Crowdlending/P2P Tjenester // Forbruksbankdisruptorer NR. 1?

the-inside-man
KREDD 06.03.2019 kl 11:40 4006

Hei. Tenkte dette kan bli en tråd om Crowdlending/P2P investeringer.

Har investert litt i dette selv gjennom nettsiden kredd.it som jeg anbefaler alle til å ta en titt på. Finnes mange andre P2P tjenester også, men denne syntes jeg virker mest attraktiv. Der kan man både søke kredittlån eller bli långiver/investor. Fordelen med crowdlending er at det kan både tilby attraktiv avkastning for långiver (fra 3% - 8%, alle lånene er forsikret) , og låntakere får mye billigere tilbud på lån. Noe av grunnen til dette er at de har mye lavere utgifter enn vanlige forbruksbanker. Dette er forholdsvis nytt i Norge , men i USA og Svergie har dette eksistert i noen år og blitt svært populært.

Har snakket en del med folka i kredd.it om å investere i lån, og for meg virker dette som en ganske sikker investring sammenlignet med aksjemarkedet(og de andre norske crowdlending bedriftene). Er selvsagt risiko her også, men vil si at risk/reward er veldig gunstig. For det første tar kreddit en nøye kredditsjekk av personen som vil låne. Hørte derfra at kun et fåtall får låne(under 10%). I tillegg til dette gjør de en "kredittrating" slik at långiver kan velge risikoprofil. Samtig så har kreddit avtaler på lånene med lindorff, noe som betyr at hvis lånet misligholdes vil lindorff kjøpe lånet for mellom 74-90% av tegningsverdien avhengig av kredditratingen til lånet. Alt er (foreløpig) helt 100% kostnadsfritt for investor/långiver.
Samtidig har folkene der mye erfaring fra finansbransjen og de er godkjent av finanstilsynet. Eneste negative (synes jeg) er at låneinvesteringene er illikvid, dvs at man ikke kan omsette lånet på en markedsplass.

NB! Råder alle til å undersøke fakta selv(som vil investere i crowdlending). Fallgruvene finnes.

Er det mange av dere her på forumet som har noe mye erfaring med crowdlending? Enten gjennom bedriftslån eller forbrukslån? Noen mener sikkert at dette er en kjempedårlig investering, jeg mener at her er det muligheter for å tjene litt penger(hvertfall foreløpig).Vil gjerne høre deres synspunkter om temaet. (Disclaimer : Jeg kan lite om dette, så vennligst ta forbehold om feil. Dette er heller ikke ment å være investeringråd, men et tema for diskusjon )
Redigert 20.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
2019-NFL-DNB
06.03.2019 kl 12:08 3983

- Hvis TS ønsker STOR avkastning på sin investering råder jeg TS til å shortselge aksjene i den AP kontrollerte Statsbanken DNB.
- TS og andre finner videre informasjon om temaet organisert økonomisk kriminalitet ved å klikke på mitt Nick.
- De av dere som tenker på å ta opp million lån for å kjøpe drømmeboligen - bør tenke dere godt om om dere virkelig ønsker å kaste bort deres liv i et land slik som Norge
- De av dere som ønsker å investere i små og store utlånsprosjekter bør være obs på at misligholdte lån medfører innkasso som påfører mulige tap for långiver og økte finansielle og psykiske problemer for låntagerene.
the-inside-man
06.03.2019 kl 12:49 3959

Nr. 1
Aner ikke hva du snakker om.
Nr. 2
Dette er ikke ment som et investeringråd men som en konstruktiv tråd om fallgruvene som finnes og gevistene man kan hente ved å investere i crowdlending/p2p
Nr.3
Jeg oppfordrer ingen til "å ta opp noe lån".
2019-NFL-DNB
06.03.2019 kl 20:35 3900

Hei TS!
Mitt svada-"svar" kom klokken 12:08 etter at jeg hadde vært våken - og tildels yr - i vel 52 timer sammenhengende...
Jeg har sovetabletter men jeg liker å være yr så jeg lot være å ta noe...
Etter et par timers søvn nå, må jeg sørge for at denne natten blir søvnfull - og HELT uten "svada" skriving fra min side...
the-inside-man
07.03.2019 kl 10:25 3848

Ikke noe problem. Her er en interessant video om Crowdlending/P2P https://www.youtube.com/watch?v=sOkCzZq1pro
Slettet bruker
06.02.2021 kl 11:08 1458

Redigert 14.03.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare