Tunge investorer

Chrissern
NAS 22.02.2019 kl 09:29 1959

Hvorfor går tunge investorer inn med så vannvittig mye penger i Norwegian? Hører man på det mange her skriver så virker dere har mye bedre peil enn feks DNB, Fredriksen, DB, Stenshagen, Alfred Berg og så videre..
Er de virkelig så interessert i å tape alt, eller investerer de fordi de har troen videre? (retorisk spørsmål?)

Virker som det er mye synsing, trolling og svada her, og vanskelig å skille mellom dette og fornuftige analyser eller råd.
Redigert 20.01.2021 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 09:32 1935

Ingen skjønner noe... Og stakkarne som tror de mister resten selger desperat nå. Snakkes utover våren..
Frodon
22.02.2019 kl 09:37 1890

Chrissern, jeg føler jeg har sagt dette veldig mange ganger nå, men tydeligvis er det mange som ikke forstår dette enda.

Garantisten John Fredriksen har sagt seg villig til å handle Norwegian aksjen på kr 33. Dagens kurs står i ca kr 68 (NAS aksjen + TR aksjen). Dvs aksjen skal MYE lenger ned før John Fredriksen får noen aksjer her.

Hvis dere ikke forstår emisjonen, er det bedre å kjøpe andre selskap som går med store fine overskudd og ikke et selskap som taper så mye penger at de må kjøre 2 emisjoner på 12 måneder
Redigert 22.02.2019 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
Solux
22.02.2019 kl 09:38 1873

For de tunge son har sittet long, så har alle tapt. Små som store.. dette viser jo at lojalitet og rennome ikke har så mye å si..

NAS har rett å slett gått på en smell. Nå tror jeg store vet like lite som de små..
Slettet bruker
22.02.2019 kl 09:40 1858

Er 7 milliarder nok penger til å kvitte seg med den enorme gjelden på 31 milliarder ?
Før de klarer å få ned gjelden så vil renta stige. Hva skjer da ?
Hvor ofte har vi ikke hørt Kjos si at neste år da blir det bedre , seinest etter store underskudd i 2017, og så ble 2018 enda mye verre
Hva er det for grep de har tatt som skal føre til dette berømte overskuddet i fremtiden ?
Jeg er jo glad vi har et alternativ til SAS og deres utsuging de dreiv med tidligere , men derifra og gå inn med penger i en konkurrent som spiser penger . Det gjør jeg altså ikke
Klarer de nå snu dette til overskudd, ja da varer det ikke lenge .
Renteøkningen den kommer og de evner aldri å betale ned sine lån slik at dette selskapet får det lettere
De har rett og slett ingen økonomisk kompetanse i selskapet
Utgiftene og driften er for komplekse til at de greier å lage et godt driftsselskap med overskudd
Til det mangler selskapet kompetanse og gode økonomer
Redigert 22.02.2019 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
ombt
22.02.2019 kl 09:42 1848

Er ikkje ofte "ekspertane" er so uenige som i casen med NAS. Og det er ingen som er kvalifiserte nok til å vite korleis dette skal ende.

Men det har kome tidligare bud på selskapet til den nette sum av 15 mrd., for ikkje so lenge sidan. NAS i dag prisast til 7 mrd etter at dei har henta inn 3mrd ekstra i cash. Eg trur at det som til sjuande og sist kjem til å bestemme om det går bra med NAS er oljeprisen. So lenge den ikkje går mykje høgre, vil NAS bli profitabelt selskap, og bli verdset til over 15mrd. Det er no meir en nok av olje i verden takket vere deep sea drilling og fracking, som har ført til eit tak på oljeprisen. Stiger prisen, skrur dei opp produksjon, og prisen går ned igjen. Eg fryktar dermed ikkje oljeprisen noko særlig.

Til sjuande og sist er det magefølelsen som avgjør. NAS har gjort alt riktig, og hatt ein formidabel vekst. 2018 resultat er etter mi meining maks uflaks... Og eg har trua på at dei skal greie å omstillse seg frå vekst til inntjening i løpet av året.
Slettet bruker
22.02.2019 kl 09:47 1804

Selg nå, og kjøp på 20-30kr mot sommer?
Why not?
Denne emisjonen er på ingen måter en bunn for aksjen, dersom det ikke kommer en kjøper rett etter at emisjonen er blitt gjennomført.
Redigert 22.02.2019 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Gonzo
22.02.2019 kl 09:50 1749

Dette forstår jeg ikke. Er det ikke sånn at om du kjøper en tegningsrett nå så må du betale 17,5 kr + 33 kr = 50.5 kr pr aksje og om du kjøper aksjen direkte over børs nå så betaler du ca 51.5 kr pr aksje. 68 kr ??
spaggio
22.02.2019 kl 09:57 1708

Hvor får du 68.- fra. ? Når du kjøper over børs betaler du børskurs og du betaler selvfølgelig ikke for en tegningsrett i tillegg !
Redigert 22.02.2019 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
Chrissern
22.02.2019 kl 09:58 1696

Så du mener han ikke er garantist med mindre aksjen har sunket til 33 (Nas + TR = 33)?

dotcom
22.02.2019 kl 09:59 1685

En tegningsrett gir deg rett til å kjøpe en aksje for 33 kroner når emisjonen gjennomføres. Så ja, hvis betaler 18 for tegningretten så blir kostnaden for emisjonsaksjen 51. Aksjene man nå kan handle over børs har den prisen de har. Akkurat nå er det 52 kroner. Sånn sett så er det akkurat nå "billigere" å kjøpe retter enn aksjer.
Chrissern
22.02.2019 kl 10:01 1673

Tenker litt det samme. Er veldig store motpoler i ekspertleiren i om dette har potensiale eller ikke.

Magefølelse og om de klarer vise inntjening/redusert gjeld i Q1 og Q2 tror jeg har en del å si.
Kommer de seg over denne perioden med "nesten-konkurs" så tror jeg selskapet og aksjen begynner å stige. Om aksjekursen blir 60-100-200-500 har jeg ingen formening om..
Søndre
22.02.2019 kl 10:04 1650

Matmoms ! Helt enig.
Frodon
22.02.2019 kl 13:24 1467

Hango, ikke kjøpe nå og ikke kjøpe seinere ;) Det er fullt mulig aksjen får seg en rekyl oppover et sted, men til du ser økonomien er snudd i regnskapene, ville jeg holdt meg LAAAANGT unna denne aksjen.

John Fredriksen mener aksjen er verdt 33 kr pr aksje. Sikkert noen som husker jeg skrev at Fredriksen har hatt en del betingelser for å stå som garantist..? Her er en av dem. Så hvorfor kjøper dere aksjen så dyrt over børs nå?

Gonzo, hvis du kjøper NÅ koster NAS aksjen enten kr 52,40 pr stk, eller via TR betaler du kr 51,46 (18,46 + 33). De kr 68 ser jeg ble kastet ut litt raskt. Det var utregningen for de som mente det var så mye billigere å handle aksjen før TR ble skilt ut, så i den prisen satt jeg inn prisen av 2 tegningsretter.

Chrissern, John Fredriksen er garantist for aksjene som ingen handler i emisjonen. Dvs hvis du legger inn en bestilling på aksjer nå UTEN tegningsrett, KAN du få aksjer til kr 33, men det er ingen garanti for at du får dem. Med tegningsrett er du garantert å få aksjer til kr 33. Det er liten sannsynlighet for at John Fredriksen får noen aksjer i NAS, men han sikkert sittet short i aksjen en periode og tjent mer penger den veien ;)

Det kom ingen bud på 15 milliarder av selskapet, da alle bud må meldes via børsen. Det er kun Kjus og Kise som snakker om at det kom et bud.
Jeg tror på at det var samtaler med IAG om oppkjøp av selskapet, men det er meget sannsynlig at de trakk seg stille vekk når de fikk tilgang til all informasjonen i NAS, slik du får når du har interesse av å kjøpe opp et selskap.
clanz
22.02.2019 kl 13:38 1449

Husk at NAS som følge av sesongsvingninger ligger an til å tape 1,5-2 mrd kr allerede i q1-2019.... da er kanskje halve emisjonsbeløpet blåst om ikke de klarer å blåse opp balansen med hedging og finansposter.... (oljeprisen er jo litt opp).

Jeg tenker at NAS kursen like gjerne kan være 41 som 51 kr... fallet idag på ca. 8% er mer enn jeg fryktet.
Frodon
22.02.2019 kl 13:44 1433

Hvor store urealisert tap sitter NAS aksjonærene med nå og hvor mye lenger ned er de villige til å bli med før de tar tapet og holder seg unna?
Hvis aksjen skal ned til kr 33, er det fortsatt veldig mye større tap for dagens aksjonærer :(
Slettet bruker
22.02.2019 kl 13:44 1431

hvis det skulle skje da må trofaste NAS aksjonærer være med på en ny emisjon!

NAS må ta vare på passasjerne ved å tilby billige billetter noe Kise oxo var inne på :-)

håper hedgingen deres funker nå og at den ikke blir terminert pga margin call :P

oxo hørt rykter om at Trygve har invitert NAS ekspert Pusekatten til studio i ettermiddag LOL

angrer som en hund at jeg ikke shortet da den lå på 60kr noen dager siden :-(
Redigert 22.02.2019 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
stud_trd
22.02.2019 kl 13:45 1419

Mange som har gått short eller ? ;-)