Special Report "Concerning A Foggy Future" At Moses Lake

Randers
REC 04.03.2019 kl 00:03 6703


Det var et styremøte på Fredag (1 Mars). Her skal det ha blitt tatt en avgjørelse hvorvidt ML skal stanse produksjon (i ca 2 mnd) - eller om de fortsetter videre på rundt 25% prod.

Situasjon rundt tolltull virker fortsatt å være uavklart, og det er ikke helt lett å forutsi hverken resultat eller tidspunkt. Av den grunn, (med mindre REC skulle sitte med overraskende innsikt) - så tror jeg ML stanser all produksjon. Melding om dette kan da i såfall komme allerede i morgen

-De har tatt opp mangt i dette styremøtet. Ikke minst det økonomiske aspektet. Slik som markedsforholdene - med sine svake priser. Og opplagt kinas 57% - dette favner forrige avsnitt.

Og siden det er dette som er bakteppet for hele styremøtet, så er det ingen grunn til å tro at tomtesalg og cash på forhånd for silane - er å se rett rundt hjørnet

----

-Når det gjelder det økonomiske, vil jeg sette opp en forenklet oversikt - basert på hva vi vet vil påvirke cash i kassa. Og tar da utgangspunkt i tall fra Q4-2018, (siden vi ikke kjenner tall fra Q1-2019).

REC har som egenkrav et minimum på 20 MUSD i arb.kapital i kassa. Men det viktige er å ikke komme under 15 MUSD, siden de da
kommer i brudd med lånebetingelser vedr Bond-2023 på 110 MUSD.

Det vi vet (som vil påvirke cash fremover) er:

Cash Q4-2018: 31,8 MUSD


¤Mars 2019: 31,8 - 3,12 (late penalty payment - JV) = 28,68

¤April 2019: 28,68 - 6,3 (rente bond) = 22,38

¤Oktober 2019: 22,38 - 6,3 (rente bond) = 16,08

¤Mars 2020: 16,08 - 5,21 (late penalty payment - JV) = 10,87

¤April 2020: 10,87 - 6,3 (rente bond) = 4,57 MUSD


Slik ser det ut med tall vi kjenner. Dermed må noe skje for at Q4-2019 ikke skal bli trøblete - hvilket kan være ymse

----
----

-En slags konklusjon av ting ovenfor, vil måtte bli at det unektelig er en stor sjanse for at REC innen 20 April (i hht børsregler) må iverksette tiltak for å få kurs over krona. Altså en aksjespleis.

Og man kan heller ikke se bort i fra at det potensielt trengs en emi for å hindre shortere fra å rævkjøre kursen etter at spleis er utført. Den forenklete oversikten over cash, viser at ting ikke akkurat er helt strålende.

Vi kan alltids forsøke ta med det uforutsette - men hva/hvor/når ?

Enn så lenge ser vi på det som det (forsøksvis) er mulig å vite noe om







Redigert 19.01.2021 kl 18:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2019 kl 06:01 6561

Bare for å få ting på det rene så er dette altså Randers egne betrakninger og ikke noen kvalifiserte analyser eller en nyhetssak. Jeg legger merke til at det er skrevet på en måte som kan få det til å fremstå som noe annet enn hva det faktisk er.
Slettet bruker
04.03.2019 kl 06:21 6522

Dessa börsregler om 1 kr er ganska flexibel så rec kan fortsette under 1 kr i lång tid. Moses lake har også varit helt stängd tidligere så det er ikke et stort problem.
Slettet bruker
04.03.2019 kl 06:53 6430

Bare positivt at de stenger Moses lake og selger fra lager en periode mens vi venter på lav eller ingen tariff. Dette er alt annet enn negativt.
MorganKane
04.03.2019 kl 08:53 6189

Bra Randers,

Enig med deg at det er mildt sagt overraskende at REC ikke kommer med en børsmelding. Det tolker jeg som om ting ikke blir stengt ned, dvs ingen endring i forhold til dagens situasjon (dette tolker jeg i så fall som om de har innsideinformasjon om hva som ligger i endelig avtaleutkast Kina/USA). Det er likevel svært rart hvis de ikke informerer markedet om dette.

Uansett, når det gjelder talloversikten din så har du selvfølgelig ett poeng. Markedet, evenuelt markedstilgangen, må bedre seg i løpet av noen få måneder for at det skal være liv laga for MS. Men jeg tror både markedet generelt og REC sin tilgang til dette blir bedre, raskere enn du aner.
InnerTier
04.03.2019 kl 09:10 6097

Viktigst er å holde hjulene igang, som nå på sparebluss. Oppstart etter måneders/ års stopp er ofte nærmest umulig......å gjennomføre med egne midler og kjent personell, - marked.
Handelskrigen setter nok ny standard i år - forvitrer med turbulent etterslept lenge, men hvordan....... det blir avgjørende for REC i det korte avgjørende bilde.
Gulene
04.03.2019 kl 09:34 5929

Det er ikke et problem at Ml stenger i en kortere periode. Utgiftene går ned og butte får skinne. Ml får planlagt vedlikehold, REC får i gang avtaler med kinesiske kunder. Butte fyller kassen slik at vi etterhvert får utbytte. Det latterlige forenklede budsjettet til Randers blir gjort til skamme, ikke bare randes som blir gjort til skamme men de andre baisserne også:)
Odi.1
04.03.2019 kl 09:54 5815

Helt normalt med vedlikehold. No som MÅ gjøres.
Normalt er det driftsstans på kjelene etter 2 år, så nå har de gått langt over tiden med nødvendig vedlikehold.
Det som har betydning er at det blir startet opp igjen i MAI. Avtale K-U sannsynlig i MARS.19
Randers
04.03.2019 kl 14:46 5375


*XYZ, 06:21 - "Dessa börsregler om 1 kr er ganska flexibel så rec kan fortsette under 1 kr i lång tid".

-Børsreglene sier (i utgangspunktet) 6+4 mnd. Fristen for 4 mnd perioden er ute ca 20 April.

Hva vilkårene er for å gå utover dette, vet ikke jeg. Det er selvfølgelig tett kommunikasjon mellom
OB og REC. Men kurs er likevel fortsatt under NOK 1, så om det ikke skulle snu opp veldig
snart - hva kreves (ang vilkår/regler) for å kunne fortsette under krona ?

--

*Takeoff, 06:53 - "Bare positivt at de stenger Moses lake og selger fra lager en periode mens vi venter på lav eller ingen tariff.
Dette er alt annet enn negativt."

-Dette er noe av det mer fornuftige du har skrevet noensinne. Jeg har dog skrevet noe lignende for ganske lenge siden

--

*MK, 08:53; første avsnitt..

-Ja, nå hadde det vært viktig å fått info fra selskapet uansett resultat av styremøtet. En beslutning skulle tas 1 Mars,
men hva endte det med (?) ...kjører de på med 25% videre - bør vi også få info om hva som ligger til grunn for dèt

*MK, andre avsnitt;

-Ja, den forenklede oversikten viser hva som kommer til å påvirke cashbeholdningen.

Jeg la forresten inn et forslag (2 feb) om å få utsatt JV-penalty på 8,33 MUSD, HER: https://forum.hegnar.no/thread/16922/view/348577/0

--

*Tier, 09:10;

..du er på et vis innom noe viktig, yup

--

*Gul, 09:34;

..du starter fornuftig - men så skjærer det ut i grøfta - og ender etterhvert med bare meningsløst flabberbabbel.
Det er ikke engang noe poeng i å svare på det..

--

*Odi, 09:54; angående vedlikehold..

-Silane III holdt koken lengre enn planlagt. Og var ventet å ha vedlikehold ila Q2-2018. Dette ble utsatt
for å spare penger. Det samme skjedde i Q3-18. Jeg aner ikke hva situasjonen er nå, det trengs
trolig vedlikehold både her&der.

Utover dèt så håper vi, (hvis det har blitt vedtatt å stanse prod), at de kommer
i gang igjen så snart som tilrådelig/mulig
Redigert 04.03.2019 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2019 kl 16:36 5198

Siden de ikke stenger Moses lake nå må de ha sterke signaler på at tollen kommer til å fjernes veldig snart. Ligger litt i korta her nå.
Redigert 04.03.2019 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
XL11
05.03.2019 kl 09:08 4814

Først var det positivt å stenge ML, og når de melder at de ikke gjør det så er det altså enda mer positivt.
Kan noen nevne en REC-nyhet som ikke tolkes positivt hos Takeoff?
Slettet bruker
05.03.2019 kl 09:11 4799

At de noe overraskende velger å ikke stenge ned gir oss ny informasjon.
Slettet bruker
05.03.2019 kl 09:16 4747

Jo det gir oss masse bare og bruke hode littegrann. Rec har sagt at de vet mer enn de kunne si oss og nå ser vi at de holder oppe driften. Hva tror du egentlig det sier??. I mitt hode sier det at det kun mangler signering.
questi
05.03.2019 kl 09:25 4700

Jeg tror USA og Kina diskuterer helt frem til siste frist.. er jo hundretallsmillioner USD, titusenvis av arbeidsplasser og ringvirkninger++ som står på spill her.. Det går ikke bare på hva men også på hvor mye... Krav og motkrav.

Som veldig mange her har sagt, så ligger det allerede per nå en redusert tariff til RECs fordel, men man kan jo alltids ønske ytterligere reduksjon så det monner :) Hvis Kina finner en toll de ønsker redusert (som de helt sikkert gjør), så kan USA stille et krav tilbake (for REC eller andre bedrifter)..

Det jeg tror er at det blir 'bedre og bedre' forhandlinger - dvs mer og mer 'free trade' over hele linja :) En ting er sikkert: Det er ingen risiko for økte tariffer etterhvert som forhandlingen sklir ut i tid.. bare mulighet for mindre :)
Redigert 05.03.2019 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Randers
24.03.2019 kl 17:54 4251


Jau, får vel følge opp denne tråden også. Da den ble startet visste vi ikke utfallet av styremøtet angående
den antatte stans av prod ved ML. Den avklaringen kom 5 Mars som alle vet nå -
og hvor de valgte å fortsette i påvente av mulig avklaring på 57%

http://www.recsilicon.com/media/newsroom/newshandler/?feed=/R/136555/PR/201903/2237317.xml

-Mange har vel ment at de burde ha fulgt planen de la opp til, ved å stanse prod i 2 mnd f.o.m 1 Mars.
Kontantkassa kan umulig(?) være sterkere nå - eller som CFO sa den 12 Feb: #we expect to begin to run
short of the required liquidity levels during the fourth quarter of 2019 under our current operating profile#.

Men jeg ser også av egne beregninger av cash/verdier at de har potensiale til å øke cashbeholdning
med ca 3 MUSD for Q1-2019. Eller de evn klarer å realisere det utover i Q2. Så dette blir spennende.
(..sjekk også den forenklede oversikt cash i TS-innlegg. Som korrelerer bra med hva CFO sa..)

-Vi kan også ta en (forenklet) kikk på ML og Butte for Q4-2018, (og for hele 2018):

ML -
Revenues: 9,9 (69,2)
Cost of materials: -6,1 (-34,7)
EBITDA: -9,1 (-26.6)

Butte -
Revenues: 39 (152,9)
Cost of materials: -6,3 (-22,9)
EBITDA: 11 (52,2)

Dette er forenklet, men viser jo likevel forskjellen på ML og Butte under de rådende markedsforhold.
De ender opp vidt forskjellig hvis man ser på utgangspunktet "Cost of materials".

(Det hører også med et segment (i tilegg til Solar Materials og Semiconductor Materials) som kalles
"Other and Eliminations", og da dras resultatet ytterligere ned med et EBITDA-bidrag
for Q4-18 på -5,6 MUSD og -30,5 MUSD for året).



Redigert 24.03.2019 kl 18:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 20:14 4065

Tipper vi ser krona i morgen.

Hvis flere tror det , vil det skje.

Det er bare å la være å selge under krona.

så enkelt kan det gjøres !
nemi's
24.03.2019 kl 20:19 4044

"Men jeg ser også av egne beregninger av cash/verdier at de har potensiale til å øke cashbeholdning
med ca 3 MUSD for Q1-2019. Eller de evn klarer å realisere det utover i Q2. "

Ja, det er jo i interessant å tenke på. Men hvordan har du kommet frem til det? ML har solgt 600 og 1200MT siste to kvartaler. 1200MT var en positiv kjempeoverraskelse i Q4, men ebitda fra ML økte knappest fra kvartalet før. I Q1 rapporteres det om sesongmessige lav etterspørsel, i på Taiwan reduseser GET kostnader. Legg til penalty free til JV-partner i Q1, og låneforfall i april. Og regnestykket består vel da med nær 1mill NOK i ebitda tap i ML om dagen, uka rundt, med dagens 25% produksjon. Silangass og semi polysil salg ble i februar guidet i samme gate som tidligere. Frykter vi får langt under 1200MT solgt FBR fra ML i Q1.
Randers
27.03.2019 kl 23:04 3593

Nemi - "Ja, det er jo i interessant å tenke på. Men hvordan har du kommet frem til det?"

-Du kan se på det som en digresjon, eller at Randers-tenkte-høyt.

Det var bare en tanke om et POTENSIALE sett ut fra cash/verdier, (se cash-tråder). Hva/hvordan/hvorfor, har jeg
absolutt ikke tenkt til å lage en lang harang om. Og om de innfrir et potensiale som KAN finnes,
ja det aner jeg ikke. Dette skal jeg heller kikke på når nye tall tikker inn. Og det kan som
du vet komme store endringer snart, KANSKJE.

-Etter Q3-18 advarte jeg (ikke direkte, men langt på vei), om at ting så noe skralt ut. Cash/verdier viste
at tilstand var skral. Jeg påpekte at cash/verdier for FØRSTE gang var lavere enn
selve cashbeholdningen + at de måtte ut med 6,3 MUSD i renter.
Det viste seg at cash falt med 9,2 MUSD ila Q4.

Men så har REC samtidig klart en liten snuoperasjon. Slik at cash/verdier faktisk økte,
selv om cashbeholdingen falt med 9,2 MUSD. Og det er da jeg ser et POTENSIALE.
Men vi kan også like greit glemme det. Det holder uansett ikke til å greie de
høye krav som det vises til i cash/krav-trådene. Dvs, ikke under de
nåværende markedsforhold



Redigert 27.03.2019 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
peterdawn
28.03.2019 kl 17:47 3381

Dere som kjenner Caset her: Hva tenker dere om fundamental bunn bassert på assets. Slakteverdi. Den er over 50 øre er den ikke? Eller er det så lavt som 40? på grunn av det grisedyre lånet som i tilfelle må løses ut sikkert til blodpris?
Randers
31.03.2019 kl 18:50 3194

Hei, Peter.. ..dette er ikke en krakk-/konkurs-tråd for REC Silicon.
Denne tråden tar for seg nåværende situasjon for ML.

Du kan jo evn starte en egen tråd om emnet du tar opp ?

----

-Det skal bli spennende å høre hvilken "insight" REC har som forsvarer at de (åpenbart) fortsatt kjører ML på 25%.
Planen var jo å spare cash ved å selge fra lager, for så å starte opp prod igjen etter 2 mnd, (i starten av Mai).

Mao - fortsatt foggy ?
Randers
09.04.2019 kl 23:56 2847

Okay - jeg la inn en forenklet oversikt for cash i TS-innlegget den 4. Mars. Den viste helt korrekt at ting var foggy, spesielt pga ML.

Og nå blir det hentet inn totalt ca 200 MNOK - eller ca 23,5 MUSD. (Dette er inkl rep.emi).

Det opplyses at cash var ca 25 MUSD etter Q1-2019. Dette betyr at de ville kommet i brudd
med lånebetingelser (bond-2023) allerede nå i April.
(jeg ser de ikke har betalt JV-penalty innen utgangen av Mars, som de egentlig skulle gjort).


-Med tilgjengelig info, blir en (forenklet) oversikt (før emi) SLIK:

Cash i kassa 31 Mars: 25 Musd

¤April 2019: 25 - 3,12 (late penalty JV payment) = 21,88 (nær brudd med 20 MUSD i arb.kapital)

¤April 2019: 21,88 - 6,3 (rente bond) = 15,58 (så godt som i brudd med lånebetingelser)

-Og vi vet de taper penger fortsatt. Emi måtte altså komme.

Jeg trodde det skulle holde litt til, slik at spleis og emi falt på 9. Mai (GF).

Jeg tror fortsatt spleis kommer som et punkt på innkalling til GF. Og jeg har tippet at info innkalling kommer 18. April

----

-Og med de tallene som er kjent nå, (noe usikkert og ikke spikret),
så har REC ca 39 MUSD i kassa - (inkl den lille rep.emi)
Redigert 10.04.2019 kl 00:12 Du må logge inn for å svare
questi
10.04.2019 kl 06:35 2683

Jeg tror de tenker sånn:
- Drifte MosesLake koster 3 millioner USD per måned
- Legge ned MosesLake koster 7 millioner USD
- Starte opp MosesLake koster 50 millioner USD
- Legge ned for så å starte opp = 57 millioner USD

Anta at MoseLake kan i et stabilt marked drives sånn at det går akkurat i null, vil det si at det blir lønnsomt å legge ned først dersom man ser at det innen (57/3) = 20 måneder ikke kan bli et slikt stabilt marked. :)



Redigert 10.04.2019 kl 06:38 Du må logge inn for å svare
Randers
11.04.2019 kl 14:55 2321


*Pinky (min rosa venn), 10 apr 06:35 - "Jeg tror de tenker sånn:
- Legge ned MosesLake koster 7 millioner USD
- Starte opp MosesLake koster 50 millioner USD"


-De har satt av 3,7 MUSD til reduksjon/stans av prod. Det vil skje i perioden Mai/Juni - hvis 57% fortsatt eksisterer

-Og 50 MUSD for å starte opp igjen ?

Har du noen øvrig kommentar rundt den summen ?

----

..kan noen gi diverse presidenter og diktatorer en tupp i ræva - så dem får opp farta. Ja, det holder med en gul og en oransje

Redigert 11.04.2019 kl 16:14 Du må logge inn for å svare