Norwegian, jeg ville regnet verdien slik

verdensmester
NAS 20.02.2019 kl 09:16 3582

"Superduoen" Kjos og Kise selger sine retter for ca kr 15 stk, jeg vil ikke regne verdien av rettene til noe særlig mere en det. Slik at dagens gml kurs vil bli 2x 15,- + kursen som i skrivende stund er ca 55,-, da er vi på ca 85,-.

Så blir det spennende å se utover om denne kursen holder seg
Redigert 20.01.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Tm3P
20.02.2019 kl 10:01 3393

Du får bare regne som du vil :) Men faktum er at med nåværende kurs har tegningsrettene en verdi på 23-24kr. Så man ligger godt i pluss hvis man kjøpte under 100.

Vet ikke hvor mye man skal legge inn i det at Kjos og Kise solgte de for 15. For dem var det viktigst at de opprettholdt kontrollen over selskapet, derfor solgte dem med rabatt for å få inn de aksjonærene som vil legge sin støtte bak dem.
Slettet bruker
20.02.2019 kl 10:03 3377

Kjære Norwegian aksjonærer som er redelige: Gled dere over å kunne lene dere tilbake og la selskapet selv gjøre jobben for å skape troverdighet igjen. Jeg lover på tro og ære at dette kommer til å gå bra. Jeg er ingen Gud, men Norwegian er på en måte Norges ære og blir lagt merke til i verden. Bjørn Kjos er heller ikke den kynikeren eller bygdetullingen det framstilles i media. Han har svært gode kommunikative evner og får kontrakter i havn. I det siste har han vært presset til å ta valg som ved første øyekast ikke ser lurt ut. I det lange løp, blør også Kjos for framtiden til Norwegian. Eventyret Norwegian Air Shuttle kommer til å fortsette med blant annet Brattbakk bak styrespakene. Kommer Fredriksen inn, så er det litt stilbrudd, men konseptet styrer inn igjen forretningsmessig. Hold ved dette folkens og gled dere over å fortsette som tro tjenere!! MVH Lektoren
Søndre
20.02.2019 kl 10:22 3254

NAS tjener ikke penger i Q1 og Q2.
Record
20.02.2019 kl 10:40 3060

Veldig enig med deg , få er egentlig så aksjonærvennlige som Kjos, han har hatt ett sykt press over lang tid ,allikevel klart å bygge selskapet ,utrolig spør du meg :-)
Akkurat pga det presset fra alle innen finansiering har jeg solgt mine aksjer for en tid tilbake siden , skal nok inn men velger å vente til støyen har lagt seg .
NAS er en berikelse for spessielt oss nordmenn, om SAS har fått holde på slik de gjorde hadde få av oss hatt økonomi til å reise med fly i dette landet , se på prisene til Widerøe :-)
dotcom
20.02.2019 kl 10:42 3028

Kjos og Kise solgte ikke alle rettene sine, de solgte vel drøyt halvparten så vidt jeg kan se, og de som kjøpte har forpliktet seg til å kjøpe aksjer så disse rettene vil ikke bli videresolgt. De som kjøpte disse rettene får en inngang i NAS på 48 kroner. (15+33)
Pitti
20.02.2019 kl 10:42 3023

Kan jo ikke ser ut så svart som mange her inn mener. Ellers hadde vel ikke Fredriksen gått in? Han gidder i alle fall ikke å taper penger... Så jeg lurer på om kursfallet siste dagene var kunstig, slikt at Fredriksen får tak i nye aksjer billigst muligt.
dotcom
20.02.2019 kl 10:47 2953

Så langt er det vel ingenting som tilsier at Fredriksen vil bli aksjonær i NAS. Han er garantist og må inn hvis emisjonen ikke blir fulltegnet, ellers får han bare godt betalt for å stille garantien. Med en emisjonskurs på 33 kroner så er det vel lite som tyder på at emisjonen ikke vil bli fulltegnet, med mindre man tror kursen vil falle under 33 kroner.
Slettet bruker
20.02.2019 kl 11:16 2878

Q1 tallene kommer garantert til å være blodrøde, da Nas tapte kr 3 milliarder i Q3. Er Nas sin gjeld fortsatt kr 12 milliarder kroner? Hvis ja kan det blir fritt fall de neste 14 dagene nedover til langt under emisjonskurs. Det er ingen garanti for at emisjonen blir fulltegnet. Rett ned først -30% så -40% så ....Det er bare se tiden etter at Kjos flagget at de skulle hente 3 MRD og at Nas tapte 3 MRD på de 3 siste mnd ifjor. Jeg håpet på at Kjos ville servere gode nyheter, slik at kursen steg føre prisen på emisjonen ble fastsatt. Kjos klarte ikke å levere noe som helst og kursen sank og sank ned fra 155 til kr 93 på kort tid. Kjos skjønte at slaget var tapt og fakta om en høy utvanning ble et faktum, og han måtte akseptere en skrekklav emi.kurs på kr 33,-. De store finansgutta med cash satte Kjos i skrustikka. Alle aksjonærer ble på et øyeblikk 17500 tapere. Takket være dårlig ledelse.
Redigert 20.02.2019 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
dotcom
20.02.2019 kl 11:20 2829

