DOF Financial report Q4

NorCan
DOF 22.02.2019 kl 08:07 9460

Financial Report 4th quarter for DOF ASA

The Group's operating income for 4th quarter (management reporting) totals NOK
1,704 million (NOK 1,995 million) and the operating profit before depreciation
and impairment (EBITDA) totals NOK 493 million (NOK 610 million). The Ebitda
adjusted for hedge accounting is NOK 546 million (NOK 649 million) and the
operating profit (EBIT) is NOK -186 million (NOK -15 million), of which
depreciation and impairment totals NOK 679 million (NOK 625 million). YTD
Revenue totals NOK 6,938 million (NOK 7,376 million) and Ebitda totals NOK 2,066
million (NOK 2,287 million) and YTD Ebit totals NOK 89 million (NOK -180
million).

The average utilisation of the Group's fleet during the 4th quarter was 72%; 69%
for the subsea fleet, 65% for the AHTS fleet and 87% for the PSV fleet.

The market has improved for the North Sea PSV fleet, and the utilisation and
earnings have been variable for the AHTS fleet and the subsea IRM fleet. Solid
uptime on the PLSVs operating on long term contracts in Brazil.

The Group's backlog by February 2019 is NOK 21 billion.

DOF Subsea completed a new 5-year unsecured bond of NOK 900 million in November.

The Group has by January 2019 completed its newbuilding program after delivery
of DOFCON's newbuild, Skandi Olinda (PLSV). The vessel was on-hire on its 8-year
contract with Petrobras in February.

Please see enclosed 4th quarter Financial Report 2018.

Webcast is available Friday, 22nd February 2019 at 08:30 on www.dof.com
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
22.02.2019 kl 10:39 4118

Bare kontrakten i dag kommer til å gjøre at inntektene i DOF Subsea hvert kvartal fremover vil stige med 110 millioner kroner.
Jeg tror DOF Subsea kommer til å vinne flere kontrakter fremover
At de kommer til å sikre høy kapasitetsutnyttelse
At de kommer til å nedbetale gjeld raskt
At de kommer til å få en vesentlig styrking av balansen
At DOF Subsea kan bli et stort asset play
At DOF Subsea nå kan bli forsøkt kjøpt opp av en av de store, DOF subsea har superattraktive assets

Dette ser slik jeg ser det, veldig lyst ut
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
marco83
22.02.2019 kl 10:46 4086

Hvor får du 110mill fra?

Får det til å at DOF subsea kun har to fartøy, små og gamle, som er ledige i 2019 som kan ta del i at ratene nå øker?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
hstray
22.02.2019 kl 10:59 4040

Hvorfor selge når vi ser ett takt skifte oppover?
Relativt sikker på vi ikke ser noen stor kurs stigning idag grunnet vinterferie etc. Vent til mandag og uken
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
upsidedown
22.02.2019 kl 11:05 4008

Solgte meg ut av DOF igjen i morges. Tallene verre enn jeg forventet. Tror det kommer to kvartal framover der kursen i beste fall går sideveis. Men det er jo mitt syn. Solgte meg også ut av SUBC 7 da tilbakekjøpsprogrammet var over. Det gamle uttrykket TTT bør for omskrives til TT ekstra T?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
22.02.2019 kl 11:11 3975

re marco: Jeg tenkte 1300 MNOK i fast kontraktsverdi delt over 3 år dvs 12 kvartaler = ca. 110 MNOK (egentlig 108,33 MNOK).

Veldig interessant om de nå bare har to ledige båter. Da blir det betydelige inntektsøkninger og trolig også vesentlig høyere EBITDA.
DOF har virkelig dundret til med nye kontrakter de siste tre månedene, og går inn i en periode med nesten full kapasitetsutnyttelse både innen den klart viktigste divisjonen Subsea, men også innenfor PSV.

Noen gode kontrakter også for ATHS så ville dette være caramba:) (Men det tror jeg kanskje ikke kommer til å skje)
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
bellakatt
22.02.2019 kl 11:14 3961

FOTO: Håvard Otneim, DOF

Dof fremstår som det tryggeste loddet i offshoreskip-bransjen
Situasjonen er langt fra rosenrød for Dof. Men vil man først satse på offshoreskip-markedet, fremstår Dof som et av de tryggere alternativene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
NorCan
22.02.2019 kl 11:21 3933

Samme her, solgte DOF, for mye usikkerhet rundt gjelda, er inngåtte kontrakter gode nok, skulle de ha ventet litt på et løft i ratene? Blir nok en ørkenvandring de neste 2 -3 kvartalene, Hilde Drønen hadde ikke mye håp om at 2019 blir særlig bedre enn 2018. Har kjøpt noen lodd i SDSD til 1 kr. stykket, man vet jo aldri hva Spettet kan finne på.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
marco83
22.02.2019 kl 11:33 3879

Sier jo fint lite om hva fortjeneste blir. Høye utgifter der nede

Skal være vanskelig å tilfredsstille, men det å ikke ha båt igjen er bekymringsverdig. De har ikke båt å slutte på de høyere ratene som nå kommer utover året. De har vært first moverd å solgt deg ut på OK rater. Får ikke delta i rateoppgangen dessverre
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
AlanS
22.02.2019 kl 11:37 3863

Venter på DOF analyser fra meglerhusene. På tide å komme med oppdateringer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
22.02.2019 kl 11:39 3934

Interessant å høre i 4Q webcasten at to av de tre Subsea båtene som det ble meldt om kontrakt i dag har vært i opplag. Det betyr at det meste av de 108 MNOK i inntekter som vil komme hvert kvartal er rene økninger i inntektene. Jeg gleder meg veldig til DOF Subses gir en oppdatering om kontraktsdekning og kontraktsstatus.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
marco83
22.02.2019 kl 11:49 3907

Fordi de plutselig ikke har operasjonskostnader i Brasil???
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
bellakatt
22.02.2019 kl 11:53 3893

FOTO: Håvard Otneim, DOF

Dof fremstår som det tryggeste loddet i offshoreskip-bransjen
Situasjonen er langt fra rosenrød for Dof. Men vil man først satse på offshoreskip-markedet, fremstår Dof som et av de tryggere alternativene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 11:55 3885

Så presentasjonen og er fornøyd med fremførelse. Dyktig informativ lite å utsette på dette.
De fokuserer i motsetning til mange andre rederier på å holde sine gjeldsforpliktelser og betalte nesten 2 MRD på lånene i 2018. Det samme vil de gjøre i 2019. Nybåtprogrammet er gjennomført og fokus nå fremover ligger 100% på drift og å optimalisere denne. Flåteutnyttelsen stiger det samme gjør ratene. Jeg tror i motsetning til mange andre at ATHS markedet og vil bedre seg betydelig og raskere enn antatt. Der er allerede i dag mangel på tung tonnasje på dette feltet.
Backloggen på 21 MRD var faktisk minst 1 MRD mer enn jeg våget å håpe på og er svært viktig for både selskapet og bankene. Dette skaper trygghet og DOF oser nettopp av de spør dere meg. En vanskelig bransje javel, men DOF fremstår som en ener i denne.
De som selger seg ut nå på disse nivåer og på bakgrunn av denne fremleggelsen gjør en stor feil. DOF er på rett vei og de som sitter langsiktig i aksjen vil vinne stort fremover.
Jeg vekter meg ytterligere opp i DOF også i dag og kommer til å benytte det jeg har av fri likviditet på DOF. Jeg blir mer og mer sikker på at dette blir gull fremover
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
22.02.2019 kl 12:07 3844

re marco, tror du ikke at ratene på over 400 000 kroner per dag vil skape en betydelig EBITDA og at dette er langt bedre for DOF enn å ha de i opplag?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
22.02.2019 kl 12:20 3809

En ting jeg undrer på er om Subsea 7, Technip og de andre store subsea selskapene kan sitte og se på nå at oppkjøpsmuligheten av DOF Subsea forsvinner? Jeg mener det ikke er usannsynlig at noen kommer til å prøve å kjøpe opp DOF Subsea i månedene fremover, med en meget stor kursstigning som følge. Et oppkjøp av DOF Subsea vil kunne være svært attraktivt gitt selskapets aktiva, og vil utgjøre en stor konsolidering av bransjen.

Vi går veldig, veldig spennende tider i møte, med positivt fortegn
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 12:40 3757

Der er interesse for å kjøpe DOF Subsea, men Helge Møgster kommer aldri til å selge, da må det byes noe usedvanlig godt.
De som bestemmer i DOF trenger ikke penger.
De er genuint interessert i å bygge DOF til det desidert beste og komplette offshore rederiet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
22.02.2019 kl 12:48 3735

Når dere ser på tall for back logg, antall båter i opplag osv. som rapporteres for 31.12 er det viktig å ha med seg at disse tallene på grunn av alle de nye kontraktene allerede er helt utdaterte.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
marco83
22.02.2019 kl 12:54 3721

Ikke betydelige nei. Utgiftene er voldsomme der nede og Peteobras er ikke dumme. De som er verst av alle globalt i å ta billig båt. Subseamarkedet ratemessig er grusomt, ingen ting som tilsier at Petrobras plutselig skulle betale fantasirater for noe så enkelt som et par rov båter. De fins det tusen av.

At de gir litt profitt, ja absolutt. Betydelige, nei det har jeg faktisk null tro på
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
davan
22.02.2019 kl 13:38 3652

Blir mye fremførbart underskudd å trekke fra i tiden fremover!!!
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Kontur
22.02.2019 kl 13:50 3624

Kjøper meg ytterligere opp og passerte nå en milepæl i antall aksjer. Kjøp Dof, behold de ettpar år, bli rik
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
22.02.2019 kl 14:47 3547

webcasten er helt klart interessant. Fant stor interesse i dette med finansiering og at DOF har klart å tatt levering av fem nye svinedyre skip i 2016-2019 samtidig som netto rentebærende gjeld har falt ganske mye. Det sier en del om fortiden, men ikke så veldig mye om fremtiden. Mulighetene fremover, nå som det ikke er flere nybygg å finansiere, kan være store.

Jeg tror jeg er enig i de som sier, hold på aksjene eller kjøp
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Evly
22.02.2019 kl 14:55 3525

Det virker som en litt enkel sammenligning og ta ett ankerhåndteringsfartøy selv om det utfører deepsea arbeid vil vel trolig oppnå dårligere rater enn subseafartøy.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Evly
22.02.2019 kl 14:57 3520

Har de sagt noe om aktiveringskosten har ikke rukket og se webcasten enda?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
22.02.2019 kl 15:56 3457

Et fortsatt svakt subsea marked og lav kontraktsdekning har vært min hovedfrykt for DOF. Denne frykten kan jeg nå resolutt legge fra meg, og dette gjelder også i stor grad for 2020. Uten å være overoptimistisk er det nå god grunn til å tro på høy EBITDA i kvartalene fremover, spesielt fra 2Q og fremover. Og mye ytterligere positivt vil trolig skje fremover. DOF sitt utgangspunkt for det som skal skje er åpenbart godt. Mange har valgt de og det er stor ss. for at mange andre også vil velge de.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
hstray
22.02.2019 kl 16:00 3448

Likte at Hilde sa at nå var det harvest(innhøstnings fase) Dof gikk inn i med null båter i nybyggingsprogram. Det viser også hvor vi er i syklusen
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Kontur
22.02.2019 kl 16:39 3389

Soleklart kjøp nå. Mye usikkerhet tatt ut. Positiv cashflow fremover og det beste offshorecaset på børsen,les E24
Dette blir en råbra DOF vår
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
AlanS
22.02.2019 kl 16:48 3361

Det er lovende at DOF endet i plus. Q4 er parkert nå og optimismen vil drive prisen opp. God helg alle sammen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Stat oil
22.02.2019 kl 23:28 3212

Neste uke vil bli veldig bra. Det at det nå begynner å komme kjøpsanbefalinger er meget positivt, og DOF vil nok stige jevnt utover våren. Kommer det forsøk på oppkjøp på subsea delen vil det øke stigningskurven betraktelig. Vurderer nå å selge andre deler av min portefølje for å kjøpe enda mer DOF, da jeg ser store muligheter for meget stor gevinst her.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
22.02.2019 kl 23:34 3199

Tror ikke det, de har rederibeskatning
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare