DOF sikrer seg Kontrakt på over 1,3 MRD

Slettet bruker
DOF 25.02.2019 kl 08:37 32378


Dette var DOF-sjefens ess i ermet da han vant Brasil-kontraktene
Et omfattende byggeprogram i Brasil sikret Austevoll-rederiet storkontrakten verdt 1,3 milliarder kroner.


av Gerhard Flaaten
Publisert 25.02.2019 07:09
Torsdag morgen kom Austevoll-rederiet DOF med meldingen om tre langtidskontrakter i Brasil, hver på tre år.

Langtidskontraktene har oppstart allerede i andre kvartal av 2019, og har en samlet verdi på 1,3 milliarder kroner, melder selskapet.

Det gir en gjennomsnittlig dagrate på tett opptil 400.000 kroner for de små konstruksjonsstøtteskipene.

Les mer om kontraktene og båtene ved å klikke på faktaboksen under

Fakta Forlenge
Har slitt med inntjeningen
DOF-sjef Mons Aase understreker at det er to ROV-er per båt, og dermed flere ansatte som skal ha lønn enn den maritime besetningen om bord på skipene.

Likevel er han godt fornøyd med ratene.

– Det er en kontrakt som vi vurdere til å være betydelig bedre enn alternativet for disse båtene, sier Aase.

En annen ting han synes er gledelig, er at ingen av disse skipene regnes for å være blant de fremste i flåten.

Annonseinnhold

Slik skal norsk vann- og vindkraft bidra til å løse et av verdens største problemer
– Dette er fartøy som har slitt med inntjeningen de siste årene, sier Aase, som kan meddele at segmentet for konstruksjonsstøtteskip har vært tøft.

To av båtene har ligget med null i driftsresultat det siste året.

– Det er ekstremt positivt at vi klarer å få lange kontrakter for den lave enden av flåten vår.

Strategisk byggeoprogram
DOF er blant de norske rederiene som har lyktes best i Brasil. Det kommer først og fremst av at de har bygget en god del av flåten sin der.

Siden 2003 har selskapet bygget 18 offshoreskip ved brasilianske verft, hovedsakelig hos Vard.

– Det er dyrere å bygge i Brasil, men dette har vært en del av den langsiktige strategien vår. Hvis du ikke har brasiliansk tonnasje, har du ingen muligheter i dette markedet når situasjonen er slik den er nå, sa DOF-sjef Mons Aase til Sysla i 2017.

Kontrakten til enhver utenlandsbygget båt i Brasil er i konstant fare for å bli terminert, dersom det finnes tilgjengelige båter med Brasil-flagg som kan gjøre jobben.

Fenomenet kalles blokkering (les mer i faktaboksen under).

Fakta Forlenge
Det fikk norske rederier smertelig erfare da aktiviteten på brasiliansk sokkel falt som en stein, på lik linje med resten av verden, etter oljeprisfallet i 2014.

Nøkkelen er flagget
Som Cristina Pinho i Petrobras tidligere har sagt til Sysla, reduserte de offshoreflåten sin med over 30 prosent på halvannet år (les mer i faktaboksen under).

Fakta Forlenge
Les også: Etter ni år i Brasil endte Havila-båtene i opplag her

Den eneste garantisten for jobb i Brasil, er brasiliansk flagg. Slik sikrer landet at lokale arbeidstakere har et fortrinn foran utenlandsk mannskap. Og Brasil-flagg får du bare gjennom å bygge båter i Brasil.

Som en tilleggsbonus får de som bygger båtene sine der importere en halv båt per Brasil-bygget båt de allerede har, eller to båter per fartøy de har under bygging.

Det er akkurat dette DOF har gjort, og nå gjør igjen. Alle de tre båtene som går på kontrakt i Brasil nå, får såkalt REB-flagg, som følge av at DOF har bygget i landet tidligere.

– Hadde vi ikke hatt denne muligheten ville vi ikke kunnet vinne disse kontraktene, sier Aase.

