Ocean Yield kan gå kraftig fremover


Tror ikke det er mange som har fått med seg at kontrakten sikret for Dhirubhai-1 etter velykket boring og resultat på Pecan
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Aker-Energy-fant-mer-olje
just4fun
04.03.2019 kl 13:58 7164

Tja... Aker Energys planer for utbygging av feltet må vel først bli godkjent av myndighetene i Ghana før det blir en endelig underskrift på kontrakten, men ja tror dette var ytterligere et steg i riktig retning og hvis den først blir undertegnet forventer jeg kurs opp mot 80.
tingen2
04.03.2019 kl 15:05 7090

Så lenge utbytte fortsetter å komme så er dette en helt grei ekstra inntekt uten noe som helst stress.
msmekk
05.03.2019 kl 08:56 6845

Etter de gigantiske funnet som nå ser ut til å bli bekreftet Kan det bli bruk for et 3dje fartøy i tillegg til Dhirubhai. Kan dette også bli leaset ut fra Ocean Yield? og hvilket skip kan være aktuelt?
msmekk
07.03.2019 kl 13:24 6569

Sjefen sier han er 100% sikker på arbeid for Dhirubai 1. Tidenes kjøps mulighet i Ocean Yield
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Roekke-selskap-er-sikre-paa-aa-faa-arbeid
velkjent
07.03.2019 kl 13:30 6556

Jeg er usikker på inntektene fra FPSO-en. Å avskrive bokført verdi pluss en mindre oppgradering over 15 år gir vel ikke så mye på et allerede godt nedskrevt fartøy. Men det ble antydet inntekter også fra selve oljeproduksjonen, en slags bonus, men jeg har ikke sett noe om hva dette kan bety økonomisk. Noen som vet?
Skal Aker energi overta skipet når de 15 årene har gått?
Redigert 07.03.2019 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
desirata
08.03.2019 kl 10:16 6369

ref dagens artikkel på Hegnar vedr FPSO kontrakt i Ghana, OCY sitt fartøy var ikke nevnt.

Hva betyr det ?

Jag frågade Marius Magelie angående denna artikeln i en e-mail och han svarade:

"artikkelen refererer til den større FPSO’en på Pecan feltet og hvem som er involvert der vet jeg ikke.
Aker Energy har en opsjon på en 15 års kontrakt med vår FPSO Dhirubhai-1 og vurderer flere alternative plasseringer for enheten. Men vi er ikke en kandidat for som hoved FPSO; der er vår FPSO for liten i forhold til den kapasiteten de ser for seg. Vår FPSO er en kandidat for tidlig fase utbygging i nord i blokken samt et par andre potensielle plasseringer. De jobber med ulike løsninger og selskapet skal sende inn forslag til myndighetene i løpet av mars.
Håper dette svarte på spørsmålet ditt?"

Detta svar förklarar varför Dhirubhai-1 inte nämns i artikeln.
Det är även intressant då OCY´s FPSO är ämnad för utbyggnaden i norra delen av Pecan-blocket bl.a.
mvh
d12m
10.03.2019 kl 00:24 5901

Db1 har byggeår 1979. Om 15 år er skipet 55 år. Vi kan nok anta at det blir spiker etter neste kontrakt..

Er nok kun i ett gjennomkorrupt land en plass i Afrika denne skrothaugen kan få oppdrag.

Jaja Ocy ned til 55.

Gikk bra opp idag, laksehoder som fikk øynene opp
for et solid utbytteselskap ?

Det genomkorrupta landet har inget med FPSO-en att göra.
Det är bättre att du leser på!
Redigert 17.03.2019 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
wassa
20.03.2019 kl 09:45 4770

Når ocy får 15 års kontrakt på fsop er det lurt å være inne i denne. Nå får du 11% utbytte. Om 2 år 20%.3år 30%. Om denne kontrakten går i boks ser jeg ingen risiko med ocy. Hva tenker dere?

@wassa Det är alltid en risk med aktieplaceringar och även med OCY.
Vad gäller utbytte om 2 resp. 3 år om 20-30% så är det ingen risk att så sker.
En pay-off på 3,53 till 5 år gör att det knappast går att få tag i dessa aktier.
Årliga investeringar som OCY gör om 350 mill. NOK per år håller emot på ett bra sätt så att utbytte håller sig vid 9-10% per år.

Veldig interessant presentasjon!

@ ynot
Expansionsplanerna mot 100 skepp de kommande åren och sökning av nya segmenter var väl inte gammal skåpmat?
ynot
21.03.2019 kl 20:13 3901

Takk for svar Hirulen!
Som sagt, ikke noe man ikke visste fra før.
Litt skuffende egentlig. Men grei info. for dem som ikke følger OCY.

Sluttkurs: 63,60 -0,16%

videoen er fra :

"Aksjemarkedet i dag", 21.03.19

video postet hos DnB:
21/03/2019 08:54


men synes de var tilbakeholdne med å gi et tydelig svar på utfordringene rundt IMO 2020?

Det snakkes da så mye nå om å til og med forby disse skipene som det allerede er innstallert skrubbere....
Redigert 21.03.2019 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
ynot
21.03.2019 kl 22:58 3724

KK
Du la den jo selv ut i går! (20.03)
Redigert 21.03.2019 kl 23:04 Du må logge inn for å svare

du spurte om dato for sending?

;)
msmekk
28.03.2019 kl 10:01 3272

Marine Traficc viser nå at den er på vei fra India, klar til ombygging til Pecan feltet i Ghana. Den skal ombygges i Ghana så vi får følge retningen og på den måten få vite vi mere før pressemeldingen på signert opsjon. Kan gi en kjøps mulighet for den som følger med

http://tv.banett.no/skipstrafikk/skip_fjt.html
msmekk
28.03.2019 kl 10:05 3261

Skriv Dhirubhai 1 i søkefeltet og velg Floating Storage Production

Den skal (antageligvis) bygges om i Sri Lanka ved Magampura Mahinda Rajapaksa Port, et nytt verft som ble etablert i 2010 etter tsunamien. Ellers er jeg enig i det du skriver.

Den fraktes uansett neppe fra opplag i India for å legges i opplag i Sri Lanka....
boaboa
28.03.2019 kl 15:17 3133

Nå er skipet i åpent hav ?
roms
28.03.2019 kl 15:33 3110

ser at det er stor volumøkning i ocy idag, klar for opptur
just4fun
28.03.2019 kl 15:50 3073

Da er det vel bare å telle ned de 30 dagene som det forventes at myndigheten vil bruke for å gi svar ...
milk
28.03.2019 kl 18:08 2909

I følge en annen tråd så er Dihruen på vei mot nye "jaktmarker" Den er jo nedskrevet og så å si avskrevet... All aktivitet for Dihruen vil bli rent overskudd,selv om den må inn for modifikasjoner. Jeg velger uansett å ha fokus på de nye skipene. Flotte skip med store potensialer. Det kan dog ta litt tid før disse skipene sender kursen opp. Gjeld skal betraktes å vurderes opp mot drift og resultater. EBIT vil bli viktig på sikt. ;-)

Noen som kjenner til hvordan motpartsrisikoen blir sånn når Imo2020 knaller til?
msmekk
29.03.2019 kl 08:18 2570

Korrekt, ser nå at det er Sri Lanka, blir vel Magampura da. Ser ut til å gå veien dette!
donolini
02.04.2019 kl 13:36 2243

nærmer seg 52w high ...

Går nok raskt til 75 +/- når Dhiruen er bekreftet i gang igjen. Den er nå fremme i Sri Lanka i følge MarineTraffic.

Hvis jeg ikke tar feil er 2 flunka nye bulkskip levert
til leietaker i Hellas på lange gode kontrakter hittil
2019, uten at det gjenspeilte seg nevneverdig på
kursen. Sterke Ocy er i rute.
desirata
06.04.2019 kl 13:27 1611

minimum 6 måneder warm layup

Hayleys Energy Services (HES), ushered in the first floating production storage and offloading (FPSO) asset to ever call Sri Lanka, in collaboration with the Hambantota International Port Group (HIPG). The FPSO asset, DHIRUBHA-1, is expected to be docked at the Hambantota International Port for a minimum of six months for a warm lay-up. The owners of DHIRUBHA-1, Aker Contracting FP ASA together with its technical manager Aker Floating Production based out of Norway,