Breaking: Nikola satser også på batteri

prolm
NEL 20.02.2019 kl 22:45 3945

Nikola vil lansere batteri trucks samtidig som hydrogen trucks ....

Er dette grunnen til kursfallet?

https://cleantechnica.com/2019/02/08/breaking-nikola-motors-adds-battery-electric-vehicles-to-its-lineup/
Redigert 20.01.2021 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
MrPutter
20.02.2019 kl 22:54 3878

Neida.

Det har vært kjent en stund og er fordi Nikola ønsker å ta opp konkurransen rundt nærtrafikken i byene. Det er en velkjent sak at H2 som drivstoff knuser BEV på langdistanse. Nikola satser hardest på hydrogen og fyllestasjonene skal leveres av NEL.

Robotene styrer kursfallet de siste dagene kombinert med en stor dose psykologi. Men det snur snart igjen. Kanskje allerede før Q4 skal presenteres om seks dager og åtte timer.

MrPutter
Slettet bruker
20.02.2019 kl 23:03 3807

Det du indirekte sier nå er at om 5-6 år når batteri teknologien er forbedret vil NEL være utkonkurrert.
Rec2
Slettet bruker
20.02.2019 kl 23:17 3702

Skjer plutselig en dag. Når batteriene er blitt lettere enn luft, billigere enn loff og kompislades på sekunder.
Slettet bruker
20.02.2019 kl 23:19 3682

Dette er selvfølgelig negativt, NEL er helt avhengig for at Nikola skal lykkes med hydrogen. Går Nikola under så drar den med seg NEL ned i slukket.

Hvis Nikola nå satser også på batteri for kortere distanser så er det merkelig. For hvorfor har hydrogen blitt så dårlig egnet for det at man plutselig må ty til batteri? Dieseldrevne lastebiler f.eks. er like godt egnet for kortere som for lengre distanser.
MrPutter
20.02.2019 kl 23:22 3653

Nei. Overhodet ikke

Hydrogen er fremtidens energibærer for mer enn bare bil og transportmarkedet. Dessuten forutsetter du nå at man klarer å finne opp batteriet på nytt. For med dagens teknologi når ikke batteriet opp som energikilde til langtransportkjøretøy. Det er det bred konsensus om. Hva NEL og inntjening angår så glemmer du tidsperspektivet. Jorda og vi trenger endring og det helst i går. H2 teknologien er her og er i ferd med å komme for fullt. Og da snakker vi ikke om til bil og transportmarkedet, men for mange andre markeder som for eksempel industrien. Vattenfalls kraftverk i Groningen i Nederland kan kutte 1.3 millioner tonn CO2 utslipp ved overgang til EVFC som energikilde. Og Yara har liknende prosjekter i samarbeid med NEL for gjøre gjødselproduksjon fossilfritt. Så NEL står godt langt inn i framtiden og blir langt i fra utkonkurrert av batteriet. Derimot ser det ikke fullt så bra ut for Tesla ......

MrPutter
Redigert 20.02.2019 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2019 kl 23:24 3630

Riktig.
Hvorfor gamble milliarder av dollar på teknologi som kanskje blir utkonkurrert av batterier på langdistanse om få år.
NEL er fyllestasjoner og man satser ikke milliarder på infrastruktur som er gammel før det er bygd ut
MrPutter
20.02.2019 kl 23:25 3623

Du får nok lese deg litt opp på hva NEL driver med om du tror at dette selskapet er helt avhengig av Nikola. Om ikke kan skjegget ditt fort havne i postkassen.

MrPutter
Redigert 20.02.2019 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2019 kl 23:27 3594

Eneste som kan redde klimaet er en verdenskrig som fjerner 70% av befolkningen, vi blir flere og konsumerer mer, uavhengig av hydrogen og kullkraft på batteri:)
kentove
20.02.2019 kl 23:28 3586

rekkevidden var ikke allverden, og mtp effektprising av strøm i mange delstater, hvor det kan koste 900kr i strøm for å hurtiglade en liten elbil, og med 100 mrd i bestillinger kort tid etter lansering på h2-trucks så har jeg iallefall min formening om hvilken truck som vil vinne den kampen når infrastruktur er opprettet, trevor virker jo rett og slett nedlatende her mot de kundene som har ønsket dette når han nevner 300 miles i kaldt vær, når man får h2trucks med opptil 1000 miles
MrPutter
20.02.2019 kl 23:31 3554

He he he. Du har et poeng. Men nå får man legge seg selv på lading tror jeg!

MrPutter
Nanoq
20.02.2019 kl 23:32 3547

Mange virksomheter kommer jo ikke til å operere og servicere kundene innenfor 100 km fra en hydrogenfyllestasjon de første mange åra. Det gjelder både i et enormt stort land som USA - og det gjelder i stort sett alle andre land.

Derfor velger Nikola å tilby både hydrogen og batteri. Ikke så merkelig, vel?
Framtia
20.02.2019 kl 23:37 3494

Tror du glemte 'en vesentlig ting mht diesel...Diesel er like dårlig egnet miljømessig for korte, som lengre distanser...At Nikola planlegger ren batteridrift, er å regne som en alternativ konfigurasjon for dem det passer til...Det krever ingen vesentlige endringer av bilen, annet enn å fjerne brenselcelle og h2 tanker, samt øke batterikapasiteten litt...
Slettet bruker
20.02.2019 kl 23:49 3443

Hva tror du blir konsekvensene for NEL om Nikola går konk.? Hva tror du skjer med kontraktene og de aksjene NEL eier i Nikola? Hva tror du skjer om Nikola slutter å twitre? Hva skal Tigeren hausse opp NEL med da?
Marketwatch
20.02.2019 kl 23:51 3427

Nel må jo ha blitt orientert om dette for lenge siden. Avtalen med Nikola er jo av vesentlig betydning.
Hvorfor har de ikke sendt ut en pressemelding om dette, som angir om dette har betydning for leveransene til Nikola
eller ikke. Nedgangen i aksjekursen siste dagerindikerer jo at noen har handlet på bakgrunn av denne infoen.
Orker ikke Løkke å informere om en ny intensjonsavtale det ikke blir noe av? Det hele synes meget kitikkverdig!
Redigert 20.02.2019 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2019 kl 23:55 3405

Det er ikke diesel som er poenget. Jeg spør hvorfor hydrogen er nå plutselig så dårlig egnet for kortere distanser at Nikola må utvikle batteridrevne lastebiler i tillegg? Hvis man klarer å lage en hydrogendreven lastebil for lange distanser hvorfor kan den ikke brukes for kortere distanser også?
kentove
21.02.2019 kl 00:01 3379

siden h2stasjonene ikke er ferdig utrullert før 2028 eller noe sånn så er det jo greit å slippe å kjøre lange omturer for å fylle
Slettet bruker
21.02.2019 kl 00:02 3371

Ja, fint at NEL investerer i Nikola som så igjen investerer i batteriteknologi.

Natta.
Slettet bruker
21.02.2019 kl 00:14 3307

Hydrogen har jo ikke blitt dårligere egnet. Nikola vil bare ha en bit av batterimarkedet også. Det som betyr noe er at det er en Nikola-lastebil som ruller på veien. Den kan konfigureres om til hydrogen når hydrogenfyllestasjoner blir mer tilgjengelig. Så lenge vekt/rekkevidde/ladetid ikke er så utslagsgivende på korte distanser er batteri en billig og praktisk løsning i denne sammenheng. På sikt vinner sannsynligvis hydrogen kortere distanser dersom det ikke skjer noe revolusjonerende på batterifronten. Rett og slett fordi det er langt mer fleksibelt med et kjøretøy som ikke er bundet av rekkeviddebegrensninger på samme måte som dagens batterier.
Marketwatch
21.02.2019 kl 00:14 3302

Men: sernå at nyheten ikke er helt ny, står på hjemmesiden til Nikola datert 8/2
Slettet bruker
21.02.2019 kl 00:18 3284

Skal man slutte å utvikle og satse på noe nytt fordi det KANSKJE kommer noe annet nytt?
Slettet bruker
21.02.2019 kl 01:21 3166

Notera också att Nikola opererar med 2,25 kwh/mile, Der Tesla nemner 20%. Vem som har rätt jag vet ikke.

Men intressant att Nikola ger lägger på 20% till bränslecells fördel.

Utåt till oss alltså. Inåt opererar de kanske med 1,9.

Nä det är nåt som ikke hänger på grej. Har nån handlat på info? Vi vet att nel med insiderinfo Fra nikola ordna emissionen en uke innen nyheterna.

Ingen förstår varför emissionen, men med den här nyheten på ingång var det naturligt med emissionen nu om man ville ha hyfsad kurs.
Redigert 21.02.2019 kl 01:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.02.2019 kl 01:55 3117

TS veldig bra at du informerte oss om dette i dag. Du er mest sannsynlig et geni.
jolla
21.02.2019 kl 07:27 2797

I dag har vi bensin og diesel.... i fremtiden har vi batteri og hydrogen.
really
21.02.2019 kl 08:57 2498

Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men en semitrailer er lite brukt til distribusjon i Oslo sentrum. Derimot er den godt egnet til å kjøre fisk fra Sunnmøre til en mottaksentral i Frankrike. De små distribusjonsbilene som brukes i Oslo Sentrum blir litt dyre i drift når de må ha 10 sjåfører for å frakte den samme mengden til Frankrike.
For ikke å snakke om det ekstra papirarbeidet som må til.

Det er alment kjent at batteribiler er svært billige i drift fordi de er svært energieffektive sammenlignet med alt annet. Men denne fordelen oppveies helt eller delvis av tyngden på batteriene og tiden det tar å lade. Med økende avstand, vekt som skal forflyttes og hva tid og elektrisitet koster blir H2 mer fordelaktig. Nøyaktig hvor grensene går vil markedet finne ut av. Men i overskuelig fremtid vil verden trenge begge deler.

Det er ingen ting som tyder på en revolusjonerende endring i batteriteknologi enda. Bransjen ser for seg en gradvis utvikling mot lettere batterier med mer kapasitet, men utviklingn går langsomt. VW antyder 20-25% bedring innen 2030.

Kommer det en revolusjon så vil den bli varslet i god tid. Når nye teknologier kommer er det mye testing og dokumentasjon som skal til før teknologien kan industrialiseres. VW antyder et i 2025 vet vi KANSKJE om det kan være mulig å utvikle batterier med vesentlig bedre egenskaper enn dagens. Derfra vil det ta 5 - 10 år før teknologien kan industrialiseres.

Og fordi verden tror på dette ser vi en flom av nye H2 prosjekter over store deler av verden. NEL er en sentral leverandør blant flere som bidrar til å realisere disse prosjektene. De står rett og slett perfekt posisjonert for å dra nytte av en megatrend som er i ferd med å utfolde seg.

Jeg har tidligere skrevet om PE 20 som det vi kan vente i NEL, men setter de fart på utviklingen og bygger fabrikker fremover og evner å holde seg teknologisk i fremkant vi de kunne prises vesentlig høyere.
really
21.02.2019 kl 09:15 2409

Om Tesla lover 2,24 kwh/mile betyr det 14 kwh/mil. Det er bra biler som veier 10-20 tonn før de laster opp. Bare batteripakken veier minst 5 tonn om den skal ha 500 KWH kapasitet, som er det de trenger for å kjøre 300 km mellom lading, og da har de ingen margin. I praksis blir effektiv rekkevidde rundt 20 mil. Og skal rekkevidden øke til 1 000 km må batteripakken veie ca 20 tonn. Det blir en dyr bil med liten kapasitet. Og det er batteriene som belaster miljøet og forbruker sjeldne mineraler.

På korte distanser og mindre last fungerer dette greit, det er derfor Nikola supplerer med batterier, for å ha et fullt sortiment, og sikkert for å være en pain in the ass for elon musk også... Som om ikke han har nok å slite med, nå som konkurrentene dukker opp som paddehatter.

Og emisjonen kom fordi de trengte pengene for å få i gang den nye fabrikken.

really
21.02.2019 kl 09:18 2394

Jeg har ingen tro på at H2 blir dominerende på kortdistanse, til det er H2 for dyrt ift å tappe strømmen rett på batteriene.
abroker
21.02.2019 kl 10:12 2267

Det er store ting på gang når det gjelder batteri utviklingen > 2-3 ganger mer energi > lavere vekt > kortere ladetid?
Matsushita (Panasonic), Sanyo etc. kjører hardt med spennende forskning nå.?