Sterk kjøp i Elkem. 29.20 er brutt.

Slettet bruker
ELK 27.02.2019 kl 11:48 21397

Det er skjeldent at jeg går ut med Sterk kjøp.
Skal man tro på Teknisk analyse og Fundamental analyse så tilsier begge at Elkem skal opp nå.
Bak begge de to nevnte analysene ligger det årevis med studie.
Hvis vi ikke får en stigning faller begge teoriene på sin urimelighet og kan derfor ikke forsvares.
Problemet er at begge teoriene er rett og derfor Sterk kjøp.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
drammen
27.02.2019 kl 12:02 11717

Er lastet til ripa. Tør ikke mere. Må legge eggene i flere kurver.

Er det dine eller eksterne analyser du henviser til Barbro ?
Bömbers
27.02.2019 kl 12:03 11709

Ble for fristende, så jeg lastet opp noe mer.
Er helt enig i dine teorier, uten at jeg kan fylle ut i særlig grad.
Setter pris på dine (og Hammers) oppdateringer omkring Elkem.
Slettet bruker
27.02.2019 kl 12:06 11694

Bombers.
3 analysebyråer sier kjøp Teknisk.
8 Meglerkontorer / banker sier kjøp fundamentalt.
Bömbers
27.02.2019 kl 12:11 11658

Veldig bra! Har ganske mye kapital i Elkem nå, så følger denne rimelig tett!
Kaisovski
27.02.2019 kl 16:38 11461

Byttet kortsiktig ELK mot B2H igår. Sålangt har det vært begredelig valg. Inn i ELK igjen imorgen.
Tomta
27.02.2019 kl 16:42 11436

Ja, nå har vi endelig brutt igjennom den formidable motstanden på 29,20. Blir spennende videre nå.

Slettet bruker
27.02.2019 kl 16:46 11417

ikke bra å bytte ut kvalitet med søppel vettu :P

forventer at dritten går over 30kr iløpet av uken og 35-37 iløpet av de neste 2-3 mnd :-)

PerUlv83
27.02.2019 kl 17:09 11348

Til dere som er god på TA: Hva er neste motstandsnivå i Elkem nå og blir motstand på 29,2 omgjort til støttenivå eller må det testes og motstås for å bli omgjort til støttenivå?
Jota
27.02.2019 kl 17:48 11243

Q4 på B2H i morgen, så det kan bli riktig så hyggelig?
Kaisovski
27.02.2019 kl 17:59 11208

Det som var tanken, men spørs litt. Hadde jo drømt om en fin oppgang som resulterte i flere elkemaksjer? den som lever få se.

Spennende tider fremover for begge aksjer sånn sett.
Slettet bruker
27.02.2019 kl 17:59 11202













China, 25 February 2019: From 13 until 16 March Elkem Foundry Products will be present at Metal & Metallurgy 2019 in Shanghai, China. There, it will highlight Ultraseed Zr® inoculant and Preseed® preconditioner which support a more sustainable foundry process.

Metal+Metallurgy China covers an extensive range of exhibits and features five simultaneously-held specialized international expos. It will be held from March 13 to March 16, 2019 at the Shanghai New International Expo Centre. China is increasing its focus to transform manufacturing and move up the value chain to more advanced, technology-driven, smart and green-driven. The exhibition provides an excellent stage for the metallurgy and foundry industry to showcase its more sustainable solutions.

Elkem Foundry Products will highlight two more sustainable alternatives, which have been recently added to the portfolio and perfectly meet the markets demands. With increasing attention to environmental protection and with the trend of modern manufacturing, there is a change from cupola to electrical furnace and pneumatic insulated pouring ladles. Besides benefits for the environment and efficiency, the nucleation in the base iron and the quality of casting is affected. This results in a higher demand for pre-treatment and inoculants, which Elkem Foundry Products can provide by Ultraseed Zr ® inoculant and Preseed ® preconditioner.

Ultraseed Zr® inoculant is a rare-earth free inoculant which provides a high nodule count and low carbide tendency, hence reducing the possibility of metallurgical shrinkage.

Visitors can also find out more about Preseed® preconditioner, which generates and stabilises nuclei within the melt and is effective in grey, ductile and compacted graphite irons. It provides consistency in base irons leading to more uniform casting properties, improves graphite morphology, reduces shrinkage and carbide formation and reduces pig iron usage.

We look forward to welcoming you at Metal & Metallurgy in 2019, at our stand E4201, where our sales people and technical staff are available for all your questions.

For more information about this event please visit http://www.mm-china.com/En/























2192/5000



























Kina, 25. februar 2019: Fra 13. til 16. mars vil Elkem Foundry Products være til stede ved Metal & Metallurgy 2019 i Shanghai, Kina. Der vil det markere Ultraseed Zr® inokulant og Preseed® forkondensor som støtter en mer bærekraftig støperi.

Metal + Metallurgi Kina dekker et omfattende utvalg av utstillinger og har fem samtidige spesialiserte internasjonale expos. Det vil bli holdt fra 13 mars til 16 mars 2019 ved Shanghai New International Expo Center. Kina øker fokuset for å forvandle produksjonen og flytte verdikjeden til mer avansert, teknologi-drevet, smart og grønn-drevet. Utstillingen gir et utmerket stadium for metallurgi og støperiindustrien for å vise frem sine mer bærekraftige løsninger.

Elkem Foundry Products vil fremheve to mer bærekraftige alternativer, som nylig er lagt til porteføljen og perfekt oppfyller markedets krav. Med økende oppmerksomhet mot miljøvern og med utviklingen av moderne produksjon, er det en endring fra kupol til elektrisk ovn og pneumatisk isolerte hellesokkler. Foruten fordeler for miljøet og effektiviteten, er kjernefraksjonen i grunnjernet og kvaliteten på støping påvirket. Dette resulterer i en høyere etterspørsel etter forbehandling og inokulanter, som Elkem Foundry Products kan tilby med Ultraseed Zr ® inokulant og Preseed ® forkondensator.

Ultraseed Zr® inokulant er en sjeldne jordfri inokulant som gir en høy nodulantall og lavkarbid tendens, og reduserer dermed muligheten for metallurgisk krymping.

Besøkende kan også finne ut mer om Preseed® pre conditioner, som genererer og stabiliserer kjerner i smelten og er effektiv i grå, duktil og komprimert grafittjern. Det gir konsistens i basejern som fører til mer ensartede støpeegenskaper, forbedrer grafittmorfologi, reduserer krymping og karbiddannelse og reduserer bruk av råjern.

Vi gleder oss til å ønske deg velkommen til Metall & Metallurgi i 2019, på vår stand E4201, hvor våre selgere og teknisk personale er tilgjengelige for alle dine spørsmål.

For mer informasjon om dette arrangementet, besøk http://www.mm-china.com/En/
Grønland
27.02.2019 kl 18:48 11109

Det er et gap rundt 30-31 fra oktober 18 som skal tettes. Deretter er det relativt liten motstand frem til 34,5-35. Der vil det nok borres litt, men kursutviklingen kommer selvfølgelig an på handelsavtale, børsklima med mer. 29,2 og området rundt blir støttenivå når aksjen viser klare tegn til at det er passert med jevn handel. Kan ikke svare på å det skal testes fra oversiden, det kommer an på markedet, men vær forberedt på test ovenfra. Kan benyttes til fin tradinglinje ( for f.eks SL- bør settes litt under for ikke bli stoppa ut ved en test).
Personlig liker jeg å se at andre indikatorere( RSI og EMA)med nye kurstopper/ passeres for å "verifisere" opptrenden.
canarias
27.02.2019 kl 19:21 11019

Det blir nå lagt ett solid fundament på 29,20 nivået Elkem blir ett av de sikreste kortene å sitte på fremover. Vi nærmer oss dividend også.
Slettet bruker
27.02.2019 kl 19:57 10938



Ser vi på produktene Elkem presenterer på messen er det bare å ta av seg hatten.
--------------------------------------------------


Ultraseed Zr® inokulant er en sjeldne jordfri inokulant som gir en høy nodulantall og lavkarbid tendens, og reduserer dermed muligheten for metallurgisk krymping.


Elkems toppmoderne produkter og teknisk støtte sikrer at du oppnår førsteklasses kvalitet og konsistens i stålproduksjonen og støpegodsene.

Vårt produktsortiment omfatter legeringer for å produsere grått, duktilt og komprimert grafittjern samt Si-baserte ferrolegeringer spesielt utviklet for å lage stål, spesielt elektrisk, rustfritt og spesialstål. Våre dyktige tekniske serviceteam, sammen med vår lokale salgsstyrke, er glade for å dele sin erfaring med deg og hjelpe deg med å optimere dine prosesser.

For støpejernsproduksjon har Elkem produkter og prosessråd for å hjelpe deg med å etablere og forbedre din produksjon. Fra magnesiumbehandling og inokulering for å behandle automatisering og termisk analyse, er Elkem Foundry Products din partner for forbedrede støpegods.

For stålproduksjon er Elkem en av de ledende produsentene av spesielle silisiumbaserte ferrolegerier til stålindustrien. Vi fokuserer på kontinuerlig utvikling av bedre silisiumlegeringer for å møte dagens og fremtidige behov i stålindustrien
PerUlv83
27.02.2019 kl 21:12 10832

Grønland: Takk for utfyllende svar ! Sitter langsiktig med en solid post, for meg i alle fall (18K) så tenker vanligvis ikke så mye på TA for den langsiktige porteføljen men hender jeg tar noen trader med halve posisjonen så da er det greit å vite litt om motstandsnivåene. Må begynne å lese meg opp på TA merker eg :)
Slettet bruker
27.02.2019 kl 21:46 10761

Zhou Xin medfører lederen for politisk økonomi på posten. Han dekker hovedsakelig økonomiske historier, men skriver også om kinesisk politikk og diplomati. Han har tidligere jobbet for Reuters og Bloomberg i Beijing.






Zhou Xin













Siste fra Zhou Xin






Kina gjør Mar-a-Lago-toppmøtet til en prioritet når amerikanske handelsforhandlinger fortsetter


Mens forhandlerne arbeider for endelig avtale, er forberedelser på vei til neste møte mellom president Xi Jinping og den amerikanske motparten Donald Trump.




27. februar 2019 - 12:27
MaxMekker
01.03.2019 kl 12:50 10361

Kryper sakte men sikkert oppover ELK. Fin utvikling denne uken. Er det noen som ser at den kanskje skal opp og teste 30 kr snart. Den har jo vært oppe og snust på 29.800 i dag også..
Slettet bruker
01.03.2019 kl 14:29 10267

Ser det er bra driv i førmarkedet i USA i dag.
Spent på innspurten i dag.
Slettet bruker
01.03.2019 kl 14:51 10234

so

Ikke noe å skryte av så langt...
RT: 29,420 -0,12%
Slettet bruker
01.03.2019 kl 15:41 10148

En positiv melding fra Trumph i helga og vi er i gang.
USA på vei opp nå.
moneymachine
01.03.2019 kl 15:44 10135

Når denne knekker 30 kr går det fort.
Record
01.03.2019 kl 15:48 10122

Avtalen er forventet i boks i midten av mars, markedet er gjerne i forkant :-)
Spennende da det ikke er lenge til , begge parter skriker nesten etter en god avtale


Torsdag meldte Bloomberg at amerikanerne vil lande en handelsavtale rundt midten av mars. Den skal da være klar for signering av USAs president Donald Trump og Kinas president Xi Jinping.
Samme dag sa økonomirådgiver Larry Kudlow i Det hvite hus til CNBC at de to landene har hatt «fantastisk» fremgang i forhandlingene.
Redigert 01.03.2019 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2019 kl 16:01 10091

Nå kan Elkem kjøpes med 9% direkte avkasting. Elkem vil stige fram mot utbetalingen av nok 2,60. Mest trolig opp mot at utbyttet blir priset rundt 5%.
Kommer en god handelsavtale vil den nok gi et boost opp på 10 %. Jeg tror man skal lete lenge på børsen for å finne et bedre case en Elkem nå.

Hvis dere studerer handlemønstret har det hele tiden vært gjort store forsøk på å selge kursen ned. Til tross for få kjøpere har "noen" holdt kursen oppe.
Når de "noen" bestemmer seg for å kjøre videre vil det skje fort .
NilsAB
01.03.2019 kl 20:41 9930

https://min.e24.no/a/dd31EO
Huawei dattera utleveres til Donald... Risikerer vel hele handelsavtalen den tegneseriefiguren nå da...
Slettet bruker
02.03.2019 kl 00:26 9774

Barbro
Det vil altså si at du tror at Elkem vil stige til NOK 52 før den går ex utbytte.
Bare i dine drømmer...

Sluttkurs: 29,310 -0,49%
Hammers
02.03.2019 kl 01:43 9726

Allerede i dag tjener ELK penger i RIKT monn - og selskapet har en utbyttepolitikk som ikke "ligner grisen" i Norge!
Tenke seg; en aksje som kun står i litt over 29 deler ut hele 2,60 i utbytte. Ved et RASK øyekast nesten 10% (ca 8%).
Nei, ikke lånte penger, men kun ca 40% av det enorme overskuddet selskapet genererer til sine eiere!

Se på all den DRITTEN som egentlig finnes på børs - og som KUN lever på forhåpninger og drømmer.
Selskaper som neppe kommer til å levere overskudd et eneste år.......før de stille forsvinner!
De som KUN leverer "håp og drømmer", mens aksjonærene til slutt ender som de store taperne!

I ELK er daglige svingninger IKKE noe å se på!
Det som til slutt teller er hvordan selskapets finanser utvikler seg over tid!
I ELK utvikler de seg SVÆRT godt - selv uten en handelsavtale. Når avtalen er på plass blir de bare ENDA bedre!
DEN dagen avtalen signeres vil "himmelstigen" bli satt opp ved selskaptes hovedkontor!
Ja himmelstigen - for bare opp til DNB's "skyfrie himmel" noe over 40 - er det nå godt over 40%!

Hilsen Hammers.......som lurer på hvilken bank DU kjenner til som leverer en avkastning som er i nærheten?

PS: Fra jeg ga anbefaling på egen tråd (ticker Hammer) den 12. jan har kursen steget 21% på ca 1,5 mnd.
Man kan enten fornekte enhver sannhet - eller man kan ri videre på bølgen!
Bare OBS! Krøll med handelsavtalen kan KORTSIKTIG stikke kjepper i hjulene. Ja kortsiktig - for verden vil ALLTID ha bruk for alle de spesialproduktene selskapet produserer! Og det i rikt monn!
Redigert 02.03.2019 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.03.2019 kl 01:47 9714

Du må være en svært rik mann Hammers, som alltid har rett og treffer 99% av gangene...
Hammers
02.03.2019 kl 02:10 9690

Jeg skriver om det jeg tilfeldigvis observerer av TA-signaler -
og ellers trekker av fornuftige slutninger (ref f.eks NAS på ca 305.....???)!
Ellers lider jeg til daglig absolutt ingen nød.

Hilsen Hammers
Redigert 02.03.2019 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.03.2019 kl 10:26 9492

ynot.
Jeg har et kursmål på 52. I løpet av 2019. Har jeg skrevet at det var før utbetalingen så beklager jeg det,

Hammers.
Det er helt riktig som du skriver.
Elkem er solid. Det er varslet om besparelser på 500 mill i år.
Dvs om omsetningen svikter i Q1 så vil besparelsene veie opp for det. En svikt kan nok komme i Q1 pga Kinesisk nyttår.

Å handle aksjer nå i Elkem med reinvestering av utbytte de neste 5 år er nok det beste en kan gjøre på Oslo børs.

Til de som er kritiske til Hammers kan jeg si.
Jeg har fulgt han en stund. Mange ganger kan man bli provosert av Hammers. spesielt hvis man sitter i en aksje som
er kommet i en negativ utvikling og Hammers kommer på banen.
Når det er sagt så tror jeg ikke han har bommet til nå.
Redigert 02.03.2019 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2019 kl 06:41 9187

Barbro,
Det er godt å lese at du har innsett at kursen ikke vil stige så mye (til 52) før utbytte - for det er svært usannsynlig.

Selskapet har jo meldt at de forventer et relativt dårlig Q1.
Jeg tror nok du også må belage deg på at det ikke blir noen stor resultatforbedring (eller kursøking) i Q2.
Etter det, hvis markedet ser bedre ut, så vil aksjekursen muligens stige, men neppe til 52 i 2019 - tror jeg. Men det hadde jo vært fint!
Et mer realistisk mål vil nok være å håpe at den bryter klart igjennom IPO-kursen og opp på 30-tallet i første omgang.

Du skriver over i tråden:
"Å handle aksjer nå i Elkem med reinvestering av utbytte de neste 5 år er nok det beste en kan gjøre på Oslo børs".
Sannsynligheten for at det blir "det beste en kan gjøre" er liten. Og din påstand tror jeg du finner mange som er villige til å vedde imot.
Det smaker rett og slett av urealistisk haussing.
Hammers
03.03.2019 kl 12:05 8972

Ynot........COYI....?!

Heller ikke Q4/18 skulle være "noe særlig" - men selskapet tok de fleste åpå senga - og kursen gjorde et kjempebyks.
Den dagen man kommer til Q1 tror jeg uansett ikke at selve DET resultatet spiller så stor rolle.
Årets svakeste kvartal blir det vel uansett...?????, men utsiktene for resten av året kommer til å ha STOR betydning.

De som har sett presentasjonen av Q4 kan neppe ha unngått å legge merke til den framtidsoptimismen som egentlig rådde.
Både fra CEO og CFO. Undertonen var hele tiden "bare Q1 er historie.....".

Det snakkes om ulike tall her inne. Ynot mener IPO-kursen er et fair mål.
Vel, jeg kan jo bare minne om at etter DEN ble satt har selskapet gått med overskudd (net profit) på rundt 3 MRD.

Ja, så godt gikk det i 2018 at ELK tjente inn kr 5,74 pr aksje og nå skal dele ut ca halvparten i utbytte til sine aksjonærer.
Vi snakker om en kanonprestasjon fra en aksje som i dag står like over 29......?!

Personlig har jeg i første omgang et mål om noen og 40. Dit er det i dag ca 40%.
Ikke et tall tatt fra lufta, men det området jeg begynte å skrive på i min opprinnelige ELK-tråd i fjor.
Da DNM-korpset så skyfri himmel fra DEN kursen og anbefalte for fullt - og jeg spådde kursen ad dundas.
Det gikk "min vei"......trolig pga den usikkerheten som det "forventede SVAKE Q4 ?" skapte hos aksjonærene.
Når handelskonflikten endelig ordner seg - og når Q1 er historie - ja da kan dette raskt bli herlige saker!

Hilsen Hammers......som minner om at fortsatt kan bli en NY KNALLSOMMER - selv om det kanskje faller noen dråper i mai!
Redigert 03.03.2019 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
canarias
03.03.2019 kl 12:10 8960

Fine og realistige konklusjoner Hammers
Slettet bruker
03.03.2019 kl 12:16 8947

ynot.
Jeg har ikke prøvd å hausse Elkem men etter beste evne prøvd å legge fram fakta.

Elkem har nå varslet at de er et utbytteselskap. Det var en av grunnene til at jeg valgte å gå inn i Elkem.
På min snitt inngang har jeg 13% prosent utbytte. Dvs at jeg vil bruke de jeg får i utbytte til å kjøpe nye aksjer.
Til neste år vil jeg få utbytte på de reinvesterte aksjene. Jeg kan ikke se at noe er dumt med det.
Så lenge Elem driver så godt som nå. Det er ingen ting som tilsier noe annet.
Jeg er også overbevist om at kursen til Elkem aldri vil falle under 22 nok. Pga at alle vet hvor de har lagt seg på utbytte.

Når det gjelder Q1 er jeg ikke så sikker på at det blir så dårlig.
Elkem har sendt store deler av produktene til USA fra fabrikker i Frankrike .
Det er et problem ved det. Det er at fabrikkene i Kina har hatt mere varer.
Men de har valgt å vedlikeholde en av fabrikkene. Så de er klare til å levere når markedet bedres.
Så må vi ikke glemme at pga at Elkem ikke har sendt så mye varer til USA fra Kina så har de solgt disse varene i Kina.
Derfor er det ikke usannsynlig at Q1 blir bra.
Men, De produktene som er solgt i Kina går til produsenter som bruker Elkem sin produkter til å produsere ting som selges i USA.
Er det toll på disse varene ja da er nok salget til Elkem ned i Kina.
Igjen tror jeg det retter seg opp i Q2.
Med en handelsavtale i boks står Elkem i 52 dette året. Så fremt at Børsene holder seg noenlunde oppe.
Det gjelder vel alle selskaper.
Vekst
03.03.2019 kl 21:57 8682

Kom nettopp;

«U.S., China Are Close to Trade Deal That May End American Tariffs«

China is offering to lower tariffs on U.S. farm, chemical, auto and other products, the newspaper said, citing people familiar. Washington is considering removing most sanctions levied against Chinese products since last year, the WSJ reported, citing unnamed sources.

Bloomberg reported Friday that the U.S. is eyeing a summit between Presidents Trump and Xi as soon as mid-March.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-03-03/u-s-and-china-in-final-stages-of-completing-trade-deal-wsj?utm_source=facebook&cmpid=socialflow-facebook-business&utm_campaign=socialflow-organic&utm_content=business&utm_medium=social



Redigert 03.03.2019 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
rammern
04.03.2019 kl 07:07 8563

Ser ut som at det vil bli 04.03 vi passerer 30 :)
NilsAB
04.03.2019 kl 07:15 8543

Barbro og Hammer!
Takker for informativ info og TA! Blir en spennende måned! Og nå med utbytte rett til ASK så blir dette bra greier... Asia tar en kjempespurt i dag, som fersk i Elkem så håper jeg selvfølgelig at dette gir den motsatte effekt enn siste analyse av norskbulls som har salgssignal...
børst
04.03.2019 kl 09:51 8366

For å forsvare dagens kurs trenger ikke Elkem å tjene mer enn 2,50 pr. aksje for hele året 2019. Det gir P/E på 12 ved kurs 30.
moneymachine
04.03.2019 kl 09:58 8346

Det som foregår i Elkem-aksjen er jo litt inderlig. At det foreligger en agenda for å holde aksjen under 30 kr er jo utvilsomt. Trodde slikt var ulovlig, men så kom jeg på at den er jo notert på Oslo Børs. Der ivaretas de som tørr ta sjanser.