NEL - Her er hvorfor jeg er deleier i NEL

Bongobanana
NEL 24.01.2018 kl 12:31 4821

Keep your eyes on the prize, er mitt mantra i NEL. Her tror jeg det gjelder å være langsiktig.

NEL-caset forklart slik jeg ser det:

Verden trenger et lagringsmedium for energi. I dag brukes olje i utstrakt grad. Batterier også. Problemet med olje er forurensning og begrenset tilgang. Problemet med batterier er begrenset anvendelse som fullgod erstatter for olje, samt miljøfiendlig produksjon som krever mineraler med begrenset tilgang.

Løsningen er hydrogen. Hydrogen kan erstatte oljebruken (og kull++) 100%. I dag pumpes olje (bl.a.) ute i havet og sendes til land enten via tankbåter (fossildrevne som sådan) eller via rørledninger. Hydrogen kan fremstilles ute i havet på samme måte, bare med grønn energi (vind, sol, bølger, havstrømmer). Hydrogen kan så transporteres til land på samme måte, bare med hydrogendrevne tankbåter eller en rørledning egnet for hydrogen. Deretter kan den grønne energien lagret i hydrogenet distribueres på land til ønsket formål, med rørledninger eller hydrogendrevene tankbiler. Veldig tilsvarende måten olje server verdens energibehov i dag, bare helt utslippsfritt. Og det beste av alt? Ubegrenset tilgang så lenge det finnes vind, sol, bølger eller havstrømmer.

Batterier fungerer forholdsvis greit i privatbiler for de aller fleste, så lenge det finnes nok mineraler til å produsere batteriene. Jeg tror batteribiler har livets rett, ihvertfall i ganske mange år. Men som generelt energilagringsmedium for all energibruk er det ikke spesielt egnet. Ja, man kunne man lagret energi fra sol, vind, bølger og havstrømmer i batterier. Men sender du strømmen fra f.eks. en offshore vindpark via el-kabler, så taper du mye energi på veien. Lagrer du det i et batteri ute på havet, så får du et logistikk problem da batterier fort blir veldig store og tunge når det er snakk om stor lagrings kapasistet. Hvordan skal dette batteriet fraktes til land med en batteridreven båt som også trenger et gigantbatteri? Tviler på at det i det hele tatt er mulig. Strømnettet til svært mange land har heller ikke kapasitet nok til at strøm/batterier kan erstatte olje.

Markedet for denne anvendelsen av hydrogen (som erstatter for olje og kull++) er gigantisk, selv uten privatbilmarkedet. Vi snakker samleverdien av hele energibransjen, som skal fordeles på hydrogenaktører, dersom jeg får rett. Shell har til info. mcap på over 2000 milliarder NOK. NEL har 3,2 milliarder NOK.
Redigert 19.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2018 kl 10:49 3618

EEB,
Nei, kan hende du har rett i det, men velger selv å se positivt på at fond kjøper seg mer opp.
Når det gjelder kurser så var det ment som litt backup til vår svenske venn. Flere samt undertegnede har ofte angrepet han ganske hardt og det meste har nok vært berettiget dog er det greit å ha Larsson her.

Hva mener du om Q4 tallene? Ligger på den andre aktive Nel tråden.

Kan hende det er du som treffer på 10 øre opp idag likevel, ser ut som den er i ferd med å styrke seg noe.
Redigert 25.01.2018 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2018 kl 10:41 3662

Det er ikke verst å kunne kjøpe så mange aksjer uten å påvirke kursen mer.
EnklestErBest
25.01.2018 kl 10:30 3671

Rodjers
I dag kl 09:53

Hvis vi ser på Larssons spådommer for dagen i dag, så kan det se ut til at han får rett hva angår kurs (1 øre opp), og Clearstream Banking kan nok fortsette å plukke aksjer fra hodeløse høns hver dag for en billig penge inntil kontraktene kommer
Jeg må desverre medgi at jeg ikke liker aksjonærsammensetningen i NEL.

Lykke til
Furuen
25.01.2018 kl 10:11 3703

Bensin- og dieselbiler kan bli forbudt i Oslo

Et forbud mot bensin- og dieselbiler i Oslo kan komme allerede om seks år. Byrådet utreder nå hvordan området innenfor Ring 3 kan bli fossilfritt i 2024.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2018/01/Bensin-og-dieselbiler-kan-bli-forbudt-i-Oslo
Slettet bruker
25.01.2018 kl 09:53 3793

Sakset fra NTN på Facebook gruppen og dette er meget interessant.....

CLEARSTREAM BANKING hadde pr. 2.okober 2017
3 134 463 aksjer i NEL.
Pr. 22.januar 2018 sitter de med 18 404 352 aksjer.

De har øket jevnt og trutt i omlag 4 måneder.

Hvor mye skal de ha og hvem kjøper de for?

Bongobanana
25.01.2018 kl 09:36 3842

Totalist

Batterier har opplagte begrensninger for å fungere som bindeledd mellom grønn energiprod. og anvendelse av energi. Bl.a. nødvendigheten av mineraler i produksjon, deponeringsproblematikk, tap av kapasitet over tid, miljøskadelig produksjon, problemer med størrelse i mange sammenhenger (for eksempel grønn energiproduksjon offshore), begrenset kapasitet på strømnett osv.

Derfor er hydrogen mye mer anvendelig. Det er en komplett substitutt for skadelig energiproduksjon som olje, gass og kull. Det er ikke batterier i nærheten av å være.

Men at det vil lagres energi i batterier også i fremtiden, tror jeg på. Bilbaner, elbiler og hodelykter bl.a. Og før vi får manko på nødvendige mineraler, også i slike tilfeller som i linken, hvor energien skal lagres og brukes i nærheten av produksjonsstedet og strømnettet har høy standard.
Redigert 25.01.2018 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
totalist
25.01.2018 kl 09:11 3906

Bongobanana

Det foregår et kappløp mellom batteri og hydrogen, hvem som vinner på sikt er ikke avgjort, men pr i dag leder batteri. Husk å puste med magen ;)

https://www.tu.no/artikler/teslas-megabatteri-har-tjent-millioner-pa-fa-dager/426738
Bongobanana
25.01.2018 kl 09:00 3944

Takk for det.

Det er så mange potensielle anvendelser for hydrogen at det er vanskelig å redegjøre for alle.

For å følge EEBs tankegang: oppsummert er hydrogen bindeleddet mellom grønn energiproduksjon og daglig bruk av denne energien. Vi snakker om et marked av helt ville proporsjoner.
EnklestErBest
24.01.2018 kl 16:09 4442

Jeg gleder meg til en rekke kontrakter som naturlig vil komme i vinter og til våren, og jeg gleder meg til at de som manipulerer kursen ned på slutten av dagen nesten hver børsdag kommer til å svi fingrene skikkelig.
Vi kan faktisk våkne opp til flere meldinger på en gang en eller annen morgen nær deg, og de kan i beste fall inneholde bestillinger/kontrakter for mange milliarder kr.

Lykke til
Redigert 24.01.2018 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
2030kommer
24.01.2018 kl 15:49 4505

Hei Bongo!

Meget bra beskrivelse av caset.
Jeg tenker at det blir plass til både batteri og hydrogen fremover, men noen steder passer hydrogen bedre og vice versa.
Pilene peker oppover for hydrogen og 2030 nærmer seg med stormskritt, som tvinger nasjonene til å satse for fullt.
Vi ser det dukker opp nye energilagrings løsninger i mange forskjellige næringer, hele tiden. Og de store pengene er foreløpig i helt andre bransjer enn transport, som f.eks Frankrikes hovedgassrør, som de skal spe på med hydrogen via svære produksjonsanlegg (https://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/nel-faar-storavtale-skal-bygge-hydrogenfabrikker-i-frankrike/24071583). Hvor mange land kan dette spre seg til?

Hvis vi går tilbake til transport sektoren, så har vi da denne karen som tester hydrogen taxi i Oslo: http://www.klimaoslo.no/2017/06/30/velger-hydrogenbil-som-taxi/
Og som han sier er det begrenset med stasjoner, men hva skjer når det blir flere stasjoner i Oslo? Da blir det lett et naturlig valg fremfor ELbil. En taxisjåfør kan ikke sitte en halvtime i ladekø. Her tror jeg vi står rett foran en stor revolusjon!






2030kommer
24.01.2018 kl 15:49 4515

Hei Bongo!

Meget bra beskrivelse av caset.
Jeg tenker at det blir plass til både batteri og hydrogen fremover, men noen steder passer hydrogen bedre og vice versa.
Pilene peker oppover for hydrogen og 2030 nærmer seg med stormskritt, som tvinger nasjonene til å satse for fullt.
Vi ser det dukker opp nye energilagrings løsninger i mange forskjellige næringer, hele tiden. Og de store pengene er foreløpig i helt andre bransjer enn transport, som f.eks Frankrikes hovedgassrør, som de skal spe på med hydrogen via svære produksjonsanlegg (https://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/nel-faar-storavtale-skal-bygge-hydrogenfabrikker-i-frankrike/24071583). Hvor mange land kan dette spre seg til?

Hvis vi går tilbake til transport sektoren, så har vi da denne karen som tester hydrogen taxi i Oslo: http://www.klimaoslo.no/2017/06/30/velger-hydrogenbil-som-taxi/
Og som han sier er det begrenset med stasjoner, men hva skjer når det blir flere stasjoner i Oslo? Da blir det lett et naturlig valg fremfor ELbil. En taxisjåfør kan ikke sitte en halvtime i ladekø. Her tror jeg vi står rett foran en stor revolusjon!






Slettet bruker
24.01.2018 kl 15:30 4560

Tipper neste melding i NEL dreier seg om Yara's nye anlegg for ammoniakk produksjon i Australia.
Slettet bruker
24.01.2018 kl 15:10 4599

bongobanana fint innlegg. Husk å legge inn NEL som ticker. Da er denne casen lettere å tracke. Jeg støtter dine vurderinger fullt ut. Innenfor industri og det private milliard gassmarkedet vil Nel fortsette å ta store milliardkontrakter.
Jeg tror vi nærmer oss detaljer om den inngåttte gigantkontrakten med franske H2V Product. Nel skal levere gigaanlegg for å blande hydrogen i naturgass, for å redusere CO2 utslippet. Dette blir det viktigste forretningsområde til NEL som blir svært.
Redigert 24.01.2018 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2018 kl 15:10 4604

Det er vel lite väl mycket, då NEL selv ikke har tjänat en krona hittills?

Ett vettigt mål vore at NEL har tjent 40 milj i 2021.

Slettet bruker
24.01.2018 kl 15:03 4620

Fin kjøpsanledning på disse nivåer (3,25). Kommer nok en børsmelding i løpet av januar som setter fart på NEL.
Bongobanana
24.01.2018 kl 14:50 4649

Høres ut som en god grunn :)

Men håpet om å tjene penger er jo opplagt den underliggende grunnen til å være på børs i det hele tatt. Jeg forsøkte meg mer på hvofor jeg håper å tjene penger i akkurat NEL.
EnklestErBest
24.01.2018 kl 14:28 4681

Her er hvorfor jeg er deleier i NEL:

Jeg håper å kunne tjene opp mot 40 mill kr i NEL innen utgangen av 2021, altså i underkant av 4 år fra nå.