DOF sikrer seg Kontrakt på over 1,3 MRD

Regina
DOF 25.02.2019 kl 08:37 18771


Dette var DOF-sjefens ess i ermet da han vant Brasil-kontraktene
Et omfattende byggeprogram i Brasil sikret Austevoll-rederiet storkontrakten verdt 1,3 milliarder kroner.


av Gerhard Flaaten
Publisert 25.02.2019 07:09
Torsdag morgen kom Austevoll-rederiet DOF med meldingen om tre langtidskontrakter i Brasil, hver på tre år.

Langtidskontraktene har oppstart allerede i andre kvartal av 2019, og har en samlet verdi på 1,3 milliarder kroner, melder selskapet.

Det gir en gjennomsnittlig dagrate på tett opptil 400.000 kroner for de små konstruksjonsstøtteskipene.

Les mer om kontraktene og båtene ved å klikke på faktaboksen under

Fakta Forlenge
Har slitt med inntjeningen
DOF-sjef Mons Aase understreker at det er to ROV-er per båt, og dermed flere ansatte som skal ha lønn enn den maritime besetningen om bord på skipene.

Likevel er han godt fornøyd med ratene.

– Det er en kontrakt som vi vurdere til å være betydelig bedre enn alternativet for disse båtene, sier Aase.

En annen ting han synes er gledelig, er at ingen av disse skipene regnes for å være blant de fremste i flåten.

Annonseinnhold

Slik skal norsk vann- og vindkraft bidra til å løse et av verdens største problemer
– Dette er fartøy som har slitt med inntjeningen de siste årene, sier Aase, som kan meddele at segmentet for konstruksjonsstøtteskip har vært tøft.

To av båtene har ligget med null i driftsresultat det siste året.

– Det er ekstremt positivt at vi klarer å få lange kontrakter for den lave enden av flåten vår.

Strategisk byggeoprogram
DOF er blant de norske rederiene som har lyktes best i Brasil. Det kommer først og fremst av at de har bygget en god del av flåten sin der.

Siden 2003 har selskapet bygget 18 offshoreskip ved brasilianske verft, hovedsakelig hos Vard.

– Det er dyrere å bygge i Brasil, men dette har vært en del av den langsiktige strategien vår. Hvis du ikke har brasiliansk tonnasje, har du ingen muligheter i dette markedet når situasjonen er slik den er nå, sa DOF-sjef Mons Aase til Sysla i 2017.

Kontrakten til enhver utenlandsbygget båt i Brasil er i konstant fare for å bli terminert, dersom det finnes tilgjengelige båter med Brasil-flagg som kan gjøre jobben.

Fenomenet kalles blokkering (les mer i faktaboksen under).

Fakta Forlenge
Det fikk norske rederier smertelig erfare da aktiviteten på brasiliansk sokkel falt som en stein, på lik linje med resten av verden, etter oljeprisfallet i 2014.

Nøkkelen er flagget
Som Cristina Pinho i Petrobras tidligere har sagt til Sysla, reduserte de offshoreflåten sin med over 30 prosent på halvannet år (les mer i faktaboksen under).

Fakta Forlenge
Les også: Etter ni år i Brasil endte Havila-båtene i opplag her

Den eneste garantisten for jobb i Brasil, er brasiliansk flagg. Slik sikrer landet at lokale arbeidstakere har et fortrinn foran utenlandsk mannskap. Og Brasil-flagg får du bare gjennom å bygge båter i Brasil.

Som en tilleggsbonus får de som bygger båtene sine der importere en halv båt per Brasil-bygget båt de allerede har, eller to båter per fartøy de har under bygging.

Det er akkurat dette DOF har gjort, og nå gjør igjen. Alle de tre båtene som går på kontrakt i Brasil nå, får såkalt REB-flagg, som følge av at DOF har bygget i landet tidligere.

– Hadde vi ikke hatt denne muligheten ville vi ikke kunnet vinne disse kontraktene, sier Aase.

De har fortsatt mulighet til å flagge inn flere båter til REB-flagg.

– Vi klarer noen til, hvis vi har lyst.

Posisjonert for opptur
Nordsjøen ligger fortsatt foran det søramerikanske landet hva gjelder aktivitet.

– Men med inntoget av de store internasjonale oljeselskapene i landet er det klart at det markedet kommer til å vokse kraftig.

Les også: Equinor vil investere 125 milliarder i Brasil

Det blir ikke i år, tror Aase, men så vil det løsne, mener han.

– På lengre sikt har vi store forventninger for Brasil. Da er vi posisjonert for det, sier Aase.
ksandal
07.03.2019 kl 09:40 2565

Det er helt utrolig at noen selger på disse kursene... det som og gi bort en 50 lapp for 10 kr selv om du vet at du kan få 50 for den neste uke. TULLETE!
Dof i 10kr til sommeren bær være reelt
kvirrevi
07.03.2019 kl 09:52 2534

Med full eller nær full kapasitetsutnyttelse innen både PSV og Subsea divisjonene og nå som DOF er ferdig med nybyggingsprogrammet sitt tror jeg det er gode muligheter for at det kommer nye store eiere inn i DOF.

- Dette kan være store institusjonelle eiere som anser DOF som en sannsynligvis god langsiktig investering.

- Det kan være konkurrenter som vil ha noen innflytelse på hva som kan komme til å skje med DOF. En eierpost på 5-10 prosent gir en stemme, en enda større eierpost gir en sterkere stemme og medinnflytelse.

- DOF har de sykeste båtene, omfattende kontakt med en lang rekke av de store oljeselskapene, omfattende erfaring fra offshore. Det er klart det er fristende å kjøpe seg en stor del av DOF nå som selskapets egenkapital er priset ekstremt lavt. Det vil kunne fremstå som svært lite strategisk av DOFs store konkurrenter med velfylte pengekasser å ikke i det minste gjøre et forsøk.

- Investorer som både ser på DOF som et mulig oppkjøpscase, men også som en sannsynligvis god investering kan kjøpe seg større eierposter.
Redigert 07.03.2019 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
really
08.03.2019 kl 22:48 2311

Og hvem av konkurrentene har kasse til noe slik?
ksandal
19.03.2019 kl 07:02 2030

Det hadde vært fint om det kom mer info om oppkjøpsrykter. det ville fått fart i aksjen tenker jeg. Hva kurs kunne blitt aktuelt da tro? 15kr?
19.03.2019 kl 08:46 1933

Oil to the $ 70! We will see today what the brokers want with this company! Investors expect seriousness in the price after many years when their income levels exceed expectations ....
AlanS
19.03.2019 kl 09:05 1887

Dear Ruperto,
I share your enthusiasm about DOF, but could you , please, be more to the point.Focus on sharing the fact and ideas.
really
19.03.2019 kl 09:20 1855

Det er bare emisjonspøkelset som tynger dem. Når det er avklart slipper drivankeret.
19.03.2019 kl 09:25 1841

Hi, I'm clear with the fundamentals and the constant cash flow as many of the investors ! But the priority right now is unmask the manipulation.... 100% hunter orderbook and technical charts for manipulation signs....
ksandal
19.03.2019 kl 09:31 1826

mye kjekkere og snakke om oppkjøpsrykter :-) da hadde det blitt formel 1 rakett på kursen... boff 15kr
19.03.2019 kl 09:38 1806


The participants here must understand that we can not fall into a circle of comments about the old ghosts of the past and the assumptions while reality says something else! The truth is that while we are dizzy here in cases someone manipulates the price at will for people to sell while they buy at the best price! That's what we have to talk about and be aware of! Please focus on the technical graphs and the book order to know if it is public investors or it is a manipulator with the big hand those who make those punctual sales and then buy immediately .... Please understand that the value of the action is on the ground and the company is oversold in crumbs ... The main shareholders do not want prices of 20 Kr distributed in those crumbs so the speculative accumulation is present and our task is to defend our value! The real value !!!! As ? Buying every time the manipulation is present until they are the ones who get tired and not us .... The one who listens to advice gets old !!!!
ksandal
19.03.2019 kl 09:42 1794

skulle gjerne hatt mer og kjøpe for :) på dagens kurs er det jo et røverkjøp
19.03.2019 kl 10:24 1734

The change of trend is obvious! Soon we will see strong entries from the public and may that one or another institutional manifests by surprise .... OSEBX strongly rebounds as a sign that the energy market awakens ...
19.03.2019 kl 11:05 1675

I hope the doubts dissipate! Now we have to invest ourselves, we can not continue to give gas to the brokers selling to take profit crumbs, if we invest now it will be the way that other investors are encouraged to invest as well and so we will win all ....
19.03.2019 kl 11:57 1618


And this is just the beginning ! We must have 3 days of rally ... there is still a chance to buy ... I'm telling you. the price is ridiculously low and the real value is about 18 Kr ... With the repurchase of shares it will be harder for speculators to control the price! They want to get out of the quagmire buy to attract investors that sold out ...
mini3
19.07.2019 kl 06:45 931

Løfter frem denne igjen, da det er mye info om kontrakter i denne posten, for de som er interessert.
Kontur
19.07.2019 kl 10:11 827

En god del av disse effektene kommer nå i Q2 og nettopp pga Brasil vil Q2 tallene gjøre et løft. Men det vet vi først sikkert om 1 mnd fra nå

Det er utrolig hvor lenge BB Troll har lagt i spotmarkedet uten oppdrag. Jeg tror det rett og slett skyldes at den har for få BHP.

Ser en på AHTS båtene i opplag er det veldig få som kan matche de som går i spotmarkedet. Dette skyldes:
- Enten er de ganske så gamle, bygget før ca 2004-2005.
- Eller så har de vesentlig mindre motorkraft, typisk under 18000 BHP.
- Eller så har de begge deler, de er både gamle og små.
Av alle båtene i opplag er det bare en håndfull som ikke feiler på noen av disse kriteriene.
Redigert 19.07.2019 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
Kontur
19.07.2019 kl 12:55 668

Vi har sett det tydelig siden rundt nyttårsskiftet. Der er ikke nok kvalitetstonnasje innen offshore. Dette bildet vil antagelig forsterkes ytterligere ved at det bygges minimalt, nær null av det større dyre fartøyene.
En rekke båter har funnet veien til vindkraft og annen næring, eks. Akvakultur og service. Noen har blitt solgt til det asiatiske markedet som fortsatt kan benytte mindre båter.
Det skrotes også endel båter som har ligget lengre tid i opplag.
Summa summarum vil vi ganske sikkert fortsette å se en styrking av ratene på de attraktive båtene og de rederiene som sitter på denne tonnasjen.
DOF er et slikt rederi som gjennom langsiktig satsing har bygget opp en attraktiv tonnasje og med hovedvekt mot Subsea segmentet.
Håper og tror trenden fortsetter og at bunnen er passert og at effekten av overnevnte nå for alvor gir utslag i regnskapene fremover.
Satser på det og at vi kan glede oss til Q2 tallene og ikke minst DOF guiding for de kommende perioder.
Regina
19.07.2019 kl 14:06 625

Kjøper ettpar tusen aksjer dann og vann, billig, men kjedelig

Mener Hildre Drønen sa at de fire PLSV'ene som er på oppdrag for Petrobras drar inn 110 mill USD i EBITDA årlig, og at nedbetalingstiden for båtene blir på bare 6 år mot tidligere antatt 8 år.

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at bla. disse båtene vil skape store verdier for DOF og aksjonærene. Lavere gjeld kvartal for kvartal og høyere EK. Så er jo selvsagt dette den store solskinnshistorien i DOF, men likevel er det en viktig del av DOF som bidrar til å skape muligheter.

DOF går nå for full maskin for denne delen av virksomheten. Hadde også Skandi Vitoria kommet i arbeid igjen (Niteroi kommer i arbeid i høst) så hadde hele denne delen av virksomheten dundret av gårde.
Redigert 19.07.2019 kl 14:13 Du må logge inn for å svare

Re Kontur,

Har du hørt noe mer om oppstart for Niteroi båten? Hvor langvarig oppdrag tror du båten får, og hvilken rate tror du den vil oppnå nå som båten er deleid av DOF og Technip?