Dom i saksøking kommet

Slettet bruker
NHY 21.02.2019 kl 23:05 4658

Da er dommen kommet på den saken hvor Norsk Hydro saksøkte forskningssjefen . Den endte med full frifinnelse for forskningssjefen, og Norsk Hydro må dekke samtlige saksomkostninger. Saksomkostningene er neppe problemet der borte. Men hva er det ledelsen driver med. Dette kan de umulig ha tjent noe på ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Molo
21.02.2019 kl 23:58 3943

Det er godt NHY iallefall får svar på noen saker der nede;)
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
John8
22.02.2019 kl 00:15 3919

Spent på hvordan NHY vil informere markedet om dette.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 04:31 3810

NHY er i hardt vær fortsatt, og lite skal til for å dra selskapet enda lengre ned.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 08:51 3663

Dette beviser inkompetansen hos ledelsen.
Og med en slik ledelse, må Nhy bare falle videre..
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 08:53 3981

kasnskje NHY nå skal saksøke den føderale dommeren Rubens Rollo D'Oliveira som frigjorde forskeren? LOL

fyfader for en gjeng daukjøtt!
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 09:13 3929

Dette er tidlig indikasjon på at toppledelsen i NHY snart skal trekke seg.
Markedet vil kunne komme til å like dette.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 09:21 3902

Det er rett og slett trist at en statseid bedrift tillater en slik slett ledelse av en så stor og betydningsfull global bedrift-
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 09:54 3846

Dette er krampetrekkninger fra ledelsen, og som oser desperasjon, lang vei..
Emisjon rykker stadig nærmere..
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 10:13 3801

Emisjon, for eit show, dette forumet overrasker til stadighet?.
Forøvrig, det Hydro oppnår med saksøking er mer bevisthet på uttalelser, uavhenging av om vedkommende nå er frikjent vil jeg tro han(og folkene rundt han)tenker seg om neste gang han kommer med usaklige utsagn.Ut fra hva jeg leste i Brasil vart det i domstol konkludert med ein fiendtlig instilling til Hydro fra forskers side, men ingen kriminell handling.(slik jeg tolket det)
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 10:16 3792

blir lang tid før Emil kommer på besøk ja :-)

men inntjeningen kommer til å krympe kanskje oxo gå i minus i bunnlinjen!

daukjøttet Brannzæg & co. hele dritten

kursmål 25kr innen året hvis ikke daukjøttet fjernes :P
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 10:20 3778

Ikke uenig i det at emisjon er langt unna. Men slik Hydro sin situasjon er nå, så er vel ikke det veldig bra å bli ssosisrt med å forsøke å hindre ytringsfriheten når man tross alt ønsker å være på godfot med lokalbefolkningen. Juridisk er det vel ingen link mellom sakene, men for en dust sak å ødelegge omdømmet på. Hvis de andre juridiske rådene er like gode som dette så lover ikke det bra.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 10:37 3755

Slik som situasjonen er nå, blir vel ikke emisjonen forkjøvet lengere vekk?
Er man heldig, blir det utbytte i år også, men tror neppe det blir noe fra neste år om NHY skal kjøres på halv maskin i lang tid..
Det skal vel også mye mer til for at myndighetene tillater NHY å skalere opp driften.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 10:38 3752

du får krysse fingrene at daukjøttet Brannzæg & co. blir fjernet innen kort tid slik at ikke begge opsjonene dine forfaller verdiløse...

Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
SHARE-IT
22.02.2019 kl 10:44 3733

Det var jo regelrett latterlig av store Hydro å saksøke en forskningssjef som forsvarstrekk mot problemene i Brasil. Hydro må heller rydde opp i elendigheten. Bli kvitt Brandtzæg. Han er åpenbart ikke personen til å lede håndteringen av problemene. Saken er flau for Norge og jeg tviler på at noen her ville akseptert tilsvarende drift utenfor sitt stuevindu.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
John8
22.02.2019 kl 10:56 3705

Legger inn en link til omtale av saken/dommen:

https://e24.no/boers-og-finans/norsk-hydro/brasil-forsker-frifunnet-i-hydro-soeksmaal/24565953
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 11:06 3690

Når Ola Dunk skal ut i verden og leke butikk, da går alarmklokkene hos pengeglade folk over hele kloden for da vet de at det er gratis penger.

