Forbrukbankene styres av inkompetente folk Re Komp

Slettet bruker
KOMP 06.03.2019 kl 14:39 5769

Omtrent alle disse forbruks-bankene har det siste året gjort store feil og kursene har rast
Har disse bankene for dårlig ledelse jevnt over ?
Hva gjør det med tilliten til aksjonærene når den ene banken etter den andre har ledelse som gjør grove feil
Mange hevder det er sektoren som er blitt upopulær og derfor stuper kursene . Men er det en god forklaring ?
Har hele sektoren for dårlige ledere og de er blitt en upopulær greie?
De små har ikke greid å kapre nok kunder og noen av de har feilet på sin strategi og samarbeider med svake aktører
2 svake aktører som samarbeider gir ikke noe sterkere selskap , heller tvert om
De 2 største Komp og Bank Norwegian samarbeider med sine hovedeieres selskaper
Uroen i NAS har vert en verkebyll for BN, men hovedgrunnen til aksje-kollapsen er feilene de har gjort i Finland
Vi så også en megatabbe i Komp og jeg mener lederen der gikk av etter dette
Det store spørsmål vi alle bør stille oss nå er.
Vil det komme en reprising riktig vei for disse aktørene
På sikt vil de små som Mono og Easy bank forsvinne, det er jeg rimelig sikker på
Men hva vil skje med Komplett Bank og Bank Norwegian
Utbytte er foreløpig i det blå hos begge disse
Er det noen grunn til å stole på ledelse i disse bankene ?
Skulle gjerne hatt ei krystall kule
14 mnd til eventuelt utbytte i Bank Norwegian er håpløst lang frem i tid
Komplett Bank vet jeg ikke om de har annonsert utbytte
Spørsmålet er rett og slett om det er verdt å vente på
Jeg blir mere og mere usikker for hver dag som går

https://www.dn.no/borskommentar/sten-erik-hagen/komplett-bank/oslo-bors/nar-forbrukslansbanken-unnskylder-grov-feil-som-unoyaktigheter-bor-du-gripe-hardt-om-lommeboken-altsa/2-1-558472
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Chri$tian
06.03.2019 kl 14:53 5743

Bankene har mest sannsynlig ikke dårlig ledelse, men det er en ny bransje disse nisjebankene, så man må regne med noen feil.

Når det gjelder utbytte så ser jeg ikke noen grunn til å betale ut utbytte overhodet når man har en ROE på + 20 %. Som investor outsourcer man kapitalforvaltningen til aksjeselskapene, som igjen reinvesterer kapitalen din i nisjeinvesteringer - i vårt tilfelle: forbrukslån. Klarer du å få +20 % avkastning på pengene, så skjønner jeg at du vil ha utbytte. Da gir det mer mening at du reinvesterer denne kapitalen på egenhånd. Men for de fleste investorer er ikke dette tilfellet, og man vil derfor være bedre tjent med at selskapet reinvesterer overskuddet til + 20 % avkastning.

Utbyttegrad og ROE bør henge sammen. Selskaper som har lav eller negativ ROE, bør dele ut mye utbytte, mens vekstselskaper bør dele ut lite eller ingenting. Historien viser at det er tobakkselskapene som betaler ut mest utbytte i USA. Som Thore Johnsen ved NHH sier: "selskaper som har moroa bak seg" betaler mest utbytte. Hvis selskaper har middels god ROE, men lav aksjekurs, bør selskapet heller kjøpe tilbake aksjer enn å dele ut utbytte. Christian Ringnes har hatt suksess med tilbakekjøp. Han sier at de ikke får kjøpt eiendom til så god pris som de gjør ved å kjøpe aksjen (EISP) tilbake, og da vet de dessuten hva de kjøper. Veldig få selskaper på Oslo Børs har noen klar strategi på hvordan overskuddet skal brukes (utbytte/tilbakekjøp/reinvesteringer). Dette skyldes manglende kunnskap og bevisstgjøring rundt ovennevnte spørsmål, både blant ledelsen i selskapene, men også blant deres aksjonærer, som krever høye utbytter uansett hvilken vekst selskapene har.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Fjøsnisse
06.03.2019 kl 15:07 5719

Det er vel ikke mer mystisk enn at det blir vanskeligere jo flere det er om samme beinet. Det har jo poppet opp en god del nye rendyrkede forbrukslånsbanker de siste årene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2019 kl 15:41 5663