Det er selvfølgelig mulig, men så langt er NAS kraftig opp i forhold til i går, så det er godt mulig at de som solgte i går solgte på bunnen.
Solgte du? :)
Jeg spør bare fordi du snudde 180 grader i løpet av gårsdagen. Selv har jeg ingen aksjer i NAS.
Slettet bruker
21.02.2019 kl 09:55 2512

Mener du de har kontroll i selskapet nå
Etter gammel regneferdigheter må man minst eie 1/3 for å ha negativ kontroll
De får vel ikke dette lenger nå
Kontroll har man jo som kjent når en eier over 50%
Tm3P
21.02.2019 kl 10:11 2443

Kjos og gutta har da hatt så å si full kontroll med rundt 25% eierandel hittil. Kanskje ikke teoretisk, men i praksis.
ankro
21.02.2019 kl 10:25 2374

Dere som "kan" dette med aksjer! Er det riktig av meg å sitte stille og ikke foreta meg noen ting nå? Jeg har en god del penger i NAS og vil nødig tape dem! Hva gjør jeg?
Tm3P
21.02.2019 kl 10:40 2333

Har du penger til å delta i emisjonen? Hvis ikke så burde du garantert selge litt av beholdningen nå for så å kjøpe aksjer gjennom tegningsrettene du får.

Ville nok uansett vurdert å lempe litt ut nå hvis du sitter med litt for mange aksjer her. Uansett hvilken vei man tror det går så kan ingen nekte for at det er en veldig stor risiko i aksjen. Selger du nå på 58 så tilsvarer det ca. 108 i gammel kurs.
q1w2e3r4
21.02.2019 kl 10:55 2300

OG, du må i alle fall selge rettene dine om du ikke selv benytter dem. Dagen etter stenging av tegningsperioden er det verdt null komma null.
ankro
21.02.2019 kl 11:03 2271

Litt penger har jeg, men det kommer jo an på hvor mye jeg kommer til å trenge. Hva blir prisen da tror du? Og hvordan blir tidspunktet og informasjon om kommende salg lagt ut til aksjeeierne.
ankro
21.02.2019 kl 11:08 2255

Høres betryggende ut det du sier, men hvordan kan du være så sikker på at dette går bra?
ankro
21.02.2019 kl 11:10 2241

Hvordan kommuniserer NAS med oss aksjonærer da? Hvis jeg selger de aksjene jeg har, så har jeg plutselig ingen rettigheter til å få kjøpt flere. Jeg vurderer å selge de jeg har, for å redde stumpene, men det er kanskje ikke lurt?
netrom84
21.02.2019 kl 11:15 2216

Hva som skjer på lang sikt er vanskelig å spå. Så du får vurdere om du har trua på NAS eller ikke.

Men akkurat nå bør man ikke sitte rolig. Du må foreta deg noe uansett.

VIKTIG: Du må enten selv benytte tegningsrettene eller selge de. I morgen vil du kunne selge de på Oslo børs. Med kurs i aksjen på 58 kroner kan du forvente en verdi pr tegningsrett på 25 kroner. Men verdien av tegningsrettene kan fort svinge veldig. Men om du skal selge noe bør du sammenligne emisjonspris på 33 pluss verdi tegningsrett X opp mot aksjeverdi Y. Er X+ 33kroner større enn Y bør du selge tegningsretten. Er Y større enn X+33 kroner bør du selge aksjen og innløse tegningsrett.

Dine alternativer er slik:

1. Ønsker du å innvestere mer penger enn du har investert i NAS nå kan du benytte tegningsrettene og kjøpe de aksjene til 33 kroner stykke.
2. Ønsker du ikke å investere mer i aksjen enn du allerede har invester har du flere valg:
2a) Selge deler av tegningsretter. Avhengig av pris du får på tegningsrettene så kan bdu bruke salgssummen fra tegningsrettene til å innløse resterende tegningsretter. Eksempelvis om du får 25 kroner pr tegningsrett kan du selge 57% av tegningsrettene og få råd til å innløse resterende 43% av tegningsretene.
2b) Selge aksjer i markedet til 58 kroner og bruke disse til å innløse tegningsretter. Her må du også selge noen tegningsretter. Får du solgt tegningsretter til 25 kroner trenger du å selge 7% av tegningsrettene for slippe å investere mer i NAS.
3. Ønsker du å redusere investeringen kan det enkelt gjøres ved å selge tegningsretter. Selger du mer enn 57% av tegningsrettene (gitt kurs 25) så vil du redusere eksponeringen din mot NAS.

Håper dette kan hjelpe deg noe. Regnestykkene blir annerledes om kursen på tegningsretten blir lavere. Da må du selge en større del av tegningsrettene for å finnansiere innløsningen av tegningsretter.
Tm3P
21.02.2019 kl 11:51 2143

Du vil fortsatt motta tegningsretter i morgen hvis du selger aksjene idag.
Tegningsrettene du vil motta er 2 ganger antall aksjer du satt med tirsdag. Si du satt med 1 000 aksjer, du vil da motta retten til å tegne 2 000 nye aksjer som da vil koste 33kr per aksje. Hvis du vil bruke alle disse tegningsrettene må du ut med 66 000kr.

Selger du de 1 000 aksjene fra tirsdag nå vil du få 58 000kr. Du må da totalt sett kun ut med 8 000kr til for å få 2 000 aksjer.