var fra Australia.

Analytiker Marius Furuly i Carnegie sier dette trolig utgjør svært begrensede volumer i forhold til den totale capesize-etterspørselen.

-Ser en på kullimporten til Kina totalt vil berørte volumer kun utgjøre om lag 3 prosent. Om noe fører dette til økt politisk risiko rundt kullimportvolumene til Kina, sier han til TDN Direkt torsdag, sier han til TDN Direkt torsdag.

Capesize-markedet har svekket seg betydelig den seneste tiden, på grunn av Vales nedstenging av store mengder jernmalmproduksjon i Brasil etter at en demning kollapset 25. januar 2019.

Siden demningskollapsen har capesize-ratene falt om lag 54 prosent, og ligger i dag på 5.988 dollar pr dag. Golden Ocean har driftskostnader på om lag 5.200 dollar pr dag, ifølge rederiets seneste kvartalsrapport.

Clarksons Platou Securities tok onsdag ned 2019-estimatet sitt for capesize-ratene til 14.000 dollar pr dag, fra tidligere 22.500, i hovedsak som følge av Vale-problemene, men meglerhuset peker også på at ratene falt betydelig i januar, allerede før problemene i Brasil, som de mener indikerer lav importetterspørsel i Kina.

I fjor eksporterte Brasil om lag 396 millioner tonn jernmalm, og Clarksons Platou estimerer at eksporten i 2019 vil bli på 386 millioner tonn, da de anslår at Anglo American vil løfte volumene med 15 millioner tonn og Vale vil være ned 25 millioner tonn.

Videre estimerer meglerhuset at Australia og andre land vil øke volumene med 30 millioner tonn, slik at den globale jernmalmhandelen vil utvides med 20 millioner tonn i 2019, hvor det ventes at Kina vil importere 15 millioner av disse.

Clarksons Platou har opprettholdt anbefalingene på tørrbulkrederiene de dekker, selv om rateestimatet er tatt ned.

Golden Ocean-aksjen falt 0,5 prosent på Oslo Børs torsdag"
ruda
22.02.2019 kl 12:19 6476

Likevel tror jeg vi vil passere 60 før sommeren
Frodon
22.02.2019 kl 16:08 6269

Kinas import av kull fra Australia fortsetter som normalt, men landets tolladministrasjonen har styrket miljø- og sikkerhetskontrollen av utenlandske laster, sier talsmann for utenriksdepartementet Geng Shuang fredag, ifølge Reuters.
Geng sa på en pressekonferanse at en Reuters-rapport om at Dalian-havnen har innført forbud mot import av australsk kull, ikke stemte.
Reuters rapporterte torsdag at tollmyndighetene i Dalian har innført forbud mot import av australsk kull (TDN Direkt-artikkel 21.02.19).
Kbkristi
22.02.2019 kl 20:44 6121

Ny realiteter:
Leier ut Capesize
Ny kontrakt til kraftig redusert rate
Diana Shippings nyeste kontrakt viser tydelig hvor mye bulkmarkedet har svekket seg siden årsskiftet .
Artikkel av: Are Strandli
22. februar 2019 - 16.24
Tørrbulkrederiet Diana Shipping som er notert på New York Stock Exchange har inngått en time charter-avtale med Koch Shipping for det 2009-bygde Capesize-fartøyet«m/v Houston», ifølge en melding fredag.
Raten er på 10.125 dollar pr. dag minus fem prosent i kommisjon til megleren som fikset dealen.
Kontrakten har en varighet på 14-17 måneder. Oppstart var 17. februar.
Det er ventet at kontrakten vil generere en bruttoinntekt på om lag 4,25 millioner dollar, eller rundt 37 millioner kroner, i minimumsperioden.
Ratehalvering
Den nye kontrakten viser tydelig svekkelsen i tørrbulkmarkedet siden årsskiftet.
Da rederiet rett før jul inngikk en inngikk en avtale med omtrent samme varighet for en 2011-bygd Capesize var bruttoraten 16.000 dollar pr. dag.
I mars i fjor ga tilsvarende avtale 21.000 dollar i brutto dagrate.
Etter salget av to skip har Diana Shipping en flåte på 46 tørrbulkskip, derav 4 Newcastlemax, 14 Capesize, 5 Post-Panamax, 5 Kamsarmax og 18 Panamax.
Flåtens gjennomsnittsalder er på i overkant av 9 år.
Kbkristi
22.02.2019 kl 20:50 6101

Følgende kopierte jeg 15.8.2018. Og nå er utgiftene kun $ 5.200 pr dag?
Noen som har en god forklaring?

Based on the current level of operating expenses, debt repayments, interest expenses and general and administrative costs, the average cash breakeven rates on a TCE basis are (i) approximately $14,000 per day for our Capesize vessels and (ii) approximately $10,250 per day for our Panamax vessels. As of March 16, 2018, average spot rates year to date were as follows: Capesize vessels approximately $13,600 per day and Panamax vessels approximately $11,300 per day.
Redigert 22.02.2019 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
Surik
22.02.2019 kl 21:10 6059

$ 5.200 er kun OPEX.
KJEPET
22.02.2019 kl 23:34 5891

Og da kom commitment på nye 10 mill tonn med soybeans fra US til China.
Surik
23.02.2019 kl 17:17 5561

I tillegg til det Kina importerte i fjor?
Fant noen tall fra 2016, da kjøpte Kina 35,8 millioner tonn soyabønner fra USA.
Første 10 måneder av 2018 kjøpte de derimot bare 8,2 millioner tonn.
Finnes det noen tall på hvor mye de akter å kjøpe totalt i 2019 eller snakker vi uansett stor nedgang YOY?
KJEPET
23.02.2019 kl 19:07 5424

Importen av soybeans fra US til Kina stupte fra 36 MT til drøyt 1 MT i fjor. 10 MT er jo en begynnelse. Fortsatt sitter US igjen med ca 25 MT som står i fare for å råtne.

Når det gjelder nyheten om at Kina ikke vil importere Australiensk kull til havnene i nord, har dette vist seg i ettertid å bare være tull og oppspinn.
ruda
24.02.2019 kl 21:25 5036

Tror vi vil se en markant stigning innen 2 uker
RB-DK
24.02.2019 kl 22:52 4907

Why ruda? Det tror jeg ikke specielt meget på....
KJEPET
24.02.2019 kl 23:25 4839

Tror nok ikke dagens markedet endrer seg på to uker, men frem mot IMO2020 skal det nok skje en god del med ratene. Men nøkkelen i det korte bildet er at vi får en løsning på handelskrigen. Det vil være meget positivt for shipping.
25.02.2019 kl 06:56 4670

Har trua på gogl i dag etter positive handelsavtale samtaler og Asia i blått.
KJEPET
25.02.2019 kl 08:50 4465

Herlig å se hvordan shippingaksjene responderer på nyheten om at handelskrigen nå mest sannsynlig er løst. Cosco opp 5,5% nå :-)
HP17
25.02.2019 kl 09:24 4381

GOGL er godt opp på høyt volum. Vil ikke overraske meg om GOGL i dag spretter opp mot kr 49?
RSinvest
25.02.2019 kl 09:59 4282

Mange som synes 46 er dyrt nok virker det som..
RB-DK
25.02.2019 kl 12:12 4015

Den er nok tættere på 40,- end 50,- ved ugens udgang!

Og med den fart den har på nu, bliver det måske allerede i dag!!!
Redigert 25.02.2019 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
sheepman
25.02.2019 kl 12:41 3943

hva ble ratene i dag? Fortsatt ned?
RB-DK
25.02.2019 kl 13:38 3829

Fortsat ned på højt volumen.
Dette er ikke bra!