Ditt svar er relevant og hadde vert riktig om det var postet for 2 år tilbake
Men etter den tid har det ikke gitt positiv avkastning på 20%, men en negativ avkastning på 30-40% Derfor er det du skriver ikke riktig nå
Dersom man lar banken reinvester pengene dine og de øker verdiene , da er alle happy
Men de har gjort store feil og alle taper store verdier
Dessuten er det slik at de fleste vil ha penger ut når overskuddene er så store som hos de 2 nevnte selskaper
Jeg hadde aldri sittet videre i Bank Norwegian om jeg hadde visst at det ledelsen løy på presentasjon 10. Februar 2017 .
Det er mere enn 2 år siden de kom med løfte om 40% utbytte
Udyktig eller løgnhalser i ledelsen, jeg vet ikke hva som er verst
For 2 år siden sto BN aksjen i 75 kr
For 1 år siden sto den i 95 kr
Derfor stemmer ikke dine betraktninger lenger
Regner med det er omtrent samme utvikling i de andre bankene
Så hvorfor skal pengene være i kassa hos disse når det gir aksjonærene store tap grunnet ledelsen kløner det til
Tror vi kan konstatere at det er dårlige ledere som er skyld i aksjefallet i samtlige av disse aksjene
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
jacuzzi
06.03.2019 kl 16:07 5627

Regnskaps feilen i komp har ingentin med ceo avgangen å gjøre. Han gikk av en stund før dette. Men uansett er det ikke bra. Kursen er som den er, men det jeg ser er at de øker bokførte verdier raskt. De er nå priset til 1.3 og innen 2020end er p/b estimert til 1 på dagens kurs. De har lansert flere produkter dom gjør at vekst potensialet er der sekv om det norske markedet er mettet. Det er ikke aksjen for kortsiktig gevinst, men 2år frem så vil en inngang idag være gunstig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2019 kl 20:13 5511

Ok, jeg trodde avgangen hans hadde sammenhengen med de feilene
Men som jeg har påpekt flere gang.
Noen i ledelsen gjør feil, og de store feilene får vi sett.
Men alle de små feilene de ser vi aldri
Bank Norwegian har jo så gar en egen person ansatt for å avdekke feil ala det i Finland og som skal avdekke feilene før det får konsekvenser
Det klarte han ikke, og han er der fremdeles
Han er ubrukelig i denne jobben
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Røsk
06.03.2019 kl 21:25 5442

Godt skrevet Chri$tian! Tror matmons misforsto og blander aksjekursutvikling og ROE.. matmons klager på ledelse dag inn og dag ut.. fakta er at selskapene vokser og gir god avkastning på egenkap samtidig at det er tilspisset konkurranse og reguleringer som setter krav til avsetninger og derfor har ingen bank kunnet betale utbytte eller tilbakekjøp av aksjer. Er jo ikke ledelsen sin feil at myndighetene vingler og setter stoppere. Er jo ikke en eneste en av disse bankene som har hatt en positiv aksjeutvikling siste 2 år. Å si det er ledelsen sin feil faller på sin egen urimelighet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2019 kl 21:45 5417

Vi har ikke hatt noen avkastning på 2 år her
Å bygge en stor pengebinge gavner ingen aksjonærer
Å skylde på ledelsen er rett når ledelsen gjør store feil slik de gjorde
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2019 kl 23:38 5356

IFRS9 er roten til all forvirringen,dette er vi alle innforstått med da denne regelen enda er meget fersk i systemene hos bankene.

men med tiden fremover er jeg sikker på dette vil bli justert etter og det vil bli en effektivitet rettet mot nettopp disse nye reguleringene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2019 kl 15:26 5180

IFRS9 burde ligge inne i prisingen for lenge siden nå
Nei dette har med oppførselen til ledelsen å gjøre
Ikke en av de har så pass tro på selskapet at de kjøper seg inn
Tror det er folk i ledelsen som ikke eier aksjer her overhode
Dersom styre og ledelse har tro på det de gjør, ja da laster de opp med aksjer
Det gjør ingen av de hverken i styret eller ledelsen
Hva skjer med et selskap der ledelse og styre ikke har trua på det de driver med ?
Vel vi ser resultatet
Derfor bør det ryddes kraftig i både styre og ledelseskabalen
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2019 kl 15:51 5150

