Hva skjer egentlig i Jakarta?
Q-Free har de siste årene lagt ned store ressurser i å sikre seg et elefantoppdrag i Jakarta. I siste kvartalsrapport meldes det imidlertid at Q-Free har stengt kontoret i Jakarta og trukket seg fra ERP-anbudet på grunn av uklarheter i anbudsprosessen. Q-Free skal slutte med elefantjakt. Samtidig sies det at man godt kan levere utstyret som trengs.
Kapsch har også trukket seg. Hva innebærer dette? Det er nå bare én tilbyder igjen, det indonesiske selskapet Bali Towerindo, og anbudsrunden oppfyller ikke lenger kravet i konkurranseloven om minst tre anbydere. Det antydes også at det har vært utilbørlig kommunikasjon mellom oppdragsgiver og én eller flere tilbydere. Normalt sett skulle disse tingene innebære at anbudsrunden må startes opp på nytt, men saken er isteden sendt til riksadvokaten for avklaring. Å løse trafikkproblemene i Jakarta er en hastesak, så guvernøren synes nok det er ille om prosessen skal strande, selv om han offisielt sier at det haster mer med å få på plass massetransporttilbud enn å innføre veiprising. Andre mener derimot at ERP må innføres i hele Stor-Jakarta (Jabodetabek).
Guvernøren påstår at tilbyderne ikke egentlig har trukket seg, men at det bare har skjedd en endring i konsortiene. Det virker som han håper at prosessen kan gå videre med alle tre tilbyderne og deres (nye?) lokale samarbeidspartnere. Det er vanskelig å se hva dette innebærer. Det må åpenbart bryte med konkurranseloven, men nå er trafikksituasjonen i Jakarta så ille at ekstraordinære tiltak likevel kan tenkes å være berettiget.
Kan det tenkes at Q-Free nå står som underleverandør? For Bali Towerindo?
https://www.beritasatu.com/aktualitas/532474-dua-peserta-lelang-erp-mundur-anies-kita-minta-opini-hukum-kejagung.html
https://metro.sindonews.com/read/1370456/171/lelang-electronic-road-pricing-jakarta-masih-bermasalah-1547477044
Kapsch har også trukket seg. Hva innebærer dette? Det er nå bare én tilbyder igjen, det indonesiske selskapet Bali Towerindo, og anbudsrunden oppfyller ikke lenger kravet i konkurranseloven om minst tre anbydere. Det antydes også at det har vært utilbørlig kommunikasjon mellom oppdragsgiver og én eller flere tilbydere. Normalt sett skulle disse tingene innebære at anbudsrunden må startes opp på nytt, men saken er isteden sendt til riksadvokaten for avklaring. Å løse trafikkproblemene i Jakarta er en hastesak, så guvernøren synes nok det er ille om prosessen skal strande, selv om han offisielt sier at det haster mer med å få på plass massetransporttilbud enn å innføre veiprising. Andre mener derimot at ERP må innføres i hele Stor-Jakarta (Jabodetabek).
Guvernøren påstår at tilbyderne ikke egentlig har trukket seg, men at det bare har skjedd en endring i konsortiene. Det virker som han håper at prosessen kan gå videre med alle tre tilbyderne og deres (nye?) lokale samarbeidspartnere. Det er vanskelig å se hva dette innebærer. Det må åpenbart bryte med konkurranseloven, men nå er trafikksituasjonen i Jakarta så ille at ekstraordinære tiltak likevel kan tenkes å være berettiget.
Kan det tenkes at Q-Free nå står som underleverandør? For Bali Towerindo?
https://www.beritasatu.com/aktualitas/532474-dua-peserta-lelang-erp-mundur-anies-kita-minta-opini-hukum-kejagung.html
https://metro.sindonews.com/read/1370456/171/lelang-electronic-road-pricing-jakarta-masih-bermasalah-1547477044
Redigert 21.01.2021 kl 06:47
Du må logge inn for å svare
Artiklene som du henviser til er fra 14. januar 2019. Q-free meddelte den 13.1.2019 at de hadde strategiske samtaler med noen. I midten av februar kom det en ny melding. "Q-Free har tidligere meldt at det vurderes strategiske alternativer for selskapet, og et alternativ har vært "visse strategiske og strukturelle muligheter", men denne muligheten har nå blitt terminert." Blir ikke helt klug av det. Forstår artiklene fra 14. januar slik at saken fremdeles er i rettssystemet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47
Du må logge inn for å svare
hapo
04.03.2019 kl 22:12
1943
Jo, de venter fortsatt på en rettsavgjørelse 5 mars 2019 kl 0:20 vestindonesisk tid.
http://poskotanews.com/2019/03/05/mrt-beroperasi-erp-tetap-dibutuhkan/
http://poskotanews.com/2019/03/05/mrt-beroperasi-erp-tetap-dibutuhkan/
Redigert 21.01.2021 kl 06:47
Du må logge inn for å svare
hapo
16.08.2019 kl 16:01
1684
Muligheten for en kjempeleveranse til Jakarta og andre millionbyer på Java var i sin tid en viktig grunn til å gå inn i denne aksjen. Men anbudsprosessen strandet som kjent, og riksadvokaten mener nå at hele prosessen må startes om hvis alt skal gå riktig for seg.
Men samtidig åpnes det for at provinsregjeringen kan lansere andre løsninger. Trafikksituasjonen i Jakarta er fortsatt desperat og byluften blant de verste i verden, så noe må gjøres fort, selv om det nylig har vært satset stort på både bybane og en armada av busser. Trafikken er ved siden av fare for jordskjelv og flom en hovedgrunn til at regjeringen nå vil bygge en helt ny hovedstad på Kalimantan.
Antakelig for å redde ansikt prøver guvernøren å late som om det skal lanseres en helt ny og bedre bompengeløsning, nemlig køprising. Så vidt jeg kan skjønne, har dette vært forslaget helt siden Ahoks tid.
Det snakkes fortsatt om at det er tre anbydere som har deltatt i proof-of-concept-utprøving, nå sist i november, og at ERP skal igangsettes raskt. Tre anbydere er et minstekrav i Indonesia, så jeg skjønner ikke annet enn at Q-Free fortsatt regnes med i kampen om hele eller deler av dette anbudet.
Jeg håper noen vet mer om dette.
https://www.merdeka.com/jakarta/kejagung-sarankan-pemprov-dki-lelang-ulang-erp.html
https://mediaindonesia.com/read/detail/253074-anies-sebut-erp-akan-gunakan-konsep-pajak-kemacetan
Men samtidig åpnes det for at provinsregjeringen kan lansere andre løsninger. Trafikksituasjonen i Jakarta er fortsatt desperat og byluften blant de verste i verden, så noe må gjøres fort, selv om det nylig har vært satset stort på både bybane og en armada av busser. Trafikken er ved siden av fare for jordskjelv og flom en hovedgrunn til at regjeringen nå vil bygge en helt ny hovedstad på Kalimantan.
Antakelig for å redde ansikt prøver guvernøren å late som om det skal lanseres en helt ny og bedre bompengeløsning, nemlig køprising. Så vidt jeg kan skjønne, har dette vært forslaget helt siden Ahoks tid.
Det snakkes fortsatt om at det er tre anbydere som har deltatt i proof-of-concept-utprøving, nå sist i november, og at ERP skal igangsettes raskt. Tre anbydere er et minstekrav i Indonesia, så jeg skjønner ikke annet enn at Q-Free fortsatt regnes med i kampen om hele eller deler av dette anbudet.
Jeg håper noen vet mer om dette.
https://www.merdeka.com/jakarta/kejagung-sarankan-pemprov-dki-lelang-ulang-erp.html
https://mediaindonesia.com/read/detail/253074-anies-sebut-erp-akan-gunakan-konsep-pajak-kemacetan
Redigert 21.01.2021 kl 06:47
Du må logge inn for å svare
hapo
23.08.2019 kl 11:59
1528
Da fortsetter tragikomedien i Jakarta, med ny utlysning av anbudet, og minst nye to års forsinkelse. Denne gangen må utlysningen være krystallklar, sier riksadvokatkontoret, men det spørs vel om QFR henter frem elefantrifla igjen, eller om de står over denne gangen.
Provinsregjeringen har bedt Kommunikasjons- og informatikkdepartementet undersøke hva som nå er den nyeste teknologien på området. En ny utredning der vil vel ikke akkurat speede opp prosessen. Dessuten er det for seint å gjøre endringer i budsjettet for i år, så utlysningen kan ikke skje før neste år!
Det ser ut til at den upopulære datokjøringen må fortsette i årevis før den erstattes av køprising. .
https://megapolitan.kompas.com/read/2019/08/16/13383041/bptj-tahun-ini-sistem-ganjil-genap-harusnya-selesai-digantikan-erp
https://www.beritasatu.com/megapolitan/570376/lelang-diulang-penerapan-erp-bisa-dua-tahun-lagi
https://mediaindonesia.com/read/detail/253695-kembali-mundur-penerapan-erp-ditargetkan-2021
https://www.merdeka.com/jakarta/pemprov-dki-akan-lelang-ulang-erp-2020.html
Provinsregjeringen har bedt Kommunikasjons- og informatikkdepartementet undersøke hva som nå er den nyeste teknologien på området. En ny utredning der vil vel ikke akkurat speede opp prosessen. Dessuten er det for seint å gjøre endringer i budsjettet for i år, så utlysningen kan ikke skje før neste år!
Det ser ut til at den upopulære datokjøringen må fortsette i årevis før den erstattes av køprising. .
https://megapolitan.kompas.com/read/2019/08/16/13383041/bptj-tahun-ini-sistem-ganjil-genap-harusnya-selesai-digantikan-erp
https://www.beritasatu.com/megapolitan/570376/lelang-diulang-penerapan-erp-bisa-dua-tahun-lagi
https://mediaindonesia.com/read/detail/253695-kembali-mundur-penerapan-erp-ditargetkan-2021
https://www.merdeka.com/jakarta/pemprov-dki-akan-lelang-ulang-erp-2020.html
Redigert 21.01.2021 kl 06:47
Du må logge inn for å svare
BogusBill
23.08.2019 kl 13:29
1508
Takk for info hapo.
QFR bør vel bare holde seg langt unna og heller gå for å være underleverandør for andre om det skulle bli aktuelt (som de også har uttalt).
Folkene der borte er så uforutsigbare som det går an.
QFR bør vel bare holde seg langt unna og heller gå for å være underleverandør for andre om det skulle bli aktuelt (som de også har uttalt).
Folkene der borte er så uforutsigbare som det går an.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47
Du må logge inn for å svare