Noen dummies-elbilspørsmål...


A) Har elbilene 1 motor sentralt?
....eller har noen 2 eller 4 motorer plassert ved hjulene?

B) Er elektrisk bremsefunksjon vanlig på dagens elbiler?

C) Hører om hybrid-biler hvor eneste lademulighet er når ICE-motoren går. Er ikke det dustete lureri (som sikkert virker...?)?
mishka
06.03.2019 kl 15:10 713

Motorene er plassert ved hjulene. Elektrisk bremsefunksjon fungerer slik at el-motorene blir til en generator når du trår på bremsepedalen. Jo hardere du trår jo mer lader det og jo mer bremser det. Man kan faktisk ved rolig kjørestil omtrent unngå å bruke de konvensjonelle bremsene. Slik er det også på alle hybrider. Ved kraftig oppbremsing brukes sef. bremseskivene akkurat som på enhver annen bil. Den lille ulempen er at på elbiler og hybrider så brukes bremsene som oftest så lite at bremskivene, spes. bak, lett ruster. Man bør derfor bremse kraftig noen ganger i uka for å unngå dette.
Hybridbiler lader også i f.eks. nedoverbakke med den vanlige motoren avslått. Bensinmotoren kobler seg automatisk ut og inn ettersom hvordan man kjører. I nedoverbakke kjører den alltid med bensinmotoren avslått. Når man gir litt mer gass enn at det er nok kraft fra elmotoren slår bensinmotoren automatisk inn. Dette foregår så sømløst at man merker det nærmest bare ved å se det på instrumentpanelet.
Redigert 06.03.2019 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
OZZY
06.03.2019 kl 15:48 693

Hydrogenbilen fungerer på samme måte
mishka
06.03.2019 kl 15:59 681

Ja, og det er noe det faktisk snakkes mye om i Tyskland. Dette fordi vindmøller kan lage hydrogen når det blåser og hydrogenen kan lagres i motsetning til strømmen fra vindmøllene.
06.03.2019 kl 16:49 649

Nei, motorene er vanligvis ikke plassert ved hjulene. Det vanligste er en motor for hvert hjulpar, slik at en tohjulsdrevet bil har én motor og en firehjulstrekker har to motorer.

I tillegg er det ikke slik at du må trå på bremsen for å starte regenerering av batteriet. Det holder å motorbremse, dvs slippe gasspedalen.
mishka
06.03.2019 kl 18:37 615

Ja gir deg rett der. Litt unøyaktig var jeg der. Ser jo Priusen til kona lader når gassen slippes.
Per K
06.03.2019 kl 18:42 605

El biler har stort sett motoren plassert foran. Modeller med AWD har også en el motor bak feks Tesla.

Om man skal ha en Hybrid så burde man velge en som er ladbar så kaldt plugg inn hybrid.
Basse
07.03.2019 kl 17:32 521

A) de fleste EV har spolen med kobbertråd montert til en aksel som går direkte til drivhjul. Så lenge el-motoren har beskjedent moment eller har momentbegrenser så fungerer dette greit, men siden dette betyr at det kun er èn girutveksling så blir det kjedelig kjørefopplevelse med nødvendigvis sperre på toppfart fordi batteriet ellers vil kunne bil ødelagt i forsøket på å levere nok effekt til å dytte spolen rundt i over 20000 omin. Det betyr at batteriet tømmes raskt med ekstrem varmeutvikling. For å kompensere for dette som er en av de viktigste grunnene til at el-motorer er så lite egnet i sportslige biler har man valgt å montere flere el-motorer av ulik dimensjon, da kan man redusere effektforbruket ved høy fart, dog i en relativt beskjedent omfant og med store merkostnader for produksjon av EVn. Her har Audi f.eks tatt i bruk hele 3 spoler med kobbertråd, det er jo ikke mulig å selge noe i Tyskland om man ikke kan kjøre i relativt godt tempo på AUtobahn. VAG er også best på strømforbruk. Ikke uventet. Men det blit svindyre og blytunge KLOSSER av noen kjøretøy med disse løsningene.

B) HAHAHA for dumt å svare på.

C) Bensin og dieselbiler med mild hybridisering er der det satses mest av produsentene. Volumselgerne av alle populære biler (utenfor subsidielandet Norge) vil ha mild hybrid, dvs energi fangst-systemer, for økt effektivisering av forbruk av drivstoff uten at vekten øker eller batteri og el-motorer ødelegger bilens egenskaper. F.eks bruker Mercedes startmotoren som mild hybridisering, genialt og effektivt. Det som ER dustete er ladehybrid som drasser rundt på gigantiske batteripakker som likevel kun gir marginal effektivitetsforbedring men istedet øker drivstofforbruket ekstremt nå batteriet er tømt. Volvo lager de dårligste bensinbilene med el-hjelpemotor man finner i markedet, Makan til meningsløse bensinslukere. Nei sjekk ut Mercedes E 300 de, den dieselbilen med el-hjelp og lademulighet i stikkontakt fungerer i det minst logisk bra.

https://kampanje.mercedes-benz.no/nye-modeller/nye-e-klasse-plug-in-hybrid/

https://www.dinside.no/motor/mildhybrid-med-revolusjonerende-bensinmotor/70844010#_ga=2.77752980.166930270.1551996080-1007833735.1551996080
Redigert 07.03.2019 kl 23:10 Du må logge inn for å svare

Takk til de som har svart.

Basse, svarte på pkt C.
Mercedes startmotor mild hybridisering? At startmotoren også er en generator?

B) Hahaha.....for dumt :-)
Måtte sjekke hva jeg hadde spurt om.
Med "elektrisk bremsefunksjon" må jeg ha ment at batteri lades ved bremsing, ikke at bremsefunksjonen bare er elektrisk motstandk/magnetisk motstand. For en elbil-dummy som meg skjønte jeg ikke helt hva som var dumt, men du har kanskje svart en del på det i pkt A.

Uansett, takk.