Har sjekket hva det store fallet nå skyldes
Ny tabbe hos KOMP ledelsen denne gangen
Kopiert fra siden her så ligger følgende melding og må bare konstatere enda en gang at disse bankene er styrt av folk uten kompetanse
----------------------------------------------------------------------
Komplett Banks management has uncovered two inaccuracies pertaining to the
fourth quarter 2018 reporting communicated to the market on 13 February, 2019.
Both errors relate to the calculation of capital adequacy requirements, shown in
Note 3 of the Q4 2018 report, and result in a NOK 562 million increase in the
risk weighted assets (RWA) equivalents as well as NOK 39.5 million reduction in
the common equity tier 1 (CET1) capital. As a result, the reported CET1 ratio,
including unaudited Q4 2018 profit after tax, as at 31.12.2018 is reduced to
20.0%, down from 22.0%, previously reported.

Jan Haglund, CEO, commented:
We regret this correction, and consequently has taken measures to strengthen
our internal processes to ensure correct reporting going forward. With a total
capital adequacy ratio of 21.4% as at 31 December 2018, we remain among the best
capitalised banks in the Nordic market and are comfortable with our ability to
continue delivering on our strategic roadmap for product-wise and geographical
expansion.

The increase in the RWA equivalents of NOK 561.8 million is caused by a change
in the calculation basis for operational risk. The figure is used in the
calculation of the capital adequacy ratio and does not have an effect on balance
sheet items nor reported income for the period.

The NOK 39.5 million change to the CET1 capital is explained by an increase in
the deferred tax asset, which is a result of the Banks transition to the IFRS 9
accounting standard. A utilisation of the deferred tax asset in H1 2019 is
foreseen to effectively reverse this effect.

In addition, following a revision of our figures, there is an increase of NOK
0.9 million in reported profits after tax for 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
tickerlover
07.03.2019 kl 16:34 5101

Matmons, du har urealistisk høye forventninger.
Ingen selskaper har ledelse som leverer den kvaliteten du forventer.

Overgangen til IFRS9 er en ny og utfordrende øvelse for alle bankene.
IFRS9 er avanserte beregninger, krevende modeller og noen justeringer i overgangen er en del av gamet.

KOMP-kursen har ikke rørt seg et øre pga dette.
Du trenger ikke bekymre deg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
tickerlover
07.03.2019 kl 16:46 5086

Alle forbruksbankene har tatt en dupp etter Q4-tallene.
Det er generelle trender i markedet og har lite å gjøre med enkelte bankers ledelse eller rapportering.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2019 kl 16:53 5075

Må innrømme jeg hadde høye forventninger da Wollebekk ble tilsatt.
Jeg ble da fortalt av Håkon Astrup at hun var utrolig flink , noe han enda mener .
Dette fallet har ikke noe med sektoren å gjøre , det er ene og alene ledelsen som er årsaken
Det sier fakta DNB sine folk i dag (dette fallet skyldes Komp gjøren nylig .

Nå er det hele 2 år med nedtur
For dere som har akutt hukommelsesvikt
Aksjen sto i 75 kr for 2 år siden
Samtidig har børsen steget 22%
Se det i øynene , selskapet er ledet av idioter for tiden
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2019 kl 21:10 4954

Hva er driveren i et marked ?
Hvorfor er du og jeg i aksjemarkedet ?
Vi satser på aksjer vi vet eller tror kommer å tjene mer penger og dermed høyere kurs
Apple tjene mer penger og sier fremtiden ser bedre ut, og vips kursen går opp
Telenor guider gode utsikter og de tjener mer, og vips kursen fyker i taket
Statoil el Equinor som det nå heter tjener mer trass i lavere oljepris, kursen går opp
I alle selskaper har dette vert malen , alle de snart 51 år jeg har vert i aksjer
Her er det altså etter Wollebekk og han styreformannen kom inn helt motsatt , de tjene mer penger og kursen går stadig lenger nedover
Tilliten i markedet er borte for aksjen , ingen andre enn vi gamle aksjonærene sitter på den.
Det har ikke noe annen grunn enn personene som styrer dette selskapet er inkompetente ubrukelige mennesker

