EAM, presentasjon av Q4 2019, av Salamis. Bør leses. :)

tuja
EAM 27.02.2019 kl 10:00 13109

Q4 sammendrag(av Salamis)

Kriminalsaken : Ny guiding i tidslinjen, en veldig knapp utsettelse fra Q1 til Q2. Det var en høring i Milan i dag, 26.02 med Achmerov sin forsvarers sluttprosedyre. Domstolen skal så beslutte når statsadvokatene og EAM skal legge frem siste tilsvarende motsvar, antagelig 2 eller 9 april. Domstolen trekker seg så tilbake i en tenkeperiode, for å avgjøre skyldspørsmålene til de tiltalte på 6 forskjellige tiltalepunkter, de blir funnet skyldig eller ikke skyldig. Tenkeperioden kan være 1 dag, den kan være en uke. Mitt beste anslag akkurat nå på når skyldspørsmålet endelig blir avgjort er derfor: 3.-16. april.

Voldgiftssaken : Ingen videre prosedyrer eller høringer så langt i 2019. De 3 dommerne har utsatt avgjørelsen flere ganger fordi de sannsynligvis venter på dom i kriminalsaken. Med mindre avgjørelsen blir utsatt igjen, har dommerne frist til å avgi voldgiftsdommen midt i april . Denne datoen passer veldig godt med datoene til kriminalsaken.

Therium: 3. og foreløpig siste, tranche på ca 775k eur av totalt 2,1M eur er nettopp utbetalt. EAM har brukt veldig lite av tranche 3.

UBI Leasing: Avelos sitt søsterselskap bygget solparkene i 2010. UBI Leasing har vært juridisk eier av solparkene siden 2010, Aveleos eide SPVene som leide parkene av UBI, EAM kjøpte aksjene i SPVene fra Aveleos i 2014. GSE(italienske Statkraft) terminerte FIT kontraktene til UBI i 2015 fordi P17 parkene er oppført i ikke-godkjente Kinapaneler, og krever tilbakebetalt FIT utbetalingene gjort til UBI i 2010-2014. EAM har aldri mottatt noen FIT utbetalinger. UBI mener likevel at EAM skylder dem 6 mill eur for leasing, og kontakter Oslo tingrett i juni. Oslo Tingrett sender en forkynning til EAM først i november. Kravet er ikke rettsgyldig på noe slags vis, EAM har sendt inn anke, anken blir hørt i slutten av mai. Tidspunktet til UBI sitt krav er interessant, de har ventet i 5 år, og nå tror jeg de også ser lyset i enden av tunnelen for EAM og vil prøve å få en slice av kaken. Nice try…

SPV kreditor: Aveleos ønsker seg ny karriere på tampen av livet sitt; nemlig å bli en av kreditorene til de konkursrammede svindel SPVene(solparkene). Aveleos ble avvist av domstolen i Milan på 1 SPV så langt, flere SPVer vil nok følge og Aveleos blir nok derfor ikke kreditor. Buu-huu.

Solparkene i nord går bra som alltid, de holder hjulene igang, både i selskapet og i søksmålene.

Årsrapporten 2018 slippes 19.03.2019 . Nye opplysninger og oppdateringer kan komme allerede da.

Min egen konklusjon nå: Hold tight til (årsrapport 19 mars og) lyd fra Milan midt i april.
Redigert 21.01.2021 kl 06:07 Du må logge inn for å svare
tuja
18.03.2019 kl 17:04 4949

Tja, hva tror du hender med kursutviklingen dersom EAM får medhold i begge rettsinstanser i løpet av april? Jeg skal love deg at da vil du smile fra øre til øre. Det er jo dette alle venter på. Og klokken tikker mot en børsmelding som vil forandre caset EAM på godt eller vondt.
ToffeeMan
18.03.2019 kl 18:36 4878

Her er det nok noe på gang...og det kan jo være forlik også?
Slettet bruker
18.03.2019 kl 18:53 4867

Men kjære vene. Utsette rapport 2018. Kan da umulig ha noe med forlik etc. Nevn 1 faktor som skulle tilsi at forlik eller dom skal ha noe positivt med a utsette rapporten for 2018

Jeg finner ingen
Redigert 18.03.2019 kl 18:54 Du må logge inn for å svare
tuja
18.03.2019 kl 19:00 4848

LES DETTE EN GANG TIL:

Kriminalsaken : Ny guiding i tidslinjen, en veldig knapp utsettelse fra Q1 til Q2. Det var en høring i Milan i dag, 26.02 med Achmerov sin forsvarers sluttprosedyre. Domstolen skal så beslutte når statsadvokatene og EAM skal legge frem siste tilsvarende motsvar, antagelig 2 eller 9 april. Domstolen trekker seg så tilbake i en tenkeperiode, for å avgjøre skyldspørsmålene til de tiltalte på 6 forskjellige tiltalepunkter, de blir funnet skyldig eller ikke skyldig. Tenkeperioden kan være 1 dag, den kan være en uke. Mitt beste anslag akkurat nå på når skyldspørsmålet endelig blir avgjort er derfor: 3.-16. april.

