Flere nyheter - saken nærmer seg neppe en rask løsning

Slettet bruker
NHY 24.02.2019 kl 12:59 3289

Da har Parliamentary Commission of Inquiry kommet med en konklusjon. Denne ble overlevert MPPA og MPF. Konklusjonen der virker klar:
Regarding the episode of the leakage of effluent from chemical bauxite waste from the Hydro Alunorte basin, which took place between February 15 and 17, the Deputy read the conclusion of the CPI and pointed out that the company is responsible for the contamination in the Pará River , as well as the creation and maintenance of an unhealthy environment in the Barcarena region.

Dette betyr at MPPA og MPF (påtalemyndighetene) har enda flere rapporter og undersøkelser som støtter sitt syn. Hydro kommer sikkert ikke til å informere om dette heller.

Videre kommenteres også:
Mr Bordalo spoke on the floor, gave an assessment of the Commission's work and said that one of the conclusions drawn in the report was that in Barcarena there was no "one accident but many" in a "continuous process of contamination" recorded in 24 surveys police for 20 years and said that the municipality "lives a crisis of great environmental and human proportions, duly proven."

Les hele artikkelen på:
https://bordalo13.blogspot.com/2019/02/relatorio-da-cpi-de-danos-ambientais-em.html

Begynnelsen er oversatt med Google Translate
Report of the CPI of environmental damages in Barcarena is delivered to public authorities and social movements
February 23, 2019

Photo: The special session was chaired by Mr Bordalo / Credits: Lilian Campelo

Representatives of the State Government and Civil Society took note of the recommendations of the report of the Parliamentary Commission of Inquiry (CPI) that investigated environmental damage in the Pará River Basin, installed after the leakage of chemical waste from the Hydro Alunorte basin in Barcarena in February The formalization of the delivery of the document took place on Thursday, 21, in the João Batista auditorium of the Legislative Assembly of the State of Pará (Alepa).

Carlos Bordalo, President of the Commission for the Defense of Human Rights of Alepa, explained that the work of the CPI, concluded at the end of December 2018, did not stop only in the investigation of the environmental damage generated by the company Hydro Alunorte, other cases, hitherto invisible.

"So the scope of the commission was not just Barcarena, and it was not only related to Hydro Alunorte, but it was to look at the process of installing this industrial district and that mineral processing center," he clarified.

Mirna Gouveia, from the Public Prosecutor's Office (MP-PA) was present at the table; Juliana Vieira, of the Public Defender of Pará. Representing the State Government, Carla Lopes, Secretary of State for Environment and Sustainability (Semas) and Miriquinho Batista, Secretary of State for Social Assistance, Labor, Employment and Income (Seaster) ; José Iscar Cordeiro, representing the City Hall of Barcarena and the City Council the councilor Lúcia Nascimento.

Of the social movements Robert Rodrigues, of the Movement of the Affected by Dams (MAB) and Petronilo Alves, of the Popular Movement in Defense of the Rights of the Affected of Barcarena and Abetetuba.

And Edila Monteiro of the Superintendence of the National Institute of Colonization and Agrarian Reform (Incra); Edvaldo Castro, from the Center for Scientific Expertise Renato Chaves (CPCRC); Carlos Ledo, Secretary of State for Economic Development, Mining and Energy (Sedeme); Lafayette Nunes, OAB; Thiago Ferreira, Ombudsman of the Land Institute of Pará (Iterpa) and Luciana Pontes, of the Pará Economic Development Company (Codec).

Mr Bordalo spoke on the floor, gave an assessment of the Commission's work and said that one of the conclusions drawn in the report was that in Barcarena there was no "one accident but many" in a "continuous process of contamination" recorded in 24 surveys police for 20 years and said that the municipality "lives a crisis of great environmental and human proportions, duly proven."

Regarding the episode of the leakage of effluent from chemical bauxite waste from the Hydro Alunorte basin, which took place between February 15 and 17, the Deputy read the conclusion of the CPI and pointed out that the company is responsible for the contamination in the Pará River , as well as the creation and maintenance of an unhealthy environment in the Barcarena region.
Redigert 19.01.2021 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
John8
24.02.2019 kl 13:19 3264

Da er vi spente på om/hvordan NHY kommer til å informere markedet (og hovedaksjonær den norske stat) om dette ...
John8
24.02.2019 kl 13:29 3234

En separat ting:
På NHY- trådene her er det (av andre enn Boktransporten) søkt skapt et inntrykk av at Ministerio Publico (MP) er en slags kombinasjon av påtalemyndigheten i Brasil og ombudsmann i Brasil. Såvidt jeg kan se, er det ikke dekning for at MP er et slikt kombinasjonsorgan.

MP er påtalemyndigheten i Brasil:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Public_Prosecutor%27s_Office_(Brazil)

Det er MP Federal som krevet - og fikk - domstolens kjennelse for at Alunorte bare tillates å drives med 50 % kapasitet.
Det er MPF som fortsatt ønsker at domstolen skall opprettholde denne kjennelsen.

Redigert 24.02.2019 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.02.2019 kl 14:02 3192

Helt enig. Det er ikke veldig lett å få oversikten, men det virker som de er ganske integrert i hverandre, og jobber mye sammen. Derfor i mange av de samme panelene og diskusjonene etc.

Man liker vel gjerne å tro at Brasil er dårligere på ryddige forhold, og at i Norge er alt så bra det kan bli. Men de har nok sine grenser for hvor de samarbeider og ikke vil jeg anta.

Også kom jeg på at grunnen til at Nærings og handelsdepartementet ikke er hardere på ballen, kan være at det kan være uheldig for å de å flagge ett sterkt synspunkt på dette. I og med at det finnes rapporter som påstår grove utslipp, og selskapet som påstår at det ikke finnes bevis, så er det vel noe i midten som har skjedd. Og da blir det dobbeltmoral og uheldig om Norge går på banen og betaler for at avskoging ikke skal skje, men går på banen for ett selskap som har forurenset for å forhindre å tape penger hjemme.
Nexa
24.02.2019 kl 19:07 2999

Forskjellen er at MP kan gjøre vedtak, f. Eks. Stenge en fabrikk. Men dette skal egentlig kun gjøres dersom det ikke er tid til å vente på en rettsavgjørelse.
Nexa
24.02.2019 kl 19:16 2980

Dette var kun en formell markering om at rapporten er overlevert. Rapporten var ferdig for to måneder siden. Ser ikke at dette er noe nhy SKAL informere om.
Så vidt jeg husker kom det en uttalelse fra nhy da rapporten ble kjent der de var positive til rapporten og tiltakene.
De burde gjenta dette, fortsette å uttrykke samarbeidsvilje.
Slettet bruker
24.02.2019 kl 19:26 2962

Selfølgelig blir ikke dette meldt, er vel stengt tatt ikke noe nytt her,store firma som Hydro vil har en rekke saker mot seg kontinuerlig. Skulle eks equianor meldt alle pågående rettsaker/anklager hadde det ramlet inn daglig meldinger.
Slettet bruker
24.02.2019 kl 20:25 2890

Er enig i det, men samtidig hvis du går igjennom selskapets newsfeed på alunorte så ser du de har artikler om ansatte som demonstrerer for å få åpnet fabrikken på full drift. Men du finner ikke noen informasjon om at det er demonstrasjoner utenfor fabrikken for miljøskadene de mener er hendt der. I min verden er ikke det en nøktern og fair dekning av situasjonen og hva som har hendt. Er ikke sikkert de skal eller bør informere om alt. Men for å ta gode avgjørelser pleier det å være greit å ha mest mulig balansert informasjon. Akkurat det siste har ikke Hydro imponert veldig på slik jeg ser det.
Frodon
24.02.2019 kl 21:00 2841

Er det noen offisielle rapporter om dette? Du henviser til en blogg, hvor hvem som helst kan skrive hva som helst...?

Det står i artikkelen "90% av folk som gjorde hår testene er forurenset, kan jeg bevise det fordi jeg er 11 typer av tungmetaller i kroppen min," sa han".

Norsk Hydro sier at det er mye forurensning i området, men de fleste av disse tungmetallene ikke engang finnes på Alunorte.

Det står også i artikkelen at halvparten av innbyggerne har en inntekt under minimums inntektene. Hvordan skal de løse dette hvis Norsk Hydro stenger ned Alunorte og bygger opp en ny fabrikk et annet sted, eks i Afrika...?
Slettet bruker
24.02.2019 kl 21:04 2826

Protester vil komme og vil heller aldri ta slutt slik er det bare og er noe man må forvente,men som regel vil jobber og industri gå forran, samme i Norge, se bare her fra dagens nyheter:
vil være med på å elektrifisere verden. Vi kan ikke innfri hele verdens kobberetterspørsel, men bidra noe, sier administrerende direktør Øystein Rushfeldt i Nussir ASA.
I forrige uke fikk gruvedriften på Nussir-feltet i Kvalsund i Finnmark grønt lys av Nærings- og fiskeridepartementet, på tross av store protester, fra blant annet Naturvernforbundet, Sametinget og Natur og Ungdom.

Årsaken er konsekvensene for miljøet og den samiske reindriften i området.

Redigert 24.02.2019 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.02.2019 kl 21:19 2797

Nei ikke enda. Men MPPA er flinke til å legge ut slike nyheter. Men ikke i helgene. Regner med det kommer i morgen. Legger ut så fort jeg finner noe mer der da.
Frodon
24.02.2019 kl 21:22 2782

Enig :) Jeg forholder meg til guidingen til Norsk Hydro enn så lenge, selv om de ikke vet når embargoen eventuelt blir løftet

- 50% expansion of water treatment capacity on track to be finalized by Q2 2019

- Current estimated capacity of 8 installed press filters are 75-85% of Alunorte nameplate, expected to be reached ~2 months after embargoes being lifted

- 9th press filter to further increase capacity to become operational Q2/Q3 2019

https://www.hydro.com/globalassets/1-english/investor-relations/quarterly-reporting/2018/q4-63192/investor-presentation-q4-web.pdf
Redigert 24.02.2019 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
isaach
24.02.2019 kl 21:52 2732

Kursoppgang sannsynlig.Handelsavtale USA-Kina. Mullerrapporten inneholderSANNSYNLIGVIS lite nytt,vil ikke faa flertal i Senatet. Rentene holdes uendret.Avspenning USA_Nord-Korea.
tv68
24.02.2019 kl 22:25 2678

«Gullet» er fortsatt i gruvene, sterk dollar, alu priser på vei opp, lagertall faller og vi venter på godkjenning for full produksjon. Hydro skal selvfølgelig langt opp fra dagens kurser som er priset inn det meste av elendighet. Ha tålmodighet og tenk langsiktig. Det vil være et kjempebehov for Alu i fremtiden og Hydro er en totalleverandør og kjempe i markedet.
upsndowns
25.02.2019 kl 10:13 2463

Noen andre som leser mellom linjene i kommunikasjonen fra ulike fagorgan, forskningsmiljø, regionale myndigheter og nasjonale myndigheter? Nå er løsningen faktisk nært forestående, NHY får midlertidig grønt lys for full oppstart, betingelsen er jevnlige kontroller og diverse lokale initiativer i nærmiljøet, pluss et par titalls millioner i ekstra miljøskatt til de lokale myndighetene. Hvordan vet jeg dette? en litt over gjennomsnittet god "hunsj" Hvor sikker er jeg? nok til å for første gang belåne porteføljen.


Snakkes 1. Juli, da er NHY i 50 og jeg har solgt :)
John8
25.02.2019 kl 10:35 2401

Tror motsatt, og mitt inntrykk/magefølelse er pr 30 06 2019 går Alunorte fortsatt på halv maskin.
upsndowns
25.02.2019 kl 10:44 2370

Det er lov :)

Noen andre som har lest intervjuet med den nyvalgte presidenten? Måtte bruke translate da jeg kan null og niks portugisisk men hovedbudskapet var slik jeg tolker det: Tiltrekke seg og ta vare på de store utenlandske selskapene i landet som både utvinner og foredler naturressurser da de er en direkte årsak til enorm verdiskapning, jobber og lokale/nasjonale ringvirkninger. Redusere beskyttelse av ur-befolkning, forenkle prosessen for arealplanlegging ved disponering til industriformål OG ikke minst beholde og skape nye arbeidsplasser nesten for enhver pris. Hvis ikke dette taler til NHY sin fordel vet ikke jeg, Eneste hinderet som gjenstår er en føderal dommer. Guvernøren og miljødirektoratet er om bord.
nucleus
25.02.2019 kl 10:47 2359

Kursen bykser hvertfall oppover idag.., over 36kr/aksje nå..
Må vær noe surt, for dem som solgt NHY aksjer..
Jeg sitter hverfall long og venter på Alunorte, får den der embrago produksjons godkjenning på 100%.
Slettet bruker
25.02.2019 kl 10:58 2330

Kursen vil neppe kunne bryte den enorme motstandsbeltet på 36-38 uten en melding om full oppstart.
Og dersom meldingen ikke kommer meget raskt, innen 2-3dager, er jeg redd kursen vil snu kraftig ned igjen.
upsndowns
25.02.2019 kl 11:00 2326

The country is just crawling out of its worst economic crisis in decades. The economy shrank in 2015 and 2016, and unemployment skyrocketed to record levels. Even with a tepid recovery underway, productivity is low, unemployment is stubbornly high, and GDP growth is anemic. Making things more challenging: A global trade war, especially between China and the United States, that threatens to drag down global economic growth next year. That creates a risk for Brazil of falling exports, a weakening currency, rising interest rates, and a brake on recently resumed growth.

Aldri om Presidenten lar sjappa gå for halv maskin mye lengre... tror jeg ...
nucleus
25.02.2019 kl 11:21 2302

Helt enig upsndowns, dårlig butikk for Brasil å ha Alunorte på 50% produksjon.
upsndowns
25.02.2019 kl 12:21 2227

Bolsonaro utsteder omstridte dekreter i Brasil

Brasils president fratar en etat retten til å ta avgjørelser om urfolks landrettigheter. Bolsonaro fester også grepet om ikke-statlige organisasjoner.

Bolsonaro har sagt at han vil løse opp reguleringer som er til hinder for gruve- og landbruksinteresser, inkludert regler som skal sikre urfolks rettigheter og bevaring av naturen. Som en del av dette vil han flytte FUNAI fra justisdepartementet og legge det under departementet som har ansvar for menneskerettigheter.
Fastsettingen av landrettigheter skal flyttes til landbruksdepartementet.

upsndowns
25.02.2019 kl 12:41 2203

Brazils head of the of environmental protection agency Ibama resigned after Bolsonaro and Environment Minister Ricardo Salles questioned a budget item.

To take Araujo’s place, Salles has picked Eduardo Fortunato Bim, a lawyer who worked five years in the Attorney General’s Office. Bim favors reducing bureaucracy when it comes to environmental licenses, a position in line with Bolsonaro’s campaign pledges to cut the fines Ibama imposes on landowners and businesses that break the law in the Amazon—fines the president deems “ideological.”

Scaling back legal enforcement in the Amazon is welcome news to Brazil’s ruralistas who seek to expand their crops in the world’s largest rainforest and thereby boost exports. This agribusiness lobby already has tight links to the Environmental Ministry, with the President of the Rural Democratic Union, Luiz Antônio Nabhan Garcia, hailing Salles’ role in the administration as “the end of the police state…over who works and produces in the country.”

In his appointment of Salles, Bolsonaro sidestepped a court ruling banning the former São Paulo state’s environment secretary from the political arena for three years. During his time working for the state government from 2016 to 2017, Salles allegedly altered maps to clear the way for factories and mining operations along the protected areas around the Tietê, São Paulo’s most important river.
upsndowns
25.02.2019 kl 12:51 2184

Jeg kjenner jeg får et stikk av dårlig samvittighet når jeg blir glad for nyheter som svekker miljøverntiltak og som potensielt beriker meg selv.... men men, får stole på at NHY er "the lesser evil" i denne bransjen ….
tv68
25.02.2019 kl 15:01 2060

Spareban1 Markets Meglerhuset tar inn Norsk Hydro for Yara for økt eksponering mot en løsning på handelskrigen etter at Financial Times i helgen skrev at Trump vil møte Xi snart for å presse frem en US-China handelsavtale.

I tillegg har P/B falt fra 1.5x til 0.8x over de siste fire månedene og er nå på linje med historisk snitt, og aksjen har lagget sektoren med 17 prosent de siste tre månedene.
Slettet bruker
25.02.2019 kl 16:25 1995

Aksjen falt jo fra 39 til 34, det er en loddrett strek i diagrammet der, det skulle tilsi at det er lite motstand opp igjen, hvor tar du det "enorme motstandsbeltet" ditt fra?