De har fortsatt mulighet til å flagge inn flere båter til REB-flagg.

– Vi klarer noen til, hvis vi har lyst.

Posisjonert for opptur
Nordsjøen ligger fortsatt foran det søramerikanske landet hva gjelder aktivitet.

– Men med inntoget av de store internasjonale oljeselskapene i landet er det klart at det markedet kommer til å vokse kraftig.

Les også: Equinor vil investere 125 milliarder i Brasil

Det blir ikke i år, tror Aase, men så vil det løsne, mener han.

– På lengre sikt har vi store forventninger for Brasil. Da er vi posisjonert for det, sier Aase.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Dofulf
25.02.2019 kl 09:06 12290

Flott artikkel- Legg merke til fleksibiliteten med mulighetene til å ta inn flere båter på REB-flagg. Blir spennende å se når Skandi Vitoria
Skandi Niteroi kommer i jobb.
Kontur
25.02.2019 kl 09:24 12229

Har ventet på denne kontrakten i flere mnd. Der vil komme flere slike snart. Der er gjort flere store riggkontrakter og de mangler skip.
Brasil er superviktig for Dof
Sikrer positiv EBIT i Q1
Kjøp Dof
Slettet bruker
25.02.2019 kl 10:46 12108

https://sysla.no/maritim/slik-havnet-dof-foran-andre-norske-rederier-brasil-koen/
Utrolig bra jobbet av DOF ledelsen. De distanserer seg nå fra resten av rederiene.
Helt konge
Kontur
25.02.2019 kl 10:57 12073

Kursen vil gå rett opp. Her er større kjøpere på vei inn.
Hold på aksjene de er mye mye verdt
kvirrevi
25.02.2019 kl 11:09 12016

Jeg er helt enig med Kontur, nå er i alle fall ikke riktig tidspunkt å selge DOF. Aksjekursen skal nå finne seg en ny balanse etter at markedet nå er kjent med at DOF har sikret seg mange kontrakter innen subsea og PSV og at hoveddriveren til selskapet, subseavirksomheten vil få høy kontraktsdekning i 2019, at kontraktsdekningen for 2020 ser ganske så lys ut allerede, og at markedet for subsea generelt ser lysere ut. Balansen i aksjekursen gitt dette tror jeg ikke ligger på 5,1.

Selskapet har så til de grader distansert seg fra andre offshorerederi, men så har det aldri gitt mening å sammenligne siden DOF først og fremst er et subsea selskap.
Redigert 25.02.2019 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
danm
25.02.2019 kl 11:51 11940

DOF er steget 50% i år, spørgsmålet er, om der er andre, der er mere interessante lige nu.
Slettet bruker
25.02.2019 kl 11:53 11919

Hold på aksjene gutter og jenter, ikke la dere lure til salg.
DOF skal mye opp den kommende tiden.
alle som har litt peiling på næringen og vurderer inngang vil nå velge DOF
Kontur
25.02.2019 kl 12:50 11817

Bare å kjøpe det en klarer
Dof kursen vil stige mye fremover tror jeg
Slettet bruker
25.02.2019 kl 12:58 11773

https://e24.no/energi/olje/rystad-venter-at-olje-og-gassprosjekter-med-46-milliarder-fat-faar-groent-lys-i-2019/24568580

De vil trenge drøssvis av båter. Og ingen nye kommer til på lenge. Ratene skal opp, det vil bli kamp om de beste båtene, det er sikkert
kvirrevi
25.02.2019 kl 13:29 11707

Og ikke tørr jeg å sitte tungt inne i SOFF eller HAVI.... Begge kommer nok om få dager med grisete tall, HAVI vil vel knapt ha bokført EK igjen etter 4Q 2018. I DOF derimot sitter jeg godt og har god nattesøvn. Å se på hvilke båter jeg har en liten eierandel i gjør meg også glad.
Slettet bruker
25.02.2019 kl 13:38 11668

Så skal de som har sikret seg dagens tiøring selge noen aksjer.
Takk og takk
kvirrevi
25.02.2019 kl 13:42 11647

Jeg synes Mons Aase peker på noe helt sentralt rundt kontraktene til de tre båtene som ble annonsert fredag i forrige uke. Disse tre båtene er ikke blant de mest avanserte eller blant de store båtene til DOF. Dette er noe mindre båter, noe eldre, bygget 2007-2009, som likevel oppnår dagrater på ca. 400 000 kroner. Med disse opplysningene på plass tipper jeg disse båtene vil oppnå ganske god lønnsomhet i årene fremover. Og disse tre båtene utgjør ca. 10 prosent av antallet subsea båter DOF har, selv om de utgjør vesentlig mindre av de reelle verdiene av subsea flåten.

Det skal ganske lite til før DOF vil ha nærmest full kontraktsdekning og mange lønnsomme prosjekter. Og da skal vi huske på at DOF Subsea har en forholdsvis sterk balanse i utgangspunktet og relativt raskt kan bli vurdert til å være et solid selskap. Det er bare å kikke på regnskapstallene selv og skrive frem tallene med et par gode år, så ser en det sannsynlige potensialet og utfallet.
Redigert 25.02.2019 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
25.02.2019 kl 13:50 11626

Jeg opplever at en av DOFs utfordringer nå er ATHS-flåten som ikke har opplevd det samme kontraktsrushet som subsea og PSV. Jeg opplevde på 4Q webcasten at selskapet tenker det samme, og jeg blir ikke overrasket om selskapet benytter et sterkere marked fremover til kanske å slutte lengre kontrakter for 3-5 ATHS båter på ikke topp, men relativt gode rater.

Jeg blir heller ikke overrasket om DOF slutter den resterende ledige kapasiteten innen subsea og PSV på lengre kontrakter, og at selskapet således kan sies å eventuelt gå glipp av perioder med høye rater i 2020 og 2021. Jeg tror det viktige for DOF nå er å være sikker på å klare å betjene lån og skaffe selskapet en solid finansiell posisjon før utgangen av 2020. Jeg tror det er vanskelig å argumentere for at dette er et uklokt valg av DOF. Viktigst for oss er det at DOF har kommet godt på vei allerede.

En positiv DOF ledelse på 4Q pres. sa at selskapet legger til grunn å betale normale avdrag på gjelden på 1,9 milliarder kroner årlig. Det viser ganske mye om hvor selskapet allerede er i dag. Jeg tror de hadde kvidd seg for å si det samme i midten av desember, før alle kontraktene og før de tydelige tegnene på bedring av PSV og Subsea markedene.
Redigert 25.02.2019 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Kontur
25.02.2019 kl 13:58 11605

Det er for såvidt riktig, men ref mine tidligere påstander så tror jeg at også ankerhåndteringssegmentet blir stramt fremover våren.
En god del båter mobiliseres nordover for en kort og hektisk sesong der. Samtidig dras mye tonnasje i større grad enn tidligere til Vest kysten av Afrika, der presses ratene ytterligere opp disse dager da rederiene egentlig ikke er så begeistret for farevannene der.
Lettere tonnasje reiser til Asia en trend vi har sett over tid.
Nei vet dere hva, dette tror jeg blir råbra.
Jeg mener at Dof nå tjener penger hver dag.
Kursen skal mye mer opp, dette er et skifte vi ikke har sett på flere år. Bare et tidsspørsmål før det skal vise skikkelig på kursen. Vi snakket da om mange kroner opp.
Først må reknemesterene finne ut det opplagte;
Kjøp DOF
marco83
25.02.2019 kl 14:11 11534

Hva skjer i nord hvor deg trengs AHTSer i sommer? Samme med Vest Afrika?
marco83
25.02.2019 kl 14:13 11518

Viktig å legge til at NOK 400k dagen ikke er det samme i Brasil som her hjemme eller at det er det samme som PSV rater. Brasil er 10 x opex på Norge samt at båtene skal ha 2 x WROVer om bord. I Norge i spotten er prisen rederiene tar fra befrakterne 165K dagen for 1 x WROV.
Slettet bruker
25.02.2019 kl 14:19 11506


