Varme og klemmende muslimer i kaldt Norge

Slettet bruker
04.03.2019 kl 07:03 467

Ulik hilsekultur
– Det var veldig vanskelig å komme til Norge og omgås nordmenn, sier norsk-syriske Bassam Minzalji.

Blant annet synes han det var rart at naboer såvidt hilste på hverandre.

Men nå har han bodd i Norge i 30 år og er mannen som skal lære de syriske flyktningene det de trenger å vite for ikke å få kultursjokk.

– Selv om man kan være gode venner, kan en hilsen være veldig kort hvis man har dårlig tid, forklarer Minzalji til kursdeltakerne.

Han illustrerer ved å bare si et kort «hei» i det han går forbi Basel Mohammed Hayek, som er en av kursdeltakerne.

– Skal vi ikke gi hverandre en klem, spør Hayek forvirret.

I den arabiske kulturen er det vanlig å stoppe opp for å hilse, selv om man har dårlig tid.

– Hadde samme situasjon skjedd i Syria ville jeg trodd at personen var sur på meg, forklarer Hayek.

https://www.tv2.no/nyheter/10438588/
Redigert 04.03.2019 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2019 kl 08:30 453

– Vi gir flyktningene en smakebit
Bø sier trollfar og trollemor.
Men lille ole bole sier bare bø
-------

Er dette et eksempel på sotah kursledern med sin hjord så forstår jeg plutselig sotah ho opplæring&kos bedre.
Redigert 04.03.2019 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Load
04.03.2019 kl 09:34 442

Spørsmålet som meldte seg i mitt hode når jeg så dette innslaget på TV2-nyhetene i går, var:
Er det virkelig krig i hele Syria fortsatt?
Så vidt meg bekjent er det kun et lite område det fortsatt skytes fra IS-gutta, så det bør da være svært gode muligheter for de syrere som kommer i kryssilden her og flytte til et annet område i Syria.
Kan ikke helt se nødvendigheten av å reise halve jordkloden rundt for å unngå det lille som er igjen av krigen.
Betonghue
04.03.2019 kl 09:51 435

Intet NAV i Syria !
Load
05.03.2019 kl 07:05 397

Kan noen vennligst forklare meg hvorfor folk fra Syria skal få opphold og statsborgerskap i Norge når krigen er over?

Daniel_K
05.03.2019 kl 09:12 387

De få fra syria jeg har truffet har vært kjempe fine mennesker. De kommer til å berike vårt land så ingenting å frykte folkens.
Load
05.03.2019 kl 10:47 369

Det finnes selvfølgelig bra folk fra Syria, mitt spørsmål var hvorfor skal de reise halve jorden rundt som flyktninger og få norsk statsborgerskap når krigen i Syria er over?
Ville det ikke vært naturlig å bli i Syria og bygge opp sitt eget land?