Norwegian nærmer seg null i børsverdi

Slettet bruker
NAS 20.02.2019 kl 14:51 8011

Dette skriver hegnar.no nå: Norwegian nærmer seg null i børsverdi
Dagens aksjekurs verdsetter flyselskapet til 250 millioner kroner. Det betyr at flyselskapets aksjer i banken er verdt 2,2 milliarder kroner - og flyselskapet er da alene bare 250 millioner kroner.
Med det nye antallet aksjer gir det en teoretisk aksjekurs på Norwegian etter emisjonen på 40 kroner. Så her er fallhøyden stor.
Les her: https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Norwegian-naermer-seg-null-i-boersverdi
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Tm3P
21.02.2019 kl 07:49 3101

NAS aksjonærene trenger jo ikke så veldig mye cash til overs. For det første så regner jeg med at de aller fleste som har kjøpt seg inn etter at emisjonsplanene ble offentliggjort sitter med cash klare til å delta.

De andre som er langsiktige aksjonærer og har vært med på nedturen vil jeg tenke meg sitter med et snitt på rundt 200 på kjøpene når man ser på hvor aksjekursen har ligget de siste årene.

La oss tenke oss at Ola Nordmann kjøpte 1k aksjer på 200 i kurs, disse måtte han da betale 200 000kr for. Hvis han nå vil opprettholde sin eiendel av selskapet så trenger han ikke å legge ut mer enn (2000x33) 66k.
Dette er jo kun en tredjedel av beløpet på det som var den opprinnelige investeringen.
Det finnes sikkert noen få som har satset alt de har på NAS, men om det er en vesentlig del tviler jeg på. Mange av de har nok ryket på stop loss fra før av også.
rischioso
21.02.2019 kl 13:35 2841

Rettene vil med største sannsynlighet falle i pris fremover for tilbudet vil overstige etterspørselen noe som igjen vil senke den kalkulerte kursen fra 53 til ett eller annet sted i intervallet 38 - 48 avhengig av hvor mye rettene faller og ikke minst hva markedet er villige til å betale for aksjene.

Uansett hvordan man vrenger og vrir på det så var dette en kriseemisjon hvor markedet som oftest straffer kursen hardere enn ellers og da heller det mot en negativ kursutvikling fremover.

I tillegg så kjenner vi til at q1 vil bli et svakt kvartal (som det alltid gjør) så gjenstår det og se hvor mye de har tapt denne gangen og det er stort sett det man kan se frem i mot fremover noe som heller ikke trigger kursen ....
Redigert 21.02.2019 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Tm3P
21.02.2019 kl 14:00 2790

Ja vi får nå se snart :) Jeg har ikke gått inn med så altfor mye, har også solgt den opprinnelige beholdningen. Så hvis kursen faller såpass langt ned så ser jeg ikke bort fra at jeg fyller på litt mer.

For min del tror jeg nok ikke tilbudet av tegningsrettene kommer til å bli så stort som enkelte av dere tenker, selv om jeg også tror at kursen kommer til å falle litt i morgen.
Redigert 21.02.2019 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
rischioso
22.02.2019 kl 10:19 2526

Rettene er allerede på veg ned og omsettes nå rundt 17nok - fortsetter dette så vil vi kunne se både 15, 10 og kanskje 5nok...

Så blir da spørsmålet - vil det snu på 40-tallet eller skal den ned på 30-tallet?
rafaello
22.02.2019 kl 10:26 2497

Cash blir borte om 1-2 måneder. 25kr vi ser om ikke lenge.
lmkhh
22.02.2019 kl 11:12 2365

Hvor lenge varer tegningsrettene?
rischioso
22.02.2019 kl 11:26 2306

Du er inne på noe vesentlig her - kjos sa at kassa var nærmest tom før emisjonen og de hentet inn 3 milliarder. 1,5 milliarder vil da gå til å dekke opp EK og så har vi dette svake kvartalet som fort kan gå 1,5 milliarder i minus om ikke mer og da er hele emisjonsposten borte og EK vil igjen komme under press til å måtte fylles opp da 1,5 milliarder er et minimumskrav...

I mai har vi fasit om ikke før og dette vil nok bidra til kurspress fremover ....
Tm3P
22.02.2019 kl 11:46 2233

1,5mrd av cash fra emisjon vil gå til å dekke opp EK faktisk :D
Ville ikke satset på en ny karriere som regnskapsfører.

Q1 vil nok ikke bli så svak på bunnlinjen da de har hentet inn veldig mye av tapet på oljekontrakter og litt på NOFI. Uansett vil de sitte med 4,7mrd i EK før resultatene fra Q1.




rischioso
22.02.2019 kl 11:56 2186

Nei, du har rett i at det var en skriveleif - 1,5 milliarder var rundt det som var igjen når emisjonen ble satt og rett før de kom i brudd med lånebetingelsene.

Du også kjenner til at man ikke kan gå rundt med ei kasse som er på grensen så det betyr at den må fylles opp.

Så har vi nå det værste av alle q hvor opprydnigen kom for sent og man kan forvente en god smell hvor mye av emisjonspengene vil gå til å dekke opp underskuddet.

For å sette det i perspektiv - q1 resultatet i fjor ble på minus 1,85 milliarder ...

https://www.norwegian.no/globalassets/documents/interim/norwegian-q1-2018-presentation.pdf

Mao, kriseemisjonen virker å bli en kortvarig lykke ...
Redigert 22.02.2019 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
Tm3P
22.02.2019 kl 13:44 2037

Ja Q1 pleier å gi dårlige resultater, så kommer overskuddet i Q2 og Q3. De har også fått redusert kostnadene endel så resultatet blir forhåpentligvis bedre enn fjoråret.

Nå har de som sagt 4,7mrd i EK ved 1.januar hvis man inkluderer emisjonen. I januar fikk de en gevinst på oljekontrakter på 701mill, siden den tid har oljeprisen steget med 6 dollar til så den urealiserte gevinsten ligger nå på over millarden. NOFI har også i perioden steget litt.

Så tar man med alt dette så kan man regne med at de har rundt 6mrd i EK før det justerte resultatet for Q1 kommer. 4,5mrd over obligasjonskravet. Dette kommer garantert til å holde. Selv om resultatene fortsetter å være like dårlige som fjoråret så vil de ikke begynne å slite før Q1 neste år tenker jeg.