The price can rise to these levels every day in a solid uptrend! The conditions are great, we have a good portfolio of contracts and thanks to a very flexible line of credit DOF exceeds cash and can fulfill its obligations comfortably while taking on new challenges ... I believe that the price will pass the 20 Kr faster than what many think here ...
Slettet bruker
25.02.2019 kl 14:34 11428

Stor interesse for denne nå. står i 6 kroner innen Fredag. Kjøper masse DOF i dag :) site man ser til 5 tallet tenker jeg på en stund
Slettet bruker
25.02.2019 kl 15:17 11341

This is our week dear log investors! The plan is buy in the drop, sell 50% of them at the top while accumulate the rest, this is a real consolidation and the market is in our hands .... Finally !!!!
Redigert 25.02.2019 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2019 kl 16:02 11250


Apparently the intention of Trump to stop the rally in the price of oil only had a flash effect ... The price returns to rebound strongly ... Tomorrow we will have another day of strong increases in the markets ... Secure your positions for tomorrow ...
really
25.02.2019 kl 16:12 11215

De store kontraktene de har fått i det siste bør bidra til at DOF nå har kontraktsdekning som gjør dem i stand til å betjene gjelden. I så fall er det ikke så dumt å vente med å slutt en del av de spot skipene de har til ratene normaliserer seg. Det er ikke sikkert dte er i år..
Dofulf
25.02.2019 kl 16:23 11172

Fra kvartalsrapporten:
The Group owns via the DOFCON JV six PLSVs with
operation in Brazil. The most important milestone year to
date 2019 is delivery of the last newbuild, Skandi Olinda,
in January and the vessel is now on-hire on its 8-year contract for Petrobras.
The DOFCON JV has then completed
its newbuilding program of four PLSVs, whereof all vessels
are committed on long-terms contracts with Petrobras.
DOFCON’s two oldest PLSVs, Skandi Vitoria and Skandi
Niteroi, have been idle in 4th
quarter after completion of
contracts in previous quarters. Both vessels are expected
to be fully or partly in lay-up in 2019.
kvirrevi
25.02.2019 kl 16:30 11152

Legger merke til at sluttauksjonen hver av de siste dagene har blitt forsøkt manipulert ved at det legges ut en stor salgspost 5-10 prosent under siste omsatte kurs. Denne posten trekkes ett minutt før sluttauksjonen er ferdig. Samme greia hver dag. Jeg vurderer å sende melding til Oslo børs for å be de undersøke hvilket meglerfirma som står bak, og at de deretter undersøker med dette firmaet. Denne posten/handlingen påvirker åpenbart resultatet i sluttauksjonen.
Bracon
25.02.2019 kl 16:36 11136

Roboter påvirker kursen igjennom hele dagen. Ikke bare i DOF.
Redigert 25.02.2019 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
25.02.2019 kl 16:43 11118

Jeg tipper DOF nå har booket 70-85 prosent av kapasiteten sin innen subsea og at selskapet har en god del ytterligere kapasitet å by inn.
Slettet bruker
25.02.2019 kl 18:21 11810

Oppturen i DOF vil ikke stanse, jevn og fin oppgang er bra.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Kontur
26.02.2019 kl 09:07 11524

Dof er på sporet de skal være.
Kontraktene vi har ventet på er på plass. Og flere kommer innen få dager slik jeg forstår det.
Dof befester sin posisjon nå som det desidert best posisjonerte offshorerederiet på Oslo Børs. De har en foretrukken posisjon i flere markeder som mange kan misunne dem. Men dette kommer av hardt og målrettet arbeid fra Dof ledelsen sin side. Veldig bra. De forutså viktigheten av Subsea segmentet lenge før mange andre, dette vil kaste av seg i årene som nå kommer. Dof står fjellstøtt i Brasil, men står og sterkt i Afrika, Australia, Malaysia for å nevne noen steder.
Får håpe nå at investorene ser dette og satser på Dof. Å gå inn som aksjonær nå tror jeg vil bli svært lukrativt da jeg forventer solid avkasting i året som kommer. Håper flere søker imot Dof og evner å se at selskapet mer og mer femstår som vinner i sitt segment.
Ser frem til fortsettelsen
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
ksandal
26.02.2019 kl 09:48 11422

Forstår ikke denne utviklingen. trodde vi skulle rett i 6 kr igår.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Kontur
26.02.2019 kl 10:25 11390

Ja, burde gått mer i går. Litt treg nå pga olje samt sikkert og noen som kvier seg til Soff resultatet.
Egentlig burde Dof stige mer på forskjellene som mer og mer utkrystalliseres. Dof går i pluss nå dag for dag.
Bare å benytte muligheten til å kjøpe mer nå mens det er billig
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Kontur
26.02.2019 kl 10:35 11360

Kommer nå
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2019 kl 15:29 11168

The trend consolidates in the long run, I like that the volatility is almost null so the adventurers stay away...
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Kontur
26.02.2019 kl 15:34 11153

Flere som ser at Dof er stedet å være om en skal bli med på kommende offshore opptur.
Salgssiden skrumper nå inn og kjøpssiden styrker seg mer og mer.
Dof femstår mer og mer som det sikre 1 valget
Kjøp Dof, den kommer til å gå mye fremover hele våren.
Dof går nå i pluss hver dag og har enda 20% av flåten ledig (+-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
MrDokken
26.02.2019 kl 16:38 11072

Hvor får du 10 x OPEX i Brasil fra? Sammenlignet med NOR flagget båt er det noe høyere i Brazil, men ikke mye.

165K for en ROV har ingenting med kosten på en ROV, men heller hva markedet er villig til å betale. På en AHTS er de skjelden i drift, og må ha mer betalt for de dagene de er på.

Se heller hva en ROV koster i innkjøp og fordel det på 8-10 år.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Kontur
26.02.2019 kl 16:47 11045

Fortsatt noen som holder på å trader aksjen som de vil og kjører kursen ned på slutten, men beholder plussen også i dag.
Anbefaler dere alle å tviholde på aksjene. Ikke engang tenk på å selge på denne siden av 10 tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
marco83
26.02.2019 kl 21:31 10792

10 x var bare et uttrykk. Er selvsagt ikke ti ganger dyrere, men det er betydelig dyrere. Hvor mye nøyaktig er vanskelig å si. Hvertfall dobbelt så dyrt om ikke mer.

Dagskosten for ett WROV spread? Ca 100k ish dagen her hjemme. Der nede, mer. Hvor mye mer, usikker. To spread, som her, ja dobbelt så dyrt det:)

Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
27.02.2019 kl 10:21 10525

Delvis oppsummering av informasjon DOF ga på 4Q presentasjonen/webcast. Anbefaler som sagt interesserte å høre gjennom presentasjonen selv og gå igjennom nettsiden dof.no for å se hva selskapet står for.

Per utgangen av 4Q var 60 prosent av kapasiteten til DOF booka. Dette har økt betraktelig gjennom de mange kontraktene DOF har fått etter nyttår, men DOF oppga ikke kontraktsdekning per 21. 2. 2019 på presentasjonen.

- Som enkelte har pekt på her på Hegnar forum har DOF nå høy kontraktsdekning innen subsea for 2019, trolig mellom 75-85 prosent, men der selskapet fremdeles har flere båter som kan bys inn for nye kontrakter.

- DOF har nå også meget høy kontraktsdekning innen PSV-segmentet, og ettersom de fleste båtene vil gå på langsiktige kontrakter til bedre rater, vil EBITDA for PSV-segmentet trolig øke betraktelig i 2019 sammenlignet med 2018. Dette vil slå positivt ut allerede i 1Q 2019, men med tilnærmet full effekt fra 2Q 2019.

- ATHS var svakt i 4Q 2018, og det er mye usikkerhet knyttet til dette segmentet. Det kan bli fortsatt dårlig i 2019, men det kan også bli en vesentlig bedring. DOF er usikre på hvordan utviklingen vil bli.

Reelle inntektsøkninger innen subsea.
- Skandi Olinda på kontrakt fra 20. februar 2019. Delvis effekt i 1Q 2019, full effekt fra 2Q 2019. Denne båten vil særlig bidra med en høy økning i EBITDA, trolig på mellom 35-50 mill. kroner per kvartal. "Long term avdelingen" til DOF subsea vil trolig få en EBITDA på ca 350 mill. kroner per kvartal i tiden fremover.

- Prosjektdelen i DOF Subsea. DOF er her helt klart positive til fremtidsutsiktene og peker på bedringer både i a. inntekter, b. marginer, og derfor dobbel effekt for c. EBITDA.
o Her vil Geoholm komme inn med fulle inntekter, mens denne båten mer eller mindre var i opplag gjennom hele 2018. Kontrakten vil både gi økte inntekter i prosjektdelen og økt EBITDA.
o Effekten på inntekter og EBITDA av kontrakten for de tre subsea-fartøyene som ble meldt 21.feb. er usikker. Det er slik jeg ser det utvilsomt positivt at DOF vant kontrakten, og jeg tror DOF vil oppnå ganske god EBITDA for hver av disse båtene. Men disse båtene har vært på varierende kontrakter tidligere, så det er vanskelig å sammenligne.
o Selskapet trekker også frem kontrakten i Guyana, og selskapet har håp om å vinne ytterligere kontrakter i dette området i tiden fremover. DOF opplever dette som et spennende satsingsområde.
o DOF Subsea har også vunnet flere andre kontrakter den siste tiden, men disse ble ikke omtalt i særlig grad på 4Q presentasjonen.

- Oppsummert er det klart å forvente en vesentlig økning i inntekter og EBITDA i DOF Subsea. Det vil ikke være full effekt før i 2Q 2019, men det vil trolig være en god økning allerede i 1Q 2019. Poenget er uansett at det er veldig mye godt i vente, og det er helt klart lov å håpe på mer.

Potensielt kan DOF gå inn i en periode med nesten 100 % kapasitetsutnyttelse, meget høye inntekter og høy EBITDA. Dette vil inntreffe dersom selskapet vinner noen flere kontrakter for 2019 og gjerne også innover i 2020. Jeg vil etter 4Q tallene og presentasjonen, og etter de mange kontraktstildelingene de siste tre månedene driste meg til å si at dette er det sannsynlige utfallet. Det er sannsynlig at DOF klarer å vinne ennå noen kontrakter og dermed går inn i ett til 2 år med nærmest full kapasitetsutnyttelse. Samtidig har selskapet ingen flere nybygg å finansiere og kan dermed benytte de høye inntektene og EBITDA til å redusere gjelden. Dette er en ekstremt spennende utvikling for et selskap som har mye gjeld.

Et godt 2019 kan gjøre at DOF subsea vil fremstå som et riktig solid og svært attraktivt selskap for oppkjøp innen utgangen av 2019. DOF Subsea er allerede i dag et svært attraktivt oppkjøpsobjekt på grunn av de svært attraktive båtene og andre eiendeler selskapet har. Selskapet vil fremstå som enda mer attraktiv med høy kontraktsdekning, høy EBITDA og en sterk finansiell stilling. Jeg forventer forsøk på vennlig eller fientlig oppkjøp i løpet av 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
MrDokken
27.02.2019 kl 11:15 10454

Marco83:

Jeg kan bortimot garantere deg at opex ikke er dobbelt av NOR flagget båt. Jeg har hatt internasjonale båter på kontrakt i Brasil med 75% - 100% lokalt crew.

Opex og capex for en ny rov er mellom 65 og 75knok. Avhengig av hvilken finasiell model du benytter. Hvis du kun får betalt for den halve året er det nærmere 95-100 som du skriver.

