H2 er fremtidens drivstoff og fremtiden er her allerede

MrPutter
NEL 05.03.2019 kl 21:07 2628

Det sier direktøren for Tysklands hydrogen satsing for biltrafikk - Nikolas Iwan i et intervju med Gasworld

https://www.gasworld.com/the-future-has-begun/2016768.article

MrPutter
Redigert 20.01.2021 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
Audi Mannen
06.03.2019 kl 08:47 2227

Det er en selvfølge når man vet hvem som eier Bentley. Hele VAG konsernet kommer med hydrogen i sine større modeller. De små by bilene (mitt anslag er opp til A4/A5/Q5 segmentet) kommer mest sannsynlig til og være på batteri. Vekt kommer til å avgjøre hvilke modeller som blir hva.
Slik jeg tolker industrien og behovet så blir hydrogen mye større enn batteri og det bunner ut i vekt og behov for kjørelengde knyttet mot tid som er en kost.
KptSabeltann
06.03.2019 kl 08:56 2179

Det ene er kjørelengde og kost, det andre er infrastruktur. Jeg forstår ikke de som argumenterer så hardt for batteribiler, og sier at det er det eneste som kommer til å være. De forstår ikke den manglende infrastrukturen internasjonalt. Det er jo bare i Norge at vi (nesten) kan klare at bilparken blir batteridrevet. Resten av verden vil ikke ha muligheten til å takle dette med dagens infrastruktur.
Audi Mannen
06.03.2019 kl 09:07 2146

Helt enig, men man kan jo lese i nyheter her hjemme at det byr på problemer med lading i byene. Hva med alle bygårdene i Oslo? Har vært mye klaging og mas om dette. 1 pumpe plassert på de allerede eksisterende bensinstasjoner rundt løser det meste.
Men det er klart...... pølse produsenter vil gjerne ha kun batteri så de kan selge pølser til de som står og venter :-)
abroker
06.03.2019 kl 11:10 1990

Du ser ikke lenger forover enn nesetippen din.
Det forskes enormt på batterier nå for tiden og ekspertene sier at
man ser for seg > 2-3 ganger større kapasitet/kjørelende, halvert tyngde, raskere ladetid, gjenbruk av batteriene > altså enda større
popularitet og lavere pris.. Grønnere går det ikke an å få det vel?
Dagens marked viser med full tyngde hva markedet ønsker å kjøpe/kjøre.
KptSabeltann
06.03.2019 kl 11:16 1964

... du bør titte utover din egen nesetipp før du anklager andre for det sammen. Hvordan tenker du at man skal klare å lade alle disse batteriene, som sluker strøm i et forrykende tempo? Jeg tror ikke land som Kina, India og andre land med dårlig infrastruktur kan klare å håndtere dette uten å totalt fornye infrastrukturen sin. Derfor kommer hydrogen til å leve sammen med batteri. Ingen av teknologiene vinner- men kommer til å løse ulike behov/problemer.
Audi Mannen
06.03.2019 kl 13:19 1883

abroker.... Det hjelper fint lite med forskning og batterivekt når det er infrastruktur til den enorme strøm mengden som må til for å lade alt som er mangelvare. Bare kosten på kabler og utbygging av el-nettet dekker inn mye av pumpene hydrogen trenger.
Sann
06.03.2019 kl 13:28 1852

Det sa man når man fyrte tog med kull også, alle skulle ha kull lokomotiv og det var full tyngde på hva markedet ønsket. Alt har en overgang vet du. I tillegg har du vel litt vel mye fokus på bil alene i dette enorme fornybar markedet?
Nå gir vi gass
06.03.2019 kl 15:28 1726

Med hydrogenstasjoner hadde vi altså greid oss med 1000 stasjoner i stedet for 8000, og med jevn hydrogen-produksjon vil alle kraftnett greie dette uten ekstra utbygging.

«Én av hodepinene foreningen peker på er at det flere steder ikke er lønnsomt å sette opp ladere, fordi det koster for mye å bygge ut ekstra kapasitet i kraftnettet, og fordi nettleien er skyhøy fordi laderne har høy effekt. «
https://e24.no/bil/elbil/fersk-rapport-fra-elbilforeningen-krever-8-000-hurtigladere-foer-2025/24575034

Nanoq
07.03.2019 kl 08:28 1582

HYDROGEN ROADMAP EUROPE: A SUSTAINABLE PATHWAY FOR THE EUROPEAN ENERGY TRANSITION

....The three members of the FCH JU are the European Commission, fuel cell and hydrogen industries represented by Hydrogen Europe and the research community represented by Hydrogen Europe Research.

....Hydrogen is an essential element in the energy transition and can account for 24% of final energy demand and 5.4m jobs by 2050, says the new study by the FCH JU, “Hydrogen Roadmap Europe: A sustainable pathway for the European Energy Transition“. Developed with input from 17 leading European industrial actors, the study lays out a pathway for the large-scale deployment of hydrogen and fuel cells until 2050 and quantifies the associated socio-economic impacts.

The report makes the case that hydrogen is required to address the challenges ahead.

Rapportens hovedpunkter:
https://fch.europa.eu/sites/default/files/20190206_Hydrogen%20Roadmap%20Europe_Keynote_Final.pdf

Den komplette rapport:
https://fch.europa.eu/sites/default/files/Hydrogen%20Roadmap%20Europe_Report.pdf

https://fch.europa.eu
MrPutter
07.03.2019 kl 09:20 1450

Elbilforbundet har jo gått helt av skaftet med denne planen. Man ønsker altså rundt 10.000 hurtigladere. Disse koster såvidt meg bekjent 250.000 pr stk og da krever man altså 2.500.000.000 og dette vil bare dekke i gjennomsnitt 19% av Norge!

Galskapen må stoppes!

MrPutter