Fortsatt sosialt uakseptert å kjøre EV, men små fremskritt skjer

Basse
26.02.2019 kl 10:47 1115

Nå kutter de norske byene elbil-fordelene
Borte blir gratis parkering og lading. I tillegg må elbilene begynne å betale bompenger.

Neste skritt må være:
- Moms på kjøp av ny EV (sosialt urettferdig og uakseptabel subsidiering)
- Slutt på at EV kan kjøre i kollektivfelt (sosialt urettferdig og hindrer kollektivtransporten)


etterhvert kan kaskje snylter-stempelet vaskes bort, men det er fortsatt en lang vei å gå

men all kudos til politikere som begynner å få opp øynene for at EV ikke "løsningen"

De større byene i Norge vil i løpet av relativt kort tid bare unntaksvis ha utslipp over akseptable grenser. Ettersom bilparken skiftes ut med drivstoffgjerrige kjøretøyer
med Euro6 standarder, vil politikere innse at galskapen i anderledeslandet må få en slutt, hvilket betyr at beskatning/subsidiering må tilrettelegges mer på linje med land vi kan sammenlignes med.
yuppie
28.02.2019 kl 23:05 991

DW (Deutsche Welle) har en rekke gode dokumentarer på Youtube-kanalen sin på engelsk : https://www.youtube.com/watch?v=gguwJRrzzF8

Videoen jeg linker til omhandler blant annet hvordan luftmålinger utføres, og noen interessante effekter av f.eks NOx nivåer under maraton i bysentrum der bilene er borte, NOx og bruk av gass innendørs (gasskomfyr er vanlig på kontinentet). Enkelte som blir intervjuet går langt i å anklage de grønne kommunistene for manipulasjon og misbruk av statistikk dypt rotfestet i sin politiske ideologi. Synd at ikke norske journalister har baller nok til å stille de vanskelige spørsmålene og få dette kringkastet på nasjonalt TV. Videre burde denne vært vist på storskjerm på rådhuset - 30 minutters gratis videreutdanning om et emne Raymond & co åpenbart lever og ånder for burde være "innafor" ? Se filmen selv - regner med Mishka og Basse har vist den på storskjerm til alle de kjenner allerede :)
.777.
01.03.2019 kl 08:32 937

Å komme kjørende i en elbil sender et tydelig budskap til omgivelsene om at her kommer det en skikkelig kjiping!
mishka
01.03.2019 kl 09:15 910

Denne debatten har allerede rast i månedsvis i Tyskland. De grønne kommunistene står ganske så avkledd tilbake.
Odi.1
01.03.2019 kl 09:39 888

haha , Tesla skal legge ned alle Bilforretningene over hele verden og selge de på Netthandel...

Stakkars alle som har satset på dette og brukt enorme beløp på ett produkt uten ordentlige butikker

Nei, det blir Diesel bil for evigheten.

De skal vel reparere bilene over nettet også, blir vel slik når de er blakke.

Tesla selger heller ikke en eneste del til en privatperson, man MÅ gå gjennom deres «service»nettverk.

Tipper avskrivningene på Teslabiler knapt vil overstige ti år, blir dyrt det for eierene som sitter der med verdiløse biler.
mishka
01.03.2019 kl 11:18 855

Dette med at mer og mer gjøres på nett gjelder egentlig alle bilforhandlere. Det var nettopp et større intervju med tysklands største privateide MB forhandler, Lueg.

https://www.lueg.de/mercedes-benz-pkw/

Denne familien har vært MB forhandler så lenge at AMS hadde bilde av utsillingsvinduet fra 1934 med stort portrett av en herre med bart i vinduet.

https://www.lueg.de/geschaeftsbereiche/old-und-youngtimer/tradition/

Salgsdirektøren kunne fortelle at bare for få år siden var den gjennomsnittlige nybilkjøperen innom 3 ganger før kontrakt var skrevet.
Nå i dag er snittet 1 gang. De kommer med en ferdig QR kode på mobilen fra konfigurasjonen de har gjort hjemme på pc,en.
Muligens blir det gjort en og annen liten justering etter at selgeren har gitt dem et godt råd mht. utstyr. Samtidig blir det prøvekjørt og vips er kunden ferdig.
Flåtekjøpere er ikke innom i det hele tatt. Alt foregår på nettet.

