DOF sikrer seg Kontrakt på over 1,3 MRD

Slettet bruker
DOF 25.02.2019 kl 08:37 32356


Dette var DOF-sjefens ess i ermet da han vant Brasil-kontraktene
Et omfattende byggeprogram i Brasil sikret Austevoll-rederiet storkontrakten verdt 1,3 milliarder kroner.


av Gerhard Flaaten
Publisert 25.02.2019 07:09
Torsdag morgen kom Austevoll-rederiet DOF med meldingen om tre langtidskontrakter i Brasil, hver på tre år.

Langtidskontraktene har oppstart allerede i andre kvartal av 2019, og har en samlet verdi på 1,3 milliarder kroner, melder selskapet.

Det gir en gjennomsnittlig dagrate på tett opptil 400.000 kroner for de små konstruksjonsstøtteskipene.

Les mer om kontraktene og båtene ved å klikke på faktaboksen under

Fakta Forlenge
Har slitt med inntjeningen
DOF-sjef Mons Aase understreker at det er to ROV-er per båt, og dermed flere ansatte som skal ha lønn enn den maritime besetningen om bord på skipene.

Likevel er han godt fornøyd med ratene.

– Det er en kontrakt som vi vurdere til å være betydelig bedre enn alternativet for disse båtene, sier Aase.

En annen ting han synes er gledelig, er at ingen av disse skipene regnes for å være blant de fremste i flåten.

Annonseinnhold

Slik skal norsk vann- og vindkraft bidra til å løse et av verdens største problemer
– Dette er fartøy som har slitt med inntjeningen de siste årene, sier Aase, som kan meddele at segmentet for konstruksjonsstøtteskip har vært tøft.

To av båtene har ligget med null i driftsresultat det siste året.

– Det er ekstremt positivt at vi klarer å få lange kontrakter for den lave enden av flåten vår.

Strategisk byggeoprogram
DOF er blant de norske rederiene som har lyktes best i Brasil. Det kommer først og fremst av at de har bygget en god del av flåten sin der.

Siden 2003 har selskapet bygget 18 offshoreskip ved brasilianske verft, hovedsakelig hos Vard.

– Det er dyrere å bygge i Brasil, men dette har vært en del av den langsiktige strategien vår. Hvis du ikke har brasiliansk tonnasje, har du ingen muligheter i dette markedet når situasjonen er slik den er nå, sa DOF-sjef Mons Aase til Sysla i 2017.

Kontrakten til enhver utenlandsbygget båt i Brasil er i konstant fare for å bli terminert, dersom det finnes tilgjengelige båter med Brasil-flagg som kan gjøre jobben.

Fenomenet kalles blokkering (les mer i faktaboksen under).

Fakta Forlenge
Det fikk norske rederier smertelig erfare da aktiviteten på brasiliansk sokkel falt som en stein, på lik linje med resten av verden, etter oljeprisfallet i 2014.

Nøkkelen er flagget
Som Cristina Pinho i Petrobras tidligere har sagt til Sysla, reduserte de offshoreflåten sin med over 30 prosent på halvannet år (les mer i faktaboksen under).

Fakta Forlenge
Les også: Etter ni år i Brasil endte Havila-båtene i opplag her

Den eneste garantisten for jobb i Brasil, er brasiliansk flagg. Slik sikrer landet at lokale arbeidstakere har et fortrinn foran utenlandsk mannskap. Og Brasil-flagg får du bare gjennom å bygge båter i Brasil.

Som en tilleggsbonus får de som bygger båtene sine der importere en halv båt per Brasil-bygget båt de allerede har, eller to båter per fartøy de har under bygging.

Det er akkurat dette DOF har gjort, og nå gjør igjen. Alle de tre båtene som går på kontrakt i Brasil nå, får såkalt REB-flagg, som følge av at DOF har bygget i landet tidligere.

– Hadde vi ikke hatt denne muligheten ville vi ikke kunnet vinne disse kontraktene, sier Aase.

De har fortsatt mulighet til å flagge inn flere båter til REB-flagg.

– Vi klarer noen til, hvis vi har lyst.

Posisjonert for opptur
Nordsjøen ligger fortsatt foran det søramerikanske landet hva gjelder aktivitet.

– Men med inntoget av de store internasjonale oljeselskapene i landet er det klart at det markedet kommer til å vokse kraftig.

Les også: Equinor vil investere 125 milliarder i Brasil

Det blir ikke i år, tror Aase, men så vil det løsne, mener han.

– På lengre sikt har vi store forventninger for Brasil. Da er vi posisjonert for det, sier Aase.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
MrDokken
28.02.2019 kl 16:13 6105

Er det noen som vet hvorfor DOF går ned mens SOFF ligger stabilt? Noen som ikke ser forskjell på bokstavene når de selger?

DOF har falt 3 % siden kl 15:00 og SOFF har gått opp 1%.
Ikke det at det betyr noe for mine investeringer, men jeg ser ikke de positive sidene med Q4 for SOFF?

Takker for voksenopplæring.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
28.02.2019 kl 14:38 6165

Flere må slå seg sammen, spesielt de knerte-rederiene K-line, havila, vestland, rem osv, standard drilling osv. Er fortsatt alt for mange rederier. tror ikke sævik gidder å spytte inn mer i havila, han skal tjene penger på hurtigruten han nå.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 12:37 6259

marco83 skrev 3stk fra DOF?
Ja, kun formaliteter igjen tror jeg. Bør komme i markedet nå. Har klart å plukke det opp er der garantert flere som vet og
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
marco83
28.02.2019 kl 12:04 6302

Sævikene har enda passe penger. Konsolidering hjelper jo ingenting på markedet, det der er kun en myte! Se på Solstad, hva hjalp det? Ikke en pøkk.

Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
28.02.2019 kl 11:55 6319

Burde DOF overta Havila kanskje? Havila er konk og har en del PSVer DOF kunne hatt nytte av. Det vil også hjelpe markedet med færre aktører. Subsea-båtene til havila er også veldig bra. Havila har bare 85 millioner igjen i kassa og overlever ikke året alene. Tror de kunne passet godt i dof. Litt dumt er det at det bare er gamle båter, en fra 2012 er den nyeste. Kanskje de bare burde gå konk, det er kanskje det beste.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 10:48 6389

Og igjen er der noen (daytradere) som må flytte på ettøringer.
Ikke selg til disse.
DOF er godt drevet selskap som nå går i pluss (Q1) kommer kontrakter øyeblikkelig (helt sikkert)
Om noen likevel velger å selge, kjøp det som byr seg og hold på aksjene.
Vi skal langt opp i kurs i mnd som kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Dofulf
28.02.2019 kl 10:23 6422

Jeg venter ikke på Mor Aases sang nå når det er tid for noe mere samba rytmer
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 10:07 6438

Slik jeg forstår det venter vi på 3 stk PSV kontrakter som kan "tikke inn" når tid som helst. Når de kommer får vi et nytt lite oppsving.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
ksandal
28.02.2019 kl 08:51 6518

Jeg skal ha halvparten av dem om vi beveger oss rett vei nå. DOF har vært en tålmodighetsprøve.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
ksandal
28.02.2019 kl 08:48 6519

Jeg skal ha halvparten av dem om vi beveger oss rett vei nå. DOF har vært en tålmodighetsprøve.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Dofulf
28.02.2019 kl 07:01 6598

Det siste jeg har er at Geograph var på firm contract for Petrobras ut oktober 2018
med opsjoner ut oktober 2021. I Øyeblikket ligger den vel i opplag på Storebø
Geosea gikk av kontrakt med Fugro Norway juli 2018
Det kommer snart mere nytt fra Brasil.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
evenah
28.02.2019 kl 04:06 6651

Er Geograph og Geosea på Kontrakt?
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 19:50 6812

Ser at sperren på 114 250 aksjer ligger der også i dag. Vi burde få den fjernet/kjøpt
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Dofulf
27.02.2019 kl 17:36 9000

Vinterferie og venting på resultatet fra Soff (kommer vel ikveld). DOF og vi andre venter på hvilke snacks Karnevalet i Rio tilfører selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
AlanS
27.02.2019 kl 17:09 9049

The volume is extremely low. 235k shares is just peanuts or even less than that.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 16:36 9114

we did not achieve the target HH but we closed with an HL in an uptrend! Volume remains high and the buying interest increases ...
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Kontur
27.02.2019 kl 15:59 9165

Veldig informativt og opplysende.
Slik jeg ser det så tjener nå DOF penger og vil sannsynligvis levere positiv EBIT kanskje allerede i Q1, garantert i Q2. Noe som er fantastisk og signalisere et veiskille.
Positiv EBIT, oppjustering av verdier; osv vil for alvor sette fart i Dof kursen.
Endelig, ca ett år senere enn jeg trodde, men nå kan det se ut til at oppturen er i annmars
Så får vi håpe markedet klarer å premiere Dof for egne prestasjoner og ikke dra selskapet ned pga hva andre rederier sliter med
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Dofulf
27.02.2019 kl 15:16 9219

DOF Subsea skip.

1 Geograph firm contract end okt.18 Option End okt.21
2 Geoholm firm contract end feb.21 Option End feb.21
3 Geosea firm contract end jul.18 Option End jul.18
4 Geosund firm contract end jul.18 Option End jul.18
5 Skandi Acergy firm contract end aug.19 Option End mai.22
6 Skandi Achiever firm contract end mai.21 Option End mai.23
7 Skandi Africa firm contract end okt.20 Option End okt.25
8 Skandi Carla firm contract end okt.19 Option End okt.19
9 Skandi Constructor firm contract end jul.18 Option End jul.18
10 Skandi Hawk firm contract end feb.22 Option End feb.25
11 Skandi Hercules firm contract end okt.19 Option End okt.19
12 Skandi Neptune firm contract end mar.21 Option End mar.21
13 Skandi Patagonia firm contract end jun.25 Option End jun.25
14 Skandi Salvador firm contract end mar.18 Option End mar.18
15 Skandi Seven firm contract end mai.18 Option End mai.19
16 Skandi Singapore firm contract end jun.18 Option End jan.19
17 Skandi Skansen firm contract end Option End
18 Skandi Vinland firm contract end jun.27 Option End jun.27
19 Skandi Vitoria firm contract end jun.18 Option End des.19
20 Skandi Niteroi firm contract end spot Option End spot
21 Skandi Acu firm contract end aug.24 Option End aug.32
22 Skandi Bucios firm contract end apr.25 Option End jun.33
23 Skandi Olinda EP-9 firm contract end feb.27 Option End feb.35
24 Skandi Recife EP-10 firm contract end jun.26 Option End jun.34
25 Skandi Darwin firm contract end des.22 Option End des.22
26 Skandi Hugen firm contract end des.19 Option End des.19
27 Harvey Subsea Charted in Option End
28 Harvey Deep Sea Charted in Option End
29 Skandi Chieftain firm contract end jun.22 Option End jul.24
30 Skandi Hav firm contract end okt.18 Option End jul.19
31 Skandi Commander firm contract end jun.22 Option End jul.24
32 Skandi Olympia firm contract end jun.22 Option End jul.24
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Dofulf
27.02.2019 kl 14:43 9258

20 AHTS

1 Skandi Peregrino firm contract end des.18 Option End des.19
2 Skandi Emerald firm contract end mar.19 Option End jun.19
3 Skandi Saigon Spot Spot Spot Spot
4 Skandi Pacific firm contract end mai.20 Option End mai.23
5 Skandi Atlantic Spot Lay up Spot Spot
6 Skandi Botafogo firm contract end jun.19 Option End jun.19
7 Skandi Admiral firm contract end feb.19 Option End feb.19
8 Skandi Fluminense firm contract end mar.18 Option End jul.18
9 Skandi Giant Spot Lay up Spot Spot
10 Skandi Rio firm contract end aug.18 Option End feb.22
11 Skandi Vega firm contract end mai.19 Option End mai.20
12 Skandi Ipanema firm contract end jan.20 Option End jan.20
13 Skandi Amazonas firm contract end jan.20 Option End jan.28
14 Skandi Iguacu firm contract end jun.20 Option End jun.28
15 Skandi Urca firm contract end nov.20 Option End nov.28
16 Skandi Angra firm contract end mai.21 Option End mai.29
17 Skandi Paraty firm contract end feb.20 Option End feb.24
18 Skandi Hera Spot Spot Spot Spot
19 Skandi Bergen Spot Spot Spot Spot
20 Skandi Iceman Spot Spot Spot Spot
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Dofulf
27.02.2019 kl 14:34 9267

ok da får vi forsøke å finne ut hva de enkelte båtene gjør. Hadde tidligere et excel ark for dette men det er en stund siden
je oppdaterte. Ut fra hjemmesiden til DOF har de 16 PSVer , 20 AHTSer og ca 30 Subsea. hvem som er managment og chartret inn
er jeg heller ikke sikker på, men det kan vi vel finne ut sammen slik at vi får en mer komplett liste. Kommer tilbake til de andre
litt senere
Jeg har følgende båter registrert som PSVer 16 stk:
1 Skandi Aukra firm contract end des.20 Option End des.20
2 Skandi Barra firm contract end okt.19 Option End okt.19
3 Skandi Buchan firm contract end mar.21 Option End mar.21
4 Skandi Caledonia firm contract end jun.19 Option End jun.19
5 Skandi Captain firm contract end feb.20 Option End feb.20
6 Skandi Flora firm contract end sep.22 Option End sep.27
7 Skandi Foula firm contract end mar.21 Option End mar.21
8 Skandi Gamma firm contract end jan.21 Option End mar.21
9 Skandi Mongstad firm contract end okt.22 Option End okt.27
10 Skandi Rona firm contract end aug.18 Option End mar.22
11 Skandi Sotra firm contract end des.20 Option End des.20
12 Skandi Texel firm contract end apr.20 Option End apr.20
13 Skandi Feistein firm contract end mar.18 Option End mar.18
14 Skandi Kvitsøy firm contract end nov.19 Option End des.21
15 Skandi Nova firm contract end okt.19 Option End okt.19
16 Skandi Marøy firm contract end nov.19 Option End nov.19
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
marco83
27.02.2019 kl 14:22 9293

Som Mons sier selv :

"DOF-sjef Mons Aase understreker at det er to ROV-er per båt, og dermed flere ansatte som skal ha lønn enn den maritime besetningen om bord på skipene.
Likevel er han godt fornøyd med ratene.
– Det er en kontrakt som vi vurdere til å være betydelig bedre enn alternativet for disse båtene, sier Aase."

OPEX her er både høyere grunnet tjenesten man leverer samt at man er i brasiliansk farvann. Min erfaring fra opex der nede er at den neste så og si er dobbelt som høy som i Nordsjøen. Begynner å bli en stund siden jeg sluttet båt til Petrobras, så kan godt tenkes det har kommer ned litt?

Betydelig bedre enn alternativet for disse båtene sier Mons. Alternativet er 0 i dagrate så klart dette er betydelig bedre:) Vil tro at det kaster av seg en liten avkastning her, men ikke all verden. Man blir fort blinde på dagrate på NOK400k her. Som sagt før, ingen er så jævlige som Petrobras på pressing på pris. Og markedet der nede er enda relativt i brakk. Absolutt ingenting som tilsier at Petrobras plutselig skulle leve men kontrakt som koster dem skjorta for noe så enkelt som en standard PSV med WROV uten moonpool. De finnes det mange av
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 12:48 9400

At any time they release the purchase recommendations by the technical analysis and the price goes up! That is the reason why they are trying to lower the price without reason to be ... Speculation has become the favorite dish of these stocks with high potential to rise ... Continue buying is my recommendation because even this has not taken off....
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
27.02.2019 kl 12:47 9408

Skandi Caledonia har servicefolk om bord, så den skal nok hvertfall ikke i opplag. Vil tippe den går inn på spotten i Norge hvis den ikke har noen meldt kontrakt. Det kan bli tight i spotten i våres, og snart sitter DOF uten båter der. Kan være greit å ha Caledonia der.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
27.02.2019 kl 12:19 10362

Med utg.pkt. i dette interessante innlegget fra Egand på forrige topic er det spennende å se hvilken kapasitet DOF har å by inn i markedet, nå som markedene viser klare tegn til bedring.

Egand pekte på følgende mulige ledige kapasitet:
Skandi Rona er paa jobb frem til 30 mars + opsjoner
Skandi feistein er i spot og paa jobb frem til 8 mars minst
Skandi Caledonia ligger paa Malta uviss kontraktsituasjon.
AHTS
Skandi Peregrino er i arbeid i Brasil
Skandi saigon Opplag Storebo
Skandi Atlantic ligger i Singapore uviss kontraktstatus
Skandi fluminense er i arbeid i Brasil
Skandi Giant er i havn i Singapore uviss kontraktsituasjon
Skandi rio ligger i Rio og venter paa arbeid Spot

Subsea
Scandi Constructor er paa jobb utenfor Danmark
Skandi Salvador er paa jobb i brasil
Skandi seven er paa jobb utenfor afrika.

Skandi Singapore Ligger i australia usikker kontrakt status. The Skandi Singapore (built 2011) is a purpose built dive support vessel designed for safe and efficient offshore operations. The vessel is equipped to meet the challenges presented by the subsea infrastructure of today and the deep water systems of the future. Jeg tror DOF vurderer at mulighetene for å få denne på kontrakt er gode.

Skandi skansen ligger i afrika usikker status. The Skandi Skansen (built 2011) is a new generation high powered anchor handling vessel designed for field installation operations across a wide range of water depths and environmental conditions. Skandi Skansen is also classified as a CSV as the vessel is well equipped to carry out construction support activities. Enda en sykt digg båt jeg tror vil komme på kontrakt om ikke lenge.
The Skandi Skansen features a STX’s new bow design, optimised for Eco-drive in all weather conditions.

Skandi vitoria Ligger i Rio usikker status. The Skandi Vitória (built 2010) is a class leading ROV construction support vessel ideally suited to perform subsea operations across a wide range of water depths and environmental conditions. Såvidt jeg vet er denne klar for oppdrag, og dette er et high-class fartøy.

Skandi niteroi Ligger i Rio usikker status. The Skandi Niterói (built 2011) is a class leading ROV construction support vessel. Enda ett high-class fartøy DOF kan jobbe for å få på kontrakt.

Alle fartoy ihht Marinetraffic 22. februar.

Ut fra dette har DOF åpenbart !!!!! lite ledig kapasitet innen PSV. Innen ATHS har selskapet en del ledig kapasitet, men her er det markedet har vært svakest og det har vært få kontraktstildelinger. Dette kan imidlertid endre seg.

Innen subsea er det flere ting å peke på men det ser for meg ut som selskapet fortsatt har betydelig med kapasitet å by inn i markedet. Jeg tror en stor del av denne kapasiteten vil få kontrakter, ref. DOF 4Q presentasjon.

Jeg tror at når vi kommer til mai 2019 og 1Q pres. vil DOF kunne orientere om riktig høy kontraktsdekning og at EBITA for 2019 blir vesentlig høyere enn for 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 11:19 10440

Der vil bli gjort fremstøt for å kjøpe Subsea biten. Hovedaksjonær vil imidlertid trolig ikke selge nesten uansett pris. Iallfall ikke dersom de ikke må. Og det må de jo ikke.
Der kommer flere kontrakter i nær fremtid, kun detaljer igjen forstår jeg. Håper det er tilfelle, da vil vi igjen få et hopp opp på kursen.
Håper og at markedet nå klarer å se forskjell på DOF og SOFF og ikke drar DOF ned pga dårlige resultat/drift i SOFF
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
MrDokken
27.02.2019 kl 11:15 10453

Marco83:

Jeg kan bortimot garantere deg at opex ikke er dobbelt av NOR flagget båt. Jeg har hatt internasjonale båter på kontrakt i Brasil med 75% - 100% lokalt crew.

Opex og capex for en ny rov er mellom 65 og 75knok. Avhengig av hvilken finasiell model du benytter. Hvis du kun får betalt for den halve året er det nærmere 95-100 som du skriver.

Jeg er ganske sikker på at 400 for disse båtene er veldig bra. Vet selvsagt ikke hva annet de skal levere for denne summen. For alt vi vet kan det være TC'en inneholder 10 pax for construction support og da er det strax litt værre.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
27.02.2019 kl 10:21 10524

Delvis oppsummering av informasjon DOF ga på 4Q presentasjonen/webcast. Anbefaler som sagt interesserte å høre gjennom presentasjonen selv og gå igjennom nettsiden dof.no for å se hva selskapet står for.

Per utgangen av 4Q var 60 prosent av kapasiteten til DOF booka. Dette har økt betraktelig gjennom de mange kontraktene DOF har fått etter nyttår, men DOF oppga ikke kontraktsdekning per 21. 2. 2019 på presentasjonen.

- Som enkelte har pekt på her på Hegnar forum har DOF nå høy kontraktsdekning innen subsea for 2019, trolig mellom 75-85 prosent, men der selskapet fremdeles har flere båter som kan bys inn for nye kontrakter.

- DOF har nå også meget høy kontraktsdekning innen PSV-segmentet, og ettersom de fleste båtene vil gå på langsiktige kontrakter til bedre rater, vil EBITDA for PSV-segmentet trolig øke betraktelig i 2019 sammenlignet med 2018. Dette vil slå positivt ut allerede i 1Q 2019, men med tilnærmet full effekt fra 2Q 2019.

- ATHS var svakt i 4Q 2018, og det er mye usikkerhet knyttet til dette segmentet. Det kan bli fortsatt dårlig i 2019, men det kan også bli en vesentlig bedring. DOF er usikre på hvordan utviklingen vil bli.

Reelle inntektsøkninger innen subsea.
- Skandi Olinda på kontrakt fra 20. februar 2019. Delvis effekt i 1Q 2019, full effekt fra 2Q 2019. Denne båten vil særlig bidra med en høy økning i EBITDA, trolig på mellom 35-50 mill. kroner per kvartal. "Long term avdelingen" til DOF subsea vil trolig få en EBITDA på ca 350 mill. kroner per kvartal i tiden fremover.

- Prosjektdelen i DOF Subsea. DOF er her helt klart positive til fremtidsutsiktene og peker på bedringer både i a. inntekter, b. marginer, og derfor dobbel effekt for c. EBITDA.
o Her vil Geoholm komme inn med fulle inntekter, mens denne båten mer eller mindre var i opplag gjennom hele 2018. Kontrakten vil både gi økte inntekter i prosjektdelen og økt EBITDA.
o Effekten på inntekter og EBITDA av kontrakten for de tre subsea-fartøyene som ble meldt 21.feb. er usikker. Det er slik jeg ser det utvilsomt positivt at DOF vant kontrakten, og jeg tror DOF vil oppnå ganske god EBITDA for hver av disse båtene. Men disse båtene har vært på varierende kontrakter tidligere, så det er vanskelig å sammenligne.
o Selskapet trekker også frem kontrakten i Guyana, og selskapet har håp om å vinne ytterligere kontrakter i dette området i tiden fremover. DOF opplever dette som et spennende satsingsområde.
o DOF Subsea har også vunnet flere andre kontrakter den siste tiden, men disse ble ikke omtalt i særlig grad på 4Q presentasjonen.

- Oppsummert er det klart å forvente en vesentlig økning i inntekter og EBITDA i DOF Subsea. Det vil ikke være full effekt før i 2Q 2019, men det vil trolig være en god økning allerede i 1Q 2019. Poenget er uansett at det er veldig mye godt i vente, og det er helt klart lov å håpe på mer.

Potensielt kan DOF gå inn i en periode med nesten 100 % kapasitetsutnyttelse, meget høye inntekter og høy EBITDA. Dette vil inntreffe dersom selskapet vinner noen flere kontrakter for 2019 og gjerne også innover i 2020. Jeg vil etter 4Q tallene og presentasjonen, og etter de mange kontraktstildelingene de siste tre månedene driste meg til å si at dette er det sannsynlige utfallet. Det er sannsynlig at DOF klarer å vinne ennå noen kontrakter og dermed går inn i ett til 2 år med nærmest full kapasitetsutnyttelse. Samtidig har selskapet ingen flere nybygg å finansiere og kan dermed benytte de høye inntektene og EBITDA til å redusere gjelden. Dette er en ekstremt spennende utvikling for et selskap som har mye gjeld.

Et godt 2019 kan gjøre at DOF subsea vil fremstå som et riktig solid og svært attraktivt selskap for oppkjøp innen utgangen av 2019. DOF Subsea er allerede i dag et svært attraktivt oppkjøpsobjekt på grunn av de svært attraktive båtene og andre eiendeler selskapet har. Selskapet vil fremstå som enda mer attraktiv med høy kontraktsdekning, høy EBITDA og en sterk finansiell stilling. Jeg forventer forsøk på vennlig eller fientlig oppkjøp i løpet av 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
marco83
26.02.2019 kl 21:31 10791

10 x var bare et uttrykk. Er selvsagt ikke ti ganger dyrere, men det er betydelig dyrere. Hvor mye nøyaktig er vanskelig å si. Hvertfall dobbelt så dyrt om ikke mer.

Dagskosten for ett WROV spread? Ca 100k ish dagen her hjemme. Der nede, mer. Hvor mye mer, usikker. To spread, som her, ja dobbelt så dyrt det:)

Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Kontur
26.02.2019 kl 16:47 11044

Fortsatt noen som holder på å trader aksjen som de vil og kjører kursen ned på slutten, men beholder plussen også i dag.
Anbefaler dere alle å tviholde på aksjene. Ikke engang tenk på å selge på denne siden av 10 tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
MrDokken
26.02.2019 kl 16:38 11071

Hvor får du 10 x OPEX i Brasil fra? Sammenlignet med NOR flagget båt er det noe høyere i Brazil, men ikke mye.

165K for en ROV har ingenting med kosten på en ROV, men heller hva markedet er villig til å betale. På en AHTS er de skjelden i drift, og må ha mer betalt for de dagene de er på.

Se heller hva en ROV koster i innkjøp og fordel det på 8-10 år.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Kontur
26.02.2019 kl 15:34 11152

Flere som ser at Dof er stedet å være om en skal bli med på kommende offshore opptur.
Salgssiden skrumper nå inn og kjøpssiden styrker seg mer og mer.
Dof femstår mer og mer som det sikre 1 valget
Kjøp Dof, den kommer til å gå mye fremover hele våren.
Dof går nå i pluss hver dag og har enda 20% av flåten ledig (+-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2019 kl 15:29 11167

The trend consolidates in the long run, I like that the volatility is almost null so the adventurers stay away...
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Kontur
26.02.2019 kl 10:35 11359

Kommer nå
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Kontur
26.02.2019 kl 10:25 11389

Ja, burde gått mer i går. Litt treg nå pga olje samt sikkert og noen som kvier seg til Soff resultatet.
Egentlig burde Dof stige mer på forskjellene som mer og mer utkrystalliseres. Dof går i pluss nå dag for dag.
Bare å benytte muligheten til å kjøpe mer nå mens det er billig
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
ksandal
26.02.2019 kl 09:48 11421

Forstår ikke denne utviklingen. trodde vi skulle rett i 6 kr igår.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Kontur
26.02.2019 kl 09:07 11523

Dof er på sporet de skal være.
Kontraktene vi har ventet på er på plass. Og flere kommer innen få dager slik jeg forstår det.
Dof befester sin posisjon nå som det desidert best posisjonerte offshorerederiet på Oslo Børs. De har en foretrukken posisjon i flere markeder som mange kan misunne dem. Men dette kommer av hardt og målrettet arbeid fra Dof ledelsen sin side. Veldig bra. De forutså viktigheten av Subsea segmentet lenge før mange andre, dette vil kaste av seg i årene som nå kommer. Dof står fjellstøtt i Brasil, men står og sterkt i Afrika, Australia, Malaysia for å nevne noen steder.
Får håpe nå at investorene ser dette og satser på Dof. Å gå inn som aksjonær nå tror jeg vil bli svært lukrativt da jeg forventer solid avkasting i året som kommer. Håper flere søker imot Dof og evner å se at selskapet mer og mer femstår som vinner i sitt segment.
Ser frem til fortsettelsen
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2019 kl 18:21 11809

Oppturen i DOF vil ikke stanse, jevn og fin oppgang er bra.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare