Giske; sett fra Trøndelag vs. Tajikstan

Slettet bruker
02.03.2019 kl 07:42 318

Trond Giske splitter både parti, folk og land

Jeg blir ikke lenger forbauset over hvilke vendinger soga om Trond Giske kan ta. Men jeg er fascinert av hvor totalt ulike briller folk ser med.

Denne uka har vi vært vitne til en slags reprise av «The rise and fall of Trond Giske». Eventuelt en sesong 2. For et år siden fulgte hele nasjonen hans exit fra norsk toppolitikk etter metoo. Rubb og stubb av presse her til lands fulgte også hans «comeback» i den lille bygda Gjølme i Orkdal. Blant Ap-medlemmer som knapt hadde sett ei kameralinse i hele sitt liv, startet han den møysommelige prosessen med å bygge opp tillit. Hans botsgang fra grendehus til grendehus med kaffe på termos, formkake og en tale som gir gamle Ap-veteraner «tåra i augan», har gått noenlunde under radaren.

Såpass vellykket har den dog vært at han var klar til å klappes inn til sitt første tillitsverv i Trøndelag Arbeiderparti denne helga. Helt til ferden krasjlandet i en bar på Grünerløkka i Oslo en veldig sein lørdagskveld. Sammen med valgkomiteens leder Jorodd Asphjell, også han fra Orkdal. Det hadde vært fristende å si at sirkelen er sluttet, men festen var ikke over. Det er formkake igjen.

Den siste uka har Giske gjort mye av det han brukte hele 2018 på: Rive ned og bygge opp tillit. Han har sluttet å ta danse-selfie (for øvrig en god kandidat til årets nyord) på bar. Denne uka er det selfies med sliterne i Snåsa Ap som gjelder. Eller det «virkelige Arbeiderpartiet», som han kaller det. Denne uka kom sirkuset til bygdebyen Steinkjer, en såkalt Giske-kritisk flik av Trøndelag. Årsmøtet i Steinkjer Ap var på forhånd solgt inn som et oppvaskmøte. Mediene sendte live fra kantina på det gamle Fokus-bygget, men der var all kritikk fordunstet. Her var det den ydmyke og smilende «bygge laget-Giske» vi fikk møte, gomlende på vaffel med jordbærsyltetøy. Det var stående applaus, latter i salen og bare godord å høre. Selv ikke etter at dørene ble lukket for pressen, falt det ett skjevt ord. Trønder-Avisa intervjuet en rørt gammelordfører som møtte opp i ens ærend for å vise sin støtte.

Gammelordfører Per Sverre Rannem hadde "tåra i augan" etter å ha hørt Trond Giskes tale.

En helt fersk måling fra Adresseavisen bekrefter dette inntrykket. 55 prosent av alle spurte har tillit til at Trond Giske kan gjøre en god jobb for Arbeiderpartiet. Blant Ap-velgerne taler tallene for seg selv. 74 prosent har tillit. Kun 10 prosent har ikke tillit i det hele tatt. Ikke er det påfallende forskjeller mellom kjønn og alder, selv om eldre har mer tillit enn yngre.

Det er sjelden jeg har hatt mer følelsen av å leve i to parallelle virkeligheter enn under det siste årets flomlys på Trond Giske. Sett med øynene til mange av mine kolleger i Oslo er dette enkelt. Trond Giske er ferdig. Noen vil også legge til at han er en kødd. Det er bare metoo-fornektere og forstokkede gamle gubber som støtter Giske. Folk som ikke har skjønt tiden de lever i.

Fra mitt ståsted i Trøndelag ser ting ganske annerledes ut. Jeg ser folk med stjerner i øynene når den fallerte Ap-toppen kommer til bygda. Jeg møter gamle damer på gata som snakker varmt om «hainn Trond». Jeg får kjeft av unge damer som stemmer SV og går i 8. mars-tog for å skrive for kritisk om Giske. Forvirret? Det er før jeg forteller at jeg har snakka med folk som omtales som Giske-venner, men som mener han ødelegger partiet. Med toppolitikere som ikke kan fordra den fyren, men likevel er overbevist om at han kommer til å bli partileder til slutt. Jeg har til og med møtt mannlige Resett-lesere som er dypt opprørt over at Giske har fått tillit så kjapt. Folk er folk, og lar seg ikke så lett plassere i de båsene vi setter opp. Nå skal man være varsom med å tolke for mye ut av sosiale medier, men mens vi graver oss ned i metadebatter om medienes dekning, ser jeg at hovedpersonen får mye støtte. Og det er fra både Ola og Kari Nordmann. På både 23 og 67 år.

Det jeg ser mindre vilje til, er å forstå. Trøndelag blir mer eller mindre omtalt som en slags metoo-fri sone. Etter denne runden tegnes vel bildet av Trøndelag som en moralsk branntomt. De som blir regnet som Giske-venner, er livredd for å ta telefonen når hovedstadspressen ringer. De frykter at alt blir satt i en kontekst som setter dem i et dårlig lys. Det skjedde for eksempel da fylkesordfører Tore O. Sandvik i en tekstmelding til Dagsavisen skrev: «Vil snakke om politikk som berører og beveger velgerne, ikke plaske rundt i Oslopressens andedam». Det ble straks tolket dit at Sandvik både er og har et stort problem fordi han mener kampen for et samfunn uten trakassering og frykt er en del av «oslopressens andedam». Selv om jeg har hatt mine verbale feider med Sandvik opp gjennom årene, synes jeg det gir et svært urettferdig bilde av politikeren.

Men det står ikke særlig mye bedre til med viljen til å forstå på den andre siden. På akkurat den samme sjablongmessige måten ser jeg mange omtaler oslopressen som en elite som klør hverandre på ryggen, går i hverandres fester, driver heksejakt på Giske og skjønner fint lite av det egentlige folket. Den mye omtalte bursdagsfesten til Hadia Tajik og Kristian Skard omtales som «samrøre mellom politikere og journalister som nærmer seg incest», og som en «sketsj på hovedstadens revyscener». Akersgata har de like godt omdøpt til «Tajikistan». Det skal godt gjøres å finne noen nord for Dovre som ikke rister oppgitt på hodet over nettopp «oslopressens andedam». Forståelsen blir neppe større når man snakker om hverandre fra dypt der nede i skyttergraven.

NRK Dagsrevyen sendte denne uka et kamerateam til Ap-bastionen Årdal. Gutta på gulvet ville ha Giske. Det er sikkert fristende å slå seg til ro med at disse folkene, i motsetning til de rettroende i byen, verken bryr seg om trakassering eller metoo. Det tror jeg verken er riktig eller spesielt smart. Hva er det da som gjør at synet på Giske-komplekset spriker så voldsomt?

Svaret får vi neppe på et frokostmøte om polarisering på Kulturhuset i Oslo.


https://www.adressa.no/meninger/2019/03/01/Trond-Giske-splitter-både-parti-folk-og-land-18572596.ece
Slettet bruker
02.03.2019 kl 13:48 291

De lo godt AP-oslo videodømming og trønder-Giske er nå historie og kanskje trøndere skal dempe seg litt når de besøker AP i Oslo hvis de vi bli tatt seriøst.
Trønder-AP i Oslo skal holde seg langt unna nattbar. Dette må Trøndere i AP forstå, nå er jonas og hadji sjef og vil ha ro under seg, og ber alle ute på viddene oppføre seg i byen når de får komme på besøk til Oslo AP og ikke vil rett ut på bar bakke.
Redigert 02.03.2019 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.03.2019 kl 14:09 284

Trøndere har vel nå fått seg en lærepenge som sitter i trønderbevisstheten etter trønder-Giske besøket hos AP i Oslo og fagforeninga i Oslo fikk sikret videobevis av trønder AP som oppførte seg galt for en AP på bar i Oslo.

Hadji og Jonas er nå enerådende nestsjef og jonas "sjef" for HELE AP-landet og trøndere ligger under hele AP-landet som AP-toppene hadji og jonas tenker på, ikke bare trønder-AP som selv må lære seg regler som gjelder for Oslo AP som går på bar i Oslo. Trønder-AP som tar avstand fra Giske og digger sjefsparet jonas&hadji er godt likt på AP-toppen likevel og kan få gå på bar uten videofilming, det er snakk om å ta avstand fra trønder-Giske på bar. En mann i hans posisjon, rystet ut av hadji kan ikke oppføre seg slik på bar i Oslo. Det er bestemt. Jonas og Hadji har vunnet maktkampen over trønder-Giske for godt.
polemiker
02.03.2019 kl 14:53 278

Må vel bare minne om det trønderske ordtaket. Det går noe ala slik: "Det er to mann man aldri kan avskrive, den ene er Trond Giske og den andre er fanden sjøl".

Det er åpenbart en viss sannhet i det ordtaket, i tillegg til det gamle om at "det skal mer enn en kule til en trønder".

En maktkamp i AP er som en gavepakkene til de andre partiene. Nå er det vel spesielt SP og SV som vil profittere på dette, men det kan dryppe litt på de øvrige også. Jeg tror vel det beste for landet ville være om Giske kom seirende ut av denne maktkampen og at denne fløyen kunne detronisert muslim, homo og feministfløyen i partiet.

Nå er det nok engang blitt bekreftet at sosialistene bevisst bruker "internasjonale stillinger" som en søpplekasse de bruker for å bli kvitt brysomme politikere. Jagland, Stoltenberg, Bruntland og Solheim er vel gode eksempler på dette. Nå snakkes det allerede åpent om å finne en stilling til Giske også. Skattebetalerne får som vanlig regningen.
Slettet bruker
17.09.2019 kl 23:08 218

"Jeg blir ikke lenger forbauset over hvilke vendinger soga om Trond Giske kan ta. Men jeg er fascinert av hvor totalt ulike briller folk ser med.
I ettertid kan det noteres.
Giske er som Grande ferdig.
Hadji tadjik og Abid Radjik kan vente i ro på opprykk som garantert i DET spillet som foregår i AP v