NEL- Morgendagens FA

Slettet bruker
NEL 24.01.2018 kl 21:11 6018

Får ganske bra spalteplass i morgendagens utgave. Overskriften er sånn sett ikke av det positive, men etterhvert kommer det fram det som er viktig for oss i denne artikkelen og det er at H2V avtalen er like om hjørnet.

Syrelekkasje hos NEL
INDUSTRI: Et veltet stillas sørget for full utrykning og evakuering ved NELs hydrogenfabrikk på Notodden denne uken. Hendelsen påvirkerlikevel ikke oppskaleringen avanlegget, sier selskapet.
Hans Iver Odenrud
Nødetatene rykket tirsdag denne uken ut til hydrogenselskapet NELs fabrikk i Hydroparken på Notodden.

Brannvesenets kjemikalievern møtte opp på stedet etter en melding om syrelekkasje.

Mellom fem og ti personer ble evakuert fra arbeidsplassene av sikkerhetsmessige årsaker, skriver Varden, som først omtalte saken.

Iverksatte nødprosedyre

Nødprosedyrene skal rutinemessig ha blitt igangsatt etter at et stillas skal ha veltet mot en ventiltapp, ifølge Varden.

Svovelsyrelekkasjen skal ikke ha ført til personskader, skader på bygning, produksjonsutstyr eller ytre miljø, og medfører i praksis ingen kostnader for hydrogenselskapet, ifølge Bjørn Simonsen, direktør for markedsutvikling og samfunnskontakt i NEL.

– Svovelsyren brukes i prosessen med å rense elektrolysecellene før vi legger på et aktivt belegg. I fordindelse med arbeidet tilknyttet modernisering og oppskalering av produksjonslinjene lekket det ut syre, men dette ble fanget opp av et sikkerhetskar, sier Simonsen.

Moderniseringen av anlegget fortsetter upåvirket av hendelsen, ifølge NEL-direktøren.

– Anlegget var tilbake i drift allerede onsdag, sier han.

Trapper opp produksjonen

NELs fabrikk på Notodden produserer kjernen i elektrolyseørene, som er produksjonsutstyret for grønt hydrogen. I dag har fabrikken kapasitet på å lage elektrolysører med en kapasitet på tilsammen 25 megawatt (MW) i året.

– Det tilsvarer inntil tolv av våre største elektrolysører. Med den planlagte oppgraderingen øker produksjonskapasiteten til 40 MW, sier han.

I tillegg til oppskaleringen som allerede er i igangsatt, er nye utbyggingsplaner trolig like rundt hjørnet. Da selskapet i fjor sommer inngikk avtalen med franske H2V Product nevnte konsernsjef Jon André Løkke at selskapet vurderte å øke Notodden-produksjonen med syv- eller åttegangeren.

– Vi gjør nå forberedende arbeid tilknyttet praktiske elementer med en så stor oppskalering, og regner med å ta beslutningen for en slik økning etter at endelige avtaler med H2V er på plass, sier han.

Han sier selskapet er i innspurten av forhandlingene med H2V, men ønsker ikke å gå inn på detaljer.

– Kommer det nyheter fra H2V-forhandlingene i løpet av første kvartal?

– Vi jobber nå med å få på plass endelige avtaler, og har god fremdrift, sier han.

Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Stubben
24.01.2018 kl 21:12 5968

Ja, nu trenger vi gode nyheter. Spennende...
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2018 kl 21:15 5961

Innlegget er slettet
Lille kylling,
Ja, tror dette blir bra.
Når de uttaler seg slik til media er det ikke langt unna....
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
24.01.2018 kl 21:22 5900

I motsetning til olje kan Hydrogen fremstilles av også land uten tilgang til oljeresurser. Gjennom sol, vind, foss, elv, bølge, tidevann, og bio ( alger/avfall).
Og altså forurensningsfritt både i fremstilling og bruk. ( lokalt og globalt.)
At Hydrogen ikke vil være en viktig del av det nye skifte, til glede for alle, må man være frelst for ikke tro på.

Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2018 kl 22:11 5730

Det er allvorligt når sådana her ting sker, og det er då viktig at bedriften setter sig grundligt in i vad som gikk feil. Her ser vi at det er Svovelsyrelekkasje. Svovelsyre er sterkt etsende. Innånding av svoveldioksid og svovelsyre kan medføre negative helseeffekter.

I det her tillfellet ville jeg ha sett en uttalelse at de ska grundlig se igennom vad som skett. Ikke bara uttala at det gikk bra. Det kan vara bakomliggande orsaker som får det at ske, til exempel felaktig plasering av produktionsutstyr, eller psykosociala orsaker såsom en stressig arbetsmiljö, oklar rollfördelning osv osv.

Det er typiskt at sådant her sker når man er i om og tilbyggnad. Her krävs det en grundlig genomgång. Arbetet bör enligt min mening stoppas i flera dagar, slik at all information er tillgjenglig innen vidare skritt tas.

Her fokuseras alt for mye på at det ikke beregnes medföra kostnader. Ok, det er finansavisen, så visst vill eier og leser veta mer om det. men NEL har uansett stora kostnader, bunnlinjen er ikke nåt de har fokusert på tidligere. Og då menar jeg at det er feil tillfelle at göra det nå når helse og sikkerhet står på speil.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2018 kl 22:13 5732

Larsson,
Tror både Nel og varslingsinstansene har full kontroll på dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2018 kl 22:16 5723

Jeg hoper det rodjers. Blir bara så uppgitt når jeg leser slike ting, uansett hvilken bedrift det er. Noen gånger ser man at de ger bra svar og avbryter produksjon, men altfor ofta körer man bara på og sier det gikk bra, vi tapte ikke penger, ingen blev skadad.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
oppvigår
24.01.2018 kl 22:21 5707

Innlegget er slettet
TTT ! Dette kommer etter hvert . Snart kan bli både februar og for den saks skyld mars. Bare å håpe de blir enig !
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
OZZY
24.01.2018 kl 22:55 5559

WOW tipper det blir oppgang i morgen.

– Vi jobber nå med å få på plass endelige avtaler, og har god fremdrift, sier han.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
25.01.2018 kl 00:02 5348

Skal vi si 10 øre ned for uhellet, og 20 øre opp for snarlig, ferdig utarbeidet avtale med h2v, altså 10 øre opp i morgen?
Når ferdig utarbeidet avtale med tilhørende kontrakt på 7 H2-anlegg med P2G for H2v blir meldt, går nok NEL opp rundt 30% samme dagen som meldingen kommer, hvis den kommer på morgenen eller tidlig på formiddagen.
Tenk på alle de andre store kontraktene som ligger på lur.
Hvis vi bare får uttelling for 14 giga-stasjoner for Nikola, 50-100 stasjoner fra Shell, og de første for Sør-korea, så vil det sende en signaleffetkt som vil lage den største hypen i NEL sin historie.
Da blir førjuls-hypen i 2015 for ingenting å regne hva angår momentum , og ny større hype kan påregnes.
Sør-Korea har planer om å bygge flere 100 H2 stasjoner i året framover.
Ikke det minste rart at ingen shorter en slik aksje med et så omfattende og stort potensiale.

Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
JosefK
25.01.2018 kl 00:38 5265

Vi får gjenta til Simonsen:

"Syre i vann, det går an. Vann i syre er uhyre." Jeg går ut fra det samme gjelder stilaser ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
kreinh
25.01.2018 kl 06:31 5088

Larsson: Et stilas falt ned og slo av en ventil. Her stenger man bare ned og erstatter ventilen. Ingen stor sak, men det må meldes og skrives rapport osv. Egentlig en veldig positiv melding i og med oppdatering på H2V-forhandlingene. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2018 kl 06:46 5084

Du er konsekvent i hvertfall, det skal du ha Larsson. Men at sånne ting skjer under V&M på en fabrikk, for ikke å snakke om under daglig drift, er helt normalt. Det brannvesenet kommer for å sjekke er også helt normalt. I fjor måtte bedriften jeg jobber i betale over 30k for falske brannalarmer, som for det meste var damp. Vi hadde også et utslipp til fangdam på ca 3 tonn, her var det kun en ventil som ikke hadde blitt dobbelt sjekket. Det er fint du er så omtenksom Larsson, men jeg ville vært en smule overrasket om du sa du jobbet i industri. Hadde vært morsomt å få høre hva slags yrke du har, kun for å vite hvordan du kan tolke en lekkasje til lekkasjekar uten menneskelig eller materielle skader som så alvorlig. :) God morgen!
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2018 kl 07:41 4954

Jeg tror 5 öre ned pga uhellet og 10 öre ned pga måten de hanterar det. Blir kanske 1 öre opp pga svar om h2v, men den är redan inprisad i kursen hos många. Og det er en direkt fråga, vad annars skulle han svara. Det där är ett standardsvar liknande "inga kommentarer".

Det jeg funderar på er om man växt för snabbt med oppkjöp og utbyggnad. Man har inte hatt tid att ta fram en bra rutiner för säkerhet.

Får alla truckförare en ordentlig utbildning, där de inte får köra truck första tre månader utan ledsagare?. Og de må klara bedriftens vansklige interne test?

Eller kan de svassa omkring bland stillasjer och svovelsyre fra dag ett. Slike ting må de se på, og det ska vara en gemensam standard på alla nels anlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Tradinator
25.01.2018 kl 08:01 4900

Alle bedrifter opplever uhell og ulykker, dette er jo en peanøtt. Det positive er jo mye viktigere, de er på oppløpsiden med Frankrike avtalen!
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
rogneveien
25.01.2018 kl 08:18 4828

Hvis noen selger sine aksjer i NEL pga at et stillas veltet så må de da få lov å gjøre det.
Det bli omentrendt like dumt som å selge aksjene i NAS fordi dassen på et av flyene gikk tett. Det finnes mange rare folk sikkert noen som tenker slik også.

Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
UerfarenInvest
25.01.2018 kl 08:27 4766

Larsson, du Larsson, du er er virkelig en skrue.
Aldri hørt om noen som er så ekstremt opptatt av alt som kan tolkes negativt, og som blåser disse sakene opp til det ugjenkjennelige.
Satser på at du er litt mer positiv i hverdagen ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2018 kl 08:30 4756

Haha! Du er underholdende i hvertfall! For å bygge stillas må du være godkjent stillas arbeider, dette er ikke normalt arbeid for verken operatører eller teknisk personell på fabrikker. Stillas brukes kun ved ombygging eller nybygg, og det blir leid inn leverandører som leverer, bygger og river stillaset.

Eneste unntaket er rullestillas som blir brukt ved repetitive operasjoner. Bedriften jeg jobber i er ikke på børs, men privateid. Og hadde denne episoden skjedd med hos oss hadde det aldri vært en media sak. Når du snakker om truckfører bevis og "vanskelige interne test" så kan det hende dette er noe du kan overbevise en frisør som ikke vet bedre om. Men i denne diskusjonen er jeg redd det er du som er frisøren ;)

Ikke ta dette som et angrep på deg, for du er helt fri til å komme med dine meninger. Men her er du helt på jordet så du bør kanskje gi deg mens leken er god.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
brummen
25.01.2018 kl 08:50 4648

Det er ganske festlig at en som prøver å utgi seg for å være svenske og kaller seg larsson forsøker å gi inntrykk av at han skriver svorsk. Bare for å disse ned på nel. Ganske patetisk og lite seriøst.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2018 kl 08:51 4666

ja nu gir vi oss. Nel får lycka till idag.

Offtopic, i sanning, jeg var i kontakt med en bedrift där nyansatte truckförare må ha ledsager i 3-6 månader. Tills de klarat det interna testet. Det testet var extremt vanskelig. De må räkna på laster, tyngdpunkter hit och dit. Mekanik og fysik på högskolenivå. Jämfört med truckkortet som er enkla frågor, og uppkörningen är slalom mellan lastpallar. (jeg var ikke truckförer den gang men har truckkort)

Når jeg tenkt efter så trenger nog ikke NEL det her vanskelige testet. Men det er aldrig feil med fokus på sikkerhet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2018 kl 09:15 4595

Tror dette går bra for Nel sin del Larsson,
Skal gi deg kreditt for at du nok engang fikk rett angående kursen på Nel en stund etter innsidesalget.
Du skrev at den skulle teste både 3,30 og 3,20, den har sågar testet 3,10.
Nå har Nel lagt i stabilt sideleie stort sett hele måneden, det er snart dags for en solid opptur.
Ved første kontraktssignering vil vi få det og volumet vil gradvis vende tilbake. Det som jeg synes er bra er at på tross av lavt volum faller ikke aksjen nevneverdig og det tolker jeg som et godt tegn. Tidligere har vi ofte opplevd betydelig større fall over lengre tid ved meldingstørke og lavt volum.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
UerfarenInvest
25.01.2018 kl 09:30 4519

Dobbelpost
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
UerfarenInvest
25.01.2018 kl 09:30 4515

Enig.
Jeg er meget komfortabel om kursen ligger stabilt rundt dette nivået, frem til neste melding.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
kaliber
25.01.2018 kl 12:19 4289

Larsson, gir du råd til ledelsen hvordan de skal håndtere uhellet og sikre at dette ikke skjer igjen!
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare