REC - Dagens kommentar 25.01.18

AntonBerg
REC 25.01.2018 kl 09:18 20763

http://www.mlive.com/news/saginaw/index.ssf/2018/01/hemlock_semiconductor_welcomes_1.html

..................................

Tolkning. Det er noe mange nordmenn ikke kan. Noen leser bibelen bokstavelig. Andre har ikke bakgrunnkunnskapen for å forstå hvorfor den ble til.

På OSE kaster alle tradere seg på salgsknappen likt når baisserne setter i gang. Tolkningen av Section 201 og RECs reaksjon går ut over enhver proporsjon. Selv om REC ikke blir ilagt en tariff av Trump, så er REC det selskapet i solarindustrien som krakker mest på nyheten. Hva er galt med norske tradere?

Når REC reagerer på Trump-tariffen og oppfordrer til handling fremfor tariff, og gjentar noe de har sagt i 5 år, så tolkes det som en akutt krise av norske tradere. Åpenbart har mange ikke fulgt med mer enn de siste dagene. Hemlock reagerer også. Hemlock har samme budskap som REC, REC og Hemlock samarbeider tett.

Det kan se ut som norske tradere er svært sensitive mot avisoverskrifter. Dersom overskriften og inngressen er skrevet av en journalist som vinkler alt sammen helt på bærtur, så går traderne i kjelleren. Her er en annen overskrift over samme tema.

http://www.columbiabasinherald.com/local_news/20180124/rec_wants_action_not_tariffs

Poenget er jo at det å få åpnet kinamarkedet vil være svært bra for REC. Samtidig støtter ikke REC tariffer som virkemiddel. REC er på lag med både Kina og USA i denne saken, om at de skal få løst dette.

REC bruker nå muligheten omkring mediadekningen av tariffen til å drive åpen lobbyvirksomhet. Norske tradere må forstå hvordan politikk fungerer og hvordan man driver lobby for å påvirke politikk. Åpenbart skjønner ikke traderne det, men tolker alle utsagn som om det var en virkelighet tatt ut av biblen.

Så sier jo REC selv at de er verdens beste på polysilikon bare de får full tilgang til Kina kan de konkurrere med hvem som helst. Norske tradere tror at REC er den sorte andungen som ikke klarer å konkurrere med noen. Følger traderne med på hva selskapet kommuniserer?
Redigert 20.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
AdrianR
25.01.2018 kl 16:00 11789

Nemlig! En høy shortandel gir store muligheter for å presse kursen opp. Når vi har presset kursen nok opp, og er fornøyde, så kan vi bare holde kursen jevnt. På ett eller annet tidspunkt må dem dekke seg inn, og da stiger kursen igjen. Da kan jo vi eventuelt selge.

Gleder meg til 9. februar! :)
AntonBerg
25.01.2018 kl 16:11 11618

Frem til q-rapporten så får man skremme vekk livskiten av folk slik at dersom kursen stiger litt så selger de i bøtter og spann for å ta gevinst på oppgangen. Da får vi litt volum.
Profit
25.01.2018 kl 17:31 11579

AB
Jeg kastet kortene i REC på ca 1,10 og skjønte ikke stort av oppgangen til langt over 1,40. Er ikke de samme utfordringene der ennå, noe nytt? Skattesaken, JV betaling og usikkerhet rundt fremtidige låneforfall??? + Tolltariifen!
Redigert 25.01.2018 kl 17:31 Du må logge inn for å svare
questi
25.01.2018 kl 21:38 11333

AB er sikkert lei av å ha gjentatt det ca 6250 ganger :) 5 ganger hver dag, 250 dager i året, de siste 5 år :D

- Skattesaken på noen puslete mUSD er det avsatt penger for.
- Låneforfall blir betalt med nytt lån (også kalt bond)
- Tolltariffen som hindrer REC-import inn til Kina har gjort at REC har måttet solgt til Taiwan. Nå som USA hindrer panelimport til USA, så må Taiwan (som kjøper fra REC) selge til Kina eller India istedet for til USA - no problem.
- JV-betaling får REC utsatt så lenge de trenger det. Tvisten er om de i denne perioden skal få 49 eller 15% av inntektene fra TianREC.
Profit
25.01.2018 kl 21:53 11301

questi
Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte hva som var nytt ift da kursen var kr 1 i høst?

Jeg vil jo heller ikke si at skattesaken er så puslete på 30mill dollar, når REC er 80mill dollar i cash som skal dekke første låneforfall.
Redigert 25.01.2018 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
25.01.2018 kl 21:56 11293

Spot on!
Slettet bruker
25.01.2018 kl 22:08 11096

Har en god feelling for q-pres. Men er ikke inne nå. Ligger å lurer og ser om vi skal ned litt til. Jammen godt jeg kom meg ut av PLCS før det smalt der. Emi varsel og den blir ikke på rec sin 1.5 emi:-)
Hammers
25.01.2018 kl 22:48 11003

Jeg skrev ikke om REC under oppgangen, og til nå heller ikke under nedgangen.
Likevel, kursen har de siste dagene falt ALT for mye i hht "normalen" (ref 10 dg snitt)!
At en pos reaksjon i dag kom er ingen sensasjon, men på sikt gir det lite håp for aksjonærene -
selv om det er rom for ytterlig noe stigning.

Etter hvert kommer det fallende 10 dg snitt nærmere - og 30 dg snitt er i ferd med å snu ned. Da har man det vel gående igjen!
De fundamentale forholdene gir uansett ingen grunn til stor optimisme på sikt - slik situasjonen nå er.

Hilsen Hammers.......som har et etterord til Anton.
Din åpningssetning i hovedinnlegget var svakt.
Det høres nesten ut som du mener at ALLE leser bibelen (noen + andre = alle?).
Du kan lett ta bort muslimer og andre tilsvarende, og du kan også ta bort oss "hedninger" som aldri har lest i Boka...
....og heller aldri ikke kommer til å gjøre det. Asbjørnsen og Moe's samlede eventyr er trolig vel så bra på sengekanten!
Redigert 25.01.2018 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
Profit
25.01.2018 kl 22:55 11081

Nå pleier ikke du å skrive om oppganger da Hammers, du liker best det mørke :-)
Polygon
25.01.2018 kl 22:57 11063

Det som var nytt i forhold til i fjor høst og da kursen steg så voldsomt for noen uker siden var vel kun at spotprisene hadde økt en del og anslag for installasjoner i 2018 og fremover hadde økt en del. REC sier jo ingen ting! Derfor satte jeg også spørsmålstegn ved grunnlaget for den plutselige oppgangen til over 1,5 og eufori-stemingen på dette forumet - noe som syntes å provosere AB veldig.

Det som er nytt nå er at info om at fabrikken i Kina fungerer som den skal har lekket ut, samt at Trump-administrasjonen har investert ganske voldsomt med politisk kapital i å få en “better deal”, som eksplisitt er bortfall av poly-toll, ved hjelp av tollen på paneler. Talen han kommer til å holde i morgen kommer til å tydeliggjøre det.
Redigert 25.01.2018 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.01.2018 kl 23:03 10326

He, he.....du er nok "spot on" med den der!

Hilsen Hammers.......som registrerer at klokka har passert 2300.......så jeg får vel snarlig slå av lyset her inne!
Odi.1
25.01.2018 kl 23:17 10269

Q: " - Tolltariffen som hindrer REC-import inn til Kina har gjort at REC har måttet solgt til Taiwan. "

Nå må vi ikke glemme at vi leverte over 500 tonn i kina q3, og har hatt jevn stigning med tonn til Kina de siste kvartal :)
Noen tonn har nok gått "via" "via" Taiwan også.
AntonBerg
26.01.2018 kl 00:08 10683

@hammers

Nå illustrerer du vel egentlig poenget med å lese min setning om biblen ganske bokstavelig og ikke se poenget.

All religion er vrangforestillinger for å få en saueflokk til å følge en gjeter. Gjeteren er storkongen i bronsjealderens midtøsten.
Hammers
26.01.2018 kl 00:29 10782

Anton.
Takk for info om slikt ikke JEG har peiling på.
Men det å gjete en SAUEFLOKK kan vel du ALT om - så du har nok helt sikkert rett....:-)!

Hilsen........en humrende Hammers!
Slettet bruker
26.01.2018 kl 00:31 10750

Riktigt, dessvärre tillhör 90 procent av befolkningen saueflokken, desto bedre for oss som lärt sauens beteenden :)
Bare litt trist for klodet ;(
Slettet bruker
26.01.2018 kl 08:15 10450

Hammers: du har helt rett i din vurdering av rec. Nå vises det tydelig for alle aktører - også de som ikke følger rec - at rec sitter i saksa av geopolitiske forhold. Jeg tror rec vil ligge på lave kurser framover. Men jeg trader jo i rec så jeg er bare opptatt av de daglige bevegelser.
Redigert 26.01.2018 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2018 kl 08:19 10439

Artig med bibel fortolkninger her inne. Fredag:-)
Odi.1
26.01.2018 kl 08:28 10395

Rec kan fint overleve med ett overskudd på 100-130 Mil pr år, og vekst på row markedet i takt med der kontrakter går ut på tid.
KG pris produsert er det ingen som klarer å konkurrere med, og at det legges på mer avgifter, er vinn for REC kontra de dyre produsentene
med utslitte gamle produksjonsanlegg, dog ett stort tap for hele segmentet solenergi, men kun for USA :). Marginene rec har hatt er minimale, og det er mye å gå på kontra andre leverandører.
Får Rec låneavtalen i boks for 34% , vil vi triple overskuddet minst pr år.
Redigert 26.01.2018 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
orhaugen
26.01.2018 kl 08:38 10503

Ganske imponerende at Rec , så langt, har kommet seg gjennom de geopolitiske utfordringene med toll og tull. At noen intenst ønsker at de ikke skal lykkes er ganske ufattelig. Når en gårdbruker på regnfulle Averøy flesker til med solcelleanlegg til 1. mill. så er det ikke vanskelig å forstå at denne industrien kommer til å ha en voldsom vekst fremover. Lykke til dere som har trua!
https://www.tk.no/nyheter/averoy/landbruk/na-er-gardbrukeren-selvforsynt-med-strom-fra-276-solcellepanel/s/5-51-402583
Slettet bruker
26.01.2018 kl 08:41 10492

Nyheten din fra Tidens Krav er bak betalingsmur, og jeg er usikker på om det er særlig utbredt med abonnement på akkurat den avisen blant forumets medlemmer. :-)
Slettet bruker
26.01.2018 kl 08:44 10347

Vel, det er ikke mange dagene til kvartalspresentasjonen.
Dersom de riktige avklaringene kommer kan det vise seg at short har spilt høyt.
Når skal man anta at nervøsiteten for alvor begynner å bre seg? - hvis overhode... det er jo bevist gang på gang at aksjekursen lar seg rimelig lett bevege i begge retninger, og det er ikke long-siden som styrer showet, men det er long-siden som tillater at den andre siden styrer showet.
Odi.1
26.01.2018 kl 08:50 10435

Redningen til REC er åpenbart denne JV avtalen.
Det kom inn ett ikke ubetydelig beløp i denne avtalen.
Flere som må ha gått glipp av dette. De pengene er igjen brukt fornuftig på nedbetale bond..investert i ML ...osv.
Vil være helt utopisk at ikke Rec vil kunne refinansierer det som måtte bli rest for bond 9/18
Da ligger det åpenbare krefter bak dette bondet som skal "Haie" , vi andre får bare følge dette opp med de beste verktøy i kassen, om nødvendig.
orhaugen
26.01.2018 kl 09:12 10370

Saken er kort fortalt..:
Tirsdag ble de siste av i alt 276 solcellepanel, til rundt én million kroner montert. Disse skal produsere rundt 65.000 kilowatt-timer (kWh) på årsbasis.
På solfylte dager om sommeren vil melkeprodusenten kunne selge overskuddsstrøm.
– Jeg bruker ca. 53.000 kWh i året, og kan derfor selge 10.000 kWh da jeg ikke greier å bruke all strømmen som produseres sommers tid, sier Trodal
Jo mer strømprisene øker, jo mer penger vil jeg tjene, ler han.

AntonBerg
26.01.2018 kl 10:59 10004

I dag er det vist 1,18 som er korrekt markedspris... en dag 0,89 en annen 1,57... traderne stikker finger'n i rumpa og så får man 1,18 ut som svar i dag. Er det noen som aner hva vi legger i 1,18??? Det aner ikke jeg og angivelig kan jeg mer om REC enn dere... så jeg antar at ingen av dere heller vet :p

RECs Aksjekapital 1,00 NOK
+ RECs kantine 0,18 NOK
= 1,18 NOK

Dette må være svaret.

Mens vi har vært inne på religiøse tema kan vi jo fortsette litt... for jeg tror aksjekursen til REC styres av an "augur". Det var en romersk prest som leste fremtiden i dyreskrotter og lignende som små orakler. Jeg tror det forklarer TA-utviklingen ganske godt :D
Redigert 26.01.2018 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
XL11
26.01.2018 kl 11:17 10052

Å spå i kaffegrut var en populær beskjeftigelse blant giftemodne kvinner i gamle dager. Tolkningen var like enkel som den var logisk: Hvis gruten viste en hammer, var det tegn på at vedkommende ville bli gift med en snekker, eventuelt en saks (skredder) og en plog (bonde) osv.

Å spå i teblader, Tassography, var også en populær spådomsform. Praktiseringen oppsto uavhengig av hverandre i Asia, Midtøsten og antikke Hellas.

Som i andre spådomsformer finnes det forskjellige oppskrifter og fremgangsmåter, men det viktigste er at du lytter til underbevisstheten og intuisjonen din og lar den lede deg i din tolkning av symbolene som kommer frem.

* Lag kaffe eller te i kanne eller kjele (Teblader eller kokekaffe tilføres kokende vann). Hvis du ønsker, kan du istedet blande teen/kaffen direkte i koppen. Bruk da ca.1 spiseskje te i løsvekt pr. tekopp, eventuelt ca. ½ spiseskje til en kaffekopp).

* Hvis du bruker kanne/kjele, la teen/kaffen renne over i koppen uten å bruke sil.

* Drikk teen/kaffen, men la det bli igjen ca. 1 teskje væske.
Hold koppen i din venstre hånd (høyre hvis du er venstrehendt), lukk øynene og still spørsmålet du vil ha svar på. Snu koppen tre ganger i sirkulær bevegelse med klokken, slik at alt blander seg. Plasser koppen raskt opp ned på et fat eller skål. La den stå til alt har rent ut. Deretter kan du snu koppen og begynne tolkningen.

Del koppen inn i soner
* Området over hanken viser til arbeidslivet og karriere

* Området rett ved hanken viser til ting som ligger nært deg, for eksempel hjem og familie.

* Resten av koppen viser viktige hendelser i fremtiden.

Tidsinndeling av koppen
Grut på øverste del av koppen viser hendelser i nåtid, eller som ganske snart vil skje. Det du ser på sidene av koppen ligger litt lengre frem i tid, mens det som ligger på bunnen av koppen er uker eller måneder frem i tid. Du kan på forhånd bestemme deg for hvor lang tidsperiode du ønsker å spå for, men da må du bestemme dette før du heller i teen/kaffen.

Ikke tving frem mønstre. Hvis du ikke får det til, kan du prøve igjen senere.

Du kan også bruke denne metoden til å spå i kaffegrut
Når du skal spå i kaffegrut, kan du også bruke kaffetrakteren, et kaffefilter og litt traktekaffe og lage kaffe på vanlig måte. Deretter tar du filteret med kaffegruten og velter det ut på en tallerken mens du konsentrerer deg om det du vil spørre om. Kaffegruten kommer nå forhåpentligvis til å vise deg ett eller flere symboler.

Noen av symbolene som kan vise seg
Bobler på teen eller kaffen kan bety at penger er underveis

Hjerte= Kjærlighet, mens et delt hjerte varsler sorg

Hestesko= Hell og lykke

Måne= Ustabil livssituasjon, men også bekymringer og redsler

Kryss= Dårlig helse, offer

To kryss= Et langt liv

Sol= Energi og suksess

Stjerne= Ikke nøl med å handle, men kan også bety at et ønske vil gå i oppfyllelse

Slange= Fiende

Sirkel= En klart definert sirkel representerer gaver, premier og vinnerlykke. Sirkel med prikker inni kan bety graviditet eller fødsel

Trekant= Betyr hell og lykke. Hvis trekant-mønsteret er i nærheten av et hjertemønster, bør du satse på kjærligheten og den du er forelsket i. Kan også bety kjærlighetsdrama.

Du kan se mange forskjellige former og mønstre i koppen. De sier stort sett noe om det de ligner på; for eksempel sier et hjerte noe om kjærlighet, en flaske noe om væske osv. Hvis du ønsker, kan du også bruke en ordbok for drømmesymboler til å tyde hva du ser.

Lykke til!
questi
26.01.2018 kl 12:58 9841

Å spå i gruten og mange andre spåteknikker handler om å sette det normale analytiske sinn ut av spill. Det analytiske sinn er ganske rigid, og typisk full av tvil og revurdering, noe som er bra når man har god betenkningstid eller har et godt rammeverk som gjør analysen komplett. Når det analytiske sinn er 'slått av' trer det mere primitive/grunnleggende sinnsmodus inn som kan kanskje instinkt/intuisjon. En god intuisjon leder deg til korrekt resultat uten at kognisjonen har etterkontrollert alle mellomstegene. Det er det samme som skjer når man bruker kroppen: vi kan sykle og hoppe på en båt, uten nødvendigvis å vite i detalj båtens lengde, vår vekt, muskelen stilling og bevegelse, luftmostand osv. Hjernen regner seg frem til resultatet uten av vår kognisjon vet hvordan...

Slik er det med feks med kaffegrut-spåing. Ved å stirre på noe som vår analytiske hjerne ikke kan plassere en mening i, overføres kontrollen til assosiasjon og intuisjon. Optimalt skal vi minske selvet, dvs opparbeidede fordommer pga erfaringer mot egen person, og styrke over-selvet - dvs opparbeidede instinkter gjennom evolusjonen for vår art. Spåingen kan hjelpe oss å komme til en raskt og god beslutning når vår analytiske evne skorter. Eksempelsvis vil spåingen kunne gi oss svar om noen er vår livspartner, eller om en aksje er bra.

Resultatet av denne skjulte databehandlingen blir så projisert i form at et vagt assosiasjonsbilde som vi siden kan ta tak i og tolke.

Når jeg lukker øynene og tenker på REC, ser jeg 'en sandstrand av gull under en brennende sol, og masse innfødte i alle aldre som sikter gullet i kurver som de skal bygge en svær pyramideby av gull' :P
Redigert 26.01.2018 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
Odi.1
26.01.2018 kl 13:02 9718

Hel Svart Katt over Fornebuveien....
Redigert 26.01.2018 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
bel68
26.01.2018 kl 13:09 9691

Helt utrolig hvordan Ho presterer sso i forhold til rec noen korupte idioter som sitter å skriver der......Hadde det vært rec hadde det stått REC nær konkurs...
Redigert 26.01.2018 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
Odi.1
26.01.2018 kl 13:26 9744

med en gang utbytte er realisert, vil sso falle som en stein, ikke umulig vi ser 39-41 kr der igjen, om å gjøre å komme seg ut mens det enda lyser blått, regnestykket er enkelt, tjene på høy kurs, eller ett lite utbytte?

Rec sitter på helt andre verdier og teknologi en sso.
Bar å få i havn 34 % og alle 49% av Tian-Rec, pri no 1. for TT og co.

" The Electronic and Photovoltaic New Materials Industrialization project is built with a total investment of 8.7 billion RMB and the annual value of production will reach 4 billion RMB after being fully operational. "

fahr
26.01.2018 kl 13:35 9690

Enten har TRYGVE noe i mot JUM eller så har han tapt noen penger her en gang,har vært negativ til REC så lenge jeg har vært med på cirkus REC som han kalte det får noen år siden.
Slettet bruker
26.01.2018 kl 15:30 9434

Eftee trumps tale i davos idad trur jag ikke kina tollen blir så mye lengre :)
spanjolen
26.01.2018 kl 15:43 9479

Synes vi igjen skal glemme alt som ikke er sikkert. Dvs. JV med eierandel og finansiering..


Da står vi igjen med ML og Butte.
Dagens kurs burde reflektere drift, lønnsomhet og verdier i fabrikkene og inventories.
Slik som prisene og etterspørsel har økt det siste året så burde jo aksjeverdien reflektere dette.

Skal bli spennende å se resultat fremleggelse
rischioso
26.01.2018 kl 15:43 9420

Her ser vi konturene av at tariffeffekten begynner å slå inn...

Jan. 26, 2018

SPWR: SunPower says it will halt U.S. expansion project due to Trump tariff...

* SunPower (NASDAQ:SPWR) says it will not move ahead with a $20M U.S. factory expansion unless its solar panels receive an exclusion from tariffs the Trump administration imposed this week.

“ We have to stop the $20M investment because the tariffs start before we know if we’re excluded,” CEO Tom Werner tells Reuters, adding that the investment would create “hundreds” of jobs at SPWR facilities in California and Texas.
SPWR believes its premium-priced panels, which are among the most efficient in the industry at transforming sunlight into electricity, should receive an exemption from the tariffs because their unique technology cannot be compared with more conventional models.

* The tariffs will take effect Feb. 7, but the U.S. Trade Representative is expected to announce the rules for requesting an exclusion by Feb. 22.

https://seekingalpha.com/news/3325698-sunpower-says-will-halt-u-s-expansion-project-due-trump-tariff?uprof=45#email_link
Redigert 26.01.2018 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2018 kl 15:47 9471

Ja kanskje det kan bli bevegelse. Det er i alle fall håp om at det kan skje noe. Nå har Kina toll både ut (solpanel) og inn (poly). Det ønsker vel ikke noen av delene, så motivasjonen for å forhandle bør jo være der.
Folk kjøpte rec med begge hender på rundt 1,50, men på 1,17 noen dager senere er det knapt noen vil ha aksjen. Hvilken katastrofe er det egentlig som har rammet selskapet, bortsett fra mediestøy? Hvis jeg hadde kjøpt på 1,50, så hadde jeg i allefall snittet ned på 1,17.
Skalleknarp
26.01.2018 kl 16:00 9436

Enig - foreslår at vi REC'ere mobiliserer og trykker på mailadressen til ansvarlig journalist for innlegg vi mener er svært negativt vinklet og spør hvorfor man legger inn så mange superlativer med negativt fortegn når REC skal omtales. Vi krever litt balanse !!

Tviler på at noen fra HO er så mye inne på sidene her og leser. Eneste er vel om noen blir "bannet". God helg alle tålmodige REC'ere. Vi står han over denne gangen også... :)
oien
26.01.2018 kl 17:24 9172

Nå gikk ho bæssmor på auksjon og nye 120K aksjer inn på konto long. Triggere i en usannsynlig rekke. KJØP!
Slettet bruker
26.01.2018 kl 17:53 9178

Fort sent, børsen er stengt! Dessuten, Rec-skuffen renner snart over av billige aksjer. Jeg holder likevel av noen kr. til kvartalsdagen.
Planene for å krakke 10-15% den dagen er nok på plass. Det må utnyttes. Selv om ting går som planlagt i Kina, så får vi neppe noen endelig avklaring mht. finansiering av resterende 34%. Forhandlinger pågår, bla, bla, bla. Q4 resultatet blir vel ca. som guidingen, og gir ingen drahjelp.
Så da blir det krisefokus på Trump og tolltull + låneforfall nok en gang. Det er lett å se for seg overskrivtene. INGEN LYS I TUNNELLEN FOR REC.
Blackwhite
26.01.2018 kl 20:29 8904

En ting har slått meg. Dess mer Ænton skriver dess mer raser kursen i rec Har noen sjekket om det er en korrelasjon?
Odi.1
26.01.2018 kl 22:45 8756

For å sette det litt på spissen, med kun 15% eiendel i Tian-Rec , har vi ca 600 000 000 RMB after being fully operational.
Dette vil langt på vei være med å dekke renter på en utsettelse, eller det beste, å få lån til hele 34% i Kina og ha 1 960 000 000 billion RMB after being fully operational.