Forslag til Masteroppgave

Gjerrigknarkern
23.01.2018 kl 18:39 5329

Finnes det en teori/påstand/etablert sannhet innen aksjemarkedet som burde vært testet ut? Har du en magefølelse på et mønster som bør dokumenteres? Andre ting som fortjener et dypdykk?

Jeg skal skrive masteroppgave og vurderer å finne et tema innen finans/aksjemarkedet. Jeg har allerede gjort meg noen tanker og sett på alternativer, men tenkte å bruke forumet som en mulig inspirasjon.

Er svaret JA på et av spørsmålene over tar jeg gjerne imot forslag til tema/problemstilling. Når arbeidet er ferdig vil jeg selvsagt dele oppgaven på denne tråden.

Det bør helst være mulig å jobbe med dette ved kvantitativ metode; eksempelvis innsamling av data fra oslo børs, men kvalitativ metode er heller ikke utelukket.

Alle tips mottas med takk :D
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2018 kl 20:09 5187

Det meste av mer generelle emner i finans er det sikkert allerede skrevet side opp og ned om. Kanskje heller se på en bransje eller et firma?
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2018 kl 20:59 5165

Periodiske strukturer i Brownske bevegelser i aksjekurser
Tittel: Investor Behavior and the Brownian Price Process

Understanding the properties of aggregate stock-market behavior has long been the subject
of both theoretical and empirical research in financial economics.

In 1905, Albert Einstein was awarded a Nobel Prize for his work,
which finally solved the puzzle of Brownian motion 78 years after its discovery.

Financial economists have puzzled over the motion of the stock market for nearly a century,
and we are nowhere near a complete understanding of the complexities of the process.

While Brownian motion is convenient for many practical problems in financial economics,
the forces underlying market motion and the long-term implications of the market diffusion process
are economically significant for research as well as for investment decisions.

While the statistical properties of the aggregate stock-market
now seem to be well-understood,
there still is a large variety of theoretical models
which compete to rationalize the empirical findings.

The general properties of these theoretical models are poorly understood.

As an example, we do not have a theory able to answer such questions as:
- When are price-dividend ratios procyclical?
- When is stock-market volatility countercyclical?
- When are expected returns positively related to expected dividend growth?

http://antoniomele.org/wp-content/uploads/2015/08/convex_r1.pdf
http://m.e-m-h.org/Osbo59.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Odi.1
23.01.2018 kl 21:48 5134

" Har du en magefølelse på et mønster som bør dokumenteres? Andre ting som fortjener et dypdykk? "

Journalister og media sine roller innen påvirkning av selskaper og aksjekurser.
Og dette "Mystiske" mørke OBL markedets påvirkning av Selskaper og Aksjemanipulasjoner.

GL
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Gjerrigknarkern
24.01.2018 kl 00:02 5076

Tenkte muligens å titte på dette med utbytter og hvilken effekt det har. Teorien varierer noe, men hovedsakelig skal utbytte ikke ha mye å si. Da kan man ta for seg enten nyheter om utbytte eller selve eks div dagen opp mot noen senere tidspunkt sammenlignet med bransjeindeksen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Gjerrigknarkern
28.01.2018 kl 18:29 4707

Innlegget er slettet
Du bør oppsøke hjelp for dine lidelser.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.01.2018 kl 21:20 4648

Kanske försöka utröna hur forum såsom hegnar eventuellt påverkar kursen? Folk skriver så mye rart her. Og noen gånger har jeg sett at når en framstående skribent sier at den solgt, då faller kursen.

Men all den tid folk legger her...har det nån påverkan på kurs? Og intressant at finna ut hvem som er her.

Ikke akkurat mastersnivå kanske, men det er vel egentligen ingenting inom finans som er det.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.01.2018 kl 08:26 4577

G-knarken,
sjekke ut om den gamle børsvisdommen "sell in May and stay away" er korrekt?
Kort sagt:
- Finne ut om det er signifikante perioder i året der man bør være inne eller ute av markedet?
- Har disse periodene endret seg over tid: er gammel visdom fremdeles gyldig, eller ser vi nye mønstre?

Skriver du noe bra her blir du attraktiv i mange finansmiljøer.
Stol på meg, jeg har 40 år i bransjen :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare