DOF sikrer seg Kontrakt på over 1,3 MRD

Slettet bruker
DOF 25.02.2019 kl 08:37 32373


Dette var DOF-sjefens ess i ermet da han vant Brasil-kontraktene
Et omfattende byggeprogram i Brasil sikret Austevoll-rederiet storkontrakten verdt 1,3 milliarder kroner.


av Gerhard Flaaten
Publisert 25.02.2019 07:09
Torsdag morgen kom Austevoll-rederiet DOF med meldingen om tre langtidskontrakter i Brasil, hver på tre år.

Langtidskontraktene har oppstart allerede i andre kvartal av 2019, og har en samlet verdi på 1,3 milliarder kroner, melder selskapet.

Det gir en gjennomsnittlig dagrate på tett opptil 400.000 kroner for de små konstruksjonsstøtteskipene.

Les mer om kontraktene og båtene ved å klikke på faktaboksen under

Fakta Forlenge
Har slitt med inntjeningen
DOF-sjef Mons Aase understreker at det er to ROV-er per båt, og dermed flere ansatte som skal ha lønn enn den maritime besetningen om bord på skipene.

Likevel er han godt fornøyd med ratene.

– Det er en kontrakt som vi vurdere til å være betydelig bedre enn alternativet for disse båtene, sier Aase.

En annen ting han synes er gledelig, er at ingen av disse skipene regnes for å være blant de fremste i flåten.

Annonseinnhold

Slik skal norsk vann- og vindkraft bidra til å løse et av verdens største problemer
– Dette er fartøy som har slitt med inntjeningen de siste årene, sier Aase, som kan meddele at segmentet for konstruksjonsstøtteskip har vært tøft.

To av båtene har ligget med null i driftsresultat det siste året.

– Det er ekstremt positivt at vi klarer å få lange kontrakter for den lave enden av flåten vår.

Strategisk byggeoprogram
DOF er blant de norske rederiene som har lyktes best i Brasil. Det kommer først og fremst av at de har bygget en god del av flåten sin der.

Siden 2003 har selskapet bygget 18 offshoreskip ved brasilianske verft, hovedsakelig hos Vard.

– Det er dyrere å bygge i Brasil, men dette har vært en del av den langsiktige strategien vår. Hvis du ikke har brasiliansk tonnasje, har du ingen muligheter i dette markedet når situasjonen er slik den er nå, sa DOF-sjef Mons Aase til Sysla i 2017.

Kontrakten til enhver utenlandsbygget båt i Brasil er i konstant fare for å bli terminert, dersom det finnes tilgjengelige båter med Brasil-flagg som kan gjøre jobben.

Fenomenet kalles blokkering (les mer i faktaboksen under).

Fakta Forlenge
Det fikk norske rederier smertelig erfare da aktiviteten på brasiliansk sokkel falt som en stein, på lik linje med resten av verden, etter oljeprisfallet i 2014.

Nøkkelen er flagget
Som Cristina Pinho i Petrobras tidligere har sagt til Sysla, reduserte de offshoreflåten sin med over 30 prosent på halvannet år (les mer i faktaboksen under).

Fakta Forlenge
Les også: Etter ni år i Brasil endte Havila-båtene i opplag her

Den eneste garantisten for jobb i Brasil, er brasiliansk flagg. Slik sikrer landet at lokale arbeidstakere har et fortrinn foran utenlandsk mannskap. Og Brasil-flagg får du bare gjennom å bygge båter i Brasil.

Som en tilleggsbonus får de som bygger båtene sine der importere en halv båt per Brasil-bygget båt de allerede har, eller to båter per fartøy de har under bygging.

Det er akkurat dette DOF har gjort, og nå gjør igjen. Alle de tre båtene som går på kontrakt i Brasil nå, får såkalt REB-flagg, som følge av at DOF har bygget i landet tidligere.

– Hadde vi ikke hatt denne muligheten ville vi ikke kunnet vinne disse kontraktene, sier Aase.

De har fortsatt mulighet til å flagge inn flere båter til REB-flagg.

– Vi klarer noen til, hvis vi har lyst.

Posisjonert for opptur
Nordsjøen ligger fortsatt foran det søramerikanske landet hva gjelder aktivitet.

– Men med inntoget av de store internasjonale oljeselskapene i landet er det klart at det markedet kommer til å vokse kraftig.