Møller skal nå selge Seat igjen med kun et par showroom for prøvekjøring i hele Norge. Borgward som rebrandes i Tyskland og produseres i Kina gjør det samme.
Servicen skal ATU ta seg av. Det finnes faktisk kunder der ute som er så lite interessert at de ikke prøvekjører. Helt utrolig spør du meg. Det som i alle fall er klart er at et så finmasket nett med forhandlere som finnes i dag vil forsvinne. Det går mot større og større enheter.
Redigert 01.03.2019 kl 11:20 Du må logge inn for å svare

Hvis man legger ned alle butikkene og setter bort service og vedlikehold til en ekstern samarbeidspartner så spares det sikkert masse penger på reklamasjon. Kunden har ikke noe sted å dra til for å klage, man kan ikke dra til selger og tvinge ham med ut for å se.
Og den eksterne samarbeidspartneren kan skylde på at de ikke kan bestemme om det er reklamasjon eller ikke.
Odi.1
01.03.2019 kl 12:04 836

Klaging vil nok gå gjennom en telefonsvarer med data stemme.
Hektar
01.03.2019 kl 12:07 830

"Hei! Velkommen til vår serviceavdeling! Før vi begynner, på en skal fra 1 til 10, fortell oss hvor sinna du er. Hvor sinna er du?"
....
"Takk. Vi anbefaler at du ringer tilbake når du har fått tid til å roe deg ned. Nummeret ditt blir blokkert i -14 dager-. Vi ser frem til å høre fra deg igjen!"

Problem solved. Reklamasjonsutgiftene kuttet med 99% i en fei.

Fremtiden er her he he

Det som ikke kan repareres med en «softwareupgrade» kan neppe repareres i framtiden, bilen blir da vraket og du må kjøpe ny.

Kunne faktisk tenkt meg å kjøpt en totalrestaurert Volvo Amazon, så man slipper alle mulige idiotfeil på elektronikken.

De aller fleste biler er nok bunn og grunn et transportmiddel fra A til B, fire hjul, motor og plass til å sitte tørt og varmt inni.

Hvorfor skal man gjøre det til noe så komplisert, vanskelig og ikke minst dyrt?

Det enkle er som regel det beste.

Mange misforstår her. Det er salgsstedene som fysisk skal bort. De som er i glass og marmor med mange overbetalte selgere og administrerende. Service og verksted bruker som vi alle vet å være enormt mer nøkterne, møkkete og med fett på dørhåndtakene.

Dessuten tar Basse feil. 50% i Oslo kjøper elbil og det er nå blitt helt greit å gjøre. Det har faktisk blitt en belastning rent sosialt å henge igjen med fossil bil. Det er sinkene det.
Gnomen
03.03.2019 kl 14:16 670

Herlige uttalelser av en besserwisser, sett deg inn i saken før du spyr ut eder og galde. Har selv kjøpt deler av Tesla over disk, så den må du nok lengre ut på landet med. Og det er kun salg som legges ned. Kjøpte selv min første Tesla over nett, ikke noe problem. På samme måte som bankene setter mer av oppgaver ut på nett, hvem går inn i en bankfilial nå for tiden?

Det hadde jo vært kult da om man kunne prøvebruke pengene før man signerte på lånekontrakten

Ok, det virker som Tesla har endret sine rutiner og det er mulig for privatpersoner å kjøpe deler, men man må fortsatt eie en Tesla registrert på seg selv for å kjøpe? Vet ikke men har iallefall sett at mange har hatt problemer med å kjøpe deler fra Tesla, sikkert av ulike grunner.
Per K
04.03.2019 kl 20:20 481

Men kan ikke folk få velge selv hva slags bil de vil kjøre ?
Om naboen kjører tesla eller BMW med 300 diesel hester er totalt likegyldig for meg