No brainer
Det er nok mange her som ikke helt tar inn over seg at bildet er stort. Veldig stort. Caset handler ikke bare om drivstoff til biler eller behovet for å lagre energi fra sol/vind når den er der (når tilbud overstiger etterspørsel), men også å skape en økonomi som er bærekraftig i en sterkt voksende befolkning (verden). Vi trenger noe som supplerer og tildels erstatter olje/gass på sikt og som samtidig genererer arbeid for folk (frakt, installasjon, verdiskapning, kjøp/salg, infrastruktur mm.). Det er alle enige om (inkludert USA, bortsett fra fake-news sjefen). Batterier er vel og bra, men det er ikke bærekraftig (før evt. helt ny teknologi avdekkes) fordi det allerede er knapphet på råvarene vi trenger til å bygge disse (…). Prisene går gjennom taket etterhvert som denne knappheten øker på (kobolt, lithium).
NEL er i posisjon i forhold til å bygge ut anlegg på eget initiativ, sammen med andre og/eller som ren utstyrsleverandør for andres tiltak. Det er for meg en absolutt no-brainer (lang sikt) at denne aksjen skal holdes på. Når dèt er sagt kommer klisjèene; «strikken strammes/ nyheter er nært forestående/ hva kommer Nikola med nå/ hvem skal levere til FirstElement/ følg med på Japan/ følg med på Korea/ H2V manifesteres/ hydrogentog/ hydrogen båter/ hydrogen transport/ rammeavtale Tyskland/ kupper vi Australia? Hva gjorde Indias ambassadør på NEL´s fabrikk nylig? Hvorfor var en delegasjon fra Japan hos NEL ifjor? Hva gjør Danmark med overproduksjonen sin? Hva gjør California og Tyskland med overproduksjonen sin? Kina bygger sol/vind for NOK mrd 3000. Ny budsjettrunde Frederica? Hva skjer når Rotolyzer er klar og kan levere hydrogen direkte til 700bar? H2 injisering/ tung-industri (gjødsel, metall, fabrikker). Korea og Japan med fuelcell hus…
Skal jeg gå ut av boksen så tror jeg vi vil se små-dingser og micro fuelcells etterhvert også.
…jeg nevner i fleng men har sikkert glemt halvparten.
Go hard - go long
NEL er i posisjon i forhold til å bygge ut anlegg på eget initiativ, sammen med andre og/eller som ren utstyrsleverandør for andres tiltak. Det er for meg en absolutt no-brainer (lang sikt) at denne aksjen skal holdes på. Når dèt er sagt kommer klisjèene; «strikken strammes/ nyheter er nært forestående/ hva kommer Nikola med nå/ hvem skal levere til FirstElement/ følg med på Japan/ følg med på Korea/ H2V manifesteres/ hydrogentog/ hydrogen båter/ hydrogen transport/ rammeavtale Tyskland/ kupper vi Australia? Hva gjorde Indias ambassadør på NEL´s fabrikk nylig? Hvorfor var en delegasjon fra Japan hos NEL ifjor? Hva gjør Danmark med overproduksjonen sin? Hva gjør California og Tyskland med overproduksjonen sin? Kina bygger sol/vind for NOK mrd 3000. Ny budsjettrunde Frederica? Hva skjer når Rotolyzer er klar og kan levere hydrogen direkte til 700bar? H2 injisering/ tung-industri (gjødsel, metall, fabrikker). Korea og Japan med fuelcell hus…
Skal jeg gå ut av boksen så tror jeg vi vil se små-dingser og micro fuelcells etterhvert også.
…jeg nevner i fleng men har sikkert glemt halvparten.
Go hard - go long
Redigert 19.01.2021 kl 02:07
Du må logge inn for å svare
Tradinator
23.01.2018 kl 14:17
6271
Er så enig så enig. Venter likevel hver eneste dag på noe nytt fra Løkke. Vet det kommer, men hva og i hvilken rekkefølge er spennende. Hva står vi i ved utgangen av 2018? Edruelig tror jeg 5 er veldig realistisk.
Rolfbruun
23.01.2018 kl 14:56
6180
Skal jeg være ærlig så forventer jeg at den spretter opp i 7-8 kroner på mellomlang sikt før den faller tilbake til rundt 5 som du sier. Dette da før vi ser at NEL faktisk tjener gode penger (EBITDA positiv). Deretter tror jeg den vil stabilisere seg på høyere nivåer. Dette er jo bare spekulering selvfølgelig, men selskapsverdien kan gå fullstendig amok når markedet manifesterer seg mer. Så blir det jo et aber i forhold til om de klarer å vokse på en god måte, om de klarer å holde posisjonen osv. NEL er kanskje "unicorn" bedriften som vi venter på? Jeg tror ikke 50mrd er umulig....jeg tror ikke 100mrd er umulig heller (...) dog, ikke "på direkten".
agnostis
23.01.2018 kl 16:19
6018
Det er noe som ikke stemmer. Jeg sikter til fremtidsbeskrivelsene av den rene elbilen. Se spesielt siste nr av TU. Bred omtale av elbiler. Hydrogendrift er praktisk talt ikke nevnt. Det eneste er at "man følger med på utviklingen av Nicola One". Asko som skulle bygge ut en hydrogenlinje Oslo- Tronheim har bestilt 10 stk Tesla Semitrucks. Mange rene el-lastebilmodeller er like rundt hjørnet. Volvo leverer elbusser som lades på 6 minutter. BMW skal angivelig komme med et vell av hybrider og rene elbiler. Det samme gjelder Mercedes, VW osv.
Er det noen med sans for tall og statiskikk som kan regne ut fraftbehovet ved ladning dersom halvparten av alle personbiler i Vesteuropa blir blir hel-elektriske? Hvor mange KWh går med til å lade disse et gjennomsnittsdøgn beregnet ut fra en gjennomsnittlig kjørelengde? Hvor mange ekstra tonn batterier må disse bilene ha tilsammen?
Dersom man ser på antall biler som kjører mellom Oslo og Bergen pr døgn, der hver eneste bil er tenkt hel-elektrisk og må lade gjennomsnittlig 1/2 time underveis for å komme frem. Hvor mange ladepunkter må være tigjengelig for ladning til enhver tid? Ladestasjoner med kapasitet for 10 biler hver tenkes plassert i midtre 1/3 av veistrekningen. Hvor mange ladestasjoner på dette avsnittet av veistrekningen Oslo-Bergen?
Er det noen med sans for tall og statiskikk som kan regne ut fraftbehovet ved ladning dersom halvparten av alle personbiler i Vesteuropa blir blir hel-elektriske? Hvor mange KWh går med til å lade disse et gjennomsnittsdøgn beregnet ut fra en gjennomsnittlig kjørelengde? Hvor mange ekstra tonn batterier må disse bilene ha tilsammen?
Dersom man ser på antall biler som kjører mellom Oslo og Bergen pr døgn, der hver eneste bil er tenkt hel-elektrisk og må lade gjennomsnittlig 1/2 time underveis for å komme frem. Hvor mange ladepunkter må være tigjengelig for ladning til enhver tid? Ladestasjoner med kapasitet for 10 biler hver tenkes plassert i midtre 1/3 av veistrekningen. Hvor mange ladestasjoner på dette avsnittet av veistrekningen Oslo-Bergen?
skrotnisse
23.01.2018 kl 17:16
5859
oppvigår
23.01.2018 kl 17:47
5781
Tror nok at om 2-3 år vil vi se at elbiler og de som er drevet av hydrogen, står likt.
EnklestErBest
23.01.2018 kl 18:05
5739
Om 10 år er El-bil uten FC ut, og H2FC vil ta helt over.
Om 12-13 år har etterspørselen etter olje nådd toppen, og vil gå relativt raskt nedover.
Om 20 år er H2 samfunnet her med H2 og FC til nesten alt som trenger power til fremdrift eller oppvarming, og sterkt økende.
I mellomtiden tror jeg det vil være svært interessant å være NEL-aksjonær.
Lykke til
Om 12-13 år har etterspørselen etter olje nådd toppen, og vil gå relativt raskt nedover.
Om 20 år er H2 samfunnet her med H2 og FC til nesten alt som trenger power til fremdrift eller oppvarming, og sterkt økende.
I mellomtiden tror jeg det vil være svært interessant å være NEL-aksjonær.
Lykke til
Redigert 23.01.2018 kl 18:06
Du må logge inn for å svare
AntonBerg
23.01.2018 kl 18:15
5733
Denne teknologien er ikke tilstrekkelig energieffektiv.
Rene elbiler er mye mer effetiv og brukervennlig, og teknologien blir kraftig forbedret i løpet av kort tid. Bilene kjører lengre og lader raskere på stadig flere steder. I fremtiden får man selvkjørende biler som fullader seg selv med hurtigladere som opplader bilen på minutter. Disse kan plasseres over alt. Ren elekstrisitet basert på fornybar er også mest miljøvennlig.
Denne teknologen vil være dyrere og mer vanskelig å ta i bruk, krever store investeringer i infrastruktur, og vil trolig være et nisjeprodukt.
De fleste i dag kjøper en Tesla og andre el-biler med 28 % markedsandel i Norge.
Rene elbiler er mye mer effetiv og brukervennlig, og teknologien blir kraftig forbedret i løpet av kort tid. Bilene kjører lengre og lader raskere på stadig flere steder. I fremtiden får man selvkjørende biler som fullader seg selv med hurtigladere som opplader bilen på minutter. Disse kan plasseres over alt. Ren elekstrisitet basert på fornybar er også mest miljøvennlig.
Denne teknologen vil være dyrere og mer vanskelig å ta i bruk, krever store investeringer i infrastruktur, og vil trolig være et nisjeprodukt.
De fleste i dag kjøper en Tesla og andre el-biler med 28 % markedsandel i Norge.
Tradinator
23.01.2018 kl 21:08
5433
Du er flinkere med REC Anton Berg. Bildet er mer komplekst, og NEL handler om mye mer enn privatbiler. Mirai selger forøvrig godt i California, det var der Prius startet også... NEL har superpotensiale, resten av verden er ikke som Norge. Litium og Cobolt er det heller ikke nok av, det er heller ingen fordel for
Ser ikke helt at omfattende gruvedrift og barnearbeid er mer miljøvennlig enn hydrogen produsert med vann og solkraft.. Ja, det er mer effektivt, greit nok. Men tilogmed Norge merker påkjenningen på strømnettet.. Hvordan vil det fungere i India, Brasil eller Kina.. Må i såfall satses milliarder i infrastruktur. Det vil ikke skje..
dubium
23.01.2018 kl 22:46
5157
Det som inte stämmer är att politikerna har inte tänkt sig att fattiga människor ska ha bilar i framtiden, det ska bara politiker och andra rika människor ha. Det är så de har tänkt sig lösa det här. Det gäller även annan "lyx" som vi har idag t.ex. att kunna äga ett eget hus eller att få äta kött. I framtiden ska bara rika människor kunna göra sådant. Alla vanliga människor/familjer ska bo i 10 kvadratmeters enrummare i 100-våningshus, åka kollektivtrafik, äta insekter och jobba 12-timmars dagar i sjudagarsvecka. Plus övertid.
Hydrogen på gang i Sør Korea.
NEL skal ha sin del av kaka.
http://h2news.kr/news/article.html?no=6455
NEL skal ha sin del av kaka.
http://h2news.kr/news/article.html?no=6455
EnklestErBest
24.01.2018 kl 09:24
4679
Er det på høy tid å kjøpe for de som vil ha med seg en brå oppgang?
Sør Korea
Bensinforeningen og hydrogenforeningen er enige om å skifte ut dagens tankløsninger med kompakte hydrogenstasjoner (NEL sine løsninger?)
Det er i avtalen nevnt at det skal installeres årlig 200- 300 nye hydrogenstasjoner.
Bensinforeningen og hydrogenforeningen er enige om å skifte ut dagens tankløsninger med kompakte hydrogenstasjoner (NEL sine løsninger?)
Det er i avtalen nevnt at det skal installeres årlig 200- 300 nye hydrogenstasjoner.
Rolfbruun
24.01.2018 kl 10:06
4571
Vi er kanskje alle enige i at en ren BEV er mer effektiv enn en FCEV, men det er ikke hele bildet.
- Dersom man også tar i betraktning at strømmen må brukes i det samme øyeblikket som den produseres får man en faktor av "tapt" strøm, eller "ikke høstet" strøm som må inn i denne effektivitetsvurderingen.
- Dersom man også tar i betraktning at tap i strømnettet pr. idag ligger på opp mot 20% og man vet at tapet firedobles for hver gang mengden strøm dobles (fysiske lover), så får man også en faktor som må tas inn i denne effektivitetsvurderingen.
- Pris/kostnad er det absolutt viktigste tror jeg, i forhold til om noe slår an eller ikke. Da vet vi jo at batteriene vil bli svindyre å produsere etterhvert all den tid ikke helt ny teknologi kommer på banen. Det vil nok skje en dag tror jeg, men ikke i nær fremtid. Det betyr jo da ikke at brenselcelle-teknologien står på stedet hvil (...)
Utover dette er jo bittelille Norge et annerledesland hva gjelder strømforsyning og infrastruktur. Vi representerer en liten til mellomstor by i den store målestokken (antall mennesker/biler). Jeg har selv en Tesla og er fornøyd med det (bortsett fra at Tesla ikke kan bygge biler - kvaliteten er elendig). Jeg vil ikke ha behov for å bytte til FCEV før eventuelt strømmen blir så dyr, og hydrogenet så billig at det lønner seg. I andre deler av landet (der færre bor), vil nok hydrogen være mer aktuelt tenker jeg. Uansett er det veldig lite interessant hva Norge gjør i slik sammenheng. Blant den store majoriteten av land vil el-nettene kreve vanvittige investeringer for å kunne takle dette, og da er nok BCEV klart mer attraktivt. I følge KPMG er dette da også i tråd med synspunktene til den store majoriteten av sjefene blant betydningsfulle bilprodusenter.
Batteri er kommet for å bli, og det gjør også hydrogen/fuelcells tror jeg. Så kan man være enig eller uenig i det.
Denne aksjen har jeg sittet på i snart 3 år, og sitter lett 3 år til.
Go hard - go long
- Dersom man også tar i betraktning at strømmen må brukes i det samme øyeblikket som den produseres får man en faktor av "tapt" strøm, eller "ikke høstet" strøm som må inn i denne effektivitetsvurderingen.
- Dersom man også tar i betraktning at tap i strømnettet pr. idag ligger på opp mot 20% og man vet at tapet firedobles for hver gang mengden strøm dobles (fysiske lover), så får man også en faktor som må tas inn i denne effektivitetsvurderingen.
- Pris/kostnad er det absolutt viktigste tror jeg, i forhold til om noe slår an eller ikke. Da vet vi jo at batteriene vil bli svindyre å produsere etterhvert all den tid ikke helt ny teknologi kommer på banen. Det vil nok skje en dag tror jeg, men ikke i nær fremtid. Det betyr jo da ikke at brenselcelle-teknologien står på stedet hvil (...)
Utover dette er jo bittelille Norge et annerledesland hva gjelder strømforsyning og infrastruktur. Vi representerer en liten til mellomstor by i den store målestokken (antall mennesker/biler). Jeg har selv en Tesla og er fornøyd med det (bortsett fra at Tesla ikke kan bygge biler - kvaliteten er elendig). Jeg vil ikke ha behov for å bytte til FCEV før eventuelt strømmen blir så dyr, og hydrogenet så billig at det lønner seg. I andre deler av landet (der færre bor), vil nok hydrogen være mer aktuelt tenker jeg. Uansett er det veldig lite interessant hva Norge gjør i slik sammenheng. Blant den store majoriteten av land vil el-nettene kreve vanvittige investeringer for å kunne takle dette, og da er nok BCEV klart mer attraktivt. I følge KPMG er dette da også i tråd med synspunktene til den store majoriteten av sjefene blant betydningsfulle bilprodusenter.
Batteri er kommet for å bli, og det gjør også hydrogen/fuelcells tror jeg. Så kan man være enig eller uenig i det.
Denne aksjen har jeg sittet på i snart 3 år, og sitter lett 3 år til.
Go hard - go long
Redigert 24.01.2018 kl 10:07
Du må logge inn for å svare
kikka
Dette blir spennende! Det blir tydeligere og tydeligere at hydrogen er framtiden. Ingen land, ikke engang Norge, har et ledningsnett som er beregnet på de store effektene som kreves ved lading av elbiler. Jo kortere ladetid, jo større effekt er påkrevd. Hydrogen kan lagres på en mye rimeligere og mer effektiv måte enn elektrisitet.
Dette blir spennende! Det blir tydeligere og tydeligere at hydrogen er framtiden. Ingen land, ikke engang Norge, har et ledningsnett som er beregnet på de store effektene som kreves ved lading av elbiler. Jo kortere ladetid, jo større effekt er påkrevd. Hydrogen kan lagres på en mye rimeligere og mer effektiv måte enn elektrisitet.
Detta vil nog endres. Fler elbilar, så gräver man ner fler kablar. Hvis kablarna då er på plass om 2-3 år, då finns det kanske ingen grunn til at investera i et hydrogen net.
Hvis detta er det enda argumentet til at bruka hydrogen, så tror jeg tyvärr at det ikke er ett så holdbart argument over tid. Det er enkelt at bygge ut ledningsnettet, det er ting som folk kan, det finns etablerte bedrifter. når de kommer til hydrogen er det mye usikkert.
Og då hydrogen ligger minst tio år efter batterier,,,når kom tesla, 2012? Når kommer en liknande hydrogenbil? ingen på gång vad jag vet, så tidligest 2022. hydrigen idag er vel toyota Mirai. har aldrig sett en sån på veien.
Hyrdogenbilar idag er ungefär der batterier var 2007, Think, Kewjet osv.
Hvis detta er det enda argumentet til at bruka hydrogen, så tror jeg tyvärr at det ikke er ett så holdbart argument over tid. Det er enkelt at bygge ut ledningsnettet, det er ting som folk kan, det finns etablerte bedrifter. når de kommer til hydrogen er det mye usikkert.
Og då hydrogen ligger minst tio år efter batterier,,,når kom tesla, 2012? Når kommer en liknande hydrogenbil? ingen på gång vad jag vet, så tidligest 2022. hydrigen idag er vel toyota Mirai. har aldrig sett en sån på veien.
Hyrdogenbilar idag er ungefär der batterier var 2007, Think, Kewjet osv.
Rolfbruun
24.01.2018 kl 10:29
4510
Og ikke glem at når effekten dobles, så firedobles tapene i nettet - og strømprisen øker da sannsynligvis i en takt som kan minne om en logaritme (tror jeg).
EnklestErBest
24.01.2018 kl 10:34
4498
Larsson
Ta deg noen sekunder å se på denne videoen.
Denne er her, og er vel et lite hakk foran Think etc. ?
https://www.youtube.com/watch?v=dj7aYiSQouc
Korea, Japan og California vil alene starte utbygging av anslagsvis 400 H2-stasjoner i året, og vi har mange andre land og regioner som har planer om utbygging av hydrogen fyllestasjoner.
Ta deg noen sekunder å se på denne videoen.
Denne er her, og er vel et lite hakk foran Think etc. ?
https://www.youtube.com/watch?v=dj7aYiSQouc
Korea, Japan og California vil alene starte utbygging av anslagsvis 400 H2-stasjoner i året, og vi har mange andre land og regioner som har planer om utbygging av hydrogen fyllestasjoner.
Redigert 24.01.2018 kl 10:40
Du må logge inn for å svare
Ja det var en bra bil.
Intressant och lyckad design. Detta kan vara den typ av ikon för hydrogen som behövs.
räckvidden blir nästan 60 mil då, det er ok.
0-60 miles/h, på 9,5 sekund. dåligt jämfört med en batteribil. Jag vet inte om det är så för hydrogenbilar, att man inte kan få till samma acceleration?
självklart är denna långt bättre än think, kewjet. men när får man se den på gatorna i större mängder...2020, 2022?
Man såg ju en massa kewjet och think redan 2006.
Intressant och lyckad design. Detta kan vara den typ av ikon för hydrogen som behövs.
räckvidden blir nästan 60 mil då, det er ok.
0-60 miles/h, på 9,5 sekund. dåligt jämfört med en batteribil. Jag vet inte om det är så för hydrogenbilar, att man inte kan få till samma acceleration?
självklart är denna långt bättre än think, kewjet. men när får man se den på gatorna i större mängder...2020, 2022?
Man såg ju en massa kewjet och think redan 2006.
El-biler sprenger nettet
Enova har lagt fram en rapport som konkluderer med at dagens kraftnett ikke tåler fremtidens belastning.
GISLE ORLUND
gisle.orlund@cw.no
Publisert: fredag 24. november 2017, kl.09:33 Endret: 25. november 2017, kl.15:09
Økningen av antall el-biler samt økningen av antall landstrømanlegg kan gi en fremtidig belastning på kraftnettet som dette ikke er dimensjonert for å tåle. Dette er konklusjonen etter at det statlige foretaket Enova har lagt frem sin rapport.
Noe av problemet er å ta unna for toppene. Når alle som har el-bil kommer hjem fra jobben og skal lade samtidig risiker man å overstige belastningen nettet tåler.
Digital styring
Spørsmålet er om man skal bygge ut nettet slik at det tåler slike topper. En slik utbygging vil bli meget dyr og det er på ingen måte gitt at dette blir løsningen. Det er fult mulig å benyttet fremtidige digitale løsninger til å styre seg unna toppbelastningene og dermed minske problemet.
En løsningsmulighet er også å dele opp hvem som kan lade når, slik at man ikke får så tydelig toppbelastninger. Dette er imidlertid et problem som ligger et godt stykke frem i tid og krever en betydelig vekst i el-bilmarkedet.
Enova har lagt fram en rapport som konkluderer med at dagens kraftnett ikke tåler fremtidens belastning.
GISLE ORLUND
gisle.orlund@cw.no
Publisert: fredag 24. november 2017, kl.09:33 Endret: 25. november 2017, kl.15:09
Økningen av antall el-biler samt økningen av antall landstrømanlegg kan gi en fremtidig belastning på kraftnettet som dette ikke er dimensjonert for å tåle. Dette er konklusjonen etter at det statlige foretaket Enova har lagt frem sin rapport.
Noe av problemet er å ta unna for toppene. Når alle som har el-bil kommer hjem fra jobben og skal lade samtidig risiker man å overstige belastningen nettet tåler.
Digital styring
Spørsmålet er om man skal bygge ut nettet slik at det tåler slike topper. En slik utbygging vil bli meget dyr og det er på ingen måte gitt at dette blir løsningen. Det er fult mulig å benyttet fremtidige digitale løsninger til å styre seg unna toppbelastningene og dermed minske problemet.
En løsningsmulighet er også å dele opp hvem som kan lade når, slik at man ikke får så tydelig toppbelastninger. Dette er imidlertid et problem som ligger et godt stykke frem i tid og krever en betydelig vekst i el-bilmarkedet.
kreinh
24.01.2018 kl 11:25
4374
En annen løsningsmulighet er å satse på Hydrogenbiler. Det er bare et spørsmål om tid før man konkluderer med nullutslippsbil alternativ til elbil vil være bilen som bare slipper ut vanndamp.....