"Analyse" av 4Q-webcastpresentasjonen

Asko
NEL 27.02.2019 kl 11:55 2302

Som sagt i annen tråd, er jeg noe skuffet over Løkkes fremtreden under dagens presentasjon!

Han pratet noe nervøst fra det ene til det andre;; som om man hadde lagt hele verden under sine føtter! Jeg er redd anstrengelsene for å være verdensledende fort kan bli altfor kostbare. Vi er nå halvveis inne i 1Q, og med mindre nye større kon trakter ankommer, ser jeg ikke for meg at neste kvartal kommer til å bli noe særlig lystigere lesning. Er Nel for ambisiøse?.

Det var heller ikke mye entusiasme å spore i lokalet. Få eller ingen spørsmål - ja, hva skulle man egentlig spørre om??. Det mange ønsket å få svar på ble jo bare pratet bort. Synes det "spriker" altfor mye i selskapet nå. Jeg er blitt noe mer skeptisk til selskapet etter denne presentasjonen, men ikke skeptisk til Hydrogen eller det "grønne skiftet" som sådant.. Er avventende...……...
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
Nikko
27.02.2019 kl 12:04 2232

Men kjære vene Asko. I går hadde du bestemt deg for å kjøpe Nel hvis kursen gikk under 5,18. Hadde du gjort det så hadde du gjort ei kule i dag.
Mitt råd til deg er å forsøke å forstå markedet og å kaste kalkulatoren. Det flommer over av besserwissere med kalkulatorer her på forumet. Nel er en sikker vinner!
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
Asko
27.02.2019 kl 12:09 2192

Jeg sa også at jeg ville avvente å se om presentasjonen var slik jeg forventet, Det ble den ikke dermed kjøpte jeg ikke! jeg er noe redd for at dt er for mange sprik i selskapet nå. At jeg ville ha tjent noen kroner ved å ha kjøpt ved børsåpningen i dag, er uinteressant......
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
Nikko
27.02.2019 kl 12:13 2143

Trodde hele hensikten med aksjer var å tjene penger..?
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
MrPutter
27.02.2019 kl 12:22 2051

Jeg synes Løkke virket svært rolig og kontrollert og med det også trygg på selskapets posisjon. Han ga svar på mye av det markedet har spurt om og derfor så vi ikke noe fall i dag, snarere det motsatte. At ebita fortsatt er svak er ikke rart ned tanke på den vekst selskapet tross alt må ha for å klare å levere det som kommer. Man har posisjonert seg meget bra mhht Korea ettersom at NEL har representasjon blant dem som skal planlegge h2 skiftet i det asiatiske landet samt en fin kontrakt med et av landets største selskap i Hyundai. Og det kom også mye mer gode svar fra en opplagt Jon Andre Løkke. Så jeg må si at jeg vurderer dagens presentasjon totalt annerledes enn deg, Asko. Men vi lever i ytringsfrihetens land så vi får mene det vi vil. Likevel står jeg fjellstøtt i min posisjon og ser med forventinger fra mot tiden som kommer for oppsiden er meget stor og NEL er godt posisjonert.

MrPutter
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 12:30 1988

Asko stakkars deg. Du tolker og tolker feil. Vi som var der, vi og Oslo Børs vet best. Det ser du og på aksjekursen ?? Du likte ikke at Nel er opp +3% eller +4%??? Haha.. . Da har du et problem jeg ler av. Dommedagsprofeten Asko tapte racet. ?? Kjøp idag mere av Nel så smiler du om 2 dager. Da står Nel i kr 5.95
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
really
27.02.2019 kl 12:39 1917

Det var en merkelig analyse. Slik du beskriver Løkke er noenlunde slik jeg har sett ham hver gang, han er nok slik som person. Saklig, men ikke spesielt entusiastisk.

Og det du skriver om kost med å være verdensledende er jo bare svada. Foreløpig er dette en svært liten bransje så det skal ikke mye til å være verdensledende. Fabrikken de bygger nå har en kapasitet som er større enn verdens behov for kort tid tilbake og dermed er de verdens største når den er ferdig. Tankanlegget i Herning Danmark er helt klart verdens største i sitt slag. Proton fabrikken i US er også stor i verdenssammenheng.

Men med den utviklingen som er i ferd med å materialisere seg i markedet kommer ikke anleggene til NEL til å fremstå som for store, tvert imot, markedet kommer til å skrike etter kapasitet om utbyggingen for H2 skyter fart slik det ser ut til nå. NEL vil da fremstå som de fremsynte, de som kunne ta ut superprofitt i starten av sykelen.

Men dette kommer ikke gratis. De kommer til å tape store penger frem til slutten av 2020 da inntektene for alvor begynner å komme. Før den tid kommer de til å bruke over 200 mill mer enn de tjener på drift pluss 150 mill på ny fabrikk. I tillegg må de investere i arbeidskapital. Hvor mye avhenger av hva Nikola bidrar med. Derfor er kalkulatoren bortkastet tid bortsett fra å regne på om de har likviditet til det som skal gjøres frem til inntektene kommer. Og det har de sikret seg med siste emisjonen, som var helt nødvendig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 12:53 1870

Ja realy det rart å lese at noen fortsatt ikke skjønner at Nel er et vekstseskap som investorer sender opp +3-4% i dag. De bør lese seg opp. Da fremtiden ser mye lysere ut i dag enn igår. ??
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 13:03 1826

Jeg opplevde at Løkke var rolig og konsentrert som vanlig. Samtidig litt sliten. Det skal han være nå i en slik vekstfase. Jeg reagerte også på at det var lite spørsmål fra salen/analytikerne. Jeg antar at de fikk svar på sine spørsmål på ett eller annet vis likevel. Det skjer sikkert mye utenfor selve presentasjonen.

Jeg sitter rolig som før.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
Asko
27.02.2019 kl 13:46 1752

Ved fremleggelsen av 3Q-18 sa Løkke at han ikke var fornøyd. Ved denne presentasjonen hadde underskuddet økt betydelig, men Løkke nevnte ingenting om at han var misfornøyd denne gangen??. Kontraktene som har tilflytt selskapet ila 4q er jo marginale til tross for at markedsaktiviteten aldri har vært så høy. Hvis man har for høy aktivitet i forhold til inngåtte avtaler, er faren tilstede for at man mister oversikten og kontrollen over virksomheten. Jeg tror mange som var på presentasjonen gikk noe slukøret hjem - inkludert Løkke selv! Presentasjonen virket rotete og hesblesende - men dette er MIN mening!
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 14:40 1606

Asko. Litt en med deg an kostnadene fremover. Det kan koste mer enn det smaker en stund for å betjene alle intensjonsavtalene og mulighetene som stadig er skissert.

En annen ting som du kanskje har peiling på siden du titulerer deg Asko. Hvordan går det med de 4 Scania trucks som Asko har fått levert? Er de satt i drift, og kjenner du til noe om de tilfredsstiller i forhold til forventningene Asko har?
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
Asko
27.02.2019 kl 15:34 1520

Far-Far: Har dessverre ingen nyttig info ang Scania truckene, Mitt nick stammer fra vår gamle katt, så sånn er det med den saken :-)!!
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
JosefK
27.02.2019 kl 15:53 1443

Svaret på "analysen":

Ja, Nel er for ambisiøse. Stay away og aldri mer så mye som tenk på å putte sparegrisen inn i ett av verdens ledende foretak i sin bransje.

Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare