Snart raskere å lade enn å fylle diesel

07.03.2019 kl 10:45 2475

https://www.nettavisen.no/livsstil/tesla-lanserer-supercharger-v3/3423602149.html

Natt til torsdag slapp elbilprodusenten Tesla detaljene om den nye generasjonen Supercharger. De første laderne ble åpnet i USA, og Europa og Asia skal følge etter.

Supercharger V3 gjør det mulig å lade med en effekt på 250 kW. Med teknologien i den nye elbilen Model 3 betyr det at ladehastigheten kan være så høy som 1600 km/t.

På elbilfronten skjer utviklingen bokstavelig talt fra time til time. Det skjer mer på en uke enn det har gjort med dieselmotorer siden krigen - den siste altså.
Hektar
07.03.2019 kl 10:49 1958

Og det er akkurat derfor man får seg en smell om man kjøper elbil nå.

Utviklingen er inkrementell og da blir ting veldig fort utdatert. Mens fossil vil fortsette å ha verdi da det ikke kommer en ny dieselmotor som gjør den nåværende foreldet. Dagens elbiler er ikke verdt et rødt øre når neste steg kommer.
07.03.2019 kl 10:57 1946

No problem Hektar - dagens elbilpark oppdateres kontinuerlig over nettet. Du behøver ikke oppsøke for handler engang.
mishka
07.03.2019 kl 11:18 1928

Hehe, time til time? Det har ikke skjedd noe siden Tesla S kom for snart 7 år siden. Dette er det første nye på lenge. Jeg kjøper glatt elbil den dagen jeg kan lade 50 mils rekkevidde på 10 min. Da må for det første bilene få rekkevidde på 50 mil. Det viser seg at Tesla med 100Kw batteri i praksis har, dvs sommer eller minusgrader, en rekkevidde på 20-28 mil i normale europeiske hastigheter, Det å lade et 100Kw batteri vil med 250 Kw lader minus ladetap ta alt fra 20 min. til en halvtime. Det er ungdomsskole-fysikk. Blir spennende å se hvor bra dette blir i praksis. En Tesla 3 hadde passet perfekt for meg om jeg kan unngå ladekøer og alt annet hazzle. Som de fleste andre så sitter jeg på gjerdet litt til. Sier de noe om slitasjen på batteriet om man presser inn 80 Kw på 20 min. 30-40 ganger i året? For det ville i så fall være min hverdag.

Og dieselmotoren har jo virkelig gjort kvantesprang. Jeg nevner bare litt: Fra MB 200D i 1977 med ca. 60 hk. via common rail diesel, turbo, SCR Kat eksosrensing og adblue til dagens med null partikkelutslipp og 3 ganger effekten siden 70 tallet.
Redigert 07.03.2019 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Hektar
07.03.2019 kl 11:33 1916

Tror Brit jobber for Tesla eller elbilforeningen.

Om det er bare en tullete entusiast så snakker du bare til en vegg.

Altså det er jo supert om de kan få til dette.
Men en kan jo da lure litt på hvorfor de superladerne de allerede har lader mindre enn de skal når det er mange som skal lade?
Har de plutselig funnet en måte å få frem mye mer strøm på uten å legge nye kabler over alt?
Her som jeg har kontor når jeg ikke pendler er det ikke elbilladere i det hele tatt fordi det er ikke strøm nok til det sier de. Og her var det cellulosefabrikk før!

Og hva med advarsler mot å bruke superlader for ofte pga at det kan svekke batteriet? Gjelder ikke dette lenger?
Og det må vel bli sinnsykt varmt med sånn vannvittig strømmengde på så kort tid?

Ja ikke vet jeg, men det er jo mye som høres ut til å være for godt til å være sant, og da er det jo ofte nettopp det.
mishka
07.03.2019 kl 11:52 1891

Mens man venter blir vel dette løsningen.....

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=274960426

Ser fin ut, uten alt dette AMG eller Avantgarde fjaset. Sikkert litt prutningsmonn også og koster mindre enn en ny Leaf.
I løpet av sommeren bare må jeg kjøpe. Tviler på noe snarlig gjennombrudd på elbiler for oss som er "vielfahrer".
mishka
07.03.2019 kl 11:56 1881

Nok strøm er ikke noe problem i alle fall når det gjelder hjemmeladere. I sameiet i Norge har vi gått for Zaptec. Anlegget setter bilene i kø om det er for lite strøm. Men det er ikke noe for taxikusker med Tesla. Maks 16A på hver og med rask hoderegning sier det over 24 t. for å lade en Tesla 80%. Men de færreste kjører så mye på en dag når man er hjemme.

Grunnen til at superladerne lader mindre enn de skal i dag er at 2 deler på en lader. Står det en ved siden av deg (noe det nesten alltid gjør), tar det dobbelt så lang tid. Og noe mange klager over er hastigheten som aldri er det den skal være. M.a.o prematur teknikk.
Redigert 07.03.2019 kl 11:59 Du må logge inn for å svare

Det var jo billig!
Hvis du skal kjøre den hit må du vel ut med like mye i avgifter kanskje?
Utrolig bra med snittfiorbruk på 0,39 på en så stor bil uten hybrid!

Angående nok strøm, OK, det er mulig de kunne klart det her også hvis de VILLE, men men ikke noe stort savn for meg uansett.
Men altså hvis de der superladerne som det står om i første innlegg på tråden skal ha noe særlig for seg så må det jo være tilgang på betydelig mengder strøm skulle man tro.
mishka
07.03.2019 kl 12:03 1863

Billig og billig.... Disse 220d bilene fra 2016 og 17 får man nå for ned mot 28K euro, men da har de gått litt mer og har farge svart grå eller sølv. Fulle avgifter når ny på en slik er faktisk ikke mer enn 108K Kr. Men husk at Norge har 25% mva og Tyskland bare 19. Uansett er verditapet på nye biler som en tommelfingerregel halv pris etter 45K km. og 3 år i Tyskland. 0,39 kan man bare glemme. I praksis snakker man om 0,6+. Men uansett er det greit nok. Bilen har flere hester enn min 2008 mod. 280CDI med V6 diesel så det å kjøpe 350 i dag er nok litt overkill. I så fall må det være den nye med rekkesekser. Den gamle 258 hestern med V6 i W213 får man for samme pris som 220D.
Redigert 07.03.2019 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
07.03.2019 kl 12:04 1861

Besvarer dette spørsmålet ditt PSI?
"Med Supercharger V2 fungerer det slik at du må dele kapasiteten på laderen med sidemannen, og dermed få betraktelig lavere effekt enn dagens makskapasitet på 120 kW. Med Supercharger V3 er dette historie. Laderne skal gi deg hele den tilgjengelige effekten.Tesla anslår at det vil halvere tiden folk bruker på ladestasjonene."

Nja, det må jo likevel være en vanvittig strømmengde tilgjengelig på plassen der dette skal foregå hvis dette skal gå an?
mishka
07.03.2019 kl 12:27 1818

Har en mistanke om at Tesla får noen vanvittige regninger på det som kalles anleggsbidrag til Hafslund eller den som skal bygge trafoer og linjer frem til dette.

Noe sier meg at lading på så kort tid vil medføre problemer, varme ble nevnt og dette slo meg også, vi får se hvordan dette utvikler seg.

Noen elbil blir ikke kjøpt før hurtiglading er testet og utprøvd av andre før meg, og prøvd i mange år, for en diesel/bensinbil har levetid på opp mot 20 år, vi får se hvor lenge batteribilene varer.

Guttungen har flere modellbiler der noen er batteridrevet, toppfart på 80-90km/t og kjører fletta av nitrobilen han også har. Men nå har den ene av disse batteribilene ødelagt batteriet, mens nitrobilen fremdeles kjører akkurat som da den var ny.

Varer batteriene i en elbil lenger enn 8-10 år? Er svært usikker.

Vi har også en bunke med oppladbare batterier til slike fjernstyrte lekebiler. De gikk jo helt vanvittig ja, noen av dem dro glatt opp på bakhjula når de fikk feste.
Men når de ikke var i jevnlig bruk gikk batteriene fort i stykker. Antagelig må det være en annen batteriteknologi på EV.
Magasaki
07.03.2019 kl 15:50 1755

Raskere å på eller av et av Ruters tilbud. Da slipper man ladning, fylle diesel, køer og mye annet.

Hvor skal all denne strømmen kommer fra? Det er jo problemer idag hvis ikke magasinene er breddfulle etter snøsmeltingen. Sier de ihvertfall?
OZZY
07.03.2019 kl 17:46 1714

hvis man lader batteriet mye med hurtiglader blir det fortere ødelagt
mishka
07.03.2019 kl 17:47 1712

Magasinene hadde vært breddfulle hadde det ikke vært for at Merkel er bestevenninda til Erna og tyskerne kjøper norsk strøm som balansekraft til vindmøllene.

Ja sånn går det når hun skulle avvikle alle kjernekaftverkene i Tyskland.
Magasaki
08.03.2019 kl 07:09 1600

Nå må det bygges 1000 ladestasjoner med god kapasitet på hver. Gjerne så 100-200 elbiler kan lade der til enhver tid på hver stasjon av de sentrale.

Så må det bli 2020 og tid for VW ID CROZZ

Da skal alle ha elbil (selv mishka)
mishka
08.03.2019 kl 07:25 1585

Og hvem betaler? For sosialister er det alltid noen andre.
Magasaki
08.03.2019 kl 07:30 1575

Dette må komme som et samarbeide private og stat med tilskudd. Staten der er vårs om vi er marxister eller nazister eller bare helt vanlige. Tenker det kan være godt for mishka å finne gode ladestasjoner når alle bensinstasjonene er lagt ned for det er det de blir om noen år.
Odi.1
08.03.2019 kl 08:53 1545

Forskningen kan snart vise til at EL motorer vil få store helsemessige skade , kroppen er ikke bygget for å tåle slike ekstreme elektromagnetiske strømninger , og en får på sikt store helseskader. Det er kommet alt for lite frem om dette, det blir skjult for forbrukere av store multiselskap som kun tenker profitt.
Magasaki
08.03.2019 kl 08:58 1538

Da har våre dinosaur-venner våknet og finner på alle mulige måter å beholde fossilbilen sin på, men det nytter ikke. Det gjør det aldri. De kjemper mot et system som de ikke lenger kan seire i.
ksandal
08.03.2019 kl 09:07 1527

Du mener en eletromotor er farliger enn og sitte i en fosilbil og puste inn 6000 forskjelige dødlige gasser? Fosilbil bør bli forbudt så snart vi har gode nok elbiler til og bli kvitt forurensende fossilbiler.
Elbil koster langt under 1/4 i drift og langt under halvparten i vedlikehold av en bensin/Diesel bil. Så alle som kjører mye, bør bytte snarest mulig.

Viste du at en Bensinbil, bruker mer strøm pr mil enn en Tesla gjør? Til og med en Toyota Yaris, bruker mer strøm enn en Tesla... gogle det og kjør debatt :-)
Odi.1
08.03.2019 kl 09:21 1515

Se hodene til folk når de det blir brukt varmesøkende når de bruker en mobiltelefon, med kun 10-20w batterier. Hode koker.
Så kan en tenke seg dette under ræven på barna i baksetet , dag ut og dag inn... Meget betenkelig, og myndighetene skjuler fakta, dett er noe dem absolutt ikke vil snakke om på Dagsnytt 18 eller i Media for øvrig.
Barn som blir kjørt til barnehagene har nesten frostskader og er blå av kulde, de må sitte i biler uten fyringskappasitet for at mammaene og pappaene skal forestille å være så miljøvennlige med hodene hevet.

Det er ikke vanskelig å se hvem som kommer med ordentlige biler, kontra el biler. Du ser frostskyene på dem.

Dessuten går bilene i realiteten på KULL , dette bare fremstilles som rent og pent. Skandale fra skanse til skanse.

Ikke rart Bergen nå innfører Bompenger for EL biler også, de må være med å betale for kull forurensing rundt i Europa
Redigert 08.03.2019 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Norwege
08.03.2019 kl 10:07 1488

Halv pris på service er pisspreik.
Leser på elbilforum at 1.service koster 6600 på Tesla x, og det er årlig service så vidt jeg kan se.
På Mercedes koster 1.service ca 4000 og er etter to år eller 40.000km. Nå har jeg litt bekjente innen VW også og der er prisen stort sett lik på el Golf kontra diesel.
Enkelte elhoder får det til at man omtrent bytter hele motoren på hver service. Mercen min nå har gått 160.000 på 3 år og jeg har byttet en demper utenom service, som har vært 4000 til 6500 etter om det har vært a eller b service.
Det eneste jeg er enig i er at drivstoffutgifter blir godt redusert med el om en ser bort ifra tiden til lading(for oss som bruker bil i jobb).

Litt utefor tema, men Renault Zoe skal selge så sinnsykt bra skryter de av.
Da lurer jeg litt på hvorfor jeg hele dagen får skjermen full av reklame for bilen hvor det står at jeg skal få 40.000,- i avslag og gratis hjemmelader.
Prosentvis er jo dette et utrolig stort avslag, større enn man får høre at bilforhandlere vanlig vis har i margin. Så enten har de lurt norske kjøpere til å betale overpris i årevis, eller så blir de bare ikke kvitt dem uten å selge med tap.
Redigert 08.03.2019 kl 10:44 Du må logge inn for å svare

OK så fra 40 minutter til 20 minutter der altså. Fyller min diesel stappfull på 2 minutter. Og om alt skal på strøm etterhvert så blir det Texas. Folk klager allerede på høye strømpriser. Strømprisene vil eksplodere oppover og det vil sikkert bli omtrent like dyrt å lade bilen som å fylle fossilt. Blir festlig å betale hus strømmen også. Vil sikkert doble seg minst.
Gnomen
08.03.2019 kl 10:46 1462

Nå er det slik at Tesla ikke krever at serviceprogrammet som er årlig eller pr 20.000 km, MÅ følges for at garantien skal opprettholdes, så service på Tesla behøver ikke bli dyrt. Prøv det med en dieselbil! Så helt klart gunstigere å eie en el.bil hva serviceutgifter angår.....
Gnomen
08.03.2019 kl 10:48 1456

Kan ikke sammenligne stråling fra mobiltelefon og el.motor. Mobiltelefonen inneholder sender, som nødvendigvis må sende ut stråling for å få avvikley en samtale eller sende meldinger. El.motor har ikke dette.

kr 4000 for service på Mercedes høres ut som Polske priser. Om det gjelder for den absolutt minste servicen muligens, men tipper du kan gange med to. Når det gjelder drivstoffutgifter så vil strømmen bli enormt mye dyrere jo flere som lader. Vurdere faktisk å montere solcellepanel i stedet for den store takluken :-)

Stort sett så får du nå med fri service de første 100.000km på de fleste bensin og diesel bilene så disse utgiftene er ikke så store. Blir spennende å se om staten fortsetter sitt idioti og sponser elbiler. Om de slutter med de så er jo det fint for de som har kjøpt elbil for subsidiene stopper. Tipper salget raskt faller da.
Gnomen
08.03.2019 kl 10:52 1449

Det kommer helt sikkert en ordning med å bytte batteriet når man har har tømt sitt, kjører inn og får installert et nytt fulladet. Det tar kortere tid å bytte batteri på en Tesla enn det tar å fylle en Audi A8 med drivstoff.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=13&v=H5V0vL3nnHY
Gnomen
08.03.2019 kl 11:03 1439

Fri service er helt sikkert kalkulert i kjøpesummen, så den er ikke så fri som man vil ha det til. Ingen bilforhandler gir bort gratis olje eller bremseklosser f.eks.

hehehe, kortere å bytte batteri en å fylle en A8 var morsom:-) men A8 trenger ikke å bytte motor i det hele tatt og hva tror du et nytt batteri vil koste? Uansett. Jeg vil sikkert som de fleste andre kjøpe meg en elbil når den tiden kommer. Sånn som det er nå og til mitt bruk så passer det ikke inn dessverre.

Ja det er mulig det? Men så er det ikke forhandleren som gir med dette med bilprodusenten som subsidierer for å få solgt biler. Men enig med deg, det er sikkert kalkulert inn i prisen på en eller annen måte.
Gnomen
08.03.2019 kl 11:23 1418

Man "kjøper" ikke nytt batteri hver gang, det blir som å bytte gassflaske på campingvogna, leverer inn en tom, får en annen full flaske, man betaler ikke for ny flaske hver gang, kun for fyllingen samt gassen :)

Ett sted over her står det noe om å prøve å hoppe over en service på en dieselbil.
Det er jo altså som noen ikke forstår bare drivlinja som er forskjellig sånn grovt sett. Da snakker man altså om olje og filter som er ekstra mhp service på forbrenningsmotorer. Man bør selvsagt passe på at bilen ikke går tom for olje, men det varsles jo ev. Oljeskift er noen hundrelapper. Noen gjør det av gammel vane oftere enn fabrikantene nå oppgir, men 20.000 km intervaller går helt fint med syntetisk olje. Om man bare etterfyller går det sikkert glatt å kjøre 200.000 km også, men det er jo ikke å anbefale.