Fro Hunter og IMO2020

fjellmann1
FRO 23.02.2019 kl 13:06 10679

Tenkte få til en debatt om tank mot IMO2020. Når skal man kjøpe tank er spørsmålet.

Frontine steg i går fordi det rapporteres at flere VLCC går i ballast mot USA for å eksportere olje til asia.
I Q4 presentasjonen til Teekay tankers viser de at eksporten i usa ventes å stige fra 2.5 til 4 m fat pr dag til høsten.
Dette vil binde opp kansje 60-80 VLCC hvis vi renger 5 stk pr uke og 12 uker tur retur til asia. ??

Frontline satser på å installere scrubbere på en god del av sine VLCC'er, det samme gjør DHT.
Euronav satser ikke på scrubbere.

Innen Suezmax virker det som scrubbere er uaktuelt. De skifter heller drifstoff.
I rapporten til NAT står det at alle skip er kompatibelt med lavsvoveldrivstoff.

Jeg tenker at teekay tankers er den tankaksjen med størst oppside. Synspunkter?

For å få eksponering mot Scrubberfordelen er Hunter, Frontline og Dht aktuelle.
DHT er i posisjon pr nå hvor de betaler utbytter og har et tilbakekjøpsprogram av egne aksjer.

Vurderer derfor DHT til å være beste valg mot IMO 2020.

Sesongmessig er april fint tidspunkt for å kjøpe tank.
Redigert 20.01.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2019 kl 01:36 2489

Fra en helsides artikkel på side 12 i FA 21.03.2019:

Venter klondyke i stortank

Shippinganalytiker Petter Haugen i Kepler Cheuvreux spår at stortankmarkedet vil kunne gå av hengslene hvis EIAs anslag for USAs oljeeksport i 2020 slår til.


Haugen mener at dagens VLCC-flåte langt fra er stor nok hvis EIAs siste anslag på USAs oljeeksportkapasitet på syv millioner fat pr. dag i 2020 slår til.

– I dag er det 753 VLCCere i flåten. For hver million fat USA øker eksporten med trenger man ytterligere cirka 50 VLCC-er om man antar at oljen eksporteres til Asia. Og det er den veien vi tror at det meste av veksten i amerikansk eksport kommer til å gå.

Ifølge ukestatistikken til EIA eksporterte USA 2-3 millioner fat pr. dag i første kvartal. Om de øker dette til 7 millioner fat pr. dag trengs det dermed 200 til 250 flere VLCC-er om alt skal gå til Asia.

Kepler Cheuvreux har helt siden mars i fjor hatt estimater på VLCC-ratene for 2020 helt oppe i 67.000 dollar dagen. Haugen mener nå at disse estimatene kan ryke med god margin.

– Faktum er at ratene, i hvert fall tidvis, kan bli langt høyere. Hvis man antar en differanse på 10 dollar pr. fat mellom USA og Kina vil det tilsvare VLCC-rater på cirka 200.000 dollar dagen.
Slettet bruker
21.03.2019 kl 07:28 2420

Har du en link til artikkel?
Slettet bruker
21.03.2019 kl 10:16 2327

Artikkelen er ikke online, men i dagens papir- og e-avis. Derfor innledet jeg innlegget med:
"Fra en helsides artikkel på side 12 i FA 21.03.2019:"

Det jeg referer, er et lite utdrag av artikkelen. Står også en del spesifikt om FRO i artikkelen og om shippinganalytiker Petter Haugens syn på FRO.

Redigert 21.03.2019 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2019 kl 12:15 1986

Mer fra FA artikkelen i dagens "morgennyheter" fra Xtrainvestor:
https://preview.mailerlite.com/h2x8p9/1117191150436881380/t8j5
Slettet bruker
22.03.2019 kl 21:31 1859

Kan leses uten DN abonnement
https://www.dn.no/industri/industri/skiferolje/olje/-vi-har-hatt-storre-tro-pa-skifer-enn-noen-andre/2-1-565519
Oljeanalytiker Jarand Rystad mener skiferproduksjonen i USA vil fortsette å vokse raskere enn andre eksperter tror.
oljeanalytiker Jarand Rystad og hans Rystad Energy tror nå at skiferolje og skifergass i USA vil vokse til å utgjøre en fjerdedel av verdens totale petroleumsproduksjon utpå 2030-tallet.


Og mesteparten av den oljen skal fraktes med båt til resten av verden, spesielt til Asia.