4 CAPESIZE-SPOTSLUTNINGER MANDAG, EN PERIODESLUTNING

Volf
GOGL 05.03.2019 kl 08:56 16995

BULK:4 CAPESIZE-SPOTSLUTNINGER MANDAG, EN PERIODESLUTNING -ARROW
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om fire capesize-spotslutninger mandag, der tre er for jernmalmfrakt og en er for kull. I tillegg ble det gjort en periodeslutning, der detaljene ikke er kjent.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Det ble sluttet to reiser til Kina, fra henholdsvis Malaysia og Australia, mens det til Indonesia ble sluttet en reise fra Australia.

Til India ble det sluttet en reise fra Indonesia.

Ellers ble det gjort en timecharter reise.

Nedgangen i etterspørselsnivå har intensivert overtilbudshodepinen i markedet, med forventinger for de kommende ukene som ser relativt mørke ut, melder Allied Shipbroking. Håp om at en innhenting vil ta form i atlanterhavsregionen forblir høyst usannsynlig for nå, ifølge skipsmeglerhuset.

Baltic Exchanges capesize-indeks falt foregående handelsdag 3,3 prosent til 4.897 dollar.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
KJEPET
07.03.2019 kl 16:03 4165

Ja, hjelper lite å putte skipene over i andre selskap. Skipene synker jo ikke av den grunn.
Får vi brudd ned fra 41.60.- på høyere volum, så vil jeg også sikre noe av gevinsten siden 2016. JF har jo vist i mange år nå at teften for shipping er borte. Han har jo satset på de skipene som har gått dårligst i en årrekke nå, og gir seg ikke med det ser det ut til.

Men vi får se, det snur fort, og da er plutselig alt rosenrødt igjen, men det er jo ikke gjort over natten :-)
Triton
07.03.2019 kl 17:06 4088

John Fredriksen booster flåten i «utbombet» marked

- Vi kan ikke ha at disse skipene konkurrerer med Golden Ocean

- Markedet er utbombet, sier John Fredriksen til Tradewinds.

Fredriksen er ikke fornøyd med capesize-markedet, hvor eiere per nå kun er fornøyd så lenge de får dekket driftskostnadene.

Avisen skriver samtidig at Golden Ocean legger til ti bulkskip i flåten sin. Golden Ocean skal ta over kommersiell drift av ti newcastlemax-skip eid av Seatankers.

- Vi kan ikke ha at disse skipene konkurrerer med Golden Ocean, sier John Fredriksen, som også eier Seatankers.

Seatankers har bestilt fire 210.000-dwt-skip hos Bohai Shipbuilding Heavy Industry. To av disse skal leveres i 2019, og to neste år.

Ifølge avisen har også selskapet bestilt seks newcastlemax-skip på 208.000 dwt hos New Times Shipbuilding. Et skip skal leveres i 2019, mens fem er planlagt levert i 2020.

Fredriksen foretrekker en spot-orientert politikk og ingen av de ti skipene er på time charter-avtaler, opplyses det.
Kbkristi
07.03.2019 kl 17:13 4073

Q1 ligger an til et tap på $ 15 mill. Det skal et enormt løft i ratene for å bedre dette resultatet. Gogl vil ikke ligge over kr 40 framover.
Villmarka
07.03.2019 kl 17:28 4043

Sist gang BDI var på samme nivå i juni 2016 lå GOGL på kr 28,5,-. Skal ikke si at vi skal helt dit ned, men fallhøyden er stor. Jeg for min del har solgt 75% a beholdningen med noe tap. Satser på å kjøpe tilbake på lavere nivåer.
Realistoptimist
07.03.2019 kl 18:15 3974

Så dere mener jeg bør ta et tap på et par hundre tusen nå? For det kommer til å bli så mye verre at det ikke er sjanse for at den plutselig stiger, og jeg må løpe etter på tur oppover?
Idar1
07.03.2019 kl 18:27 3935

Disse skipene blir vel bare en større konkurrent til Golden Ocean da de blir billigere å drifte
Kbkristi
07.03.2019 kl 18:30 3926

Du må danne din egen mening. Men som du har sett, så har enhver plutselig oppgang blitt slått grundig ned igjen. Om vi får 5 dager med 10% økning hver dag, så vil Gogl fortsatt tape penger, mye penger.
Villmarka
07.03.2019 kl 18:30 3925

Det å mene noe om hva du burde gjøre vil jeg ikke. Du kjenner best din økonomi og situasjon. Det jeg derimot mener er at det er en høy sannsynlighet for at GOGL skal videre ned - kanskje betydlelig ned - de neste par ukene, så får vi se hva en eventuell handelsavtale med Kina kan gjøre med BDI og GOGL.Handelsavtalen vil nok bety et solid og plutselig løft for GOGL - ihvertfall på kort sikt. Et slags relief rally. Om dette rallyet vedvarer er en annen sak.
Ingen enkel beslutning - jeg valgte som sagt å selge 75% av beholdningen min. Implisitt betyr vel det at jeg tror det er 75% sjanse for et kursfall de neste par ukene.
Idar1
07.03.2019 kl 18:42 3901

Er det noen her som har et estimat på hvor lenge de har penger til å drive på de ratene vi ser nå?
Surik
07.03.2019 kl 19:01 3875

Det er vel åpenbart at stor flåte gir bedre kort på hånden ved forhandling om kontrakter.
Jfr. monopolsituasjon i ytterste konsekvens.
Da kan man også gjøre slikt som å redusere tilbudet ved for eksempel sette ned farten på mange skip (ref. slow-steaming i Capesize chartering poolen).
Nå er det fallende stemning her på tråden, husk nå at vi bare er tidlig i mars og byggesesongen har ikke kommet i gang i Kina. Det er også restriksjoner på utslipp fra stålverk og kullkraftverk som oppheves fremover.
Behovet for stål og elektrisitet er fortsatt tilstede.
Kjøp sier nå jeg.
Kbkristi
07.03.2019 kl 19:44 3804

Behovet for frakt er nok der. Problemet er at det er for mange skip, og for mange er villig til å betale for å få jobben, merkelig nok!
Surik
07.03.2019 kl 20:26 3730

Får bare vente og se litt til. Ellers en VLOC mindre nå ser jeg TW melder, Berge Denali. Får komme tilbake til det i morgen.
Kbkristi
07.03.2019 kl 20:35 3704

Ikke mye trøst blir gitt fra Bulls nå kveld heller:
Last Signal:SHORT
Last Close:41,94
Change:-1,30 Percent change-3,01%
Signal Update Our system’s recommendation today is to SHORT. The pattern finally received a confirmation because the prices crossed below the confirmation level which was at 43,24, and our valid average selling price stands now at 42,86. The previous BUY signal was issued on 05.03.2019, 2 days ago, when the stock price was 43,58. Since then GOGL.OL has fallen by -1,65%.Market Outlook The bears have strong evidence and this evidence prompts us to make a bearish bet. The bearish pattern that was previously identified is finally confirmed and a SHORT signal is generated. Follow the signal and profit from the bearish enthusiasm before it is too late. SHORT is a dangerous signal. Sudden increases in prices can lead to huge losses. For this reason stop loss levels must be kept in mind at all times and SHORT orders must never be placed without a stop loss. more...
KJEPET
07.03.2019 kl 22:25 3553

Den setningen her skjønte jeg ikke mye av "Fredriksen er ikke fornøyd med capesize-markedet, hvor eiere per nå kun er fornøyd så lenge de får dekket driftskostnadene."

Regner med at han er feilsitert. Det er jo helt åpenbart at det er kontrahert for mange skip (men også mangel på skraping siste 2 år). Da nytter det selvsagt ikke å syte over at rederne kun er fornøyd med å få dekket driftskostnadene. Rater handler om demand og supply. Så enkelt, og den som vet mer om dette enn noen andre er John Fredriksen.

At shipping går helt i kjelleren kun tre år etter forrige dype nedtur, viser bare at Billung har rett i denne artikkelen, som viser at redere har dårlig hukommelse (kan det ha med alder å gjøre mon tro? :-)
https://www.dn.no/marked/herman-billung/kina/konsernsjef-khalid-hashim/-det-verste-markedet-siden-vikingtiden/2-1-94273

Jeg tror årsaken til at Capesigmentet er svakt er dette: https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/metals/030519-analysis-brazil-iron-ore-shortfall-could-reach-90-million-mt-year-sources?utm_source=twitter&utm_medium=realtime&utm_content=metals&utm_term=news&utm_campaign=webed&utm_source=hootsuite&utm_medium=twitter&utm_term=plattsmetals&utm_content=dddd3fe5-b21d-438e-ba48-96436a8118de&utm_campaign=

Men selvom vi kan skylde på overkontrahering, er jo dette kjernen til dagens svake marked. Ingen tvil om annet.
https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/metals/030519-analysis-brazil-iron-ore-shortfall-could-reach-90-million-mt-year-sources?utm_source=twitter&utm_medium=realtime&utm_content=metals&utm_term=news&utm_campaign=webed&utm_source=hootsuite&utm_medium=twitter&utm_term=plattsmetals&utm_content=dddd3fe5-b21d-438e-ba48-96436a8118de&utm_campaign=
Redigert 07.03.2019 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
sheepman
08.03.2019 kl 01:40 3466

hmmm. Ratene for mars, april og mai gikk bra opp i dag folkens...... obs obs
kentove
08.03.2019 kl 05:17 3443

er vel kun cape som har falt de siste ukene, gogl har vel halvparten eller noe av dem, sitter i star bulk, har kun 1/3 så føler den har rast litt vel mye, spesielt siden den hadde bedre tall iforhold til p/b enn gogl, og lav opex, nye skip med god kvalitet ifølge siste q4.. men er vel omsetningen, eller er det noe jeg har gått glipp av? dnm har kursmål på 88,5 https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Slik-gaar-det-med-toerrbulk-aksjene
KJEPET
08.03.2019 kl 07:00 3397

Det er korrekt at f.eks panamax har gått bra i det siste, men BPI lå forrige uke på 863 poeng. I fjor på samme tidspunkt sto den i 1500. Kina krakker, og uten en løsning på handelskonflikten vil ratene fortsatt være lave.
kentove
08.03.2019 kl 07:47 3335

joda, så kursen og tallene, utrolige tall, usa hadde vel største handelsskudd på evig lenge nå nettopp, så vil tro kina ikke akkurat er så veldig vanskelig med å få igang handel igjen.. oi, så først nå va cape var, trodde den lå over 5k, heldigvis dekker andre kategoriene og 70% av cape/nmax dekket i q1, håper de fremskynder scrubberinstalleringen på capene asap, men det er det vel flere som prøver på, så 15 var inne nå, håper det inderlig er cape uten tc.. spennende tider fremover, men det er jo det som er litt av sjarmen med bulk ;)
Surik
08.03.2019 kl 08:12 3284

Det er mange negative faktorer som har slått til samtidig her.
Ordreboken er ikke så stor, men den er som alltid "frontloaded" med mange leveringer av nybygg i Q1.
Det ble levert >3 mill. dwt bare nå i januar, sier seg selv at det bidrar til ubalanse på kort sikt med alt det andre som har tynget samtidig.
Vi skal opp etterhvert.
Kbkristi
08.03.2019 kl 08:50 4171

Selv om Panamax har gått bedre, så ligger også denne klassen i spot og tynger resultatet. De på faste kontrakter hjelper dog, men ikke nok.
Realistoptimist
08.03.2019 kl 08:53 4156

Siden du har blitt så negativ Kbkristi, så regner jeg med at du har solgt alt... hva skal til for at du begynner å kjøpe igjen?
KJEPET
08.03.2019 kl 08:59 4132

Nei, Panamax leverer overskudd til resultatet på dagens rater. Halvparten av Panamaxene går i dag på faste rater til rundt $17.000/d. Resten i spot. Breakeven ligger på rundt $9.900/d for Panamax.

EDIT:
Nå kom det ut en splitter ny presentasjon i går av selskapet.
http://hugin.info/132879/R/2237764/881613.pdf

Den viser faktisk MYE bedre inntjening på Panamaxene. Hele 21 av 28 er nå på faste rater til en snittrate på $17.700/d. Resten i spot. Da gir det er positivt bidrag.

Redigert 08.03.2019 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.03.2019 kl 09:10 4094

Jeg har realisert et enormt tap ja. Av frykt for et enda større tap. Har ikke tro på at kursen vil stige så lenge Gogl generer minus.
Kbkristi
08.03.2019 kl 09:22 4058

Takk for den nye oppdateringen Kjepet. Har ikke tid til å studere den nå.
Break even for Panamax er $ 9.900, og snitt Q1 spot Panamax er $ 6.362.
At 21 pm er på faste kontrakter er nytt, og ikke iht deres fleetlist fra igår. Det må jeg se på når jeg får tid.
KJEPET
08.03.2019 kl 09:31 4031

Har sett på presentasjonen opp mot fleetlist nå. Jeg må ha tolket presentasjonen feil. På fleetlisten (https://www.goldenocean.bm/fleet/#) ligger de 7 som er på faste kontrakter. I presentasjonen ligger det også 14 Panamaxer frem til H2 i år (til $16.9k/d). Hva som er riktig vet ikke jeg. For meg er det mismatch mellom fleetlisten og presentasjonen.
sheepman
08.03.2019 kl 12:36 3858

noen som har ratene?
Kbkristi
08.03.2019 kl 16:43 3740

Mener utsiktene for markedet ser forferdelig ut
Dårlige tider for tørrlast
Artikkel av: Rune Tryti
8. mars 2019 - 14.47
Tall fra Kina fredags morgen viste blant annet at tørrlastimporten falt på månedsbasis i februar.
Jernmalmimporten var uendret til om lag 2,9 millioner tonn pr dag, samtidig som soyabønne- og kullimporten var ned henholdsvis 40 og 47 prosent, Den svake soyaimporten skyldes usikkerhet rundt handelsforhold til USA, samt flat etterspørsel etter soyamel, ifølge Reuters.
Ifølge TDN Direkt mener Pareto Securities at tørrlastimporten var skuffende, og at dette forklarer noe av den svært svake utviklingen i tørrbulkmarkedet i februar.
Den siste tiden har ratene for tørrbulkskip falt dramatisk. Siden nyttår har Baltic Dry-indeksen, som viser ratene for tørrbulkskip, nesten halvert seg. Capesize-skipene oppnår nå rater på drøye 4.000 dollar dagen, som er godt under halvparten av break-even raten for disse skipene.

Pareto mener at utsiktene for capesize-markedet ser forferdelig ut for øyeblikket, ettersom jernmalmvolumene ikke blir så mye påvirket av Vales produksjonstegninger. De mener derfor at den svake utviklingen ikke er en ren "one-off", ifølge TDN.

-En løsning på Vale-problemene, som bør presse jernmalmprisene nedover, trengs nå desperat for cape-markedet, skriver Pareto, som venter at tørrbulkaksjer vil være i fritt fall inntil en får mer visibilitet.

I skrivende stund er Golden Ocean ned 2,1 prosent til 41,06 kroner på Oslo Børs. Siden nyttår har aksjen falt om lag 20 prosent.
KJEPET
08.03.2019 kl 16:58 3721

He, he. Ja de analytikerene. På sommeren i fjor skulle ratene langt opp H2 2018 i følge Pareto, og for bare seks uker siden så alt positivt ut fra den kanten https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/01/Pareto-Securities-analytikernes-tre-toppvalg

Dette kan nesten kategoriseres som backtrading, og er således av liten verdi.
Kbkristi
09.03.2019 kl 11:49 3606

Ikke noe har gått den veien vi så for oss for et halvt år siden.
Har sett nærmere på tallene. Selv om panamax har gått litt opp, så seiler pm-flåten som helhet også med tap.
De har fått senket utgiftene på pm fra 10.250 til 9.900 pr dag.
Cape seiler med stort tap. I tillegg går flere capes av gode kontrakter i Q1, og skal ut i spot.
Jeg vil anslå at pr nå ligger Gogl an til et tap for Q1 i området $ 5-6 mill.
Det kan godt være at andre bulkrederier gjør det mye dårligere, så 2019 blir et spennende år innen shipping.
Skrapingen bør jo eksplodere på dagens rater.
De som overlever dette året, kan gjøre det bra senere. Tror nok vi må smøre oss med tålmodighet før vi får noe realt oppsving i kursen.
Det pøses jo på med nybygg, Og mange av dem er STORE skip. Alt i alt, så bør vel mye snu før shipping blir bra.
tankardjr
09.03.2019 kl 14:52 3539

Gogl har ca 50 skip på Spot rater og mange også på Spot pluss et tillegg til Spot ratene. Spørsmålet blir om de må hente cash i markedet eller om de står over denne midlertidige nedgangen.
Kbkristi
09.03.2019 kl 16:24 3479

De trenger nok ikke penger enda. De sparte mye på å ikke gi fullt utbytte nå. Men ratene skal dramatisk opp før de tjener penger igjen. Så det store spørsmålet blir hvor lang tid det tar.
Slettet bruker
09.03.2019 kl 16:27 3476

Er det noen som har en graf over de sesongmessige svingningene?
Slettet bruker
10.03.2019 kl 11:06 3259

USAs president hevder at USAs aksjemarked vil få «en veldig stor oppgang», dersom en handelsavtale med Kina ferdigstilles, skriver Finansavisen.

- Så snart disse handelsavtalene er gjort, dersom de blir gjort... vi får se hva som skjer, men jeg tror du kommer til å se en veldig stor oppgang, erklærte President Donald Trump fredag ettermiddag.

USAs statsleder la til at han har tro på at en god avtale kan ferdigstilles.

En høytstående medarbeider i Det hvite hus hevdet imidlertid at Trump er forberedt på å avslutte forhandlingene, i stedet for å godta en «dårlig» avtale, ifølge Financial Times. Avisens kilde meldte at «arbeid gjenstår» og at flere viktige punkter må avklares, før partene kommer til enighet.

Dessuten fortalte Clete Williams, som sitter i Trumps Nasjonale økonomiske råd, at den amerikanske regjeringen «prøver forsiktig å beholde optimismen» og at forhandlingene fortsetter «i god tro».

En annen rapport opplyste at et planlagt møte med Kinas president, Xi Jinping, er blitt utsatt, skriver avisen.

Den vanskeligste fasen

«Forhandlingene mellom USA og Kina går inn i den siste fasen, som også kommer til å være den vanskeligste, ettersom utfordringer gjenstår,» konstaterer sjefsanalytiker Allan von Mehren i Danske Bank i en annen rapport.

«Jo lenger det tar å legge frem et toppmøte mellom Donald Trump og Xi Jinping, jo mer vil markedene begynne å bekymre seg.»

Den amerikanske børsindeksen S&P 500 var ned med 0,7 prosent i går ettermiddag, norsk tid, mens Hovedindeksen på Oslo Børs svekket seg med et halvt prosentpoeng.

Les også: Sterk sluttspurt hindret ikke røde tall på Wall StreetSkyhøyt underskudd

Å senke USAs handelsunderskudd har siden valgkampen i 2016 vært en av Trumps kjernesaker og en årsak til de nye tollavgiftene som ble vedtatt i fjor.

Den seneste statistikken viser imidlertid at nivået i desember var større enn noen gang på ti år, mens underskuddet i varehandelen var rekordhøyt.

«Han kan delvis skylde på sine egne tiltak, det å gjennomføre finanspolitisk stimuli, som styrker den amerikanske økonomien og dollaren, mens global etterspørsel avtar... fører ikke til en reduksjon i handelsunderskuddet,» kommenterer Nordea i fredagens ukerapport.

«Det vil bli interessant å se hvordan han velger å kommunisere dette.»