GIG-Ny avtale

AKKA65
GIG 24.01.2018 kl 09:52 3118

24.01.2018 09:31
Utsteder Gaming Innovation Group Inc
UtstederID GIG
Instrument GIG
Marked OB
Kategori IKKE-INFORMASJONSPLIKTIGE PRESSEMELDINGER
Informasjonspliktig Nei
Vedlegg
Tittel GIG styrker sportstilbudet gjennom avtale med RunningBall
Tekst
Gaming Innovation Group Inc. (GIG) har inngått en avtale med Perform Group, som er et ledende sportsmedieselskap og en anerkjent leverandør av sportsdata. Avtalen er et viktig steg på veien mot lanseringen av GIG Sports som en seriøs utfordrer til leverandører innen sportsbetting.

GIG Sports vil lanseres før FIFA World Cup og består av en produktportefølje som inneholder aggregerte og egengenererte odds- og datatjenester, handels- og risk management-plattform, business intelligence (BI) og markedsføringsplattform samt mobil front-end teknologi. Alle tjenester kan selges separat eller som integrerte løsninger og vil bli fullt integrert med GIGs plattformtjenester.

Perform Group samler, produserer, pakker og distribuerer data, kommentarstoff og videoopptak av profesjonell sport over hele verden. Selskapet eier RunningBall og Opta, to av verdens ledende leverandører av sportsdata.

GIG og Perform Group har inngått en langsiktig avtale hvor RunningBall vil levere data fra internasjonale sportsarrangementer til GIG's sportsbetting-satsing. GIG vil bruke dataene for å tilby odds-tjenester til GIGs B2B-kunder samt egne brands. Som en del av avtalen har Perform overtatt et nettverk av reportere (scouts) i Norge fra GIG som tilfredsstiller RunningBalls bransjeledende standarder. Disse blir engasjert direkte av RunningBall for å styrke deres dekning av sportsmarkedet.

«I GIG Sports vil vi bruke data for å endre sportsbetting-bransjen. Perform Group er markedsleder på data fra idretten, og avtalen gjør at vi kan levere datadrevne odds og tjenester til våre B2B-kunder mer effektivt enn noen andre i dagens sportsbetting-marked. Utviklingen er godt i gang og GIG Sports skal lanseres før FIFA World Cup i 2018», sier konsernsjef Robin Reed i Gaming Innovation Group.

"Vi er meget tilfreds med å ha inngått denne avtalen hvor RunningBall vil kunne nyte godt av GIG Sports´ omfattende nettverk i Norge. I tillegg ser vi frem til å bidra til GIG Sports' sportsbetting tilbud i det europeiske markedet ", sier Ross MacEacharn, CEO Perform Content.

Med forbedret datakvalitet kan GIGs egne spilloperatører tilby bedre odds og legge til rette for at GIG Sports blir den ledende aktøren i det europeiske sportsbetting-markedet.

GIGs sportsbook-strategi er å kontrollere alt av teknologi og informasjon internt og tilby sportsbetting til B2C-kunder gjennom selskapets spilloperatører og til B2B-kunder gjennom iGaming Cloud-plattformen.

For mer informasjon, kontakt:
Konsernsjef Robin Reed, +356 9999 0382,
(Robin@gig.com)

Om GIG:
Gaming Innovation Group Inc. er en voksende leverandør av spilløsninger og interaktiv underholdning. Selskapet tilbyr banebrytende skybaserte tjenester og resultatbasert markedsføring for bedrifter, og eier B2C-rettede spilloperatører som tilbyr spill fra de beste leverandørene både innenfor internettbaserte sportsspill og kasinobransjen. Gaming Innovation Group har hovedkontor på Malta og er notert på Oslo Børs med ticker GIG.
Orakel O
24.01.2018 kl 10:14 3065

Vi vet at GIG har et helt komplett B2B tilbud på gang i verdens største igamingsegment, nemlig sports. Nå ser vi at dette er i rute og at de topper det med et samarbeid og utveksling av data med verdensledende runningball.

Det er verdt å merke seg hvor mye GIG har utviklet her "in house". Husk at store deler av utgiftene har blitt lagt i OPEX så langt, og lite av utgiftene har blitt arkivert (trekt ut av regnskapet for å legge til når inntektene kommer) målt mot konkurrenter. Det vil si at man beholder mye mer av oppsiden (fortenesten) når produktene lanseres.

Det tegner seg et bilde av et disruptivt og meget differensiert produkt som GIG snart slipper innen sports segmentet.
Orakel O
24.01.2018 kl 11:39 2998

Carnegie har kommet med en oppdatering etter dagens børsmelding. Det er noen punkter i den som er verdt å merke seg:

# GIG vil ha 70 mann i arbeid mot konkurrent Kambi som har 500 mann. Dette fordi at GIG har utviklet en teknologi som produserer odds automatisk på en annen måte en konkurrentene, der det gjøres mye mer manuelt. I tillegg så har tradingaktiviteten til GIG på den oddsen de produserer vist at marginene GIG vil sette igjen med vil være høyere enn konkurrenter, da oddsen er mer korrekt. Man har altså et råere produkt (mer korrekt odds) som enda til er mer opex light enn sine konkurrenter. Her får vi igjen med renter oppkjøpet av oddsmodel som teknologien er bygget rundt.

# Som vi ser sikrer denne avtalen også store tv rettigheter i Premier League og La Liga ma. Det å sitte på muligheten til å vise fram så attraktive gratis livestreamer for sine kunder, vil absolutt være et stort selling point.

# Carnegie har ikke reknet inn revenue fra GIG sin sports B2B tenester i sine estimater. Det er tankevekkende på en meget positiv måte :)

Carnegie sin oppdatering:

"Gaming Innovation Group (Buy): GIG announces ready sports betting solution ahead of FIFA World Cup
GIG just announced launch of its sports betting solution ahead of the FIFA world cup on June 14th and a partnership with Perform Group, a reknown content group, which owns leading sports data providers Runningball and Opta. It also holds broadcasting rights for Premier league, NFL and LaLiga on its various platforms. It is a strong data provider and partner and we like that GIG is able to launch ahead of the world cup which is a significant driver of betting revenue.

Sports betting adds another revenue stream to GIG’s casino operator platform, which has been in the making since the acquisition of Oddsmodel in 2016 for NOK75m (~6-7x EV/EBITDA). It’s edge is planned to be data driven odds and opex light. For instance, GIG has ~70 people employed which measures against pure-play sport betting supplier Kambi with 500+ employees. Other competitors are Bet365, Betradar and SBTech. The only thing missing from being a completely integrated platform service provider is payment gateway services, which aggregates payment solutions from Visa, Mastercard, etc.

The sport betting product will be integrated with the platform and enable platform clients to offer sports betting to their clients. The revenue model is likely a “fixed fee + revenue share”. The revenue share is calculated from against operators gross gambling revenue. Currently, this is not reflected in our estimates"
AKKA65
24.01.2018 kl 11:45 2993

Spennende, og vi har definitivt gode dager i vente :-)
Orakel O
25.01.2018 kl 22:10 2747

Kaliber,

Først og fremst får vi den best mulig leverandøren av innhold og datapunkter. Det vil skape en plattform med stort potensial for profitable inntektstrømmer. I tillegg så bidrar GIG med sine reportere (scouts) som nok vil gi inntekter, ev fradrag for leverandørkostnader. Så svaret er ja, dette er med på å skape et produkt som vil gi klingende mynt i kassa!