Audi: FCEV er nødvendig for det grønne skiftet

MrPutter
NEL 05.03.2019 kl 20:57 4975

Batteriteknologien er ikke sterk nok alene og vi må ha fuel cell bilen for å komme igjennom det grønne skiftet. Det sier styreformannen i Audi, Bram Schot til CNET under bilmessen i Geneve. Bilprodusenten mener at man vil masseprodusere Audi FCEV allerede fra midten av 2020 årene.

https://www.cnet.com/roadshow/news/audi-increasing-investment-in-hydrogen-fuel-cell/#ftag=CAD-09-10aai5b

MrPutter
Redigert 20.01.2021 kl 01:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2019 kl 21:12 4917

A timeline for larger scale production would be harder to nail down this early in the game, but Schot was willing to ballpark the "second half of the 2020s.

Nån gång mellan 2025-2030 alltså?

Utveckling av en ny bilmodell från grunden tar 2-5 år, oftast närmare 2 år nu tack vare cad (computer aided design) og modulärt byggande.

Varför ska det då ta 6-12 år att bygga en h2-bil? Det verkar vara en massa teknik som inte är färdigutveckla?

Därför är hydrogenbilen död. Också lastbilen , det är bara mer av samma i dem. Inte en möjlighet att Nikola er färdig innan Audi. Vi snackar 2028 tidigast.
optimist68
05.03.2019 kl 21:28 4854

Du er litt desperat nå ? Hydrogen er fremtiden og NEL blir ett gigantisk industrieventyr for Norge. Ikke noe som tyder på annet med alle inngåtte avtaler 2018/19
Slettet bruker
05.03.2019 kl 21:33 4831

Som sagt er det inga hållbar avtal ingången. Nikola er kun nån liten teststasjon. Resten er intentioner, samme som med h2v.

All risk og kostnad ligger hos nel. H2v kostade nels ägare flera hundra miljoner, og man vågar ikke ens erkänna att man misslyckats färdigutveckla tekniken.
Redigert 05.03.2019 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
MrPutter
05.03.2019 kl 21:40 4808

At du gidder.... To svenske professorer mener at hydrogenbilen kommer og så lenge NEL er blandt de ledende i verden på fyllestasjoner så blir dette god butikk. Jeg skjønner meg rett og slett ikke på deg.

MrPutter
kentove
06.03.2019 kl 01:56 4618

selv folk som ikke har satt seg inn i batteri/fc skjønner vel at jo mindre mineraler jo bedre?spesielt siden 50% av elbilindustrien henter fra kongo via kina? https://www.dailymail.co.uk/news/article-4764208/Child-miners-aged-four-living-hell-Earth.html
Keirax
06.03.2019 kl 07:42 4420

Start med å lese overskriften. https://www.businesswire.com/news/home/20180628006067/en/Nel-ASA-Awarded-Multi-Billion-NOK-Electrolyser-Fueling

Contract=kontrakt=Skriftlig avtale spør du meg.
Du skriver så mer tull enn de fleste netttroll jeg har hørt/lest om.
Slettet bruker
06.03.2019 kl 07:55 4370

Ser ut som ett ramavtal i og med at det lengre ner står at de initiellt bestillt to stasjoner og pre engineering
Slettet bruker
06.03.2019 kl 07:56 4361

Har dessa stasjoner levererats? Skulle levereras slutet av 2018
Keirax
06.03.2019 kl 07:58 4342

Du får leve i den troen, at NEL kun skal levere to teststasjoner. Så kan vi se hvem som får rett. I presentasjonen av Q4 sa Løkke at det er Nikola som styrer utrullingstakten av stasjonene.
Redigert 06.03.2019 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2019 kl 08:07 4296

En av grunnene til at svenske Volvo dreit seg ut i forhandlingene med norsk olje er muligenst svenskenes manglende kunskaper om å skjønne hva som står i kontrakten. Som her f.eks.: Du er svensk, og som Audi skriver: " i midten av 2020- tallet", det definerer vi nordmenn som ca 2025, som er riktig. Svensker definerer dette som 2025 - 2030, som er feil. Derfor går det som det går med dere svensker i VM på ski osv osv. Og dessuten, fyllestasjonene skjønner vi nordmenn må være på plass når masseproduksjon settes i gang rundt 2025, har svenskene skjønt det?
Redigert 06.03.2019 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2019 kl 08:39 4203

Audi skriver inte mitten av 20-talet de skriver senare halvan alltså 2025-2030.

Frågan återstår; er stasjoner som skulle levereras slutet av 2018 levererade? Det går på nels förmåga att leverera, hålla tidsplan, utveckla tekniken. Kort sagt sköta det dagliga arbetet.

En fundamental fråga vi bör ha svar på innan börsens öppning.
Slettet bruker
06.03.2019 kl 08:49 4145

De skriver:
"Bilprodusenten mener at man vil masseprodusere Audi FCEV allerede fra midten av 2020 årene. "
Betyr det 2025-2030...?
Redigert 06.03.2019 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
focuss
06.03.2019 kl 08:58 4110

Og skal bruke Hexagon teknologi.
Sann
06.03.2019 kl 09:21 4035

Hva gjør du her inne på Nel forumet når du er så negativ til selskapet? Et menneske uten mål og mening når så mye av din tid her inn brukes til forsøpling. Har du hørt om tidsklemma? Årsaken til din er garantert din tid her inne og som er den mest bortkastede tiden i ditt liv. Men som tenåring tror du som de fleste andre at livet er uendelig.
abroker
06.03.2019 kl 10:53 3914

Nå er det vel du som hausser luftslott og fremtiden?
Når det gjelder El-biler så er fremiden framifrå og stadig ny utvikling dukker opp der i gården.
Når el-bilen blir ferdig utviklet med nye batterier som kan øke kjørelengden 2-3 ganger dagens, så kan man vel ikke
få noe som er grønnere ? Med null utslipp > gjen bruk av gamle batterier etc.
Tusenvis av svinedyre H2 biler vil alltid ha et utslipp av H2O langs stivfrosne norske veier (som er glatte nok fra før av) på vinterstid, så dette "null utslipp" haussingen er
bare pisseprat?
Redigert 06.03.2019 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
meerik1
06.03.2019 kl 11:00 3875

Islagte veier etter hydrogenbiler? Dæven, du er bra skarp.
Slettet bruker
06.03.2019 kl 12:08 3812

Andra halvpart av 20-tal är 2026, 27, 28 og 29 tänker jag. Kanske 2025 også?
Anywhere
06.03.2019 kl 12:21 3759

Aksjen ser faktisk ut teknisk til å kunne gå for OHS med target 5,90. Det må erkjennes at det kan gå kjapt. Nå synes jeg kursen søker mer mot oppsiden enn nedsiden og er verdt et bet.
Slettet bruker
06.03.2019 kl 12:29 3728

Burde nesten IQ-sjekke medlemmer av forumet.
Sann
06.03.2019 kl 12:55 3678

Nyheter nå: "I et forsøk på å kutte utslipp og gjøre seg mindre avhengig av importert olje, er Kina nå i full gang med å planlegge en omfattende utfasing av bensin- og dieselbiler.
Hainan starter utfasingen med å erstatte alle tidligere regjeringskjøretøy, busser og taxier med elbiler, brenselcellebiler og såkalte plugin hybridbiler."

XYZ, du bør sende en mail til ansvarlige i Kina om trykkfeilen. De skulle vel ikke ha med brenselcellebiler??
really
06.03.2019 kl 13:00 3661

Den viktigste grunnen til at Audi mener det tar tid før de kan masseprodusere H2 biler er at det ikke finnes noen fungerende infrastruktur. Det blir litt den kjente høna og egget diskusjonen, hva må komme først, men her er det veldig klart, det er infrastrukturen. Heldigvis er det mulig å starte utbyggingen basert på tungtransport. Men det er viktig å tilrettelegge for at personbiler også kan bruke den.

Og hvor stor stasjonsnettet må en ha før H2 biler er interessant? En pr mill innbyggere slik det er i Norge nå er for lite, men er en pr 100 000 nok til å komme i gang? Og virkelig intessant blir det om vi kommer opp på en pr 10 000, da er det H2 som gjelder i personbiler, i hvert fall som rekkeviddeforlenger. I Tyskland bor det 82 mill mennesker, det betyr at de trenger 820 stasjoner for å ha en pr 100 000 og 8 200 for å ha en pr 10 000.

Bare for å nevne det, ved middagsbordet i USA i dag var det en som nevnte at US har ca 330 mill mennesker. Det er betydelig vekstpotensiale utover 800 stasjoner til Nikola.

Sann
06.03.2019 kl 13:16 3641

Men tenk på Asia og Europa også da, potensialet er så enormt og som du sier på infrastruktur komme først. Beslutningene om utbygging av stasjoner er gjort i en rekke land globalt. Hva gjenstår da? Kontrakter og avtaler på fyllestasjoner! Og det vil eskalere nå, sitt rolig.
Audi Mannen
06.03.2019 kl 13:34 3615

Er det noen grunn til å tro at det må være mindre stasjoner med hydrogen enn det er bensinstasjoner idag? Vi kan jo trekke fra en viss % andel for de kjøretøyene som kommer til å gå på batteri, men man skal også huske at trafikken øker for hvert år i takt med befolkningen. For ikke å snakke om Afrika som vil ha en eksplosiv økning når de ved hjelp av sol/vind kan få strøm av hydrogen produsert lokalt. Har noen lest/studert og kommet med tall rundt dette? Uten strøm er det vanskelig å utvikle et samfunn som vi har i dag og mtp hvor raskt utviklingen gikk i den vestlige verden etter strømmen kom så er det vel all grunn til å tro at noe kan gjenta seg også i "gris lente" strøk også i nær framtid?
Tanker rundt dette?
really
06.03.2019 kl 13:48 3593

Jeg tror ikke du trenger like mange stasjoner for H2 som bensinstasjoner i dag.
For det første vil ikke alle ha H2 bil, rene batteribiler vil ha sin nisje. Dessuten vil H2 biler ha batterier av en viss størrelse. Om de har en viss kapasitet vil det redusere behovet for å ha en H2 stasjon i nærheten i tillegg til å redusere behovet for H2. Min gjetning er at batterier på 10 kWh kombinert med FC vil være en vanlig kombo på den størrelse biler det selges mest av i dag. Da dekker batteriet småkjøringen og H2 blir rekkeviddeforlenger.
Audi Mannen
06.03.2019 kl 13:56 3566

Personlig tror jeg at vi kommer til å se tilnærmet like mange stasjoner som vi ser idag på fossilt, litt av den grunnen er at det er flere selskaper som konkurrerer og de ønsker å ha sine stasjoner på de plassene for å ta sin del av markedet. Om det blir like mange pumper på hver stasjon... det er kanskje ikke sikkert, men det er jo stor trafikk på de fleste stasjoner også i dag.
Det vil også bli såpass mye avgifter på fossile biler etterhvert at svaret gir seg selv tenker jeg. blir søndagsturer med bensin motoren bare for å få nyte lyden tenker jeg. På litt sikt selvfølgelig.
Slettet bruker
06.03.2019 kl 17:38 3500

Har nel levert stasjonen till Nikola som skulle vara levert december 2018? Varför tar det så lång tid?
Redigert 06.03.2019 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2019 kl 17:42 3494

Hvis de ikke levert ennu, snart tre månader försinkat, då kan förklaringen vara att de fortsatt ikke fått utstyret att lira begripligt sammen med förnybar el.

Det var så de tapte miljardkontrakt med h2v. Eller så er allt bara ett missförstånd. Må då nel kontakta Nikola og reda ut det.
Slettet bruker
06.03.2019 kl 17:43 3493

Uansett så er det intressanta dager nå.
Redigert 06.03.2019 kl 17:44 Du må logge inn for å svare
profit1
06.03.2019 kl 19:47 3298

Alle områder som krever mye energi vil gradvis nå komme over på brenselcelle-systemer!
Redigert 20.03.2019 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
OZZY
06.03.2019 kl 22:26 3181

Abroker jeg har iQ testet deg. Det ble ikke høye scoren for å si det sånn. Du er blokkert.
Redigert 06.03.2019 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
meocon
07.03.2019 kl 00:20 3050

Elbiler er også miljøsviner i det skjulte.
Strømpris må opp til kr 2,00 pga energi mangel uansett
Slettet bruker
07.03.2019 kl 07:38 2881

Logg deg inn på Nikola Twitter.
Der er det bilde av den utenfor bygget.
Den skal jo brukes nå om noen dager.
Søk litt selv, så får du svar.
Hvorfor maser du om at den er forsinket når ett kjapt søk viser deg hvor den er?
Redigert 07.03.2019 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2019 kl 12:18 2715

Fungerar den då?

Först måste stationen passa med bottenplattan. Det blir intressant, då får vi se om nel har ordning på tegninger.
Redigert 07.03.2019 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2019 kl 12:41 2670

Du er av typen lav IQ. 50 har du så du klarer å åpne en dør, men de resterende 10 mangler du for å klare å skjønne at du har åpnet den.
Heven
11.03.2019 kl 10:27 2525

Er det noen som vet hvorfor hydrogenbiler er så dyre? Kommer det noen skattefritak på disse noen gang?
Heven
14.03.2019 kl 13:37 2385

Var det ikke noen som vet noe om dette?