Jeg er ganske sikker på at 400 for disse båtene er veldig bra. Vet selvsagt ikke hva annet de skal levere for denne summen. For alt vi vet kan det være TC'en inneholder 10 pax for construction support og da er det strax litt værre.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 11:19 10441

Der vil bli gjort fremstøt for å kjøpe Subsea biten. Hovedaksjonær vil imidlertid trolig ikke selge nesten uansett pris. Iallfall ikke dersom de ikke må. Og det må de jo ikke.
Der kommer flere kontrakter i nær fremtid, kun detaljer igjen forstår jeg. Håper det er tilfelle, da vil vi igjen få et hopp opp på kursen.
Håper og at markedet nå klarer å se forskjell på DOF og SOFF og ikke drar DOF ned pga dårlige resultat/drift i SOFF
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
27.02.2019 kl 12:19 10363

Med utg.pkt. i dette interessante innlegget fra Egand på forrige topic er det spennende å se hvilken kapasitet DOF har å by inn i markedet, nå som markedene viser klare tegn til bedring.

Egand pekte på følgende mulige ledige kapasitet:
Skandi Rona er paa jobb frem til 30 mars + opsjoner
Skandi feistein er i spot og paa jobb frem til 8 mars minst
Skandi Caledonia ligger paa Malta uviss kontraktsituasjon.
AHTS
Skandi Peregrino er i arbeid i Brasil
Skandi saigon Opplag Storebo
Skandi Atlantic ligger i Singapore uviss kontraktstatus
Skandi fluminense er i arbeid i Brasil
Skandi Giant er i havn i Singapore uviss kontraktsituasjon
Skandi rio ligger i Rio og venter paa arbeid Spot

Subsea
Scandi Constructor er paa jobb utenfor Danmark
Skandi Salvador er paa jobb i brasil
Skandi seven er paa jobb utenfor afrika.

Skandi Singapore Ligger i australia usikker kontrakt status. The Skandi Singapore (built 2011) is a purpose built dive support vessel designed for safe and efficient offshore operations. The vessel is equipped to meet the challenges presented by the subsea infrastructure of today and the deep water systems of the future. Jeg tror DOF vurderer at mulighetene for å få denne på kontrakt er gode.

Skandi skansen ligger i afrika usikker status. The Skandi Skansen (built 2011) is a new generation high powered anchor handling vessel designed for field installation operations across a wide range of water depths and environmental conditions. Skandi Skansen is also classified as a CSV as the vessel is well equipped to carry out construction support activities. Enda en sykt digg båt jeg tror vil komme på kontrakt om ikke lenge.
The Skandi Skansen features a STX’s new bow design, optimised for Eco-drive in all weather conditions.

Skandi vitoria Ligger i Rio usikker status. The Skandi Vitória (built 2010) is a class leading ROV construction support vessel ideally suited to perform subsea operations across a wide range of water depths and environmental conditions. Såvidt jeg vet er denne klar for oppdrag, og dette er et high-class fartøy.

Skandi niteroi Ligger i Rio usikker status. The Skandi Niterói (built 2011) is a class leading ROV construction support vessel. Enda ett high-class fartøy DOF kan jobbe for å få på kontrakt.

Alle fartoy ihht Marinetraffic 22. februar.

Ut fra dette har DOF åpenbart !!!!! lite ledig kapasitet innen PSV. Innen ATHS har selskapet en del ledig kapasitet, men her er det markedet har vært svakest og det har vært få kontraktstildelinger. Dette kan imidlertid endre seg.

Innen subsea er det flere ting å peke på men det ser for meg ut som selskapet fortsatt har betydelig med kapasitet å by inn i markedet. Jeg tror en stor del av denne kapasiteten vil få kontrakter, ref. DOF 4Q presentasjon.

Jeg tror at når vi kommer til mai 2019 og 1Q pres. vil DOF kunne orientere om riktig høy kontraktsdekning og at EBITA for 2019 blir vesentlig høyere enn for 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare