FC kan bli fire ganger billigere enn batteri

MrPutter
NEL 24.02.2019 kl 08:35 1943

- Det sier sier forskere ved Lancaster University til CNBC

https://www.cnbc.com/2019/02/21/musk-calls-hydrogen-fuel-cells-stupid-but-tech-may-threaten-tesla.html?__source=iosappshare%7Ccom.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&fbclid=IwAR3tcvGls4dUa-85fKWa0Z1UR9ixnVP1xhCWed6b-jTr3vcYNrILqXzX-n8

Forskere ved Johns Hopkins University har avdekket at nanopartikler kan betydelig forbedre fuel cell prestasjoner også ved forbruk av edle metaller som kan reduseres så mye som med 90%

https://fuelcellsworks.com/news/more-flexible-nanomaterials-can-make-fuel-cell-cars-cheaper/

MrPutter
Redigert 21.01.2021 kl 06:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.02.2019 kl 10:53 1608

Bra mr. Putter. Fremtiden for Nel aksjonærer fremover ser lys ut. Løkke har bekreftet at prisen på H2 kan falle med - 30% da produksjonen blir langt mere effektiv fremover. H2 og FuelCell løsninger blir vinnere og meget konkurransedyktige fremover. Trenden er klar: H2 og fornybar energi aksjer klatrer godt i hele verden.
Redigert 21.01.2021 kl 06:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.02.2019 kl 11:18 1520

Og batterifronten blir å stå på stedet hvil, tror dere..? Fordelen med batteri, med bedre batteri enn i dag og mye raskere lading enn i dag, er at infrastrukturen allerede er utbygd over alt sett bort fra selve ladestasjonene. I regnskapet for hydrogen som drivstoff vs. batteri, så må det også tas høyde for kostnader ved tank, transport av hydrogen eller produksjon av hydrogen på stedet og kostnader for å tilrettelegge for det. Blir feil å kun se på selve energieffektiviteten ved kjøring.

For det første skal det også nås nye milepæler på batterifronten, og for det andre er det ikke bare NEL som kan levere innen hydrogen, men ja... Det ser mer og mer ut som at NEL har framtida for seg, og hydrogen kan benyttes til mer enn bare drivstoff innen transport. Akkurat nå er likevel ikke NEL-aksjen den mest attraktive, selv om den er fascinerende nok, for det har blitt mange aksjer som skal prestere og flere konkurrenter kommer til. Det er ikke lenger snakk om noen doblingsmulighet på kort og mellomlang sikt, og nedsiderisikoen er fortsatt der.
Redigert 21.01.2021 kl 06:05 Du må logge inn for å svare
Oljebris
24.02.2019 kl 11:45 1447

https://twitter.com/bjornsimonsen/status/1097248630866612227?s=20
Vi for håpe batteriene blir bedre så hydrogen bilene kan kjøre lengre på mindre hydrogen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:05 Du må logge inn for å svare
oppvigår
24.02.2019 kl 12:45 1323

Er strømnettet nok dimensjonert for å overføre den strømmen som trenges i fremtiden i det grønne skifte?
Har vi kontroll på hva det grønne skifte kommer til å medføre?
Hvor mye er det igjen av de stoffene, som brukes i batteriene?
Hvor lenge kan dette vare, før stoffene tar slutt?
Vil det komme restriksjoner etter hvert på batteristørrelse?
Når oppdager politikerne at de er i ferd med å gjøre den største tabben, nå som vi går inn i det grønne skiftet? Tenker da på¨om de innser at alt tar slutt en gang. Hva vil man da gjøre?
Det grønne skifte innen forsvaret i de forskjellige land?
Russland?
Hva antar vi, vil være status når vi nærmer oss 2050? Da vil en god del av bensin/ dieselbilene være borte.
Det er langt frem til 2050. Vi er på vei inn i det grønne skiftet. Kanskje vi alle skal stoppe opp. Se tilbake i tid og tenke skikkelig igjennom på hva som gikk galt, hvis man mener at så er tilfelle. Så skal man se frem, og ta med seg den lærdom av hva man eventuelt gjorde galt, og ikke gjenta sine tabber.
Redigert 21.01.2021 kl 06:05 Du må logge inn for å svare
MrPutter
24.02.2019 kl 12:53 1293

Dette er en av årsakene til at det må komme et skifte vekk fra dagens batteriteknologi. Og la meg legge til at denne teknologien enda ikke er funnet eller utviklet noe som vil ta flere år.. Så derfor er hydrogen det som blir satset på.

Les denne:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-4764208/Child-miners-aged-four-living-hell-Earth.html

MrPutter
Redigert 21.01.2021 kl 06:05 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
24.02.2019 kl 21:29 1037

Hva var det som startet "det grønne skifte" innen transport? En vei bort fra forbrenning under transport.
Det var lokal forurensning som har vært et problem i byer, tettsteder og langs transportårer, i tiår etter tiår. I tillegg det politiske presset på redusert CO2-utslipp.
Så kom batteri-elektrisk som kunne nyttegjøres av noen, og innenfor lett-transport. En løsning for en del av av transporten.
En løsning som var mye mer effektivt enn forbrenningsstransport.
Men som måtte innebære en (over ) oppgradering av nettet i boloigområder, og "smart" målere for å regulere nettet. ( En total kostnad for lille Norge på 50 milliarder. )
For 20 milliarder kan vi teppelegge landet med batteriladestasjoner og hydrogenfyllestasjoner, lik dagens bensinstasjoner. Slik at ALLE kunne kjøre forurensningsfritt på land og til sjø, kun ved at myndighetene FORSKUTTERTE en stasjonsutbygging. Stasjons- utgiftene kunne greit betales tilbake ved lade/fylle-avgift, uten andre "subsidier"/avgiftslette enn 4 års stoppet avgiftslette for dagens elbiler. Allikevel billigere pr. km. i energiutgifter.
Så enkelt. Så greit.
Batterielektrisk er mest effektivt.
Men hydrogen-elektrisk , med betydelig mindre batteri, er allikevel 2-3 ganger så effektivt som dagens forbrenningsbiler. ( Hovedpoblemet ) Og de kan benyttes som dagens forbrenningsfylle-biler. Det kan benyttes av alle, uansett bolig og lademuligheter. Samme kjøremønster/kjørelengde. - Og altså mer effektivt, enklere bilhold, billigere enn bensin /diesel, - og forurensningsfritt.
Så enkelt, så effektivt.
Bygg ut stasjoner, uten kostnad for nasjonen (e ).
Så kan markedet bestemme. De som vil lade, med eventuelt ladetid og rekkeviddeuroligheter, kan gjøre dette.
De som vil fylle hydrogen, men rimeligere og med enklere bilhold enn forbrenningsmotor men samme kjøre/fylle-mønster, kan gjøre dette.
Så enkelt, så effektivt.
Bygg ut dagens energi-stasjoner. La markedet bestemme.

Redigert 21.01.2021 kl 06:05 Du må logge inn for å svare