Med en god ledelse hadde denne aksjen stått i 130-140 kroner nå
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
MJ
08.03.2019 kl 03:34 4859

Jeg nekter å tro at hvert eneste selskap i denne sektoren har en udugelig ledelse. Jeg tror at markedet heller er ekstremt skeptisk til disse bankene, grunnet all usikkerheten knyttet til reguleringer og videre vekst. Jeg synes at denne utviklingen har vært litt i overkant drastisk, men markedet har alltid rett. Hvis man ikke er skeptisk til denne sektoren, da bør man nok sette pengene sine inn i fond i stedet for. Jeg sitter selv stort lastet i KOMP, men dette endrer ikke faktumet at forbrukslån segmentet er ekstremt usikkert i dagens samfunn. Dette kan fort gå rett vest med litt høyere tap på utlån, men jeg synes at ledelsen har gjort en fantastisk jobb så langt. Jeg setter også veldig pris på at ledelsen sier det som det er og innrømmer at de gjorde en feil i stedet for å komme med unnskyldninger som er irrelevante slik som en viss annen bank ofte gjør. De ser et problem, og de retter opp i det. Det eneste jeg ikke helt klarer å forstå er hvorfor de trenger å få fullmakt til en ny emisjon nå som de er såpass vel-kapitaliserte.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2019 kl 07:38 4795

På side 59 i dagen Finansavis har Kimmo Risbakken tatt for seg regnefeilen hos KOMP. Hvis hans konklusjon om at rammene for økte utlån er redusert fra 2,8 til 1,8 milliarder etter oppdaterte tall så kan det jo være at kapitalbehovet er tilstede.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
jacuzzi
08.03.2019 kl 09:30 4719

Fondsobligasjon er mest aktuelt hvis de skal styrke kapital ift nye kapitalkrav.
Ellers ser jeg at ledelsen nå synest det er på tide å vekte seg opp:
On 7 March 2019 the Company received exercise notices from holders of warrants
(Frittstående tegningsretter) for subscription of 9,900,000 shares in the
Company (the New Shares). The New Shares will be issued against a cash deposit
of NOK 2.50 per New Share in accordance with the terms of the warrants,
corresponding to a total subscription amount of NOK 24,750,000. Following
issuance of the New Shares there are no remaining outstanding warrants issued by
the Company.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
jacuzzi
08.03.2019 kl 09:53 4694

Komplet bank (KOMP) just reported that it has uncovered two errors in the Q4’18 reporting, reducing the
Common Equity Tier 1 (CET1) to 20% from 22%. This corresponds to around NOK 150m (NOK 0.9 per
share) of equity. Most of this (1.5 pct points) stems from too low risk weights for operation risk, which
we in our estimates already have assumed to be changed in Q1’19 and the remainder from a temporary
effect from deferred tax assets which we neither have included in our model going forward. Hence, while
we do not like errors in the reports, we expect to make no estimate changes. We have a target price of
NOK 25 and Buy recommendation for KOMP
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Røsk
08.03.2019 kl 11:38 4632

Artikkelen i Finansavsen forteller bare halve sannheten. Det stemmer nok at med revidert regnskap kan banken kun vokse med 1.8 mrd men det er gitt NULL i resultat i 2019 og dermed ikke noe overført til balansen og kapitalkrav. MAO dere som er ekstremt pesimistiske kan da forholde seg til vekst på 1.8 mr vekst. De som er noe mer realistiske og venter et resultat på ca 400 mill i 2019 kan da vente en vekst på over 2.8 mrd som kommunisert.
Hyggelig å se at ledelsen i selskapet også ser dette ved å bruke opsjonene sine.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
tickerlover
08.03.2019 kl 12:39 4589

Matmons har fått NOFI i vrangstrupen. Det har han slitt med i flere år.
Referanse til DN's klikk-kåte børskommentator styrker ikke saken hans.

Virker ikke som Matmons har noe særlig kunnskap om de andre bankene KOMP, MONO, INSTA, EASY, OPTIN, BRA, KRAB, osv.
Dette er generelle påstander basert på gjetninger og grunnleggende feil.
Men jeg vil ikke bruke tid på å påpeke alle feilene.
Anbefaler istedet både Matmons og andre bankinteresserte i å lese seg opp på de ulike bankene. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Røsk
08.03.2019 kl 13:59 4536

Godt tips tickelover! Litt mange som bare leser overskrifter.. skal ikke prakke noen aksjer på noen, men det hjelper å kunne lese et regnskap samt sette seg inn i markedet, reguleringer etc. Bare et tips!
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2019 kl 14:01 4533

Ser bare at disse banken sliter med elendig utvikling alle som en , og det avdekkes feil og mangler jevnlig
Komp har jeg satt meg inn i og Mono har jeg vert aksjonær hos , men du har nesten helt rett i din påstand

Pleier alltid sitte lenge i aksjen jeg kjøper
Men nå venter jeg bare på en mulighet å komme meg ut her
Dette gikk fra å være en megagod investering til en tragikomisk aksje denne Bank Norwegian
Har funnet en ny aksje jeg er begynt å sette pengene inn i , og der går det riktig så bra
Opp ca 25% siden jeg begynte å kjøpe
Min tid som aksjonær i Bank Norwegian er sannsynligvis slutt snart
Nå man ikke har tillit til ledelsen, da skal man vekk
Forøvrig veldig synd at slike idioter som disse får ødelegge så store verdier
De har altså ansatt en egen person for å avdekke feil
Dette er
Peer Timo Andersen-Ulven Chief Risk Officer
2 millioner i lønn og så greier vedkommende ikke se feilene som ligger inne i malen de bruker
Hva om det er enda større feil i deres systemer ? Det tror jeg nemlig det er og at Finanstilsynet snart avdekker dette
Dette er bare blitt en trist greie
Aksjen alle skulle ha og alle elsket , den er det nå ingen som vi ta i lenger .
Det skyldes ene og alene dårlig ledelse
Selv de store idretts profilene elsket denne aksjen
Håpløst å skylde på markedet når det er ledelsen som er inkompetent
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2019 kl 14:34 4499

ser komplett bank melder om tekniske utfordringer på nettsidene sine nå,-håper det løser seg kjapt.

men det er ikke bare KOMP som sliter med nettverket sitt idag.

https://e24.no/privat/gjensidige-nede-i-fire-land/24577132

Et ordtak kan også sies,at til og med den beste kan gjøre feil.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2019 kl 14:40 4495

DNB må vel ha norgesrekord i slike feil
Har forresten ikke sett feil der siste mnd , det er vel ny rekord i oppe tid hos dem
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2019 kl 19:47 4377

Tja nå ligger DNB også nede :-):-):-)

Mvh Pilkasteren ???
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2019 kl 20:01 4369

Godt vi har autogiro.

?
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2019 kl 21:10 4332

Akkurat ja
Det er jo en hel mnd siden sist ha ha ha
Ha ei god helg alle sammen
Skal nå ut og hygge meg sammen med ei dame i kveld , så det er best å komme seg i dusjen
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Jadaok
08.03.2019 kl 21:18 4321

Kan det være at komp oppdaget feilen fordi de har en due dulligence Ifb. Med et oppkjøp, salg, fusjon? Ellers må jeg si at feilen var ikke bra, men Pareto hadde visst alt sett den, ikke skjønner jeg. Ellers synes jeg det er digg å kjøpe et vekstselskap på pe 5. Skål!
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Røsk
14.03.2019 kl 09:58 3926

The Board of Directors of Komplett Bank today announces that Jan Haglund has been named CEO of Komplett Bank on a permanent basis. Mr. Haglund has been acting CEO since Raimond Pettersen’s resignation earlier this year.

Godt valg!
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2019 kl 14:34 3846

synd er det for lille "My"(MyBank).

Det skulle altså matematisk ikke ta feil,-men de gikk så til det grader på trynet,likeså gjør aksjekursen.

idag:
RT : 0,20 -20%

:/

Ny:

fra Generalforsamling til MyBank idag.
http://www.netfonds.no/news/nfmf/20190314/MyBank_%2D_EGF_protokoll_signert.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Røsk
18.03.2019 kl 10:26 3576

En liten refleksjon jeg gjorde over helgen: Når feil i regnskapet ikke ble værre mottatt av aksjonærene og resulterte i smell på kursen da sier det litt om at kursen allerede er banket ganske langt ned og nådd bunnen. Tipper vi får en jevn stigning igjen nå mot Q1 tall. God mandag!
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare