Photocure: En kraftig overreaksjon

Medisinmannen
PHO 28.02.2019 kl 12:17 21507

Hør på presentasjonen!? Det har vært en del tekniske utfordringer på skopene, men til tross for dette er veksten kraftig. De tekniske utfordringene er nå løst og godkjent av FDA.

Enhetsveksten er sterkere enn noen gang.

Patient awareness er enestående og målet er standard of care.

Selv om guidingen ikke ble endret så tror jeg selskapet vil gjøre det svært sterkt fremover. Photocure kan, hvis de bestemmer seg for det, gi positivt resultat om kort tid, men de ønsker å ta en stor del av markedet og de vil fortsette å øke fokuset og kostnadene i USA.





Photocure er ikke attraktiv for generika produsentene pga et komplekst drug device oppsett.
Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 19:42 5520

Hvordan kan en si at guidingen er tatt ned 75%?
Er den ikke uendret?
Slettet bruker
28.02.2019 kl 19:47 5503

Den er uendret ja. I et tre/fire ganger større markedet er den uendret. Jeg mener det er det samme som en reduksjon på 75 prosent.
Samtidig er positiv resultat pushet ganske godt fram i tid, forklaringen av ledelsen synes jeg og tydeligvis flere er for tynt.
Min mening.....
Slettet bruker
28.02.2019 kl 19:52 5480

Ok, slik du tenkte.
Leste et annet sted her at noen mente at Schneider på en podcast hevdet at dette med flexi markedet først ville slå inn senere enn antatt, har kanskje med det å gjøre og at det er for tidlig å se helt hvor stort det markedet er for pho. At CEO kjører safe og så får heller markedet få positive overraskelser underveis framover.
Mulig at de justerer guidingen igjen senere i år når de ser utviklingen an noen kvartaler iår?
Slettet bruker
28.02.2019 kl 20:01 5440

Kursen har vært ned 16 kr (54 til 38) på en liten uke. En liten 10 kroning til, så ser vi 20-tallet.

Det vil forundre og overraske meg stort om vi ikke får oppleve det i løpet av året.

Pho har aldri overrasket meg positivt tidligere, og vil heller ikke gjøre det i dette tilfellet.
Frantzen
28.02.2019 kl 20:02 5434

Må vel innrømme at salget av salg av Cysview er noe skuffende , en økning på 11% på et kvartal ,Det er vel under det man kunne forvente . Kursen vil nok ikke stige på 2-3 uker ,hvis den følger samme utvikling som etter q3. Tror flere og flere hopper ut av farma akjser ,skjønner godt det ,det kan gå år i mellom gode nyheter. Det er jo en del "trygge" aksjer, som stiger sakte, jevnt og trutt oppover. Er selv inne, men solgte meg noe ut føre q4, og noe kl 09:00 i går. Får håpe q1 blir bedre .
focuss
28.02.2019 kl 20:06 5426

Så langt er all verdi i PHO skapt av Hestdal og Bellete og selvfølgelig andre ansatte. Egberts og Schneider har foreløpig ikke noen plusspoeng. Det minste de kunne gjort ville være å presentere størrelsen på markedet, hva deres markedsandel er og hvor stor andel de har tro på at de kan nå. Hvordan i all verden skal en investor finne grunn til å investere basert på det mølet Schneider presenterer ? Skal man investere så må det være basert på hva en investor har skaffet seg av innsikt på egen hånd. Schneider/Egberts to store skuffelser så langt. Hver gang de viser seg så tryner kursen. Burde være verdens enkleste ting å skape entusiasme for fremtiden til Photocure. Som å selge vann i Sahara.
Slettet bruker
28.02.2019 kl 20:10 5397

Jeg hørte det hva Schneider sa om hvor sent fleksiskop markedet skal slå inn for full. Inntil i går var nok mange med meg av en heeeelt annen oppfatning. Ref. refusjons godkjenning gjeldende fra 1.1.2019.
Hvilket løp en ny CEO kjører ut fra egeninteresse interesserer ikke meg noe særlig, jeg forholder meg til enhver tid hva som er/ble kommunisert fra selskapet.
Meget mulig de justerer guidingen, meget mulig, kanskje virkelig nedover denne gangen. Hva da? Men inntil det skjer så er vi her i nuet.
focuss
28.02.2019 kl 20:13 5396

Det er noe her som begynner å minne om situasjonen i Nano hvor jeg kritiserte dem kraftig for strategivalg og det endte men at CEO ble sparket. En ledelse som PHO har nå, som mener det er idiotisk å vise at selskapet tjener penger, risikerer sinte aksjonærer. Og det er det god grunn til. Det blir rett og slett for dumt.
Slettet bruker
28.02.2019 kl 20:14 5376

Ja, de som ikke solgte før q4 og som har høyere inngang enn 40 føler nok at de sitter noe stuck akkurat nå. Men historien viser at kursen beveger seg oppover i forkant av presentasjonene så medio mai kan de selge seg ut med fortjeneste om de vil
Slettet bruker
28.02.2019 kl 20:19 5350

Noen begynner sikkert å lure på om han er ansatt og lønnet, eller kjøpt og betalt? Kanskje noe å tenke på.....
To presentasjon, to ganger forsvinner det noen 100 millioner i børsverdi. Skjer det igjen på lignende måte, så kan man ja begynne å lure på om det er bevisst. Det handles i alle fall ikke engang antydningsvis i interessen for aksjonærene. Og alt dette med en av verdens fremste behandlingsmetoder for blærekreft.
Slettet bruker
28.02.2019 kl 20:20 4114

Overskudd hadde sikkert vært kjekt, men vi snakker ikke ti talls millioner på nåværende tidspunkt akkurat.
Synes det virker som et strategisk klokt valg å "fullføre" satsingen i USA, hvorfor slakke på tempoet nå for å blidgjøre små tradere?
Eller aksjonærer gjennom de siste 10 årene. Gullgruven ligger i USA og da må de gjøre alt de kan for å erobre dette markedet. Og de gjør det uten emisjoner! Hele satsingen er full finansiert.
Dette strategiske valget vil gavne aksjonærene betydelig mer om 1-3 år enn kortsiktige overskudd nå uten toppsatsing.
Redigert 28.02.2019 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
focuss
28.02.2019 kl 20:31 4084

Hvor vanskelig kan det være å selge ett produkt som reduserer sjansen for å miste blæren eller dø av kreft? Hvor vanskelig kan det være å skape entusiasme for et slikt produkt?Hvor vanskelig kan det være å få frem at PHO er en unik mulighet for investorer? Hvor vanskelig kan det være å forstå at det er dumt å guide hvis man ikke har noe grunnlag å basere det på? Tydeligvis litt for vanskelig for Schneider. Det blir litt flaut å være norsk når noen hyller ham bare fordi han er amerikansk.
Redigert 28.02.2019 kl 20:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 20:35 4065

Synes det skinner ganske tydelig gjennom at det er et helvetes byråkrati og prosesser som må passeres for å få utplassert dette flotte utstyret på sykehusene.
Det føler jeg er hoved årsaken til at dette drar ut.
Slettet bruker
28.02.2019 kl 20:39 4060

Og det er altså noe heeelt nytt som kom fram i går??
focuss
28.02.2019 kl 20:41 4051

For å være ærlig så er det som nå er skjedd helt som jeg har forventet. En ny amerikansk CEO synes det er morsommere å sitte i jobbintervju med kandidater som skal bygge hans imperium. Når det prioriteres foran å få ut til markedet at Cysview er en suksess ved å skape overskudd, så er det helt som forventet. Det er greit. At aksjonærene synes det er greit ville være frustrerende. Men markedet viser at aksjonærene ikke synes det er greit. Disse frustrasjonene kan ses på som støy. Potensialet til selskapet er enormt . Det viser veksten så langt.
focuss
28.02.2019 kl 20:52 4003

Hvor vanskelig kan det være å utplassere utstyr som guidlines anbefaler, som Medicare anbefaler som er et tilbud til sykehus som skal behandle en kreftform hvor 18000 amerikanere dør årlig? Hvorfor har de plutselig oppdaget nå at de bare har investert for 75 % av MSA når de for et kvartal siden mente de nå ville ha investert for 100% av MSA. Er det et byråkrati rundt Schneider vi skal bruke penger på nå? Neste gang Schneider kommer til Oslo bør han kunne det han driver med godt nok til ikke bare drive høytlesning fra plansjer.
Slettet bruker
28.02.2019 kl 21:58 3914

Det du nevner her tror jeg er noe av årsaken til kursfallet - at flere som følge av tilgangen til Surveillance hadde forventninger om en økt guiding. Schneider har derimot forklart at den nye guidingen i realiteten også kun er basert på det rigide scope (TURBT) - det vil si at en i denne guidingen ikke har tatt med flexiscopene (pga utsettelse og at det tar 6-12 mnd + opplæring) - og at en ikke har tatt hensyn til Surveillance i guidingen. Skjønner at flere reagerer på utsettelsen- samtidig har jeg forståelse for at Schneider pga utsettelsen har for lite grunnlag til å guide ift Surveillance og dermed velger ikke ta det med dette markedet i guidingen for 2020. Han poengterte derimot at vi vil se effekten av veksten i Surveillance i 2021 - og med dette som bakteppet vil potensialet fremover være mye høyere enn 20-25 mrd, og skulle utplasseringen av flexiscope skje raskere vil vi få en positiv overraskelse i 2020.

I likhet med thepower synes jeg Schneider svarte godt for seg i podcasten- og jeg støtter strategivalget om å kjøre hardt på i USA for å øke veksten.
Slettet bruker
28.02.2019 kl 22:15 3877

Ok, da har Schneider klart å "kjøpe" seg to år tid mer tid med å overbevise. Det er greit for deg og the power mener du. Helt ok å har dette syn m73102, for meg er det ikke greit i de hele tatt. Like lite som at han er med på å neglisjere problemer med fleksiskop for eksampel.
Mental Mania
28.02.2019 kl 22:24 3853

Focuss.
Er litt overrasket over at du ikke klarer å se at det er lurt å smi mens jernet er varmt.
Det skrives i presentasjonen at pipeline vokser.
Denne listen med potensielle kunder skal jo også betjenes fortest mulig.
Da det ikke er vaffler; iskrem eller medisin i pilleform som skal utplasseres, men teknisk utstyr blir denne prosessen tidkrevende for selgerne
For meg er det helt bull at det må ansettes flere for å klare å håndtere pipeline i dette enorme markedet for så å vokse fortest mulig før eventuelle konkurrenter kommer på banen.
Slettet bruker
28.02.2019 kl 22:29 3841

If the name of the game is growth then the best way to grow is to sell. How do you sell more? Get more people out in the field selling. As long as the revenue eventually outstrips the cost of the growth it's happy days. The challenge here is cost management.
Slettet bruker
28.02.2019 kl 22:36 3827

Det finnes ingen konkurrenter i dagens markedet, det synes ingen konkurrenter ved horisonten og skulle det en gang dukke opp en konkurrent langt borte ved horisonten, så vil det ta år og dag før de har et salgsklar produkt. Ikke mine ord, men Dan Schneider sine fra i går. Så hvorfor være bekymret for konkurrenter?
Slettet bruker
28.02.2019 kl 22:43 3803

Er det noen som vet om fy-ordet, det som begynner på e..., skrives med en eller to m`er?

Det er bare å begynne og øve, slik at dere er vant til å skrive ordet korrekt. Problemstillingen kommer garantert opp. USA satsing er ikke billig;-))
Slettet bruker
28.02.2019 kl 22:46 3784

Onuk - det beste hadde vært at alt hadde gått på skinner fra dag en når det gjelder flexi scope, og at en kunne tatt med Surveillance markedet i guidingen for 2020. Enhver for også ta stilling til Schneiders forklaring. Mitt poeng er at den nye guidingen har ikke tatt med seg Surveillance markedet - og at den (guidingen) dermed i realiteten ikke er en nedgang fra tidligere guidingen (men opprettholdelse, siden en tar hensyn til det samme markedet). For min del hadde det vært mye verre dersom den nye guidingen hadde inkludert Surveillance markedet - og fortsatt guidet om tilsvarende omsetning. Det gjør at det bør være forventninger om en betraktelig høyere omsetning når en kommer til 2021 - og får med effekten av flexiscopene - samtidig som at det kan være grunnlag for å endre guidingen DERSOM det går raskere med utplasseringen ift Surveillance. Her får alle ha sin egen oppfatning og mening rundt dette - og jeg er enig i at det hadde vært bedre om PHO tidligere hadde informert markedet om problemene med flexiacope. Det var derimot betryggende å høre på Schneider når han forklarte forholdene rundt dette og at utfordringene knyttet til flexiscopene nå er løst - samtidig som at vi har hatt en akselerende vekst ift utplassering av rigide scope i 2018 (som vil øke i 2019).
Slettet bruker
28.02.2019 kl 22:55 3759

Ja, du har hvertfall ikke fulgt med i timen.
De er fullfinansiert og cash beholdingen steg fra 91 til 106 mill.
Slettet bruker
28.02.2019 kl 23:04 3738

Hvordan brukte dere å gjøre det focuss, den gang, i ditt forrige liv da du jobbet som oljeanalytiker, og skulle regne P/E, der du måtte dele på et negativt tall??

E`en i p/e står forøvrig for earning. Eller inntjening. I Photocure forblir den negativ i ennå noen år.
Det har den forøvrig også vært (driften) i de 15 foregående årene.

Man trenger kanskje ikke så høy price for å nå p/e 40. Som du mener Photocure fortjener. På lik linje med andre veldrevne vekstselskaper.
Redigert 28.02.2019 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
HP17
01.03.2019 kl 10:08 3562

Nå er nok tiden for bunnfiske inne i PHO. Blir ikke lenge kursen er under kr 40. Dette minner akkurat om et tidligere kvartal hvor kursen hadde vært over kr 50, så gikk den kortsiktig under kr 40 før den igjen var over kr 50. PHO er helt i startfasen på det som kan bli et nytt eventyr og det amerikanske markedet er umettelig på de rette produktene. Tror PHO er tilbake mellom kr 45-50 innen maks 10 dager.
Oregon
01.03.2019 kl 11:11 3503

Litt til ettertanke fra tidligere aksjonær( hjertesukk) og for ev. nye aksjonærer; det er flere diskusjonstråder som går her nå:
--
Tallene forteller: Photocure er på vei mot det helt store i USA
Photocure: En kraftig overreaksjon
PHO - Ting tyder på at listen strategisk er lagt for lavt..
--
og ut fra overskriftene på disse trådene så er det fullt "haussekjør" igjen her snart?

Oppgang kommer, Focuss og Londonmannen m.fl. har bare måttet ( igjen) "restarte PC" så nå spår jeg nye "hausse" runder.

Jeg var 90% sikker på at PHO kunne bli en vinner etter Q2, men snudde før Q3. Nå vil ledelsen ikke gi ny guiding inntil videre, lover ingen overskudd på noen år? , flere ansatte velger å ta ut kontanter i opsjonsordninger fremfor å beholde aksjer.

Og til tross for masse positive "guidelines" for PHO i hele 2018 osv. så er det ingen som synes det er rart at ikke salgstallene blir bedre?

Jeg har i hvert fall skjønt caset (og kommer ikke til å forklare det nærmere) fordi jeg har ikke aksjer i PHO. Og kursmessig så har jo aksjen korrigert til 30 tallet og der er støtten teknisk sterk. Og optimismen er fortsatt på topp hos flertallet ( inkl. Richisio som også med på laget nå).

Og jeg håper jo for PHO og aksjonærer sin del at Sneider får fart på salget i USA og det kan jo hende han har en god plan og gjennomføringsevne.
Lykke til!
Jackpot$
01.03.2019 kl 11:31 3466

At PHO absolutt skal gå i pluss snarest mulig er helt feil fokus. Ta Amazon som et eksempel. De hadde en enorm vekst, men negative tall. Kostnaden var vekst relatert. Det var under Amazon sin tid da de fortsatt drev med tap at George Soros gikk tungt inn. Jeg tror det samme vil skje i Photocure. Altså at det kommer inn en eller flere bjellesauer, ikke nødvendigvis Soros, men andre kjente som ser hvilken vei dette bærer. Risiko er avtakende, vekst er tiltakende.
dr. Stockman
01.03.2019 kl 11:37 3450

I øyeblikket vil jeg nok si at selskapet jeg eier 17% av kunne fortjent en høyere markedsverdi enn PHO (og det vil nok også skje når vi senere på året får den første kontrakt med United Airlines), men selv om PHO skuffet ved enda en kvartalspresentasjon (og jeg var lur/heldig nok til å selge meg ut i forkant) så består vel potensialet. I den grad det har vært realistisk tidligere så er det nok fortsatt realistisk, om enn med visse forsinkelser. Har riktignok alltid betraktet de luftige estimatene som relativt uoppnåelige, men har samtidig ment at det er overveiende sannsynlig at PHO kan levere pene overskudd om noen år. Og kan man vise til stabil og forutsigbar vekst så vil man selvsagt også kunne ha forhåpninger om at markedet tillegger selskapet en høy P/E.
focuss
01.03.2019 kl 12:01 3519

Jackpots$
Ja da så. Merkelig hvordan noen tror at en kort investerings pause eller med noe reduserte investeringer noen måneder skal ødelegge det langsiktige potensialet i PHO. Det kan faktisk like gjerne være tvert i mot. Det som tydeligvis en del ikke skjønner er at de nye investeringene ikke skal dekke noe større marked enn tidligere.

Det blir ikke mangel på investeringer fremover da vi skal dekke hele USA. 25 MSA dekker bare 40% av USA. Men dersom vi ikke skal ha overskudd før man er i mål med alle investeringer så skal aksjonærene smøre seg med en veldig stor porsjon ny tålmodighet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:46 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
01.03.2019 kl 12:07 3496

focuss
"Hvor vanskelig kan det være å selge ett produkt som reduserer sjansen for å miste blæren eller dø av kreft?"
En ting er å overbevise urologer om fortreffeligheten ved BLCC teknologien. Noe annet er det å nå opp i de økonomiske prioriteringer sykehus og klinikker hver dag må gjøre. Tror du at innkjøp av flexiscope er det eneste som står på agendaen til sykehus og klinikker i USA? Når det gjelder urologer som jobber i privatpraktiserende klinikker utenfor de store sykehusene, så er anskaffelse av et flexiscope en betydelig investering. Det er ikke bare å knipse i fingrene og så er salget i boks.Det er heller ikke bare å ta en telefon og si "hei du, jeg har et jækli godt produkt du absolutt bør kjøpe inn til din klinikk!", og så har du fast fisk. Jeg er ikke i tvil om at kundene må bearbeides, og da gjerne face to face. Eventuelt hentes inn slik at de får demonstrert bruken av scopene. De må samtidig overbevises om at det et økonomisk pre å anskaffe et flexiscope, og da et økonomisk pre bedre enn å bruke pengene på andre prosjekter man også har lyst å løse. For tro ikke at flexoiscope er det eneste man ønsker seg på disse klinikkene.

"Hvor vanskelig kan det være å skape entusiasme for et slikt produkt?"
Det tror jeg ikke er vanskelig i det hele tatt. Men entusiasme er bare første steg på en langh og kummerlig vei til å lande et salg. Vi vet jo at urologene i USA bifaller BLCC teknologien og at pasientene er bevisst hva denne teknologien kan gjøre. Så entusiasme er vel trolig det letteste å skape. Hadde det nå bare vært så enkelt at enhver entusiasme utløste et salg. Jeg må vedgå at jeg er entusiastisk for mange biler og en haug med hurtigående båter. Minkone er ikke på samme bølgelengde og hun har en del å si mhp hvordan vi disponerer familiens penger. Så i mott tilfelle så er det ikke nok å være bilentusiast, selv om jeg også får støtte av min sønn.

"Hvor vanskelig kan det være å få frem at PHO er en unik mulighet for investorer?"
Vel, akkurat det spørsmålet burde du selv kjenne svaret på bedre enn de fleste. I et marked hvor investorene har hovedfokus på aksjer relatert til fisk, olje, shipping og finans har det vist seg d9irekte vanskelig å få opp entusiasmen rundt farmasiselskaper. Og det gjelder slett ikke bare PHO.

"Hvor vanskelig kan det være å forstå at det er dumt å guide hvis man ikke har noe grunnlag å basere det på?"
Vel, jeg tror ikke nåværende ledelse ikke skjønner det. Det er vel også derfor det foreløbig ikke er kommet noen oppdatert guiding. Men forsøk å forklar det til dem som selger seg ut av PHO hals over hodet, til tross for veksten selskapet opplever og potensialet som ligger foran oss.

"Tydeligvis litt for vanskelig for Schneider."
Nei, der er jeg uenig med deg. Det er ikke Schneider som har et problem her men snarere alle besserwisserne som sitter som anonyme skribenter og skriker over seg når vår nye CEO forteller åpent og ærlig at målsetting er å gjøre BLCC til SoC i det amerikanske blærekreftmarkedet, men for å gjøre det så må man sikre en ekstrem vekst gjennom flere år fremover og at PEAK sale ikke kan påregnes før om 6-7 år. Det krever at selskapet må pløye overskudd tilbake til ekspansjon for å sikre stadig hurtigere vekst. Men det er ikke dette man har sett for seg, men at man skal få overskudd på bunnlinjen innen kort tid.

"Det blir litt flaut å være norsk når noen hyller ham bare fordi han er amerikansk"
Nei, man hyller ikke Schneider bare fordi han er amerikansk. Man har tiltro til at en amerikaner med erfaring og kompetanse fra det amerikanske farmasimarkedet skal kunne lede veien for at PHO skal kunne oppnå maksimal suksess i dette enorme markedet.

Men jeg er enig med deg at det blir litt flaut å være norsk når Ola Dunk eksponerer husmannsånden og sutrer fordi målsettingen til ny CEO er ambisiøs og ønsker at BLCC skal bli SoC, fordi man helst vil ha overskudd i morgen, selv om det innebærer at man skusler bort tidenes mulighet i et av verdens mest lukrative og største markeder. Dette blir tydeligvis for stort for mange og mange. Slikt er ikke daglidags kost her i sydhellinga til Norpolen. Vi som har klart oss med en liten åkerlapp og en robåt til å fiske tuil det daglige brød. Vi blir overveldet når en amerikaner kommer og forteller oss om gårdsmarker så store at du ser ikke enden på åkeren.

Alt er stort i USA. Hørt om nordmannen som satt på verden største bar, på verden største barstol og drakk øl fra verdens største ølkrus? Da han skulle på toalettet og lette på trykket måtte han spørre bartenderen etter veien. "andre dør på venstre hånd" fikk han beskjed om. Dessverre tok han til høyre og endte opp i svømmebassenget. Da skrek nordmannen"Don't flush, don't flush!!"
Nei det er sannelig ikke greit å være nordmann i møte med ameriaknere. Noen og enhver kan bli flau.
Redigert 21.01.2021 kl 04:46 Du må logge inn for å svare
focuss
01.03.2019 kl 12:12 3483

Hadde vi hatt eierstyring i selskapet og ikke admin. styring så regner jeg med at beskjeden til Schneider hadde vært. Fortsett gjerne investeringer, men ikke i en slik grad at vi ikke har en positiv bunnlinje i kvartalene fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 04:46 Du må logge inn for å svare
focuss
01.03.2019 kl 12:21 3456

LM
Til din orientering så har jeg ikke behov for denne belæringen din. Jeg er rett og slett ikke enig med deg i at ledelsen i selskapet skal forsvares uansett hva de kommer med. Det er lite konstruktivt. Administrasjonen har det enkelt nok som de har det.

Bellete klarte å lage entusiasme med god informasjon og evnet å skape et bilde av hva som foregikk i det amerikanske markedet. Bellete, ett forsøk og terningkast 6. Schneider to forsøk og terningkast 1 i begge forsøk.
Redigert 21.01.2021 kl 04:46 Du må logge inn for å svare
heilo888
01.03.2019 kl 12:31 3422

Meget godt innlegg Londonmannen! Som om jeg skulle ha skrevet det selv.

En skulle nesten tro at innleggene fra en del skribenter kommer fra naive barnehagebarn!

Om man tar på de lange brillene og har et perspektiv på ca. 5 år for sine investeringer i PHO så får man det bedre med seg selv.
Redigert 21.01.2021 kl 04:46 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
01.03.2019 kl 12:42 3399

focuss
Det var ikke ment som en belæring, men som svar på spørsmål du stilte.
Jeg er ikke uenig i at Bellete gav en helt annen og langt bedre, mer entusiastisk forestilling enn det Dan gjorde. Og jeg er ikke ti tvil om at Bellete og resten av PHO ansatte i USA fortsatt er entusiastiske med de mulighetene og det potensialet PHO har.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan gi Dan Schneider litt mer tid før du formelig slakter han og hans innsats. For det han kommer og forteller oss er at målsettingen til PHO er at BLCC skal bli SoC, men at veksten som må til for å oppnå dette vil koste tid og penger i et marked som det amerikanske. Skjønner ikke hva som skal være så hakkande galt med det?

Kursen trynte nok en gang, primært som følge av manglende oppdatert guiding og et relativt lavt antall flexiscope utplassert.
Men selv om Dan ikke goir en oppdatert guiding med tall for 2021 og sier han da klart og tydelig at målsettingen er å gjøre BLCC til SoC og at det å oppnå den målsettingen så må PHO vokse ekstremt mye utover 2020. Nei, det er ingen konkret guiding slik vi hadde håpet og trodd han skulle komme med. Men når vi samtidig får høre at det har vært problemer hos KS mhp leveranser av flexiscope, så sier det seg vel selv at ledelsen har svært lite, tildels feilaktige data, å oppdatere guidingen på. Dette har ikke noe med å hylle DS eller være ultrapositiv til alt og alle, slik du beskylder meg for å være. Det er bare ren og skjær fornuft.

At antall flexiscope utplassert gjennom 2018 var langt lavere enn det flere av oss forventet er jo heller ikke noe som skyldes PHO, men selskapet som de facto produserer og leverer flexiscopene. Så det å straffe PHO for noe som skyldes KS, minner meg om den gang man rettet baker for smed.

Jeg tør påstå at leveransene av flexiscope vil ta seg kraftig opp utover 2019 og videre. For det er tydeligvis gjoret salg, men scopene er så langt ikke levert.

Så kan jeg gjerne være enig med deg i at selskapet med fordel kan bedre seg på å holde markedet oppdatert og informert. Men dersom det skal koste oss ansettelse av ekstra personell, så klarer jeg meg utmerket med å bli oppdatert en gang i kvartalet. For i det enorme markedet som ligger foran oss syhnes jeg ledelsen prioriterer rett når fokus rettes primært mot vekst, som i realiteten betyr SALG.

Beklager nok en gang om jeg virker belærende, det var slett ikke meningen. Men jeg vet fra tidligere at min tone fort kan bli belærende. Det stemmer med den tilbakemelding jeg jevnlig får fra min bedre halvdel.
Ha en strålende helg! Solen skinner over Bergen by og snart er det serieåpning!
Redigert 21.01.2021 kl 04:46 Du må logge inn for å svare
focuss
01.03.2019 kl 12:58 3364

LM
Underlig at du som trodde ny guiding skulle 100 musd er så fornøyd. Selv tror jeg den viktigste grunnen til markedets skuffelse er at de guider at kostnader skal overstige inntekter fremover og det basert på et valg ledelsen bestemmer selv. I sum ser jeg på Q4 slik.

Q4 resultat: Veldig bra
Guiding USA salg. Som forventet.
Problemer med flexiscope: Ikke PHO sin skyld
Schneider performance: Svak
Schneiders evne til å skape entusiasme: Null
Fortsatt negativ EBITDA: Katastrofe er et sterkt ord men i mangel på noe bedre
Dahls uttalelse om idiotisk å gå med overskudd: Idiotisk

Hva tror jeg på fremover: En langt bedre utvikling enn hva Q4 presentasjonen ga inntrykk av.
Redigert 21.01.2021 kl 04:46 Du må logge inn for å svare
focuss
01.03.2019 kl 13:07 3342

LM
Og hvorfor tror jeg på bedre utvikling enn hva ledelsen ga inntrykk av. Fordi en leders viktigste brøk er: F/V<1, hvor F er Forventning og V er Virkelighet. På dette vil jeg si at Schneider overleverte.
Redigert 21.01.2021 kl 04:46 Du må logge inn for å svare
SomSa
01.03.2019 kl 14:03 3245


Etter presentasjonen av 4Q var Daniel på podcast og han kalte en spade for en spade, ting er mer komplisert enn vi trodde før, og selv om et sykehus bruker BLCC + Cysview må de være i kontakt med sykehuset for at de skal fortsette å bruke/bruke oftere......
Ellers vet jeg nå hvorfor Daniel er usikker og har en forferdelig kommunikasjonsevne når han leser fra ark og en strålene taler uten manuskript. Mest sannsynlig har han dysleksi men dette skal ikke hindre at han blir en strålende sjef. Erna Solberg, Røke ,.... har også dysleksi. Min begrunnelse for dette er at han måtte gjenta mange ord 2-3 ganger og han ville ikke bruke projektor. Jeg tror at jeg har løst dette problemet nå :-)

Tidligere har jeg sammenliknet PHO med Tomras etablering i Tyskland. Det tok svært lang tid med mange skuffelser og tilslutt klarte de.
Redigert 21.01.2021 kl 04:46 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
01.03.2019 kl 14:25 3214

Focuss
Så du synes det er underlig at jeg som fremholdt ny guiding på 100 musd kan være så fornøyd?
Vel, guiding er en ting, realitetene noe ganske annet. Når ledelsen i PHO ikke har gode nok grunnlagsdata til å komme med en oppdatert guiding, så sier det vel seg selv at en ringe bergenser umulig kan ha gode nok data. Disse tippekonkurransene som til stadighet dukker opp må tas for hva de er; tippekonkurranser. Må ærlig innrømme at jeg er like fornøyd hver lørdag, selv om jeg bommer i min tipping på fotballresultater.

PHO er et vekstcase med enorme fremtidsutsikter og et enormt fremtidpotrensiale. Dette er jo noe du selv har vist oss. Når ledelsen sier at de har som målsettig å se BLCC teknologien som SoC i det amerikanske markedet, da sier det meg at ledelsen har målsetting om å ta mer enn 50% av det amerikanske markedet. Selv en bergenser skjønner at noe slikt ikke lar seg gjøre på kort tid. Ei heller at man kan erobre det amerikanske markedet uten at det koster penger. Men dersom noen kan gjøre det så må det være et selskap som har et unikt produkt, som ledes av en person med kjennskap og erfaring fra dette markedet og som visstnok skal ha erfaring fra samme type jobb tidligere.

PHO har alltid fremstått som en langsiktig investering for meg. At det nå kan se ut som om det tar lengre tid enn det jeg hadde sett for meg, vel det innser jeg slett ikke er spesielt for PHO. Verken NANO eller PCIB er i nærheten av å innfri de tidslinjer som ble fremlagt for et par tre år siden. Farmasi er et område der TTT.
Men i tilfellet PHO har man nå begynt på en spennende vekstfase. Og den akter jeg å få med meg.

Du overbeviste meg om at PHO var en god investering. Det takker jeg deg for. At jeg velger å se med litt mildere øyne på DS enn det du gjør, det får du leve med. Jeg mener at en leder må få tid til å vise at de grep han tar fungerer. I tilfellet PHO har vel DS knapt nok hatt tid til å se resultater av grep han har initiert.

Og ja, jeg er ikke uenig i at DS muligengs har listen lavere enn nødvendig. Og jeg ser ikke bort fra at dette er gjort for å kunne stille egen innsats i et bedre lys. Men kjære vene, dette er vel menneskelig. Håper også at han kan bli noe mer frigjort og entusiastisk ved fremtidig presentasjoner. Jeg likte Bellet sin opptreden og hadde vel håpet at DS var noe av det tilsvarende.

Ha en riktig god helg! Jeg har fortsatt tro på at PHO vil bli en særdeles lukrativ investering, på litt sikt. ,
Redigert 21.01.2021 kl 04:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2019 kl 14:38 3183

Stockholmsyndromet gjør seg tydeligvis gjeldende også på børs.
Redigert 21.01.2021 kl 04:46 Du må logge inn for å svare