Voldgiftssaken : Ingen videre prosedyrer eller høringer så langt i 2019. De 3 dommerne har utsatt avgjørelsen flere ganger fordi de sannsynligvis venter på dom i kriminalsaken. Med mindre avgjørelsen blir utsatt igjen, har dommerne frist til å avgi voldgiftsdommen midt i april . Denne datoen passer veldig godt med datoene til kriminalsaken.
ToffeeMan
18.03.2019 kl 19:16 5010

Kjære vene, Børshaien? Det er vel triveligere å legge frem røde tall for 2018 når man vet at 2019 blir gull for aksjonærene!
Fenrisulven
18.03.2019 kl 19:27 4997

Herre... utsettelse av rapporten er vel utelukkende positiv, da den med sikkerhet hadde levert blodrøde tall. Noe som kunne ført til en dropp i kursen( som jeg egentlig hadde satt pris på?) så ditt utsagn om at de ikke leverer nulles vel der.. helt sikkert at selskapet velger å gjøre det for ikke å « skape» for store kursendringer før domm(en)e foreligger. Bra for deg, ikke sant? Forstår ikke den daglige misnøye, da dette FORTSATT er et risk/ reward case. Du kommer ikke til å ha sjans til å komme deg ut hvis negativt utfall er et faktum... faktisk står jeg klar på kjøpsknappen HVIS det går dårlig. selskapet lever og kommer til å fortsette med det. Kjøper gjerne dine for 10 kr i panikkens time hvis det blir et faktum? men går selsvsagt for at jeg slipper? litt sånn noreco friskt i minne, uten sammenligning selvsagt?
Ticker
18.03.2019 kl 21:11 4924

Forlik ja takk, ikke umulig hvis motpart ser hvor dette går.
Hvis voldsgiftsaken står på hold inntil straffesaken er avklart og den går i EAMs favør så kan det jo fort dukke opp et forlik før dom i voldsgiftsaken blir avgitt.
Motpart ønsker vel neppe tap i begge saker som er en stor mulighet.
Kadden
19.03.2019 kl 01:30 4815

Den sivilrettslige erstatningssaken kan gå til forlik hvis EAM vinner i voldgift og krimsak. Svært lite sannsynlig (nesten utenkelig) at voldgift kan bli forlik når partene nå ikke gjør annet enn å vente på dommernes avgjørelse som kun er et fåtalls uker unna. At EAM vinner kan jeg nesten ikke være mer sikker på. Jeg antar at utsettelser og varigheten på saken skyldes kompleksiteten i alt fra økonomiske utregninger til ansvarsforhold mellom de involverte partene. Eksempelvis kan man tenke seg at Enovos er offer for avelar sitt lureri, da det var avelar som skjøtet driften. Dog har allerede retten slått fast at alle tre selskapene er ansvarlige, noe som betyr at Eam kan stille sine krav mot feks Enovos om Aveleos ikke har penger.

Årsaken til at de utsetter årsrapporten tror jeg kan være at de ønsker å gi en fyldigere rapport, med vektleggelse på hva som blir veien videre- enten med eller uten seier i sakene. Viktor presiserte blant annet ved sist presentasjon at de fastholder planen om å splitte selskapet, og gi eksisterende aksjonærer aksjer i både soldelen og i sivsøksmålet. Veien videre avhenger naturlig nok av dommene og eventuelle erstatningsbeløp.
Slettet bruker
19.03.2019 kl 06:05 4782

Hvis denne saken var så klar og resultatet er som alle håper. Da hadde det ikke vært 1 aksje tilsalgs
Kadden
19.03.2019 kl 09:34 4662

Tidsaspektet og størrelsen på eventuelle erstatninger er fortsatt uklart. Det vil alltid være aksjer til salgs når mennesker handler aksjer. Folk har ulike agendaer(trading vs long) og risikotoleranse, og ikke minst ulik forståelse for caset. Og relativt sett er det nesten ikke aksjer til salgs, kun trading og mindre poster som handles, og kursen flyr jo oppover så raskt det blir noe volum i handelen.

Jeg forholder meg til at retten tidligere har utnevnt Eam «victim of contractual fraud». Hva mer kan man be om?
Slettet bruker
19.03.2019 kl 10:32 5309

man kan og må forvente at salgs fjolsene spekulerer i at dette går veien. det meste er spekulasjon
Men bare ikke i eam. kun søppel trading og kurs ned
Godt mulig at søppel er en god investering, men klarer godt godt uten den skitten
Redigert 19.03.2019 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
tuja
19.03.2019 kl 10:45 5288

Selg, så slipper du å vantrives i en aksje du ikke har tro på. Sikkert noen som gjerne kjøper de. :)
Ticker
19.03.2019 kl 12:33 5231

Er det noen som vil ha kursen ned?
Selges bittesmå poster for å senke kursen.
Slettet bruker
19.03.2019 kl 18:36 5145

Det meste på børs er jo kun manipulering av kurs intet unntak selv i denne
Redigert 19.03.2019 kl 18:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2019 kl 08:11 5031

Her må man ha kjøpt for å holde dersom man virkelig ønska å være med til den store fasiten skal rulles ut. Hvis ikke, så skulle en ha spart seg for det etter logikken min i alle fall, men når det er nevnt... Det er som regel ikke den store omsetningen, men jeg føler meg sikker på at omsetningen vil eksplodere en eller annen gang utover våren til høyere kursnivå. Med såpass få aksjer totalt sett og en til vanlig liten omsetning, så tvinges kursen ekstra fort opp dersom... Det kan bli ville tilstander, i positiv forstand, med auksjoner mye løping etter toget... eller raketten...
HP17
20.03.2019 kl 16:26 4918

Var det ikke EAM som skulle til himmels senest ved utløp av Q1-19?
Det virker slett ikke slik, hva er problemet? Er utfordringene større enn folk her inne tror?
tuja
20.03.2019 kl 16:34 4905

Hva er det du ikke forstår?

Kriminalsaken : Ny guiding i tidslinjen, en veldig knapp utsettelse fra Q1 til Q2. Det var en høring i Milan i dag, 26.02 med Achmerov sin forsvarers sluttprosedyre. Domstolen skal så beslutte når statsadvokatene og EAM skal legge frem siste tilsvarende motsvar, antagelig 2 eller 9 april. Domstolen trekker seg så tilbake i en tenkeperiode, for å avgjøre skyldspørsmålene til de tiltalte på 6 forskjellige tiltalepunkter, de blir funnet skyldig eller ikke skyldig. Tenkeperioden kan være 1 dag, den kan være en uke. Mitt beste anslag akkurat nå på når skyldspørsmålet endelig blir avgjort er derfor: 3.-16. april.

Voldgiftssaken : Ingen videre prosedyrer eller høringer så langt i 2019. De 3 dommerne har utsatt avgjørelsen flere ganger fordi de sannsynligvis venter på dom i kriminalsaken. Med mindre avgjørelsen blir utsatt igjen, har dommerne frist til å avgi voldgiftsdommen midt i april . Denne datoen passer veldig godt med datoene til kriminalsaken.


APRIL ER RETT RUNDT HJØRNET:
HP17
20.03.2019 kl 17:18 4861

Tuja, dette blir komplisert og beheftes med mange usikkerhetsmomenter. Dessuten så er det en stund til April så hvordan dette går er høyst uvisst.
Såpass ærlige tror jeg vi skal være når det gjelder EAM
tuja
20.03.2019 kl 18:36 4806

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 20. mar 2019
EAM Solar ASA viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Stigende trender indikerer at bedriften er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Aksjen ga kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 36.27 kroner. Videre oppgang til 45.19 kroner eller mer er signalisert. Aksjen har støtte ved cirka 36.00 kroner og motstand ved cirka 45.00 kroner. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp
Gullhjertet
22.03.2019 kl 10:02 4663

Muligens viktig info fra pampam og Salamis på Tekinvestor:

pambam
Utsettelse av helårsrapporten var begrunn av en i styret døde av langtidssykdom. Får mer informasjon etter bisettelsen

Salamis
Christiansen døde 12.03.19, bisettes 22.03.19
tuja
26.03.2019 kl 11:55 4460

Ikke mange dagene igjen før vi skriver april mnd 2019. Om TS har rett i sine antagelser relatert til ett sammendrag fra kv4 rapporten, kan det bli en tid der EAM får sin velfortjente revansj etter en lang kamp i rettsvesenet. Happy days up front? Jeg tror på seier

:)
HP17
01.04.2019 kl 10:17 4261

Hvorfor er det så liten interesse i EAM eller ikke noe tegn til et forventningsrally hvis det stemmer at det kun er dager igjen til avgjørelsen?
Slettet bruker
01.04.2019 kl 10:51 4217

Du viser i alle fall ikke liten interesse..:)-
Ticker
01.04.2019 kl 12:34 4154

Håper virkelig vi får avgjort noe nå i april,det har vært lang venting på avgjørelser så jeg håper vi nå får en løsning...positiv da selvfølgelig
tuja
01.04.2019 kl 12:50 4135

Det fortjener vi etter lang ventetid. Mye kan bli avklart innen kort tid, ref guiding fra selskapet. Håper april mnd gir en forløsende opptur.

:)
HP17
01.04.2019 kl 13:05 4112

Håper? Nå nytter det ikke lengre å "håpe" utfra alle tidslinjer og guiding. Det var i April det skulle skje og foreløpig er interessen rundt EAM tilnærmet lik null. Det gir en indikasjon på at markedet enten ikke tror på noe nytt i April og/eller at markedet ikke tror på at utfallet er positivt. Aksjer pleier alltid å gå på forventninger dersom det er god sannsynlighet for en positivt utfall, det gjør ikke EAM så får enhver tolke det som en selv finner best.
Slettet bruker
01.04.2019 kl 13:22 4085

EAM har mindre bevågenhed end andre aktier, sådan vil det altid være at nogle papirer går under radaren. Ser ikke hvad problemet er, tror man på casen gælder 3-16 April. Og der er faktisk ikke ret længe til den 3:)
Redigert 01.04.2019 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
tuja
02.04.2019 kl 10:44 3866

Like før det smeller???????
HP17
02.04.2019 kl 10:52 3849

Det gjennstår å se. Det eneste som er sikkert er at det ofte er noen som vet mer og før enn andre på OSE. Dersom det skulle falle noen dom i dag så er det garantert noen som snapper det opp (om det er negativt eller positivt).
Kadden
02.04.2019 kl 13:36 3745

Gøy å følge med på kursen nå. Det fine er at CEO viktor fastholder at verdiene skal tilbake til aksjonærene i form av utbytte. Tar det med knusende ro og selger intet i april. Det tror jeg heller ikke de største aksjonærene gjør, kanskje kun Pactum, som posisjonerte seg under flaggegrensa på 5%.
tuja
02.04.2019 kl 13:48 3720

Om det finnes noen etternølere, så er det tid for å reagere dersom noen vil være med. :)
Ticker
02.04.2019 kl 14:02 3695

Det ser jo mere og mere ut som de vil henge sammen da voldsgift sak er utsatt flere ganger sansynligvis fordi dommerne venter på kriminalsakens utfall.
Om både voldsgift saken og kriminalsaken blir avgjort i EAMs favør,hvilken kurs kan vi se for oss da?
pipsoe
02.04.2019 kl 14:07 3683

Ja, endelig litt action, og for hver dag som går, en dag nærmere ;-)
tuja
02.04.2019 kl 14:08 3681

Vanskelig å spå, men det totale erstatningskravet overstiger 340mill eur. Får de medhold i både voldgift og kriminalsak, vil EAM sannsynligvis gå seirende ut av hele sulamitten. Da burde ett tresiffret antal kroner i kursen ikke være for mye forlangt.

Spennende tider :)
Redigert 02.04.2019 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
tuja
02.04.2019 kl 14:14 3667

Tviler også på at det er mye til salgs oppover i boka. De som sitter nå vil vel sitte til svaret ligger på bordet.
Ticker
02.04.2019 kl 18:09 3446

340 mill eur. skulle vel gi 470.-++ pr aksje
Tar til takke med halvparten jeg,men gullroten her er jo at mye at evt oppgjør skal utbetales til aksjonærer så her er det mulig å få "dobbel" pott ved å sitte i aksje ved evt oppgjør og selge aksjen etterpå.
Skulle derfor tro at aksjen kan gå over evt erstatningskrav da mange vil inn og ta del i nettop erstatnings oppgjør "på konto"
Redigert 02.04.2019 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
tuja
02.04.2019 kl 18:13 3439

Ja, enig. Det kan være ett meget smart trekk, slik som du skriver det. Vi går mot meget spennende dager i april.

:)
tuja
02.04.2019 kl 18:24 3421

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 2. apr 2019
EAM Solar ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Det viser at investorer over tid har kjøpt til stadig høyere kurser for å komme seg inn i aksjen og indikerer en god utvikling for bedriften. Aksjen ga kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 36.27 kroner. Videre oppgang til 45.36 kroner eller mer er signalisert. Aksjen har støtte ved cirka 38.00 kroner og motstand ved cirka 45.00 kroner. Positiv volumbalanse styrker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp
HP17
02.04.2019 kl 19:32 3358

Teknisk analyse på EAM?
Tuja, vær så snill nå er du ikke seriøs?