Spik spenna gærn havariinspektør i KNM Helge Ingstad saken nå.

Slettet bruker
01.03.2019 kl 16:55 1363

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/8wyonA/Kan-noen-med-makt-stoppe-denne-galskapen

Jeg må dessverre bruke en sånn overskrift for å få den nødvendige oppmerksomhet for temaet.
Denne havariinspektøren sier også noe det er verd å lytte til. Men konklusjonen hans blir fort
ekstremt feil her.

Jeg er også litt undrende over at ikke inspeksjonen kan foregå på Hanøytangen.
Om skipet skal bli krigsskip igjen er vel et åpent spørsmål.

Det kan jo tenkes at et alternativt anvendelsesområde, kan være å gjøre det om til kystvaktskip.
Dvs. ta ut krigsgarnityren, og gjøre det om til kystvaktskip. Fjerne inntrykket av krigsskip, men at
det kan fremstå som et litt strengt kystvaktskip. Man kan male hele skipet, og redusere militærpreget.
Av bildene fra inne i skipet, ser ikke ting så håpløst ut. Det er ofte bare litt lettere møkkete. Det kan man
formodentlig vaske vekk.

Norge tåler å tape litt her. Men jeg håper vi kan etterhvert snakke seriøst og sant om hva som skjedde.
Vi tåler å snakke om det. Vi skal ikke ta noen nordmenn her.
Om vi har tapt her, har vi vunnet andre steder. Det beste er om vi virkelig kan snakke sant og oppriktig
om hva som skjedde. Vi tåler å høre det, uansett hva sannheten er.
Men sløsing liker ingen nordmenn. La oss gjøre det beste ut av situasjonen. La oss forsøke å skape
tillit. La oss tørre å snakke om tingene som de er. La oss vise oss selv en slik styrke.

Tør noen å snakke sant her, skal jeg for min del gjør alt for å beskytte disse. Uansett hvor mye "skyld"
de måtte ha.
Slettet bruker
01.03.2019 kl 21:02 1289

Ingen tør å svare på innlegget ?

https://www.nrk.no/hordaland/folg-hevingen-av-knm-_helge-ingstad_-direkte-1.14312996
Her fra live video fra Hanøytangen. Tilfeldigvis når jeg så på i 2048 - 2052 tiden, oppsto det
noe som synes å måtte være en liten vannsøyle opp fra det som muligens/antagelig er lekteren. Har
det gått hull på denne ?
En lekter sank jo tidligere i perioden fra kræsjen til i dag.

Vann pumpes ut av fregatten, mens den ligger i et andedam stille vann. Skipet har kommet noe høyere.
Redigert 01.03.2019 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.03.2019 kl 21:32 1265

I natt skal lekteren senkes 8 m før HI bli løftet over på den.
Trolig noe i den forbindelsen du har sett. En test - eller noe.
Slettet bruker
01.03.2019 kl 21:40 1246

Ja, jeg lurte på om vannsøylen er uttapping av vann fra lekteren. Men det er jo en liten vannsøyle.
Lekteren skal da neppe 8 meter videre ned fra der den ligger nå.
Litt videre opp med fregatten, og litt lavere med lekteren, så burde det gå.
Vannet er blikkstille.
De kunne vel nesten pumpet ut deler av resten av vannet i fregatten under lekterturen til Håkonsvern ?
Hammers
01.03.2019 kl 21:49 1232

Dette står i linken du viser til:
"I løpet av natten går hevingsoperasjonen inn i en svært kritisk fase.
Da skal lekteren senkes åtte meter under havoverflaten, samtidig som fregatten løftes over".

Altså; på med nattkikkerten og fortsett å speide utover natta!
Slettet bruker
01.03.2019 kl 22:03 1214

Man ser av bildene at lekteren må være senket drøyt 3 meter av, i forhold til hvordan den
lå tidligere i dag. Lekter-hovedoverflaten er i ferd med å nå vannflaten.

Men, dette står under et bilde :
FØLG BERGINGEN: NRK sender hele bergingsaksjonen av KNM «Helge Ingstad». Bildene er forsinket med 15 minutter, grunnet den store risikoen ved arbeidet. Skulle det skje en ulykke, vil vi klippe til en kameraplassering lenger unna havaristen.
_____________________________________________________________________
Det tales om stor risiko. Men her er det speilblankt vann, og vi er ved verftet Hanøytangen.
Dette må man jo kunne få til vellykket nå. Man har bl.a. god belysning.
Man klarte for eksempel å løfte den mye på 51 minutter i går.
Redigert 01.03.2019 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.03.2019 kl 07:06 1097

Mannskapet på broen trodde lysene fra Sola TS var land. Likevel gikk de i 17 knop rett mot land. Utrolig.