Les også: Equinor vil investere 125 milliarder i Brasil

Det blir ikke i år, tror Aase, men så vil det løsne, mener han.

– På lengre sikt har vi store forventninger for Brasil. Da er vi posisjonert for det, sier Aase.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
04.03.2019 kl 13:02 4981

Jeg tror forbedringer i DOF utover året vil være.

1. Klart høyere EBITDA for PSV-segmentet. Dette er drevet delvis av høyere rater på de langsiktige kontraktene DOF har inngått mange av de siste 3-4 månedene og som omfatter en stor del av den samlede PSV-flåten til DOF.

2. Betydelig høyere EBITDA i subsea IRM-segmentet. Her skal vi huske på at økningen vil komme fra et meget lavt nivå i 2018, der DOFs margin i segmentet var meget svak. De mange nye kontraktene er jeg helt sikker på er gjort til bedre vilkår. Blant annet oppgir Aase at 1,3 milliarder kontrakten gir bidrag som er betydelig bedre enn alternativet. Her skal vi for det første få med oss at han sier "betydelig bedre" og for det andre er det ikke sikkert at alternativet er "null i driftsresultat". DOF har inngått mange subsea kontrakter i det siste og det vil kunne komme en betydelig økning i den samlede EBITDA av disse kontraktene.

3. Økt EBITDA i DOF Subseas "long term contracts" divisjon. Denne vil være drevet av en betydelig EBITDA fra den siste båten Skandi Olinda.

4. Økt EBITDA fra kontrakter som ennå ikke har blitt publisert. Avhengig av hvilke ytterligere kontrakter DOF får vil dette kunne innebære en vesentlig økning i EBITDA. Vi som investerer kan ikke la være å ta hensyn til hvor flinke DOF har vært til å skaffe seg kontrakter den siste tiden og at selskapet vil vinne flere ytterligere kontrakter i tiden fremover som vil gjøre 2019 til et meget godt år for selskapet og som vil redusere den finansielle risikoen i selskapet betydelig før 2019 er omme.

Dette er mine hovedtanker for DOF fremover. Sitter veldig rolig og komfortabelt vel vitende om at DOF allerede har sikret seg høy kontraktsdekning for 2019 både innen PSV og subsea, og at DOF har vist seg å være meget dyktige.
Redigert 04.03.2019 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2019 kl 12:58 4991

Venter fortsatt på disse PSV kontraktene, hvor er de?
Dofulf
04.03.2019 kl 12:02 5086

Ja, denne ble publisert 31.01.19
DOF has been awarded 1-year contracts by the Southern North Sea (SNS) Pool, for the vessels Skandi Captain and Skandi Texel. Commencement for Skandi Captain will be in direct continuation of existing contract, with Skandi Texel commencing in Q2.
Slettet bruker
04.03.2019 kl 11:57 5100

Vil være urolige tider litt nå pga det som skjer med både Havila og SOFF.
Vi som sitter i DOF må bare prise oss lykkelig for at vi er i DOF.
Jeg tror og at dette åpner muligheter for DOF både hva enkeltskip angår, men også som totalitet når disse selskapene omsider finner løsninger.
DOF gjør det bra, husk på det.
Kan heller ikke være veldig lenge før der kommer en eller annen analyse nå
Slettet bruker
04.03.2019 kl 11:54 3319

For enkelte type oppdrag er dette nok tilfelle. Men jeg tenker at de beste offshorerederiene finner alltid et marked. Det handler om å ligge i front. Men det er klart at har man porteføljen full av marginale AHTS så kan dette være en utfordring.
Det gjelder ikke i stor grad DOF som tidlig så verdien av å satse Subsea
ctrlaltdel
04.03.2019 kl 11:27 3354

Skandi Texel ut av opplag i går 03/03/19.
marco83
04.03.2019 kl 09:33 3478

https://sysla.no/maritim/denne-nyvinningen-kan-fa-stor-betydning-for-offshorerederiene/

Dårlige nyheter for de som har AHTSer. Halverer visstnok antall arbeidsdager/behovet fra AHTSene
Kontur
04.03.2019 kl 09:18 3510

Bare å laste ytterligere opp med Dof. Det soleklart beste alternativet på OSE innen sektoren.
Tipper Havila båter finner veien inn i Dof flåten, når bankene har filleristet Havi skikkelig. Soff kjører konvertering, emisjon og skroting tror jeg.
Dof er langt i forkant både finansielt og driftsmessig. Dollar vs BRL går også Dof sin vei nå:
Dette betyr opptur.
Kjøp Dof
evenah
02.03.2019 kl 01:46 3949

Stemmer det, var snakk om Canada, men ikke firm kontrakt enda.
Kontur
01.03.2019 kl 20:29 4083

Egentlig en ok uke ettersom den til de grader har vært preget av problemer i andre rederier enn Dof
Håper flere investorer satser på Dof som sitt toppvalg i en sektor i bedring. Håper og at markeder klarer å skille selskapene fra hverandre utifra hvordan flåten er satt sammen, ref Dof les satsing Subsea.
Neste uke mener jeg bestemt det kommer flere kontrakter samt at vinteren nå for alvor er på hell.
Vi går en god Dof aksjonær framtid i møte
Slettet bruker
01.03.2019 kl 15:18 4258

Fornøyd med oppgangen i februar. Dette er bare begynnelsen på en lang oppgang videre fremover våren.
Bare å laste opp enda mer
drekkapilsen
01.03.2019 kl 13:48 4315

i offshore er K-line en miniputt, spørs hvor lenge de japanerne er interessert i å eie 4-5 offshoreskip
davan
01.03.2019 kl 13:44 4317

Skandi Hera på nytt oppdrag!!! Alt går mye bedre nu!!
Kingfisher
01.03.2019 kl 12:36 4382

Den forsvinner fort om der skulle dukke opp ytterligere positive nyheter .

Er der short i Dof ?
Redigert 01.03.2019 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2019 kl 12:19 4410

ctrlaltdel skrev Ligger på 5.11
Ja, der ligger den 114 250 den samme som har ligget lenge.
Hvordan skal vi klare å få dette svineriet bort?
hifidude
01.03.2019 kl 12:03 4427

K-line båtene driftes av OSM og er eid fra Japan. Solid
Jyslafancy
01.03.2019 kl 11:46 4459

Mener K-Line er langt fra ett knerte rederi. Er ikke det en del av ett gigantisk Japansk konsern?
drekkapilsen
01.03.2019 kl 11:44 4467

Feistein skal være ferdig med oppdraget sitt 08.03. Men det kunne kanskje vært en ide å hatt den i spotten i sommer, for det kan bli tight der når så mange PSVer har fått kontrakt for sommeren.
ctrlaltdel
01.03.2019 kl 11:13 4497

Feistein er på tur til Aberdeen fra Peterhead. Er hvertfall i bevegelse!!!
Slettet bruker
01.03.2019 kl 11:12 4499

Ikke lenge før sperren på 114 000 aksjer dukker opp igjen nå.
Håper vi kan plukke den fra hverandre..
drekkapilsen
01.03.2019 kl 10:43 4893

Har dof i det hele tatt noen ledige psver som Chevron kan få? er det da Feistein og Rona som er de eneste igjen i spotten. resten er vel opptatt til langt ut på sommeren mener jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Kontur
01.03.2019 kl 10:34 4915

At Soff faller er et helt naturlig resultat av dårlig resultat og en uavklart finansiell situasjon.
Dof er ikke der, tvert i mot, Dof har i et stigende marked i bedring full kontroll over sin finansielle situasjon.
En god gjeld, men det er slik Dof er strukturert, dvs giret.
Med en nærmest perfekt flåtestruktur (overvekt subsea, PSV) og langsiktig strategiske samarbeidsavtaler (Brasil) få andre har stiller DOF i en særstilling i forhold til de andre rederiene på OSE
Ikke selg aksjer nå. Om noen (tradingroborer) legger ut for salg, noe de holder på med, så forsøk å kjøp det dere kan. Kjøp aksjer og hold på de fremover vår og sommer. Dere vil tjene stort på det.
Jeg kjøper det jeg klarer, men er nå etterhvert ganske strukket og fullastet i Dof.
Ang kontrakter så kommer der som nevnt etter alle solemerker flere nå.
Trodde PSV kontrakter skulle komme denne uken, men det drar tydeligvis litt ut (Chevron)
Men når de og er på plass ser alle at Dof er på rett vei og fortjener en reprising.
Før eller senere føler selv blårussen at de våger hive seg på og da smeller Dof opp opp opp

Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
MrDokken
01.03.2019 kl 08:57 5000

Evenah; du nevnt en mulig kontrakt for Geograph for en stund siden. Hva skjedde med den?

Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
AlanS
01.03.2019 kl 08:56 5001

samba, samba, cha-cha-cha:) Fest i DOF nærmer seg også.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2019 kl 08:53 5011

Det snakkes om 3 PSV som skal i kontrakt.
Hvilke kan det være?
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
evenah
01.03.2019 kl 04:15 5154

Ja sist jeg sjekket så lå både Geograph og Geosea I opplag på Storebø.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Loddepuz
28.02.2019 kl 21:58 5294

Ønske ikkje ein blodrød dag . Men tror Soff komme te og ramla noe heilt sykt i mårå . Så får håpa han ikkje drar Dofen med seg ner i dritten . Eg ber te Gud kver kveld om at Dof ska opp i 150 kr per aksjen
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 21:41 5330

Dersom analytikerkorpset (der er vel noen hundre av dem) hadde gjort jobben sin og kjørt skikkelig analyse av de ulike rederiene i markedet hadde det vært enklere for investorer i markedet å gjøre gode valg av investeringsobjekt.
Jeg er iallfall ikke i tvil, DOF er i en særstilling hva underprising angår i forhold til potensiale og status pr i dag.
Men i steden for å løfte DOF opp som en vinner og belønne kursen dras kursen tydeligvis ned av SOFF og HAVILA som sliter i mye større grad.
Men det vil rette seg etterhvert når Q1 resultatene nærmer seg.

Håper de ventede kontraktene kommer nå
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
DiggingNorway
28.02.2019 kl 21:27 5348

Nå må man ikke være for utålmodige. DOF har steget mye, selv er jeg opp 40% eller noe i den duren, håper den dupper ned til under 5 igjen, da kjøper jeg like mye (som sikkert er småpenger for alle her, men men) som sist. Veldig glad jeg fant DOF, egentlig litt tilfeldig, men tenkte oilservice kunne være riktig nå. Det er jo bare å se på 5 års chartene og velge de som har det operative iorden, og der gjelden med nød og neppe kan betjenes uten flere emisjoner o.l.

På to, tre års sikt, forutsatt at vi ikke får et nytt krakk a la 08, kan alle med inngang nå se 2-300%. Gull og gruveaksjer kan hedge mot krakk. My 2 cents anyway...
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Kontur
28.02.2019 kl 19:16 5449

Det du ønsker deg ja, håper og tror du tar feil
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Loddepuz
28.02.2019 kl 19:00 5464

Eg forstår nå ikkje korfor Dof ska ned i dag ? Stigande oljepris , OK handel ? E det usikkerheten rundt Soff som spille inn ? Ska med ned på 3 tallet igjen nå fordi Soff har kjempe problemer og e tome for cash ? Dof ligge på 1,5 mdr i børs verdi . Soff ligg på 500 mil . Tror dagen i mårå blir blodrød
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 18:29 5504

It is a game ! Keep DOF, is much more safe than SOFF, fundamentals will show....
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Kontur
28.02.2019 kl 17:36 5555

Soff omtrent som forventet de varslet denne nedskrivingen. Gledelig at driften gjennom økte inntekter bedrer seg.
Emisjon og gjeldskonvertering kommer, jeg tror og at Røkke og Fredriksen finner en modell som skjermer Solstad noe (som har tapt 4 mrd nå og pr definisjon er blakk)

Om nå bankene samtidig benytter anledningen og skroter 10-20 skip så er det et godt signal for hele næringen og vil løfte flere, men aller mest Soff

Synd at ikke Dof i større grad premieres for å ligge vesentlig bedre an enn Dof.

Havila var jeg klar over måtte kjøre en full runde nå det har vært kjent lenge.
Tror låntakerne nå plukker selskapet fra hverandre og selger båter.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
really
28.02.2019 kl 16:45 5602

Det er mye fall i oljeservice i dag, til tross for stigende oljepris.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
MrDokken
28.02.2019 kl 16:23 5646

Korreksjon; SOFF falt 7% akkurat i det jeg la ut innlegget. Satt med 15 min forsinkelse på tallene. :-)

Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare