PHO- PHO forventer sterk vekst i 2019.

focuss
PHO 04.03.2019 kl 19:23 8321

PHO melder på sin Q4 presentasjon at akselererende vekst nå har startet og at de forventer et sterkt 2019. Photocure er nå et biotech selskap som er i den privilegerte situasjon at de selv kan velge om de skal presentere positiv EBITDA til markedet eller om de skal prioritere enda sterkere vekst i salg av sitt produkt Cysview i USA.

Selv om veksten var svært sterk i både Q2 og Q3 tok Q4 kaka med en vekst på hele 76%. Som Schneider sier, nå har akselerasjonen av veksten startet. Veksten er ikke mindre imponerende da det var noen innkjøringsproblemer av scopene i Q4, problemer som nå er løst og godkjent av FDA.
Schneider minner oss på at vi er helt i startfasen av lansering av flexible scope for det store surveillance markedet i USA og sier at prioritet nr 1 nå fremover er å penetrere det markedet. Dette markedet som har 700.000 pasienter bare innenfor den delen av USA de prioriterer først og som de kaller 25 MSA. Deres voksende pipeline gjør at de nå fremover forventer en akselererende vekst også når det gjelder innstallering av flexible scope utover i 2019.

Den mest dramatiske bedrede effekten i behandling med BLCC oppnås på blærekreftpasienter med middels til høy risiko og ca 40% av pasientene er i denne kategorien. For disse pasientene sier guidlines at BLCC bør benyttes I Top 25 MSA er det ca 280.000 slike pasienter og de kan betjenes med den organisasjonen de nå får.

Videre viser undersøkelser at de ikke ser noen konkurrenter i horisonten, mens andre undersøkelser utført av pasientorganisasjon viser at 99 % av pasienter diagnostisert med blærekreft blir informert om BLCC og søker seg tilbehandlingssteder som fører Photocures produkt. De sier det er vanskelig å finne urologer som ikke tror på BLCC.

Når det gjelder Cevira og Visonac er de optimistiske til at de skal få en partner noe som kan bli en flott bonus for aksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
focuss
04.03.2019 kl 19:30 6275

Så kan det legges til for de som er bekymret for kostnadsutviklingen at fra 2017 til 2018 så vokste inntektene 5 ganger mer enn kostnadene. Det kan også legges til at målet er å gjøre BLCC til ny standardbehandling i USA. De som lurer på hva kursen bør bli da kan regne på det selv.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
bravi
04.03.2019 kl 20:14 6154

Det er mange som er bekymret for utgiftene, ikke minst etter Q4 når vi fikk høre at det skal bli underskudd hele veien 2019 og utover, ikke så merkelig det.
I tillegg er det mange som er bekymret for inntektene også, de kan ikke forventes å øke særlig mye når det blir bekreftet underskudd flere kvartaler fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
focuss
04.03.2019 kl 20:21 6134

Bravi
Jeg har tro på at salget i år kan bli bedre enn hva de velger å legge til grunn. Igjen F/V<1.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
Hayen
04.03.2019 kl 21:09 6009

"Det er mange som er bekymret for utgiftene"
Har du belegg for dette?
Mange?
Og bekymret?
Diskusjonen går vel på om pho trenger å satse noe mer for å oppnå enda raskere vekst, eller om pho skal prioritere blå tall samtidig som god vekst.

"I tillegg er det mange som er bekymret for inntektene også"
Hvem er det du uttaler deg på vegne av her?
Mange?
Og bekymret for inntektene?
Når de viser solid vekst year-on-year?

"... de kan ikke forventes å øke særlig mye når det blir bekreftet underskudd flere kvartaler fremover."
Hvorfor skal ikke inntektene øke når man øker salgsstyrken ytterligere? Til å dekke et enda større marked?

Fakta er at PHO sist onsdag presenterte:
* rekordkvartal i omsetning i USA
* rekord i omsetningsvekst yoy i USA
* rekord i antall scope på et kvartal

Hvis ikke dette vitner om et selskap på ekstremt riktig kurs, så vet ikke jeg.
Hva skal stoppe photocure fra å fortsette veksten?
Toget begynner å komme opp i betydelig fart og det akselererer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2019 kl 22:00 5886

Dont we have enough of these threads sprouting the same old pish??

Couldn't we at least have a couple of weeks rest before the hødeløs haussing starts again.

Maybe Focuss has bought back in again. What about sccopyboy? Where dat Hausser at? Seems to have disappeared. Probably still counting the 75% increase in his share price for 2018....
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
Hayen
04.03.2019 kl 22:18 5823

Takk for er godt innlegg Focuss
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
bravi
04.03.2019 kl 22:29 5781

Hayen, har ikke annet belegg en markedsreaksjonen på Q4 og kursfallet i etterkant. Nå har vi sett samme reaksjonen i 2 kvartaler etter hverandre. Da må man stikke fingeren i jorda.

Hvis alle de overbevisende momentene du lister opp stemmer, hvorfor raser kursen etter presentasjonene da? Hvem er det sitt ansvar?
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
Hayen
04.03.2019 kl 22:39 5749

Bravi,

Aksjen er illikvid og sårbar for krefter med en agenda.
Det gjelder begge veier, men mest ned nå i det siste.

Det er dessuten en treghet hva gjelder å forstå og innse positive faktorer.
I samme retning drar også at mange investorer følger saueflokken.
Når selskapet I tillegg kommer med valg som påvirker blå bunnlinje i 2019, ikke klarer å informere godt om hva guidingen for 2020 faktisk er fundamentert i og ikke er spesielt flink til å løfte frem suksesshistorier, så blir det lett nedtur.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
04.03.2019 kl 23:20 5648

Focuss
Takk for et meget godt og klart innlegg. PHO har nå rammebetingelser selskapet aldri tidligere har hatt.Veksten er sterk og potensialet helt fantastisk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
Durable
04.03.2019 kl 23:47 5580

Det meste går strålende i PhotoCure og utviklingen i selskapet er veldig positiv.

Strengt tatt er det vel bare én ting som virkelig skaper misnøye; aksjekursen.

Hadde kursen steget kraftig fra 50kr og stabilisert seg på 65-70kr i disse dagene etter Q4-presentasjonen, så ville stemningen vært totalt annerledes.

Selskapet må arbeide målrettet for å tiltrekke seg nye investorer. Simple as that.

Jeg er langsiktig og bryr meg egentlig lite om det første overskuddet kommer i 2019 eller 2021, og det er nok mange som meg.
Det som derimot er av stor betydning er om aksjen prises til 30kr eller 130kr.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2019 kl 23:53 5584

Dersom en tenker igjennom og innser at det først nå PHO er i posisjon/har ALLE forutsetninger på plass i USA (FDA godkjenninger/refusjonsordninger/guidelines mv) til virkelig å starte kommersialiseringen/lanseringen av BLCC - er det unaturlig at en velger å benytte inntektene en får fra dagens salg til å fortsette veksten? PHO har så vidt jeg har fått med meg aldri guidet at de vil få overskudd i 2019 - men på Q4 sa de klart fra at de kunne fint fått blå bunnlinje allerede nå (selv med dagens lave markedsandel (som likevel gir omsetning på 7,8 mUSD)). Hører dere på presentasjonen fra DnB konferansen -se lenke Liang la ut ovenfor (for ordens skyld legges den også her; https://www.youtube.com/watch?v=ebfal6DoiUM&t=628s) - bør ikke aksjonærene være overrasket over strategivalget, Schneider svarer helt på slutten at PHO nettopp kommer til å "reinvestere" inntekten i videre vekst (hvilket etter mitt syn er helt naturlig og riktig i fasen PHO er i). Tenk heller hvilket potensiale som ligger der ute - når PHO allerede har en omsetning i 2018 i USA på 7,8 mUSD (som i det totale markedet (både TURBT/Surveillance) utgjør langt under 1 %), PHO har guidet en omsetning i USA i 2020 på 20-25 mUSD (som kun omfatter TURBT) og en videre vekst frem til PEK sale i 2025... Videre ser vi at PHO aldri har utplassert flere Scope enn i q4 (også her i all hovedsak relaterer seg til rigide Scope) - vekst på 76 % fra Q4 2017 - tenk hva omsetningen etter hvert blir når en inkluderer Surveillance, som Schneider forklarte på Radforsk, etter hvert vil være den største inntektskilden (3-4 ganger større markedet enn TURBT (anbefaler dere å høre det Schneider bemerker knyttet til Surveillance i presentasjonen på DnB og i podcasten (Radforsk)). Schneider har også sagt (på et tidspunkt 2 måneder inn i 2019) at PHO kommer til å få en enda større vekst i 2018 enn i 2019...

Effekten av innsatsen som har blitt lagt ned høsten 2018/og som en vil øke utover 2019 - har vi ennå ikke sett. Den vil komme utover 2019/2020 - at PHO i tilllegg er i den situasjon at de allerede nå har et overskudd som de kan bruke på å skape en raskere vekst (i stedet for å hente inn penger gjennom emisjon/lån), er for meg ganske unikt.

Dette er kun min mening, og alle må selv velge hva en ønsker å fokusere på (overskudd allerede i 2019 eller reinvestere + satse på ytterligere vekst), men jeg synes at i denne fasen bør en se på veksten PHO opplever/økningen i antall Scope, at PHO rent faktisk allerede nå (i 2019) ville fått overskudd hvis en ønsket det (men velger bevisst å gjøre tiltak som vil øke inntjeningen i fremtiden), CEOen 2 måneder ut i 2019 har sagt at vi vil oppleve en sterkere vekst i 2019 enn 2018 (guiding som viser en betydelig høyere omsetning i 2020 enn 2018 (som fortsatt kun inkluderer TURB), veksten vil fortsette frem til 2025 (PEK sale) og ikke minst tenk når en også inkluderer omsetningen/inntjeningen fra Surveillance markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
05.03.2019 kl 06:56 5424

m73102
...og ledelsen har som ambisjon om at BLCC teknologien skal bli SoC innen blærekreftdiagnostisering i det amerikanske markedet. Etter mitt syn innebærer det en markedsandel på 50%++! Dette skjer nok ikke i 2019 eller 2020, men det sender et klart signal om at PHO skal ha en ekstrem vekst i årene som kommer. Ekstrem.......
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
05.03.2019 kl 09:03 5247

Jeg er her, Thepower. Men jeg skriver ikke så mye når det ikke skjer noe. Nå blir det et par måneder uten action.
Jeg selger selvsagt ikke en eneste aksje. PHO gir best risk / reward på OSE. I mitt hode ville det være galskap å forsøke å trade. Man vet aldri. Kanskje er 40kr det laveste kursen noengang vil være.
Uansett er jeg rimelig sikker på at vi er langt høyere om et par år......

Det blir nok mer action i PCIB neste par måneder
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
risksøker
05.03.2019 kl 11:23 5113

Er uenig med deg i at det ikke vil bli action de neste mnd. Flere og flere blir nå oppmerksom på den fantastiske veksten som PHO har i sine inntekter i US, over 70% i 18. Uten sammenligning forøvrig hadde Amazon en vekst rate fra 2004 til 18 varierende fra 26 til 41% år over år. For Amazon var vekst det viktige også for markedet. Dersom selskapet kan vise til en vekstrate tilsvarende 18 vil vi få en eventyrlig oppgang i kursen. Vi er nå så heldige å kunne kjøpe PHO til 39 NOK. En annen trigger som jeg ser nå fremover er at Dan reiser rundt i US og presenterer selskapet. Det skal ikke mye til av interesse før det får betydning. Også hvis en passe rik amerikaner er blitt behandlet med BLCC og dermed fatter interesse for aksjen, hva tror dere skjer. Det største triggeren er oppkjøp. Kan aldrig tenke meg at PHO får være i fred lenge med en slik vekst.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
HP17
05.03.2019 kl 13:01 4983

38,7
Nå er jo kursen på PHO nesten latterlig lav og kjørt helt til bunns. En har sett det før og da har rekylen oppover over kr 50 kommet fort. Dagens kurs gir større aktører mulighet til en billig inngang om de skulle ønske det. Kjøpe selv litt mer i dag og sitter til PHO igjen passerer kr 50
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
rockpus
05.03.2019 kl 17:59 4815

Ingen tvil om at PHO har gode muligheter for langsiktig suksess. Q4 informasjonen lærte oss dog at utgiftene øker i så stor grad at man neppe ser blå tall før 2020. Og det er nettopp blå tall som markedet vil se i denne aksjen før de kjøper. Dermed ser jeg liten grunn til forhastet inngang. På mange måter kan dette ligne ørkenvandringen i Nano. De fleste innser potensialet, men ser ingen hast med å posisjonere seg så lang tid før gjennombrudd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2019 kl 18:07 4793

Rockpus,
Nano og PHO kan vel ikke helt ut sammenlignes?
PHO er nå ferdige med å tape 80-90 mill i kvartalet og har et produkt som genererer mer og mer inntekter, så de er på vidt forskjellige nivå etter mine begrep.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
rockpus
05.03.2019 kl 18:20 4766

Som selskap er de selvsagt svært forskjellige. Det er markedets holdning til status versus kurs jeg sikter til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
05.03.2019 kl 18:45 4726

Var det ikke kr 1900 du har fortalt oss alle da?
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
05.03.2019 kl 18:48 4714

Om du går fra 10 kr til 20 kroner så har du en 100% økning i omsetting. At du trekker frem Amazon blir bare tullete. Å regne i prosent nå er BS så lenge omsettingen er så lav
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
focuss
05.03.2019 kl 19:45 4714

Joda, dersom PHO tar en markedsandel i USA på 20% så har jeg fortalt at kurs blir 1900 ved P/E=20. Da forutsetter jeg kostnader under en milliard men ser ingen grunn til å forvente så høye kostnader.
Slettet bruker
05.03.2019 kl 23:02 4537

If some Japanese pharmaceutical giant offered 89kr per share for PHO in the next 2 months I imagine 80% of the shareholders would take it.

I'm not saying its going to happen, but keep your eyes and ears open ??

Slettet bruker
05.03.2019 kl 23:05 4526

Ja, de kortsiktige 5 - 10% som fucker til hele kursen daglig hadde nok takket ja.
Slettet bruker
05.03.2019 kl 23:22 4487

The Japanese are coming. Watch this space.
Slettet bruker
05.03.2019 kl 23:26 4478

Hva får deg til å tro det Power?
Londonmannen
05.03.2019 kl 23:27 4475

I så fall ville det innen få år fremstått som tidenes ran, rett nok med velvillige, men Gud bevare meg for naive offer. ;-))
La oss håpe vil slipper å oppleve en slik tragedie.
focuss
05.03.2019 kl 23:35 4459

High Seas selger ikke under 350
Slettet bruker
05.03.2019 kl 23:42 4431

Of course not ? the Japanese invasion is near.............

Just ask Schneider
Slettet bruker
05.03.2019 kl 23:43 4424

Prøver en gang til, hvorfor Japan?
Slettet bruker
06.03.2019 kl 00:07 4388

89 kr ville kanskje blitt godtatt av av de fleste fra nr 500 til slutten på lista, mellom 8 og 900 aksjonærer, hvorav de fleste med med 100 til 300 aksjer pluss noen store.
89 kr ville selv i dag med utsikter til 2 måneders ørkenvandring ikke fått på langt nær simpelt flertall (50%), kanskje 30%-40%.
Slettet bruker
06.03.2019 kl 07:43 4188

Og sånn sett hadde det da nesten vært en ønskelig situasjon. Bekreftet interesse for Photocure for godt, sørget for mer stabil aksjonærmasse m. m. Hvorfor ikke?
Londonmannen
06.03.2019 kl 08:20 4123

Jeg tror nok at dersom et BP får ferten av PHO og virkelig ønsker å kjøpe opp PHO vil de komme med et bud som aksjonærene vil synes å være attraktivt og trolig vil gi etter for umiddelbart. Det tror jeg ingen oppnår med kr 88,-. Men dess lenger kursen blir liggende å surre på dagens nivå dess større er sjansen for at et bud kommer.
risksøker
06.03.2019 kl 09:18 4007

Her snakker vi om en omsetning i 18 på ca.64mill. Med en omsetningsvekst på 70% i 19 og 20 kommer vi til 185mill. Guidingen fra selskapet er $20 til $25 i 20. Sammenligningen med Amazon er ikke helt bak mål. Oppstartåret til Amazon var omsetningen ca. 4,5 mill NOK. Strategien de første årene var vekst ikke profitt. Tror Amazon tapte penger i minst 10 år men en fantastisk vekst på top linjen. Kommer PHO til å vise til en vekstrate på 70% også etter 20 kommer det nok til å vises på aksjekursen.
Interessert
06.03.2019 kl 09:27 3977

Tror stemningen i aksjen er litt delt. Mange har gitt opp for denne gang. Andre har fått bekreftet at USA er en braksuksess de vil være med på. De første kan fort oppleve å bli løpende etter.
Londonmannen
06.03.2019 kl 09:44 3931

Man kan selvfølgelig velge en enkel form for tilnærming når man i utgangspunktet ønsker å sverte PHO og gi inntrykk av at pengene som går ut kun forsvinner i et sort hull uten at selskapet får noe nytte av dem.

Men de godeste bravi skjønner nok bedre enn som så. Det er forskjell på bruk av penger. Penger kan brukes på en måte som gir deg mer penger i fremtiden, eller de kan bruks på tull og tøys som gir deg glede her og nå og når de er brukt så er de borte vekk.

I tilfellet PHO så er selskapet nå kommet i en særdeles gunstig posisjon der ramme betingelsene for selskapet aldri har vært bedre. Produktet Cysview er godkjent av FDA, det benyttes nå både i TURBT markedet og det fire ganger større surveillancemarkedet. I begge markeder finnes det nå særdeles gode refusjonsordninger som gjør markedspenetrering lettere. Urologer i USA mener BLCC teknologien bør bli den nye SoC i det amerikanske markedet for blærekreftdiagnostisering og pasienter mener at alle blærekreftpasienter bør behandles med BLCC teknologien.

I denne situasjonen har PHO to forskjellige strategier de kan velge.
- enten å redusere egne kostnader til et minimum, overlate all markedsføring og salgsfremmende tiltak til Karl Sortz og kun skumme "fløten" av et stadig økende antall scope som utplasseres. I så tilfelle ville selskapet ganske sikkert klart å vise blå bunnlinje allerede i i første halvår 2019.
- eller de kan gripe muligheten og pløye overskudd + deler av midlene på bok inn igjen vekstfremmende tiltak. Det vil utsette tidspunktet for når selskapet vil går med overskudd.

Men det er en vesens forskjell på de to scenariene. I det ene vil veksten gå langt saktere, verdiene som skapes langt mindre og fremtidige utbytter like så. I tillegg vil sannsynligheten øke for at en ekstern aktør kjøper opp hele PHO og tvangsinnløser aksjonærene for en relativt lav pris.

For ingen må tro at ikke flere enn oss her på HO ser det potensialet som, med de rammebetingelsen selskapet hittil har oppnådd, nå ligger fremfor PHO. Et gigantisk marked der BLCC har gode muligheter til å bli SoC og der det pr dags dato ikke finnes konkurrenter i overskuelig fremtid.

Dersom PHO velger dett andre scenariet, som de tydeligvis har gjort, så vil de kunne vokse svært raskt dersom de pløyer all inntjening pluss en del av penger på bok, tilbake til vekstfremmende tiltak. Det vil bidra til at selskapet kommer raskere opp i et langt høyere volum og tar større markedsandeler langt raskere. Det vil bidra til at fotavtrykket til BLCC teknologien i det amerikanske markedet blir langt større, samt gjøre det langt tøffere for konkurrenter å begi seg inn i dette markedet.

I tillegg vil man ved en slik fremgangsmåte oppnå langt sterkere finansielle muskler på et langt tidligere tidspunkt, noe som øker selskapets evne til å videreutvikle The Bladder Cancer Company gjennom å øke produktporteføljen mot blærekreft gjennom f.eks. partneravtaler eller oppkjøp.

Rett nok er det følere investorer som gjerne skulle sett blå bunnlinje og derigjennom økt interesse fra flere investorer og således muligheter til raskere kursvekst. Men jeg vil ikke utelukke at de kan oppnå det samme gjennom en seriøs satsing på vekst og ekspansjon. man må bare sørge for at den ikke blir så sterk at de mister kontrollen på kostnadsiden.

Det er helt sikkert mye som kan forbedres innen PHO og ikke alt er perfekt. Men jeg mener bestemt at selakapet gjør rett i å satse på vekst og økte markedsandeler slikt situasjonen nå fortoner seg.
Oregon
06.03.2019 kl 12:07 3760

Haussegjengen med Londonmannen, Oppgang kommer, Focuss m. fl..:

Jeg klarer ikke å holde meg unna PHO tråden når det igjen begynner å ta av helt her inne igjen:

Nå har dere predikert i veldig lang tid at det å bli PHO aksjonær var / er å "plukke penger på gata"; at hexvix/cysview kommer til å selge seg selv og at alle kommer til å velge eller forlange hexvix/cysview ved cytoskopi/ blærekreft ( noe jeg også håpet og trodde tidligere).

Og nesten ingen? vil være fornøyd med et bud på 89 kr osv. leser jeg over her?

Og nå som Sneider skal ansette et kobbel til med selgere der i USA; var det ikke slik at salgskurvene ville gå rett opp uansett? Tar man Europa som et eksempel så ser man en nedgang i salg siste kvartaler? Selv om Ibsen gjør en slett jobb; skulle det ikke allikevel selge seg selv slik mange har påstått? Flexiscope m. PDD har jo også vært i bruk i Europa/ Tyskland ( og i Norden i lengre tid)?

Og ting går jo ikke helt på skinner, eks. på side 3 i presentasjonen Q4 så økte operasjonelle kostnader full year 2018 mer enn salgsveksten.: 172.9 - 149.0 = 23,9 mill, mens op. kostn.: 156.0 - 128.5 = 27,5 mill.

Poenget mitt er at dette er mer nyansert enn som så. Men ting er jo ikke svart/ hvitt og mitt innlegg er gjort for å belyse fra utsiden saker å være obs.på for å skape en viss balanse når det tar av for alvor her.

For har man litt tur ( dessverre har ikke PHO hatt for mye av det) så får de solgt ut Cevira /Visonac og de lander en god avtale for hexvix/cysview i Asia?

Så mine tanker videre:
Men jeg tror Norden og Europa vil tilsammen få omtrent samme omsetning det neste året som de har hatt i 2018, kanskje sågar en viss nedgang totalt 2019 korrigert med prisstigning. På Q4 ble det bl.a. sagt at Danmark kjøpte inn et veldig stort volum hexvix på slutten av 2017 ( pluss noe omorganiseringer på klinikkstruktur) og dette påvirket fortsatt salget der for Q4 2018, det samme ble sagt på Q3. Den forklaringen kjøper jeg ikke lenger og jeg har tidligere vist til hvorfor salget faller i Danmark ( og Norden).

USA er nok nøkkelen, men dessverre så selger ikke cysview seg selv noe Sneider sine siste grep viser. Det betyr at ting tar tid også i USA og jeg er blitt litt mer usikker på om Flexiscope med PDD blir den vinneren der borte som jeg trodde tidligere. Men at antallet registrerte rigide scop øker vil jo tilsi en økning i bruk av Rigide scope med bruk av PDD slik at USA vil få en økning i salg og bruk av cysview, det er helt sikkert. Men med en signalisert kostnadsøkning ( gaper han over for mye; ville Bellete sin strategi signalisert på Q2 vært bedre?) fra Sneider nå på Q4 er jeg litt redd for at PHO kursen ikke vil gå slik mange her inne er overbevist om.

Og PHO har faktisk en betydelig konkurrent i "Narrow band imaging" ( NBI) og dette gjelder særlig for Europa der NBI vinner markedsandeler ( eks. Storbrtannia); dvs. NBI er på linje med PDD; mens det i USA (obs! enn så lenge) har PDD en sterkere posisjon gjennom gradering 3, mens NBI har gradering 2.
(NBI sin posisjon er nok veldig knyttet opp mot hvilke land som gir gode nok refusjoner for PDD).

NBI teknologien brukes både tilknyttet rigide og flexible scope ( Olympus er leverandør).

Og for de som ikke kjenner til NBI så trenger man ikke å møte en time før for injeksjon av kontrastvæske, dvs. man trenger ikke sysselsette hjelpepersonellet med ekstra prosedyrer, kostnaden ved å bruke og å kjøpe inn kontrastmiddel ( som f. eks. PDD/ Cysview= 1000 dollar i innkjøp) spares inkl. hjelpepersonell med injeksjon/ tømming og spyling ved bruk av PDD), men det skal også sies at PDD grad 3 diagnoseverktøy er det beste p.t., men alle disse ekstrakostnadene som jeg har skissert over nok fortsatt ikke fullt ut dekkes tilstrekkelig godt nok til at PDD blir førstevalg når man ser på hva som kreves av ressurser med hjelpepersonell osv. Og foreløpig er ikke PDD Soc; dvs. de har gradering 3 i USA, men det er ikke påbudt førstevalg.

Min konklusjon er at PHO er et spennende case, men man bør også bruke litt briller når man vurderer PHO som aksje og absolutt ikke tro at å kjøpe PHO aksjer er som å plukke penger på gata. Får kanskje håpe at jeg tar feil, men foreløpig har jeg til nå hatt mye riktige vurderinger når det gjelder Photocure.

Redigert 06.03.2019 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2019 kl 12:37 3698

Å belyse fra utsiden er ikke særlig politisk korrekt på Pho trådene. Her er det tryggest å klø på ryggen, og tenke store svulstige tanker. 1900,- feks, gir en hel rekke "likes" med påfølgende ros og skryt for godt fundamentert arbeide;-))

89...de langt fleste vil løpe tøflene av seg for å komme fram i salgskøen om muligheten skulle by seg.
Slettet bruker
06.03.2019 kl 12:45 3673

Ikke enig,
Oregon er en av de som underbygger sine tanker og refleksjoner og derav verdt å lytte til selv om en ikke nødvendigvis er enig i alt han skriver.
De som er overdrevent postive eller negative uten å argumentere/underbygge derimot, ja de bør en sile bort.

Riktig at mange her hausser unødig, men det finnes da like mange baissere, mener hvertfall jeg.
Redigert 06.03.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
06.03.2019 kl 13:54 3571

Andy, tror nok du har rett i at der er like mange useriøse kritikere. Jeg har ikke noe imot at andre har et annet syn på PHO enn det jeg har. Men jeg gidder ikke bruke en kalori på dem som kun evner å kaste ut påstander, uten å underbygge dem med fornuftig argumentasjon.

Men meningsutveksling er sunt. Og uten ulike oppfatninger om et selskap, så vil det heller ikke kunne eksistere et aksjemarked. Det er jo nettopp det faktum at noen ønsker å kjøpe, når andre velger å selge som skaper markedet.

Så leser jeg stadig tåpelige innlegg som harselerer med kr 1900,-. Disse skribentene har dessverre ikke skjønt hvilke regnestykke som ligger bak kr 1900,- og langt mindre hva disse kr 1900,- står for. Leser stadig at de fremholder det som er kursmål fremsatt av Focuss. Stakkars naive sjeler! Slike folk er en større fare for seg selv og sin egen økonomi, enn for oss andre. Ei heller har de skjønt hvilke forutsetninger som som liggger til grunn for kr 1900,-.

Men de får bare røre på. Jeg gidder ikke å la meg provosere av den slags klovner. Og inntil noen med fornuftige og holdbare argumenter kan forklare meg hvorfor PHO ikke vil lykkes, så blir jeg nok værende som aksjonær i tro på at dette kan vokse seg svært de kommende årene.
Redigert 06.03.2019 kl 13:57 Du må logge inn for å svare