rekordrater for januar- JIN

mithra
JIN 22.01.2018 kl 15:43 13355

Ratene, når 2/3 av Januar er over, ligger på vel 10 400 for supramax. Q1 er normalt det dårligste kvartalet som normalt gir tap for tørrbulkrederiene.
Så langt i år ligger altså ratene for Q1 nesten 4000 dollar pr dag over det Jin oppgir som Vessel Cost ( Inkl avskrivninger og renter).
Det virker som en ualminnelig lovende start på 2018.
Spørsmålet nå er ; hva gjør administrasjonen med alle kontantene som etter hvert akkumulerer seg i selskapet ?
Kjøper ny/gamle skip
Kjøper tilbake aksjer
Betaler dividende
Investerer i annen forretning - eller
Betaler ned langsiktig gjeld.

Alt er bedre ennå bare samle kontanter på lavrentekonti
Redigert 20.05.2018 kl 11:58 Du må logge inn for å svare

https://www.quandl.com/data/LLOYDS/BSI-Baltic-Supramax-Index

Personlig tror jeg på en "sterkere utgave" av utviklingen i 2014, vi ligger i alle fall "foran" utviklingen per nå, kontra samme tidspunkt da.
Og selvsagt varierer dette fra år til år, verdensøkonomi etc. Men i følge "ekspertene" er verdensøkonomien nå i en oppgangskonjunktur.

Forventer derfor sterk utvikling fremover, ikke minst mot jul. Tipper også på sterkere utvikling enn høsten 2013.

Synspunkter på dette?
coccoman
29.08.2018 kl 19:00 1738

Det tok tid før ketchupeffekten kom, men nå kommer gevinsten for de tolmodige ;O)))

Gratulerer JIN'ere !

Og ebitda på 65 mil nok er vel Ok på et kvartal for et konkurs priset selskap

Hvis man ser på gjelden så er den veldig lav i forhold til at de har 23 båter. Den gjeldsbyrden kunne fint et tankrederi hatt på 5 båter. Jin har under 700 millioner norske kroner i gjeld på alle båtene. I tillegg heter det seg at de har ca 450 millioner norske kroner i tilgjengelig likviditet.

Jeg vil ikke si at den er populær å selge heller. Minimal omsetning. På et eller annet tidspunkt i andre halvår så vil kursen gå opp, opp, opp...
radioten
28.05.2018 kl 12:46 3076

Populer aksje dette....... å selge. Hvem bryr seg om gode resultater?

JIN sine rater synes å ligge en del under snittet ift BDI med bare 8.537 for supramax-fartøyene i Q1.
Jeg vil tro (gjette på) at snittet for spot Q1 ligger på over 10k.

Positivt at de tjener penger, men mindre enn jeg hadde gjettet på med bakgrunn i spotten.

Kan ikke se at de sier noe om dette eller hvorfor det er slik....
Rimdrim
28.05.2018 kl 10:11 3232

åja.. der var vi i minus ja.. lurer litt på hva som skal til for å få positiv reaksjon i JIN..
mithra
28.05.2018 kl 09:32 3271

Håper noen har anledning til å delta på telefonkonferansen i dag og kan oppsummere for oss som ikke kan

Det positive er jo at Jin har vært på Oslo børs siden 1994 tror jeg. Uansett makan til intetsigende og copy and paste årsrapporter skal man lete lenge etter.

Husker MY. Grovt ran der også. Kjøpt opp. På 2.51 av kinamannen. Underpriset aksje. Investorer ble skuffet. Kinamannen er uforutsigbar. Kanskje Hong kong regnskapene er mer til å stole på?

Ja tipper jin blir tatt av børs snart. Noe ugler i mosen med kinamanns oppførsel.

Venter på grovt ran av aksjene fra kinamannen 20 kr hadde vert Ok

Har dere ikke skjønt dette enda .De prøver og holde kursen nede for og kjøpe ut resten av aksjene i selskapet.Det var veldig tydelig med den eiendomsinvesteringen dette viste de at markedet ikke ville like.
Her selger alle over 8kr så det blir enkelt og kjøpe ut resten for 9kr PR aksje .for ingen her ser verdiene i selskapet og fremtidig inntjening på 40 50usd PR

Som vanlig mye skepis til Jinhui. Disse skumle, halvkriminelle kineserne, eller hva? Har vært på Oslo Børs i snart 25 år nå, og til shipping å være så er det nokså stødig og stabilt. Jinhui har mye å ta igjen når vi seiler inn i andre halvår...
really
24.05.2018 kl 15:52 5846

På den ene siden er det forståelig at hovedeierne som også styrer administrasjonen ønsker mest mulig til seg selv. Men i børssammenheng er dte svært kortsiktig om de ønsker å tiltrekke seg ny kapital for å ekspandere.

Slik denne ledelsen har oppført seg er det mye som peker mot en exit i hvert fall fra børs og muligens fra shipping.

"hva gjør administrasjonen med alle kontantene som etter hvert akkumulerer seg i selskapet ?"

Her vil vi nok se rekordhøye bonuser og andre godtgjørelser til ledelsen fremover. Så det er neppe noen fare for at pengekassen renner over for å si det slik.

Og så har vi stigende skipsverdier og en eventuell utbetaling av erstatning ifm Parakou-søksmålet, så potensialet er svært høyt.
mithra
24.05.2018 kl 11:50 5979

Aksjekursen har falt kraftig siden midten av februar i år. Kursen hittil i år er også ned.

Ratene er ca 30% bedre enn i fjor og gjelden, og risikoen, er brakt ned på et veldig lavt nivå.
Alt annet like burde aksjekursen altså ha steget ganske kraftig.
Den motsatte utviklingen kan muligens forklares med den stadig mer konsentrerte og helt dominerende eiersitsen.
Hvis ledelsen ikke snart gjør grep som er synlige for markedet og samtidig er til fordel for oss minoritetsaksjonærer, tror jeg denne aksjen er et " lost case"
Fordelen med eierkonsentrasjonen er at de kan gjøre stort sett hva de vil så lenge de følger lovverket som styrer noteringen på Oslo Børs.
Det skal bli spennende å se om Q1 blir en repetisjon av de intetsigende skvalder- rapportene vi har fått de seks siste kvartalene, eller om de endelig sier og gjør noe som kan løfte kursen.

Da er det bare 1 uke igjen til Q1. Det bør jo bli bra med de ratene som har vært frem til nå. Spennende med resultatet og om det blir en reprising.

For å ta en kjapp lek med tall:
Gitt et overskudd pr båt på $4k dagen (kan godt være at det ikke er reelt), 23 båter og 90 dager er et overslag 8,28 mill dollar = ca 67 mill kroner Q1. (Evt andre kostnader holdt utenfor). Ratene har vært gode videre inn i Q2. Markedsverdi selskapet pr i dag = 921 mill kroner.
Forutsatt like eller bedre rater ligger inntjening for året an til 268 mill+, dvs over 1/4 av total selskapsverdi.

Selv med eierstruktur-rabatt bør vel denne opp.
Redigert 24.05.2018 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
coccoman
19.05.2018 kl 10:15 6506

... og nå stiger supramax igjen, og er USD 11038. Ratene holder seg, og dermed blir også Q2 pent.
Her er det bare å lene seg tilbake og bli med opp, Q1-resultatet vil vise vei.
Hau, hau
Redigert 20.05.2018 kl 15:45 Du må logge inn for å svare

Ingen vil kjøpe denne bare selge for håpe den faller mer
solid1
16.05.2018 kl 12:16 6808


Det er også et signal på at selskapet både har, og vet at de vil få så mye kontanter at de like gjerne kan kjøpe egne aksjer.

Som ts skriver, sitat; "Alt er bedre enn å bare samle kontanter på lavrentekonti."

OK, da var den noe yngre enn jeg husket i farten. Jeg er absolutt positiv til selskapet, jeg. Nevnte bare mulige scenario ifm tilbakekjøp av aksjer. Trenger selvsagt ikke være annet enn at ledelsen synes at aksjen er altfor lavt priset ift underliggende verrdier og antatt utvikling av rater og skipsverdier.

Flåten til Jin har vel en snittalder på ca 10-år i dag ,og de har tre båter fra 2001 som kan skiftes ut om noen år så flåten deres er ikke gammel den ser veldig bra ut

re sognoksen
Det hører vel med til sjeldenhetene at slikt "står et sted" før det kommuniseres via børsmeldinger. Det blir bare spekulasjon eller kvalifisert gjetning om man vil, men indikasjoner kan være at man ikke fornyer en tilårskommen flåte eller at man handler inn egne aksjer og sletter disse og sikrer majoritetseierne enda større andel i selskapet.

Holysmoke det du skriver er bare svada hvor står det at selskapet skal av børs eller at flåten skal selges ,da må vel alle aksjer kjøpes og ikke 10%

Det vil være kursdrivende i det øyeblikket selskapet eventuelt benytter seg av denne retten. Det vil også muligens være et signal på at ledelsen planlegger å ta selskapet av børs eller selge flåten.

Er ikke lett og lese dette her men jeg tror det er riktig
coccoman
16.05.2018 kl 09:27 6957

Kan dette bli kursdrivende? .. the Company to buy back its own shares ...
Slik jeg tolker info bes det om fullmakt for inntil 10% av aksjene kjøpes tilbake fra ca. 1 juni ?

Eller hur?

Hau, hau

Foruten resultatet selvsagt så blir det spennende å høre litt mer om planene og markedssynet fremover.

Jinhui Shipping and Transportation Limited (the 'Company') is
pleased to announce that the unaudited consolidated results of
the Company and its subsidiaries for the quarter ended 31 March
2018 will be released on Monday, 28 May 2018.

Following the release of 2018 Q1 results by the Company, the
Company would like to invite shareholders and analysts to a
conference call at 10:00 a.m. Oslo Time (4:00 p.m. HK Time) on
Monday, 28 May 2018, hosted by Mr. Raymond Ching, Vice President
of the Company.

Conference Call Dial-in Number: +852 2888 0011
Conference Call Passcode: 3643520367
coccoman
13.05.2018 kl 21:09 7312

Det er vel nå aksjen omsettes med 25% rabatt? Korreksjonen kommer innen 1 juni, og den er opp ;O)
Hau, hau

Sogn
Jeg avventer og ser hva som skjer i markedet. En korreksjon, så er jeg sikkert tilbake.