Prøv denne øvelsen med et russisk eller amerikansk selskap. Da skjer ikke slike ting som har skjedd med NHY. Russerne og kineserne har god medisin for de som prøver seg på uredelige metoder.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 14:45 3604

Sant nok, har du solgt alt boktransporten?
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 15:09 3567

Jeg solgte aksjene i forrige uke. Men opsjonene har jeg fortsatt.

Det har vært positivt sentiment for hele børsen siste uke så skulle ha ventet litt med det. Men igjen forventer jeg det som helt likt muligheten for tre ting. Ingen dom, full drift eller opprettholdelse av embargo, eller fortsatt embargo med flere vilkår og fordyrende elementer. For meg er det PR nå umulig å forutse hva som er sannsynlig i nær fremtid.

Jeg synes det er ett lotteri i det korte bildet. I det lange bildet kan vi stå i en resesjon før de åpner opp så her er det bra usikkert i mitt syn. For egen del er det ikke utenkelig at gjenåpning ikke skjer på ett år eller to, og da er vi i en resesjon som er varslet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
isaach
22.02.2019 kl 15:24 3546

Ingen trodde vel at Alunorte virkelig skulle få dømt Lima??Poenget med søksmålet er nok å få interessante begrunnelser i premissene.Det fikk Alunorte.Dommeren skriver at dersom Lima ikke hadde vært offentlig engasjert kunne saken stilt seg anderledes.Dommeren kan med dette signalisere at forurensing nødvendigvis ikke har funnet sted. Alunorte mener vel at Lima har gått utenfor sitt mandat og også opptrådt som en aktivist.Jeg mener dommen bør ankes.Ankedomstolen kan muligens gå lenger i kritikk av Lima.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 15:38 3520

Tja, si det. Kunne de få interessante begrunnelser i premissene, gitt at det er en annen dommer, med ett annet saksfelt ?

Videre så ser jeg det ikke som udelt positivt at dommeren har gått igjennom hundre sitater og uttalelser, hvorav han har funnet 1-2 setninger som nok selvstendig ikke ville gjort seg, men som en del av konteksten og jobben forskeren hadde, sto seg godt.

Gitt at dommeren antagelig har lest rapporten som var forskerens utgangspunkt , samt gått igjennom så mange uttalelser, kan det jo like så godt tolkes dithen at dommeren legger til grunn at rapporten er god, og at forskeren sto opp for denne. Altså tenker jeg at Hydro ikke har en styrket sak, men sikkert søkt informasjon som de kan få. Etter å ha lest hele dommen selv, levnes det ikke mye kreditt til Hydro.

Om dommeren mener uttalelsene står seg, mener han vel også at rapporten står seg, og da er ikke Hydro sitt utgangspunkt noe lettere.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 15:39 3509

Men, bare så det er klart, jeg ønsker absolutt Hydro sin fulle åpning velkommen. Har allers mest opsjoner på long siden, og hadde ikke hatt de hvis jeg bare var negativ til de. Men jaggu må jeg si at det ser mørkt ut. Enten håper jeg litt på at de skal få en åpning av embargoen, som min pragmatiske side av hodet ikke mener vil skje, ellers er jeg bare blind for realiteten og ikke vil ta tapet enda før det blir større.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 15:43 3499

Dommer har ikke de rette forutsetninger for å tolke om rapporten var god, heller ikke nødvendig:) han skal vurdere det juridiske i forhold til utalelser, og om utalelser var i samsvar med rapport!
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
22.02.2019 kl 15:49 3489

Merkelig at ikke alle vet at den delen av Amerika alltid har vært bare juks og fanteri. Nesten like ille som de lengre nord.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 15:50 3483

Der tror jeg du traff spikeren på hodet baikal12, i hele denne saken med Alunorte. Dommeren legger rapporten til grunn, og har ingen god grunn til å gjøre egne vurderinger av den. Da kan jeg vanskelig se at dommeren som har saken med embargoen kan gjøre annet enn det samme. Og da er spørsmålet om hva som skjer videre. Dommeren har da en forskningsrapport som de ikke vurderer, som sier utslipp og skader. To rapporter betalt av Hydro påstår at det ikke var utslipp. Jeg tror neppe tvilen kommer Hydro tilgode.

Altså har denne saken med forskningssjefen ingen verdi overhodet.

En ting Alunorte kan ha funnet ut da, er jo at rapporten som ligger til grunn, stilles det ikke spørsmål ved. Man kan vel ikke diskreditere rapporten med egne betalte rapporter da. Ergo har kanskje Alunorte nå ett incitament til å forstå at her må de ta ansvar, være ydmyke, og forhandle for billigst mulig erstatning og komme i gang igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
bådleguten
22.02.2019 kl 16:01 3462

Dei vil nok bli kvitt Hydro og få inn kineserne. Det er vel det som blir enden på visa.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
isaach
22.02.2019 kl 16:38 3422

Saken mot Lima dreier seg ikke direkte om rapporten.Hvisi Lima skulle bli dømt i ankedomstolen,vil hydro selsagt med stor sannsynlighet få medhold i å starte opp 100% produksjon. Ved å gå løs på Lima personlig ønskerAlunorte(hydro) å få frem forhold som svekker tilliten til at Lima har opptrådt objektivt ved utarbeidelse av rapporten.Ønskedrømmen hadde vært om event.ankedomstol uttaler at Lima har opptrådt overfor pressen/offentlighet lite skjønnsomt og at det i seg selv kan reise tvil om hans rapport.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.02.2019 kl 20:05 3332

Boktransporten, hvor lenge satt du med aksjene i Norsk Hydro før du solgte dem og hvorfor kjøpte du aksjene i Norsk Hydro?
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 20:55 3275

Jeg hadde de i ca 4 uker. Kjøpte de som ett lodd i forbindelse med gjenåpning. Kjøpte en salgsopsjon dagen før q4 så slapp unna mye tap der.

Når jeg leide inn en advokat for den lokale høringen og fikk dypere forståelse for systemet der borte solgte jeg på dagen. Jeg har ikke mage til å se den aksjen i mange måneder og muligens år før det åpner. For meg oppleves det bare som seigpining. Da er det andre steder å sette pengene

Korrigering:
Jeg kjøpte 200 000 aksjer for 4 uker siden. Så økte jeg med 300 og 500 tusen aksjer til før q4 men sikret med opsjon.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.02.2019 kl 22:37 3193

Så du kjøpte 200.000 aksjer til kr 41,55 til kr 8,31 mill, også fylte du opp med 800.000 aksjer til på kr 38-41 området til kr 30,4 til 32,8 mill? Totalt kjøp kr 38,71 til 41,1 mill. Også solgte du via put opsjon på kr 37 til 37 mill kr? Da tok du et tap på kr 1,71 mill til kr 4,1 mill? Pluss 40 øre pr put opsjon på 1 mill aksjer til kr 37 + 40 øre pr call opsjon på 1 mill aksjer på kr 41 til totalt kr 800.000? Totalt tap på kr 2,51 mill til kr 4,9 mill?

Og i tillegg har du disse plasseringene i nhy9c37 til 40 øre pr stk som kostet deg kr 1,28 mill? Har du dem fortsatt? "Har behold en opsjon på å selge 1,3 million aksjer til 32 innen 15. mars og å selge 1,9 millioner aksjer til 37 innen den 15.3. Jeg er både short og long med ca 1,3 millioner aksjer short og 1,9 millioner long via opsjoner".

Jeg leste innlegget du la ut fra advokaten, jeg så ingenting nytt. Hva var det du så der som var nytt? Alt det som kom frem på den høringen har vært kjent i markedet i ca 6 måneder og er priset inn i kursen for lenge siden. Kursen har steget siden høringen pga aluminiums prisen. Fabrikken kommer igang igjen, godkjenningen kan komme når som helst. Det tar lenger tid å få fabrikken opp i full drift, det kan ta 3 til 9 måneder før den er i 100% drift. Fabrikken må "bare" godkjennes at den kan operere trygt igjen. Eventuell erstatning til befolkningen kan komme i tillegg til avtalene Norsk Hydro allerede har signert, men de kravene kan komme både 1, 2 og 3 år etter fabrikken er i full drift. Fabrikken får tross alt lov til å produsere på 50%, så den kan ikke være sååå farlig ;)

Hvis du tok et så stort tap pga informasjonen du fikk fra advokaten du leide inn, anbefaler jeg å bruke en langt bedre advokat neste gang og slette nr til denne advokaten ;)

Jeg synes forøvrig det er veldig synd at amerikanske investorer får kjøpe mer enn 5% av dette norske industrieventyret så billig nå. Allerede i 2020 kan Norsk Hydro levere pluss resultat på 8 til 10 milliarder og jeg ser utbyttet er ventet til å bli kr 2 pr aksje for 2020. Får håpe flere norske investorer kjøper seg opp innen den tid ;)
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 23:05 3158

Totalt tap på aksjene ble 4,7 millioner. Opsjonene kostet ca 400.000. Men solgte opsjonene for 2,8 mill. Altså ble tapet på 2,3 mill totalt for de aksjene. Opsjonene har jeg fortsatt.
Også tjente jeg ca 400.000 på å selge aksjene etter oppgang (solgte opsjonene på lavere kurs enn solgte aksjene). Så totalt tap så langt ca 1,9 millioner.

Jeg er vel litt uenig med deg i at advokaten påførte meg ett tap. Mitt valg om å investere NHY gjorde det. Deretter var min magefølelse etter den offentlige høringen at dette kommer til å ta lang tid for å få løst.

Tar det lang tid forventer jeg at det tekniske bildet tar den ned til ca 28.

Advokaten har da ikke påført meg ett tap, men jeg har valgt å realisere tapet basert på hvordan jeg med ny informasjon tolker situasjonen.

Videre er det 72% sjans for at jeg tjener inn igjen opsjonene om volatiliteten ikke stopper.

Videre så bil jeg se ut som en tulling hvis tillatelsen kommer til uka (selv om opsjonene da blir sikkert verdt 15 millioner mer). Men her tror jeg ikke på koen snarlig løsning og må stå på det.

Jeg tror det er mange som går inn nå på grunn av sentiment og som veddemål på embargo løsning. Skulle det bli trøbbel med Kina eller noe annet skjer så drar det ned. Kommer jeg noenlunde helskinnet ut av det er jeg fornøyd.

For egen del har jeg ikke prøvd å idiotforklare noen, men heller forklart hva jeg har gjort og hvorfor. Så er det helt legitimt å være uenig med meg på det.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.02.2019 kl 23:35 3127

Du skrev et annet sted at du tik et tap på 1 mill, noe jeg ikke fikk til å stemme ? Da var det nærmere 2 mill i tap? Hvordan tjente du så mye på opsjonene? Har du ikke regnet inn kostprisen på disse enda? «Og i tillegg har du disse plasseringene i nhy9c37 til 40 øre pr stk som kostet deg kr 1,28 mill?»

Jeg mener at advokaten påfører deg et tap ved å ikke informere deg om at dette ikke er noe nytt ? Brennpunkt på NRK har lagd flere sendinger om tilstanden i Brasil og befolkningen har både elsket og hatet Norsk Hydro siden den måtte kutte produksjonen til 50%.

Du ser da ikke ut som en tulling hvis godkjenningen kommer imorgen, ingen har fasiten på dette. På kort sikt kan aksjen gå begge veier. Jeg synes bare det er rart at du kjøper inn for kort tid siden og tar et stort tap på info som allerede er kjent i markedet. Hva slags info fikk deg til å kjøpe og hva slags info fikk deg til å selge aksjene? Det var ventet at Q4 resultatet ville bli dårlig, også ble det enda dårligere enn ventet. Men hvorfor tror du det tar 1 år før fabrikken blir godkjent? Det var allerede rapportert at domstolen skulle gjøre utredningen sin i februar 2019. Jeg er mer usikker på når de tar en besluttning. Har du fått noe info om det?
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 23:53 3101

Jeg hadde snitt 38,9 på de 1 million aksjene jeg hadde. Dagen før q4 kjøpte jeg 1 million opsjoner til ca 40 øre stykket til CUT 37. Når det hadde gått noen dager stod kursen i 34,2. Da solgte jeg opsjonene til 2,80 PR opsjon. Så ventet jeg noen dager og solgte aksjene jeg hadde til 34,6 ca. Dermed skulle regnestykket over stemme.

Da skjønner jeg hva du mente. Ofte når jeg handler så er det å se på caset men ofte blir det en «gut feeling» på mulighetene også. Med den samtalen jeg hadde med advokaten om systemet og hvordan han kjente media og saken og rettspraksis generelt så ble det min «gut feeling» at dette drar ut i tid. Når jeg i tillegg ser hvor skjevt Norsk hydro informerer og hvordan de også har gått på en forskningssjef så blir jeg mer sikker i min sak. For egen del er det greit men kjedelig å tape penger. Men det som er viktig for meg er at jeg handler basert på den informasjonen jeg besitter og føler på, og viktigst av alt, ville jeg gjort det samme igjen. Og ja jeg ville solgt alt igjen. For meg var det ikke riktig å sitte på 35 millioner i norsk Hydro i all overkommelig fremtid når det kan komme utfall i alle mulige veier de neste ukene og månedene og årene. I etterpåklokskapens lys skulle jeg gjerne fått med meg oppgangen hit til 35,20. Men gitt informasjonen og følelsen jeg satt på da, så var det riktig å selge da. Prisen på aluminium kunne likeså godt gå nedover hvis markedet priset inn alunorte oppstart også. Trump kan innføre biltoll og handelskrig med Kina blir sannsynligvis løst men ikke helt sikkert. Alt dette gjør at jeg kunne sittet lenger med aksjene, men valgte eksponering til 15.3 via opsjoner. Går markedet eller embargoen heves så er det gull. Skjer det noe på nedsiden er det også bra.

Uansett så nok mitt overordnede ståsted at jeg ikke går inn i en aksje for mer enn en dag eller en måned. Lenger frem enn det blir gjerne gjetning for meg enn så lenge. Og her lukter det lang drøyt om man skal være med. Å vente i 1 år på gjenåpning av alunorte er som å se maling tørke. Det orker jeg ikke. Da prøver jeg meg heller andre steder.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.02.2019 kl 00:19 3070

Jeg er enig med deg at Norsk Hydro sin informasjon har vært misvisende i Brasil saken. Adm.dir sa minst mulig tidligere om informasjon som er usikker. Men han sa før jul at fabrikken var i full produksjon "any day now", også kommer det frem på Q4 presentasjonen at de ikke kunne klart å fått fabrikken høyere enn 75-85% nå. Dette MÅ adm.dir ha visst før jul. Systemet i Brasil har vært likt de siste 15 årene jeg har vært på børs. Det er bare å ta en kikk mot eks Petrobas og hvordan myndighetene bestemmer ting på godt og ondt. Det er mye korrupsjon der og det vil det fortsatt være, selv om nye myndighets personer sier i valgkampen at de skal gjøre alt for å fjerne korrupsjonen. Hvis Norsk Hydro hadde betalt nok, ville fabrikken vært godkjent for lenge siden, men de må gå forsiktig frem og ikke tråkke på feil tær. De som IKKE tror korrupsjon er en stor del av hverdagen til store bedrifter, er ganske naive. Det er mye korrupsjon i Norge også, men vi kaller det blant annet politiske kampanje penger, så synes alle det er helt greit ;)

Bruker du tekniske analyser? Jeg begynte å bruke det for ca 15 år siden, og der er det mulig å finne handle mønster til de som handler på informasjon de har, som ikke vi vet enda. Det er som regel i de sterkeste kjøps formasjonene det er mulig å finne den beste informasjonen, og de treffer med ca 75-80% treffsikkerhet. Jeg TROR de gangene formasjonene ikke slår ut, er fordi informasjonen det blir handlet etter endrer seg før den blir kjent i hele tatt, eks at en avtale blir avsluttet før den blir meldt over børs. Hvis noen har noen andre teorier, vil jeg gjerne høre dem :)

Aluminiums prisen gikk nedover fordi oppstart av Alunorte var ventet å komme snart, men markedet snudde og venter ikke oppstart nå allikevel? Det er ikke for seint å kjøpe seg inn i Norsk Hydro etter meldingen om at dommeren har godkjent full produksjon i Brasil. Q1 2019 tallene blir sannsynligvis ikke noe å rope hurra for, guidingen på Q2/Q3 2019 kan hjelpe på kursen ;)

Handelskrigen blir snart avsluttet, med en "stor" seier til Trump som vanlig ;) Trump gjør seg klar for neste valg, derfor må han bygge muren nå og avslutte krigen med Kina. Trump skjønner at det amerikanske folket bryr seg om økonomien, våpenloven og abortloven, så de 3 tingene SKAL han han på plass før neste valg. Trump fikk jo til og med stoppet FED sin renteheving, utrolig nok ;) Skulle likt å se smøringen (korrupsjonen) som måtte på plass for å få til det, haha. Etter valget er det fullt mulig at Trump starter opp krigen med Kina igjen, zzz

Går du inn i flere aksjer samtidig, eller kun en aksje kortsiktig? Hvorfor setter du ikke pengene inn i sparebanker så du får en direkteavkastning på 7-10% hvert år uten relativt stor risiko?
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2019 kl 00:49 3042

Ja helt enig om det med informasjon fra selskapet. Virker litt feigt og om å sikre sin egen jobb mer enn nøktern informasjon til aksjonærene og andre.

Det med korrupsjon følger jeg også. Det har slått meg at de er handlingslammet fordi de er redde for å gjøre feil. Jeg forventer ikke korrupsjon selvfølgelig. Men tror ikke de klarer å finne gode løsninger enda.

Jeg bruker noe teknisk analyse men er ingen guru for å si det mildt på det.

Litt usikker på aluminiumsprisen men så ingen andre grunner når den gikk ned bortsett fra Rusal som fort ble priset inn før videre nedgang. Leste litt om det og.

Jeg er åpen for å gå inn igjen, men tror den fint kan
plukkes opp billigere senere. Men da må jeg få ny informasjon som gjør at jeg tror det er rett før malingen tørker.

Trump og Kina kan gå i mål men det kan gå dårlig også. En siste demonstrasjon fra Trump for å dominere det kan komme. Skape usikkerhet for å få litt til. Men vet aldri.

Orker ikke sånne lange prosjekter. Da jobber jeg heller. Å ikke gjøre noe og få penger inn hvert år sånn hadde vært drit kjedelig. Så hvis dette går bra fortsetter jeg. Hvis ikke slutter jeg med aksjer og jobber. Men orker ikke gifte meg med noen garanterte aksjer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Sinai
23.02.2019 kl 02:15 3007

Kina har ikke samme teknologi som Hydro så ikke bekymre deg for det ;)
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
isaach
23.02.2019 kl 13:49 2812

Enig i at Boktransportens advokat i Brasil egentlig hadde lite nytt,ogsaa juridisk.Dersom hydro ikke faar opphevet embargoen,er selvsagt ankemulighetene det helt sentrale.Dette har ikke advokaten blitt spurt om eller funnet det tjenlig aa gaa inn pa,merkelig nok. I denne delstaten er folk lite utdannet,infrastrukturen lite utbygd og man har en liten maktelite som er representert ved de organer som behandler saken.Hydros muligheter ligger nok i aa faa saken behandlet i en ankedomstol,langt bort fra dette liulle korrupte miljoet.Baade Lima og Statsadvokaten har opptrodt lite profesjonelt i media og spoersmal kan stilles om objektiviteten til begge.Det er ikke norske forhold her nede,folk dreper hverandre pga miljoesaken.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.02.2019 kl 15:01 2760

Helt enig, jeg savner objektive rapporter som faktisk gir beskjed om hvordan det ligger an i Brasil. Norsk Hydro sier de ikke har gjort noe galt i hele tatt og at verdiene i vannet som er utenfor normalen, er fra stoffer de ikke har på fabrikken i hele tatt. Hvorfor er fabrikken på halv produksjon da? Noen juger i denne saken og det er veldig vanskelig å skjønne hvilken side som ikke forteller sannheten. I min verden vil det sannsynligvis bety at begge sider små juger for å pleie egne interesser, noe som koster innbyggerne og aksjonærene mye ubehag.

Når jeg ser tidslinjen under, stiller jeg store spørsmålstegn til hvor mye konsernsjefen kan om dette. Burde han ikke sette seg på et fly og bli i Brasil til han får kontroll på dette? 29.11.2018 sa konsernsjef at fabrikken var i full drift "ANY DAY NOW"

Her gjorde Norsk Hydro en grov feil, ved å ikke ha konkrete ting som må på plass for at fabrikken skulle få tillatelsene til 100% drift på fabrikken
"06/09-2018 TAC signert av Alunorte, Ministério Público Federal (MPF), Pará Ministério Público (MPPA) og delstatsregjeringen i Pará, representert ved det regionale miljødirektoratet SEMAS, samt en sosial avtale. TAC'en krever visse tekniske forbedringer, revisjoner, studier og betaling av matkuponger for familier som bor i området rundt Murucupi elven. TC'en omfatter ytterligere tiltak og investeringer knyttet til samfunnsutvikling i Barcarena".
Hydro sjefen Svein Richard Brandtzæg sier "Neste steg nå er å ta gårsdagens enighet til domstolen, som vil ta en endelig beslutning. Det er absolutt rom for høyere produksjon. Vår intensjon er å umiddelbart starte full produksjon ved Alunorte dersom vi får en godkjenning, og det vil ta 3-4 uker".

03/10-2018 Alunorte annonserer full nedstenging av produksjonen

06/10-2018 Alunorte får autorisasjon til å bruke pressfilter som første skritt for å gjenoppta driften fra IBAMA. Etter å ha mottatt denne tillatelsen vil Alunorte være i stand til å gjenoppta produksjon på 50% kapasitet. 9.10.2018 er Alunorte på 50% produksjon igjen.

26/10-2018 IBAMA løfter embargo på nytt bauksittrest-deponie ved Alunorte

2.11.2018 innsidekjøp fra konserndirektøren på kr 45,54

15.11.2018 Norsk Hydro sier seg uenig i en rapport som sier at lisensen for Hydro Alunortes DRS2-deponi er «irregulær» og at DRS2-deponiet kan være bygget på økologiske reserver (ecological reserves), melder TDN Direkt.Rapporten kommer fra en ekstern kommisjon nedsatt av nasjonalforsamlingen i Brasil. Ifølge rapporten krever det en ny revisjon av anlegget gjennom lisensprosessen. Det anbefales sivil og kriminell etterforskning av alle som er ansvarlig for at DRS2-deponiet har fortsatt å være i drift, skriver Metal Bulletin ifølge nyhetsbyrået.

29.11.2018 Norsk Hydro har levert en begjæring om å løfte embargoen på DRS2-deponiet, og konsernsjef Svein Richard Brandtzæg håper å kunne drive Alunorte for full kapasitet hvilken dag som helst. En brasiliansk føderal domstol ga onsdag Ministério Publico ti dager på å komme med en uttalelse om produksjonsembargoen og bruken av DRS2-deponiet, samt Hydros ønske om å heve embargoen på DRS2.

13/12-2018 Selskapet omtaler torsdag en uavhengig, brasiliansk ekspertstudie som konkluderer med at det ikke var noe overløp fra Alunortes rødslamdeponiene DRS1 og DRS2 under regnfallet i februar. Studien, utført av professorer ved Federal University of Campina Grande, konkluderer også med at Alunorte - når det gjelder behandling av spillvann - trygt kan produsere med full kapasitet (på 6,3 millioner tonn alumina i året).

16/01-2019 De lokale miljømyndighetene i delstaten Pará, SEMAS, har utstedt et teknisk notat som bekrefter at Hydros aluminaraffineri Alunorte trygt kan gjenoppta normal produksjon. På bakgrunn av dette har SEMAS løftet produksjonsembargoen de tidligere påla Alunorte.

7.2.2019 konsernsjef Svein Richard Brandtzæg legger til at aluminaraffineriet Alunorte har gjort framskritt mot å kunne gjenoppta normal produksjon, men at det fortsatt er usikkert når det vil kunne skje.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2019 kl 15:15 2736

Greit dette. Norske statseide Norsk Hydro Alunorte tilgriser Amazonas. Den Norske Stat overfører hvert år 100 vis av millioner kroner til myndighetene i Brasil så de ikke skal hugge ned regnskogen. Det gjør de allikevel. kokkelimonke.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2019 kl 15:43 2707

Som nevnt var jeg ikke veldig interessert i å få nye juridiske momenter vurdert, det var den fremtidige prosessen jeg var mest interessert i. Min hovedtilnærming var gut feeling på om fabrikken kan gjenåpne, og om hvor lang tid det kan ta, slik han kjenner systemene der nede.

Som han var klar på i meldingene, så er det ankemuligheter, uten at han gikk inn på dem. Men poenget hans var veldig klart, for å anke, må det være ett resultat å anke. Slik advokaten mente å kjenne systemet og reglene, så kan dommeren nær sagt utsette avgjørelsen i det uendelige fordi det kan være tekniske eller andre aspekter av saken som gjør det naturlig. Altså har dommeren frister, men kan oversitte disse lovlig fordi det er aspekter og rapporter som muliggjør dette. Advokatens vurdering er at dette er mest sannsynlig i hans vurdering, siden partene er så langt fra hverandre hva gjelder situasjonsforståelse og annet.

Når det foreligger ett resultat som eventuelt ikke er i Hydro sin interesse er det selvfølgelig ankemuligheter. Men da er det en mulighet mindre, og hvor lang tid tar neste instans ? For de som ikke bryr seg om å vente år, så betyr jo ikke dette mye. For meg blir det for kjedelig. Så får tiden vise hva som skjer.

Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2019 kl 15:46 2701

Spot on slik jeg også ser det:
I min verden vil det sannsynligvis bety at begge sider små juger for å pleie egne interesser, noe som koster innbyggerne og aksjonærene mye ubehag.

Så får tiden vise om Hydro har løst dette på best mulig måte slik de kjenner de lokale forholdene, men da har aksjonærene god grunn til å være misfornøyd med informasjonen. Dersom de størte med styremedlemmer har mer informasjon, så kan det være forståelig at konsernsjefen sitter, fordi det er en genial tilnærming til saken, samt at man ikke kan fortelle om sin strategi til almenne aksjonærer fordi da er strategien avslørt. Men at Hydro har helt rett, trengs det ikke mer enn ett satelittbilde av anlegget, fantasi til å tenke seg ett flomregnvær over det, så sier det seg selv at der blir det søl.
Redigert 20.01.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare