Fro Hunter og IMO2020


Tenkte få til en debatt om tank mot IMO2020. Når skal man kjøpe tank er spørsmålet.

Frontine steg i går fordi det rapporteres at flere VLCC går i ballast mot USA for å eksportere olje til asia.
I Q4 presentasjonen til Teekay tankers viser de at eksporten i usa ventes å stige fra 2.5 til 4 m fat pr dag til høsten.
Dette vil binde opp kansje 60-80 VLCC hvis vi renger 5 stk pr uke og 12 uker tur retur til asia. ??

Frontline satser på å installere scrubbere på en god del av sine VLCC'er, det samme gjør DHT.
Euronav satser ikke på scrubbere.

Innen Suezmax virker det som scrubbere er uaktuelt. De skifter heller drifstoff.
I rapporten til NAT står det at alle skip er kompatibelt med lavsvoveldrivstoff.

Jeg tenker at teekay tankers er den tankaksjen med størst oppside. Synspunkter?

For å få eksponering mot Scrubberfordelen er Hunter, Frontline og Dht aktuelle.
DHT er i posisjon pr nå hvor de betaler utbytter og har et tilbakekjøpsprogram av egne aksjer.

Vurderer derfor DHT til å være beste valg mot IMO 2020.

Sesongmessig er april fint tidspunkt for å kjøpe tank.
habbiten
23.02.2019 kl 21:27 5845

Teekay har såvidt jeg vet ingen VLCC.
Ole86
08.03.2019 kl 18:36 5424

Suezmax er absolutt aktuelle for scrubbere. Scrubbere er lønnsomt for alle skip som bruker 6-8MW power og oppover. En Suezmax vil typisk ligge på rundt 15-18MW.

Skal man ha et rent spill på 2020 og scrubbere så er Hunter Group veien å gå. DHT rekker ikke å installere på hele flåten i tide og det samme gjelder Frontline, i hvert fall om man skal ta høyde for at de går for en leverandør som leverer noe som fungerer.
kentove
08.03.2019 kl 23:58 5281

virker enda mer lovende, har satset endel på hunter, og en grei porsjon i ads crude carriers før imo2020, sistnevnte med gamle skip med scrubbere, ship finance/frontline-prosjekt på Merkur https://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2019/03/Rystad-USAs-bruttoeksport-av-olje-og-kondensat-vil-overta-Saudi-Arabia?r=refresh

Ok, DHT har installert scrubbere på to skip og de fungerer, dette ble oppgitt på Q3 presentasjon.
De skal installere på 18 av 27 skip.
DHT har skip i drift pr nå, betaler utbytte, har program for tilbakekjøp av aksjer. I tillegg prises de P/B 0.73.
Frontline prises over Bokførte verdier, har mye høyere gjeld enn DHT pr skip.
Frontline har egenkapital på rundt 30% mot DHT 50%.

Hunter mangler jo enda finansiering og kommer ikke i drift før i 2020. Derfor venter jeg.
Redigert 09.03.2019 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
p8
09.03.2019 kl 09:33 5133

Nå er Frontline mer gearet enn dht og det er bra hvis markedet blir bra. Dht er et mer safe bet. Historisk har alltid Frontline blitt høyere priset enn dht. Hunter er bare interessant fordi de er en oppkjøpskandidat
Ole86
09.03.2019 kl 15:49 4978

Hadde jeg vært deg så hadde jeg solgt meg ut av ads asap. Scrubber systemene deres fungerer nesten garantert ikke.
Ole86
09.03.2019 kl 15:53 5028

DHT har scrubbere fra Alfa Laval, så det er ikke noe problem så lenge de fortsetter med de eller en annen premiumleverandør.
Det er veldig mange nye leverandører av scrubbere med lite eller ingen erfaring.
addyfred
09.03.2019 kl 21:44 4839

Ole86:

Hvilket grunnlag har du for å påstå dette? ADS vil få scrubbere levert av samme leverandør som Frontline. Ved å påstå noe slikt, påstår du samtidig at Frontline vil mislykkes stort med sine scrubbere.

Når det er sagt, Frontline har over tid prestert bedre enn sine sammenlignbare samtidig som de har vært svært aksjonærvennlige. I så måte er Frontline i en særstilling som tankinvestering, og nyter stor tillit i kapitalmarkedet. Dette er mye av årsaken til at Frontline prises til et premium.
Ole86
10.03.2019 kl 08:43 4690

Mitt grunnlag for å påstå noe slikt er at jeg jobber med scrubbere hver dag og har stor kjennskap til markedet. Frontline kjøpte seg opp i Feen Marine for å ha tilgang til scrubbere, men har også installert scrubbere fra Wärtsilä og Alfa Laval. I fremtiden vil du nok se at det ikke kommer stort flere scrubbere fra Feen til Frontline.

For å ta Feen Marine så har de solgt mer enn hundre systemer, men har ingen erfaring. De har med andre ord skaffet seg mer enn 100 problemer å ordne opp i. De første så vi på systemene de leverte til HMD der de leverte scrubbere i feil stålkvalitet i tillegg til at en av scrubberne brant inne i skipet.
Kanskje unødvendig å nevne at Hyundai gruppen aldri kommer til å gjøre en kontrakt med Feen Marine igjen.
Redigert 10.03.2019 kl 08:48 Du må logge inn for å svare

DHT da? Kjøper de alle fra alfa laval?
Tror du Frontline selger seg ut av feen eller får de orden på sakene? Frontline eier vel en goddel av feen?

Når det gjelder mindre skip, suezmax eks så har verken TNK eller NAT annonsert noen kjøp av scrubbere. Hva tror du er årsaken?

Vet du hvem som leverer scrubbere til Hunter?
Ole86
10.03.2019 kl 09:58 4606

Wärtsilä leverer scrubbere til Hunter. Veldig gode systemer.
Ole86
10.03.2019 kl 10:03 4598

DHT har kjøpt alt fra Alfa Laval hittil, så det er bra systemer.

Jeg tror heller at Frontline selger seg ut enn at de får skikk på Feen Marine. Det er stor risiko i det selskapet da det kommer til å koste de enormt med penger å rette feil i systemene som allerede er solgt i tillegg til å drive R&D for å få systemet sitt opp på et akseptabelt nivå.

Scrubbere er mer lønnsomt jo mer fuel skipet brenner. Systemprisen er ikke lineær med effekt på motorer eller fuel consumption. Dette kan være noe av grunnen til at mindre skip ikke har installert i like stor grad. En annen effekt vi ser er at redere gjerne er tilbakeholdende med å installere så lenge man har et «level playing field».
Redigert 10.03.2019 kl 10:06 Du må logge inn for å svare

Vet du hvilke selskap som har kjøpt scrubbere fra feen?
Det kan jo skape ekstra oppeside hvis alle disse 100 skip må til ekstra reparasjon eller dry dock?
Idar1
10.03.2019 kl 11:12 4510

Tror du at det er mulighet for at de må i dry dock?
Empire
10.03.2019 kl 11:17 4504

Trafigura er en av de større kundene, sammen med Frontline og navig8. I linken under er liste over nyheter de selv har sluppet vedrørende hvilke kunder de har. Feen har vel installert ca. 35 systemer frem til nå og har ca. 100 ordre til i boken.

https://www.fmsiservices.com/blank/

TNK har vel uttalt at de sitter litt på gjerdet i forhold til Imo2020 og scrubber/ikke scrubber. Nat har vel lite med penger til disse investeringene akkurat nå og Herbjørn bruker det heller på minimale utbytter, kanskje for å redde kursen i forhold til neste emisjon :)
Redigert 10.03.2019 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Ole86
10.03.2019 kl 11:18 4498

Har ikke noen total liste på alle som har kjøpt fra Feen, men D’amico/Trafigura, Frontline og Navig8 har en del. Navig8 er jo nå største eier av Feen.

Er ingen grunn til at de må tilbake i dry dock, men det vil være mye nedetid på systemene og mye reperasjoner. Det er sannsynlig at nedetiden vil være langvarig hver gang, da Feen ikke har stor nok serviceorganisasjon til å serve problemene det er sannsynlig at de får.
Redigert 10.03.2019 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Ole86
10.03.2019 kl 11:25 4487

Nei, det er det ingen grunn til. Eneste grunnen til at skipet må dry dockes for å installere scrubbere i utgangspunktet er nye hull penetrations for vann inn og vann ut.
Idar1
10.03.2019 kl 11:31 4471

Takk
Det kan bli kjedelige greier for Fredriksen og meg siden Golden Ocean og er listet opp som kunde i Feens presentasjon.
https://www.fmsiservices.com/
Empire
10.03.2019 kl 11:42 4455

Alle selskapene i Fredriksen systemet er i utgangspunktet kunder hos feen, men som ole86 sier høyere opp i tråden, det er skipets størrelse og plass som avgjør hvilke skip denne investeringen gjøres på.

Ship finance er også en potensiell kunde, men container segmentet har vært noe mer tilbakeholden enn f.eks Vlcc eierne. Mærsk har dog skiftet litt mening og sa i starten av 2019 at de ser på muligheten for å installere scrubbere på noen av sine skip.
Idar1
10.03.2019 kl 11:55 4442

Ole
Fungerer disse IMO open loop scrubberene på samme måte som en inert gas scrubber?
Ole86
10.03.2019 kl 12:09 4423

Nei, systemene er veldig forskjellige. En IG scrubber er ekstremt simpel i forhold.
Ole86
10.03.2019 kl 12:13 4413

Container begynner å bevege seg ganske bra nå. MSC og Evergreen har gjort store investeringer i scrubbere. MPCC og CMA CGM har gjort investeringer og Maersk kommer etter.
Maersk spilte et spill for å holde level playing field, noe som gjorde at de tapte racet da de bestemte seg for å installere og ingen av premiumleverandørene kunne levere innen fristen de så for seg.
Idar1
10.03.2019 kl 12:27 4396

Ole
Hvor lang tid tar installasjonen av et typisk scrubber system, online og offline
Ole86
10.03.2019 kl 12:37 4385

Med god planlegging kan man rekke det på 2-3 uker i dry dock. Da bør man regne med 1-2 uker med arbeider ombord utenom dockingen også.
Idar1
10.03.2019 kl 14:51 4307

Det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Problemene med Feen anleggene kan jo ikke ha vært kommunisert før Frontline kjøpe seg opp til 28,9% i midten av januar.
Empire
10.03.2019 kl 14:52 4307

Stemmer godt ole86. Men de har vært skeptiske i forhold til mange av Vlcc eierene, som var de første til å kaste seg på scrubber bølgen. Kanskje ikke så rart når man ser på forskjellen mellom en Vlcc og et container skip og type service de gjør.
habbiten
10.03.2019 kl 20:54 4103

Finnes det noen pålitelige kilder for disse problemene til Feen sine scrubbere? Hvis det er hold i påstanden skulle man tro at det var meldepliktig informasjon.
amitee
10.03.2019 kl 23:52 3957

Okeanis Eco Tankers (OET på Oslo Axess) er meget bra posisjonert for IMO2020
addyfred
11.03.2019 kl 17:58 3782

Ole:

Greit nok. Det er ingen saker på dette enda (som jeg kan se) hos nyhetsbyråene. Dette er da informasjon du har fra 'innsiden', via industry knowhow?
Verdifull informasjon om dette stemmer, og jeg kommer til å se enda nærmere på dette. Jeg vet iallefall at Feen har store ambisjoner og ønsker å bli en betydelig aktør innen dette markedet, og har som du sier en bra backlog. Mye prøving og feiling i starten, kanskje?
Ole86
13.03.2019 kl 20:52 3512

Dette er noe jeg vet basert på at jeg jobber tett på dette markedet. Jeg har selv vært i Korea og snakket med Hyundai og fått bekreftet at de aldri vil kjøpe Feen igjen. De viste meg også et bilde av skipet der scrubberen brenner. Dette bildet har jeg selv også.
Anerkjente leverandører av scrubbere som Alfa Laval og Wärtsilä har drevet utvikling av sine systemer i mer enn 10 år. De første systemene som ble levert var langt i fra det de leverer nå. Det sier seg nesten selv at en ny leverandør ikke klarer å gå fra tegnebrettet til 100 kommersielle systemer nærmest over natten.

En scrubberleverandør er ikke meldepliktig om problemer med systemet. Jeg tør påstå at minst halvparten av de som leverer scrubbere i dag selger systemer som ikke er fult utviklet.
Redigert 13.03.2019 kl 21:16 Du må logge inn for å svare
Ole86
13.03.2019 kl 21:20 3481

Problemer med systemene og leveringer er selvsagt ikke meldepliktig for et selskap som ikke er på børs. Det er tvilsomt om det er meldepliktig selv om de hadde vært på børs.

Ole86:
Siden du tydeligvis kjenner aktørene og teknologien; finnes det noen steder med god (og nøytral) teknisk informasjon om scrubbere? Jeg er ute etter reell kunnskap, ikke reklame.
Ole86
17.03.2019 kl 11:17 3042

Er du ute etter generell teknisk informasjon om scrubbere eller en slags upartisk sammenligning av produsenter?
En del av klasseselskapene har laget scrubber guides med generell informasjon. En upartisk offentlig sammenligning av systemer finnes ikke.
Ratta
17.03.2019 kl 11:32 3026

Ole kanskje jobber i et firma som markedsfører eller installerer ett eller flere av de dyrere konkurrentene til Feen.
Ganske vanlig at de billigere oppkommende leverandørene svartmales med skrekkhistorier og advarsler. At dette skjer tror jeg alle som jobber med salg kan bekrefte.
Ole86
17.03.2019 kl 15:28 2903

Jeg er ikke ute etter å svartmale noe eller noen som helst. Det har jeg ingen ting å tjene på. Alle de største leverandørene av scrubbere har fulle ordrebøker til langt uti 2020 og er uansett ikke i en konkurransesituasjon med leverandører som Feen.
Om jeg hadde vært ute etter å diskreditere Feen til vinning for en stor scrubberleverandør hadde vel heller ikke dette vært riktig forum. Tviler på at det sitter mye redere eller tekniske direktører fra rederier her og leser.

Jeg har kun gitt min input på det jeg mener er riktig basert på min kompetanse. Om du går all in på et rederi som har Feen scrubbere så påvirker det meg null, men jeg personlig hadde latt være.

Finn fakta i stedet for å beskylde noen for svartmaling.
Redigert 17.03.2019 kl 15:43 Du må logge inn for å svare

Jeg er ute etter teknisk informasjon om scrubbere som er ansett som sann, dvs. virkemåte og fordeler og ulemper. Jeg er ikke ute etter hvem som er best, men å forstå mer av teknologien. Siden det er mye penger i dette nå, regner jeg med at mange helst vil vise seg frem. Det er den delen jeg helst vil unngå. Jeg har elektroteknisk bakgrunn, men kjenner ikke nok til scrubbere til å finne de gode søkeordene. Hvis du kan gi noen tips, er jeg takknemlig.

Takk! Da har jeg noe å tygge på.