NRC Group - Nytt rally til ny all time high..?


Bedre posisjonert etter strategiske grep og med flere riktig store prosjekter i vente. Norden er en av verdens rikeste og mest stabile regioner, og med nordiske stater som kunder så skal inntjeningen til og med kunne bli bedre når en ny finanskrise kommer. NRC kan faktisk bli en slags hedge, for det er jo noe som kalles motkonjunkturpolitikk.

Flere vil nok hamstre NRC-aksjer når det blir skumlere tider, men da kan jo aksjen for godt ha kommet over 90 kroner for alt jeg vet, og jeg har sett at den har vært meget sterk ved børskorreksjon. Jeg tror på et nytt rally i NRC, og både selskapets kjøp av egne aksjer, nye kontrakter og kapitalflyt fra andre bransjeplasseringer kan få grafen til å bykse høyt opp.

https://nrcgroup.com/
Rockall
06.09.2019 kl 14:51 250

Ønsker meg 90 til jul.
Rockall
09.08.2019 kl 13:13 358

Ønsker meg ny kontraktsmelding innen klokka 15.15...
Rockall
07.08.2019 kl 19:44 393

Oljen stuper... Nå må det da vel flyte kapital fra de oppskrytte oljeselskapene over til noe annet.

Hva kan bli stort bedre enn NRC i storform utover høsten..? Ikke vet jeg...
Rockall
06.08.2019 kl 16:19 430

Henter den seg inn i pluss etter gårsdagens mørke børsdag..? Jeg tror det. Straks sluttauksjon.
Rockall
02.08.2019 kl 16:14 471

Når de store har slurpa i seg den siste feriepilsen og endelig fått svekk solfaktorsvetten fra blikket, så kan det fort skje at kjøpsmuligheter på dagens nivå forsvinner.

Tror det kommer "feita kjøp" framover..:)-

God helg!
Rockall
31.07.2019 kl 15:34 520

Må komme en melding om innsidekjøp snart fra den nye og lovende CEO-en. Hadde gjort seg.

For øvrig ser NRC god ut mtp. innsidekjøp i denne "gullklumpen" til Haudemann-Andersen.
Rockall
08.07.2019 kl 14:37 623

Dersom kursen maks beveger seg vannrett inn til/mot gulvet i den stigende trendkanalen som Investtech har vist til i det siste, men uten å bryte under gulvet, så sier det seg selv at kursen vil bli kjedelig til vi kommer ved månedsskiftet august/september. Sånn cirka der vil gulvet møte dagens kursnivå, og forhåpentligvis tvinge opp kursen, som også kan komme til å bryte opp gjennom taket. Tallene i august får vise om NRC er i ferd med å snu, men så kommer det kanskje minst like mye an på ordreboka. Den ser ut til å fortsette å vokse, og nye prosjekter skal jo ut i markedet. Investorer har det gjerne med å posisjonere seg for det som skal komme, ikke for det som har vært.
Rockall
08.07.2019 kl 11:03 644

Han er flink, selv om han selvfølgelig også får drahjelp pga. oppslagene han opptrer i. Smarttelefonen kan være fin den, men av og til avdekker jeg kunstig dumskap mer enn kunstig intelligens.

Spennende å se. Liker å lese Stigs innlegg i Finansavisen. Han skriver bra og annerledes enn journalister. Interessante betraktninger rundt redusert vekst i produktivitet i dag, økt monopolisme og reduserte investeringer.

Særlig morsom var betraktningene rundt smarttelefonen. Må jo anta at den ødelegger enormt for produktiviteten i arbeidslivet.

Max
Rockall
08.07.2019 kl 08:25 833

Da hanker vi vel inn en kontrakt denne uka også... og Myrseth beholder (selvfølgelig) NRC i Dovre-porteføljen:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/07/Myrseth-stokker-om-anbefaler-seks-aksjer
Rockall
05.07.2019 kl 11:37 890

Det kan skje om ikke så alt for lenge, at NRC kaprer større godbiter av prosjektene på Fornebubanen. Se for dere oppslagene og "flokk-effekten" på aksjen da...

"Fornebubanen informerte om tre store prosjekt som skal slippes i markedet i løpet av året på Markedskonferansen."

kilde: http://www.bygg.no/article/1392890

Med NRC-aksjen kan flere kanskje få noen av bompengene tilbakeført, ha-ha... Var ikke det en sexy tanke..?
Rockall
04.07.2019 kl 13:13 931

Da kjører vi på...

Tut-tuuut!!!
Rockall
04.07.2019 kl 08:12 952

Da er H1 for lengst historie, og en kan jaggu ramse om en flott rekke med kontraktsmeldinger som har tikka inn ila. det halvåret. H2 er slettes ikke mindre spennende, og ordreboka ved utløpet av 2019 kan faktisk bli større enn venta.

Om en ser over en del av kontraktene, så har flere av prosjektene oppstart i og rundt disse tide, men markedet har uansett sterke utsikter det.
Rockall
03.07.2019 kl 09:36 985

Hvor rett de har i dette for q2, gjenstår å se:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/07/To-aksjetips-fra-DNB-Markets

Om de har rett i det, så skal det nok likevel være ordna for videre kursoppgang. Bunnen har trolig passert, men en kan kanskje ikke se helt bort ifra at de ønsker å laste i NRC selv..? Ikke vet jeg, men... Artic lasta under 60 de, cirka der jeg lasta. Vel vel... DNM er tross alt positive til NRC, de også. Investorer kjøper ikke nødvendigvis aksjer for å få den store gevinsten akkurat i det kvartalet kjøpet ble gjennomført.

Børsen kan godt være "over et halvt år fram i tid" eller mer for min del. Man blir jo ikke nødvendigvis konge/dronning av å kjøpe seg inn på topp, nemlig...

Men ps., som DNM legger til:
"«Ser vi på investeringsbudsjetter og -planer for Norge, Sverige og Finland utover i 2019 og 2020, er det etter vårt syn mindre grunn til å bekymre seg for markedsveksten», heter det." Dette igjen ser jeg på som et utsagn fra DNM om at bunnen er passert for NRC tidligere i år, men mest av ser jeg på egne vurderinger, for såkalt eksperthold har tatt grundig feil i både den ene og den andre retningen et utall av ganger. Når jeg ser på hint fra eksperthold, så er det helst det samlede bildet av hva flere uttaler som tillegges noe vekt.
Redigert 03.07.2019 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
Rockall
30.06.2019 kl 11:29 1083

"Den nevnte utviklingen er nok et bevis på at satsing på jernbanen er tidsmessig riktig."

kilde: https://www.ringblad.no/meninger/samferdsel/ringeriksbanen/flyskam-og-klimaangst-hjelper-ringeriksbanen-ivar-gunnar-lia/o/5-45-857351

Helt riktig... og tidsmessig riktig... Om jernbanesatsing her, med særlig fokus på Ringeriksbanen.

Jernbanen spiller en stor rolle i det grønne skiftet i Europa, og med elektrifisering av jernbanen og strøm fra fornybare kilder, så vil også Norge bidra med sitt. Diesel skal vekk, rett og slett. Mindre behov fossilt drivstoff vil ikke bare hjelpe direkte fra jernbanen, men også mer indirekte ved at behovet for oljefrakt på havene reduseres, og oljetankerne vil ikke akkurat slutte å gå på fossilt drivstoff med det første.

Ja, vi kan se konturene av en megatrend innen jernbane, trikk og T-bane, ikke bare som følge av det grønne skiftet, men også som følge av at stadig flere bor i byene.

Ha en fin søndag!
Rockall
28.06.2019 kl 12:10 1141

Jeg kan ikke finne NRC på noen liste over aksjer som man kan shorte...

Så "trist" da..:)-

Ikke hadde det vært lurt å shorte NRC uansett, men det var nå det da...
Rockall
28.06.2019 kl 09:50 1163

Nå var det slik at q1 som vanlig var lavsesong, i tillegg til at det ble rammet av lagging i det svenske markedet. Det skal vel være duket for resultatforbedringer framover, og de kan vise seg allerede 20. august, når tall fra q2 legges fram. Ordreboka har også vokst kraftig, og flere kontrakter har starttid i H2/2019. I tillegg kan en forvente flere større kontrakter. NRC har blitt mer komplett, og store prosjekter skal ut i markedet. Dette kan føre til større posisjoneringer.

Kursen sklir høvelig sløvt like over gulvet i den stigende trendkanalen, på lav omsetning akkurat nå. Her tror jeg man kan plukke seg noen kort som kan gi avkastning, men det er bare hva jeg tror, og det er ingen anbefaling. Ethvert kjøp gjøres som alltid kun på kjøpers eget fulle ansvar.
Rockall
26.06.2019 kl 13:50 1210

Ikke direkte sammenlignbart, men jeg ser ingen god grunn til at AFG nå har fossa oppover som den har gjort i en foss som bare fortsetter å fosse opp til nesten 170 i skrivende stund, mens NRC tar en for tiden kjedelig "slo-mo" til solid underprising på nedre halvdel av 60-tallet. Det er rimelig klart at også NRC kommer til å bli en størrelse å regne med innen entreprenørbransjen i Norden, slik som AFG, VEI og NCC.

NRC er klare til å ta "hva som helst" av oppdrag framover, og ordreboka eser stadig ut. Det tas også oppdrag utenom det med jernbane, trikk og T-bane.
Redigert 26.06.2019 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Rockall
26.06.2019 kl 10:26 1236

Rekk opp hånda den som tror at Haudemann-Andersen har gjort en stor feil ved å ha plassert så mye av egenkapitalen sin i NRC..?

:)- Tenkte meg det ja :)-

Ha en vakker dag, og husk at snart er vi nærmere fredags kveld enn mandags morgen. Ikke verst, hva..?
Rockall
25.06.2019 kl 10:50 1278

"Selskapet bygger fremtidens miljøvennlige transportinfrastruktur, jernbane. Aksjen presses for tiden av emisjonsfrykt etter store gjeldsfinansierte oppkjøp. Myrseth heller imidlertid mot at en emisjon kan unngås, og beskriver i den anledning aksjen som en kjøpskandidat, med eller uten ESG-reprising."

kilde: https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Myrseth-har-startet-jakten-hva-er-den-neste-boersraketten

Erfaringen min er at man ikke skal bruke særlig med nerver på "emisjonsfrykt" i et vekstcase. Kommer det en emisjon, så bør den settes på høyere kursnivå enn dagens, og kanskje gjøres samtidig med et genialt oppkjøp. Om en eventuell emisjon likevel skulle komme på dagens kursnivå, så er det godt å vite at aksjen uansett anses som underpriset, og at den neppe kan drepe kursen ytterligere i nevneverdig grad. Det er noe med katta ute av sekken, og det er godt mulig at katta ute av sekken bare ville ha vært positivt for omsetning og videre kursutvikling. De store trekkene tilsier at NRC skal godt opp i kurs de nærmeste åra. Inntrykket mitt fra siste kvartalsrapport sier meg at NRC har kontroll på det finansielle, og at cashbalansen var fin.

Når laggingen fra det svenske markedet er borte, og alle NRC-landa spiller harmoni mens ny CEO får vise seg fram, så blir det nok suksess.

***

Ps. Litt snacks av info angående selskapets mulighet for å bygge ned gjeld samt info om det å strømlinjeforme:
"
"Vil selge for flere hundre millioner

I et intervju med TDN Direkt sier konsernsjef Øivind Horpestad at selskapet planlegger å selge unna eiendeler som de ikke ser behov for å eie av. Fremover vil selskapet bygge ned gjeld.

- Noen av selskapene vi har kjøpt har litt overvekt av utstyr, som vi ikke har behov for. Og det er jo en etterspørsel i Europa etter det, så det kan være vi letter litt på det vi kaller assets, sier Horpestad til TDN Direkt.

- Det er en del andre ting også. Det blir fort opp i noen hundre millioner kroner. Noe vet vi at vi kommer til å selge, mens andre ting vil vi vurdere fremover, sier Horpestad.

Konsernsjefen ønsker å bruke året til å strømlinjeforme selskapet, og vise at de kan tjene penger.
"
kilde: https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Boerstaper-vil-selge-for-flere-hundre-millioner

Dette bør så absolutt bidra i retning av at emisjon kan unngås. Er den nye CEO-en ærekjær, så skal han få lov til å vise hva han duger til.
Redigert 25.06.2019 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
Rockall
24.06.2019 kl 15:42 1327

125.000 aksjer kjøpt/solgt i en post kl. 15.07.

Innsidekjøpet man venter på..? 🥳
Rockall
24.06.2019 kl 11:02 1362

Jekker opp NRC:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Jekker-opp-NRC-Group

"ABG Sundal Collier oppgraderer sin anbefaling på NRC Group til kjøp fra hold, ifølge TDN Direkt."

"ABG mener at 2019 trolig vil markere lavpunktet for NRC Group og at selskapet står overfor sterke markedsutsikter samtidig som en ny konsernsjef er på plass, ifølge nyhetstjenesten."

ABG har nå kursmål 75 for NRC, og så langt jeg vet er det samme kursmål som DNM har for NRC. Det som jeg syns gjør dette kursmålet lavt, ligger jo delvis i poeng som ABG selv tar opp her. NRC bør prises høyere for framtida, skodd som de er for å kapre større andeler av et sterkt marked med lyse utsikter, og med en ambisjon om å vokse mer enn markedet. Dette er et vekstcase med solide nordiske stater som de viktigste kundene. Videre bør NRC anses som en oppkjøpskandidat, og så bør sannsynligheten være der for at flere større investorer skal inn i aksjen nå framover. Det riktig store salget av aksjer over dagens kurs er dessuten omme etter at den tidligere fallende trenden ble brutt, og det tekniske bildet ser sterkt ut nå. Alt i alt... Dette vil drive kursen vesentlig opp, tror jeg.

NRC skal over 100!
Redigert 24.06.2019 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
Rockall
24.06.2019 kl 07:50 1407

Trikk og T-bane i de større byene i Norden vil også kreve millardvis i investeringer. Her et hint fra Oslo:
https://www.sporveien.com/inter/prosjekter
Rockall
23.06.2019 kl 12:59 1464

Litt om stoa innen jernbane i Finland:
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/06/18/rinnes-regering-satsar-110-miljoner-euro-pa-jarnvagar

"Regeringen tänker i år satsa 110 miljoner euro på underhåll av stambanan och utveckling av järnvägsnätet (...)".

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4g_i_Finland#/media/Fil:Finnish_railroad_network-en.svg
Redigert 23.06.2019 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
Rockall
22.06.2019 kl 10:50 1527

Dagens ville gjetning:

John Fredriksen kjøper seg opp i NRC ila. H2/2019...
Rockall
21.06.2019 kl 19:44 1566

Godt skrevet, Kjempeflax..:)-

En kan ta diskusjonen med seg selv: Er sjansen større for at kursen går vesentlig opp enn ned her i NRC det kommende halvåret..?

Nå har selskapet noe å bevise når det gjelder resultater, og da vil nok det vises, og så har det kommet flere større ordrer som må prises mer for framtida. Dette er bare noe, og generelt er alt pakka og klart for en fin ferd i sterke markedsutsikter.

Da har salgsroboten mistet strømmen. Kanskje nedsalget er ferdig ?
Rockall
21.06.2019 kl 13:14 1603

Men når den suser oppover 70-tallet og høyere, da skal det kjøpes mye, hæ..?

Lite som skal til før kursen her skal løfte seg betraktelig på kort tid. Bare se tidligere på grafen, at oppgang i NRC betyr rask oppgang.
Rockall
20.06.2019 kl 09:14 1641

Bare å utnytte den lille kjenningen mot gulvet til å laste mer..? Gavepakke..? Tror da det...

De som dumper aksjer slik burde enten hatt en skikkelig ørefik eller en varm koseklem, alt etter hvilken fot man sto opp på...

:)-
Rockall
19.06.2019 kl 14:01 1713

Mot gulvet i den stigende trendkanalen... Må vel berøres det også for å bekrefte sin eksistens.

Ps.
Gulvet skal vel være på / like ved 60 per i dag, og gulvet vil løfte seg etter hvert som kanalen stiger. Sluttkurs gjelder, men det skal nok bli umulig å få tak i NRC-aksjer til under 60 også intradag.
Redigert 19.06.2019 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
Rockall
19.06.2019 kl 07:55 1745

Sidespor:

Kan NRC gå inn i Stad skipstunnel?

https://www.nrk.no/sognogfjordane/kystverket_-stad-skipstunnel-kan-vere-klar-i-2025-1.14592247
http://skipstunnel.no/

NRC holder jo faktisk på med entreprenørvirksomhet utenfor det som angår bane. Stad skipstunnel, som allerede har fått oppmerksomhet world wide, ville blitt ei fin fjær i hatten. Milliardprosjekt...
Rockall
18.06.2019 kl 14:57 1785

Det er rom for bevegelser både opp og ned innen den stigende trendkanalen. Om ikke kursen går opp og gjennom taket på den, så ser det likevel ut til at det skal presses fram et byks uti juli en gang der vi i alle fall går opp på siste halvdel av 60-tallet, kanskje enda høyere enn det, og om mulig 70-tallet inntas i starten av august. Derfra kan veien opp til vesentlig høyere nivå gå unna meget fort.
Rockall
17.06.2019 kl 22:33 1835

Investtech bekrefter i skrivende stund en stigende trendkanal med "NRC Group viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt.":
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100732
Rockall
17.06.2019 kl 14:35 1877

Ja, dette er interessant.

Kom nettopp kontraktsmelding for grunn- og konstruksjonsarbeider på havneanlegg i Fredrikstad, så det er litt attåtnæring også...

:)-

Ps. Der kom jeg inn med den etter Ruperto..:)-
Redigert 17.06.2019 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
17.06.2019 kl 14:26 1883

Other 43.000.000 Kr in a new contract ! Some people sell impatient, understand because the constant abuse without control when the broker play with the price just before every news... Controls HALLO....

Det var et interessant innslag på nyhetene på NRK i går om reisevaner i Sverige og flyskam. En kjent musiker hadde visst helt avsluttet sitt samarbeid med flyselskapene og reiste utelukkende med tog. Antageligvis bare en forsmak på hva som ville komme. Store deler av befolkningen vil endre sine reisevaner fra fly til tog. NRC Group er godt posisjonert for å profitere på dette.

Max
Rockall
17.06.2019 kl 13:38 1911

Jernbanen er viktig i den grønne omstillingen, og for langt flere strekninger må det bygges dobbeltspor for effektiv transport. Det betyr selvfølgelig større prosjekter å bygge ut for dobbeltspor enn å bygge ut for enkeltspor. Flere prosjekter kan også dreie seg om smarte strekninger som både kan gjøre eksisterende strekninger mye mer attraktive og samfunnsøkonomisk lønnsomme, samtidig som de bidrar til etterlengta avlastning av allerede godt utnytta strekninger. Nevner her muligheten for å knytte sammen Dovrebanen med Gjøvikbanen med ny strekning Lillehammer-Gjøvik. Ikke den helt lange biten som gjenstår. Se eventuelt kart.