Litt kvelds lesning Elkem

Slettet bruker
ELK 07.03.2019 kl 20:33 20387

Leif Eriksrød, forvalter i Alfred Berg Kapitalforvaltning, tror de viktigste faktorene for 2019 er de samme som ved starten av 2018.

- Det vil si hvordan sentralbankene opptrer for å redusere obligasjonskjøpsprogrammene, og hvordan oljeprisen utvikler seg, særlig for Norges del. Støyen rundt handelskrig vil nok roe seg, men her ligger fortsatt det største uromomentet. Usikkerhet kan gjøre at store investeringer settes på vent, sier Eriksrød til Finansavisen.

Han tror oljeprisen henter seg inn igjen etter en periode med stor overproduksjon, og i den grad aksjer er trygt har han tre anbefalinger: Aker BP, Elkem og NTS.
.



Under litt hyggelig lesning om hva en divisjon i Elkem driver med.
-----------------------------------
04.03.2019

Globale muligheter med Elkem Carbon



Som praktikant i Elkem får du en unik mulighet til ikke bare å være en del av spennende og interessante prosjekter, men også å kombinere det med å se mange interessante steder rundt om i verden. Selv om det er vanskelig å konkurrere med de norske fjordene, er det mange andre interessante steder rundt om i verden. I løpet av de siste åtte månedene har jeg vært heldig nok til å se noen av dem.


Dette blogginnlegget ble skrevet av vår trainee Svein Gjermund Tveide



Kart som viser Elkem Carbon planter.

Elkem Carbon Global støttegruppe består av en gruppe metallurger og eksperter som støtter alle planter rundt om i verden. Elkem Carbon har ganske global tilstedeværelse, med seks anlegg på fire forskjellige kontinenter. En i Norge, to i Brasil, en i Kina, en i Malaysia og en i Sør-Afrika. Selv om støttegruppen ligger i Kristiansand, er det veldig sjelden å se alle menneskene som jobber der samtidig. De reiser hele tiden rundt verden og løser problemer og gjør forbedringsarbeid. For min andre praktikperiode var jeg heldig nok til å være en del av denne travle og veldig spennende divisjonen.

Elkem Carbon produserer Søderberg elektrodepasta og andre karbonbaserte produkter som brukes i pyro metallurgisk industri, for eksempel katodeblokker for aluminiumproduksjon. De fleste av de andre Elkem-divisjonene bruker produkter fra Elkem Carbon i ovnen i prosessen med å lage silisium. Ovnen på Elkem Carbon er ikke tradisjonelle smelteovner, men heller sylindriske kalsinerovner som brukes til varmebehandling av antracittkull for å endre sine elektriske egenskaper (uten å smelte det). Temperaturene i midten av ovnen er noen av de høyeste i hele Elkem, og når opp til 2500-3000 ° C.



Elkem Carbon China (ECC) i Shizuishan, Kina.

I min praktikperiode med støttegruppen var mine fokusområder innenfor automatisering og digitalisering. Bruken av nye metoder og teknologier kan forbedre sikkerheten, effektiviteten og presisjonen av prosesser i enhver bransje, og jeg jobbet med flere prosjekter knyttet til dette. Arbeidet omfattet datainnsamling, både ved hjelp av eksisterende måleutstyr og testing av nye sensorer. Det inkluderte også analyse av data gjennom maskinlæring, ved bruk av databehandlingskraft ikke tilgjengelig bare for noen år siden.

En annen viktig del av prosjektene var å sammenligne de ulike Elkem Carbon-anleggene og å teste ut løsningene på forskjellige steder for å se om resultatene ville matche. Jeg var derfor i stand til å reise til Brasil, Kina og Sør-Afrika som en del av min praktikperiode. En ting som virkelig overrasket meg var hvordan plantene kunne være så like, men samtidig så forskjellige. Selv om utstyret var omtrent det samme, og plantene så veldig ut, var det variasjoner som klimaet, den lokale infrastrukturen og kulturen og tollene i de forskjellige landene. Et eksempel er hvordan de i Brasil har regn sesonger, noe som kan forårsake mange forskjellige problemer på grunn av ekstreme nedbør. Det er sammenlignbart med kalde temperaturer og snø i vintersesongen i Norge, men det krever en helt annen tilnærming mens de står overfor utfordringene.

Det ble så klart for meg at ting vi tar for gitt i enkelte deler av verden, kan være ganske utfordrende i andre. Dette er noe du ikke kan lære gjennom en dataskjerm eller gjennom et Skype-møte, men heller noe som læres av praktisk erfaring. For å møte disse typene utfordringer, møter prosessingeniørene på de forskjellige Elkem Carbon-anleggene rundt om i verden to ganger i året for å dele erfaringer og nye ideer. Jeg var i stand til å delta på et slikt møte i Kina, og det var flott å se hvordan mennesker fra hele verden samarbeider for å finne smarte og innovative løsninger på alle typer utfordringer. Selv om temperaturen i diskusjonene noen ganger kom nær 3000 ° C i kalsinovnen.



Elkem Ferroveld (EFV) i Witbank, Sør-Afrika.

Mine to første praktikperioder har da vært svært forskjellige, noe som gir meg erfaring både med lokalt anleggsbasert daglig arbeid (i vedlikeholdsavdelingen i REC Solar), og deretter med en mer global og prosjektbasert type arbeid. Muligheten til å få kunnskap fra slike ulike typer opplevelser er et varemerke for Teknisk Trainee-programmet i Elkem, og det gir traineerne en stor stepping stone fra studentlivet og en start på fremtidige karriere.

Jeg går nå om en måned inn i min tredje og siste praktikperiode, med Elkem Silicon Materials 'råmaterialegruppe i Trondheim. Jeg jobber fortsatt med digitalisering, men med annet utstyr og et helt annet synspunkt. Det er galt hvor fort tiden har gått de siste to årene, og rart å tenke at i bare et halvt år vil jeg ikke lenger være en trainee. Siden dette blir min siste traineeblogg, vil jeg si at jeg føler meg veldig privilegert
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Villmarka
09.03.2019 kl 02:32 7586

Jeg tror et viktig poeng i "spekulasjonen" er blitt borte. ELK tjente bare 0,64 per aksje i 4, kvartal. På årsbasis blir det 2,56 eller godt under halvparten av resultatet for 2018. Og det er utifra Q4 2018 at guidingen er gitt. Q1 skal bli lavere enn Q4 og resten av 2019 forventes noe bedre enn Q1 - altså ikke i nærheten av 2018 resultatet. Men greit nok - jeg skal slutte å "spekulere" - jeg trenger ikke gjennom skallet allikevel. Dream on - så lenge dere kan.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
USA44
09.03.2019 kl 03:02 7572

Spekulering eller ikke i ELK...Spøkelset med tanke på ikke oppgang videre i ELK,er global nedgang i verden økonomisk.
Etter mange års oppgang og reduksjon/slutt på kvantative lettelser frå FED og ECB.
ELK sin 2,6 kroners utbytte gav boost for kjøp.
siste dagers offical trades på 50000 etc aksjer og i dag 08.03.19 derivat trades 100000 at (clock 1:00) outside norway at 15.50 norsk tid..
noen meninger om den folkens?
derivat trade på nedgang tro?



Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
milk
09.03.2019 kl 07:39 7486

Trivelig å se at Leif Eriksrød har kjøp på NTS! Jeg sitter godt lastet i både ELK og NTS :-) Anbefaler alle å se litt nærmere på NTS..........
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
norx
09.03.2019 kl 19:17 7186

Villmarka, synes du har noen poenger det faktisk kan ha litt verdi i å se på. Er bare sunnhetstegn å få opp andre syn på casen en hva man selv har. Lett å bli dratt med som en sau. Har en del i elkem selv, og vært mer skeptisk om alt var bare en himmelferd. Kan jo se på REC (uten annen semmenligning) som kanskje noe av det beste eksemplet på hausing.

Har lagt merke til at en del snakker om "råvare-priser" som fasit, men ta ett av "spesialproduktene" som er i noen papirer beskrevet som rubber, så har Elkem meldt til sine kunder en prisøkning på gode 40% for kontrakter / salg fra 2019. Så tror noe av nøkkelen ligger i arbeidet rundt de spesialiserte produktene, sammen med hvor bra fremdriften med effektiviseringstiltakene går. - Er og veldig spent på om vi får en ketchup effekt på antall elbiler som flere og flere bil-produsenter annonser. Det bør ligge en del oppside her. Elkem har vel og signalisert at de ikke ser ny kapasitet fra konkurenter på vei inn markedet på flere år.

Fra presentasjonen for Q4-2018 sier Elkem dette om sitt syn på fremtiden:
* 1Q-2019 expected to be weaker than 4Q-2018, mainly due to temporary production curtailments, lower average realised sales prices due to time-lag and effects of Chinese New Year
* Market prices have stabilised and are likely to increase after first quarter
*Subsequent quarters in 2019 likely to improve based on expected higher sales volumes, price recovery, lower raw material costs and accelerated improvement programmes
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Villmarka
09.03.2019 kl 20:37 7127

Takk for det. Jeg er en tallknuser av natur. La oss se på earnings per kvartal per aksje. Rekken fra og med Q3 2017 er kr 0,6 - 1,1 - 1,2 - 2,3 - 1,6 - 0,6. Q4 earnings er bare på kr. 0,6. Q1 2019 skal bli dårligere. La oss si 0,4. Da må ELK tjene kr. 1,75,- per kvartal for resten av 2019 for å matche 2018. Eller en økning med en faktor på 3,5 fra Q4 18/Q1 19 nivåene. Det vil ikke skje og guidingen tilsier heller ikke dette. Der snakkes det om en stabilisering (etter fallet i 2018) og recovery utover året. Å tro at prisen akkrat den 1.4 stiger til 2018 nivået er utopi. Øker prisen utover året vil sittet fremdeles være under 2018 i gjennomsnitt.
Mitt poeng - jeg tror på ELK, men fortjenesten for 2019 vil bli lavere enn 2018 og dermed også utbyttet. Vesentlig lavere etter mitt syn, men det blir spekulasjon som Hammers kaller det. Dermed tror jeg ikke på drømmekurs opp på 50 tallet. Ei heller ikke på 40 tallet. Matematikken lyver ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2019 kl 07:25 6922

Du som er så flink, kan jo da forklare NEL og kursen der. Matematikken lyver jo ikke og du er jo så flink med tall. Venter spent!
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
BMW_E30
10.03.2019 kl 13:13 6719

Leser på børsmelding at 11.03 2019 er annual report. Hva inneholder den som ikkje allerede er informert om ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
milk
10.03.2019 kl 15:20 6609

En hel nasjon prater varmt om ELK! Til og med Hammers er på "hugget".... Vurderer å vekte ned i andre selskap for å øke i ELK. Ser unektelig ut som ett sikker stikk ! Det er bare en ting som bekymrer meg,å følge flokken gir sjelden penger i kassa!!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
milk
10.03.2019 kl 18:48 6473

USA sitt underskudd eksploderer! Det er vel på tide å fjerne skylappene.... Det beste er vel kanskje å vekte ned hele porteføljen og la det gå inn på ASK,eller??
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2019 kl 20:10 6374

Det underskuddet ble kjent i dag? Det rammer ELK helt spesifikt? Hvordan?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Villmarka
10.03.2019 kl 20:29 5865

Jeg tror det var Spetalen som sa at den eneste måten å tjene penger på i aksemarkedet er å identifisere aksjer som er oversett og/eller undervurdert av markedet. Elkem er definitivt ikke oversett eller undervurdert.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2019 kl 21:20 6491

det spettet mener er at den enesten måten å være sikker på å tjene pæng i markedet er insideinfo :-)

og så lenge aksjen er hypet up så betyr underliggenge verdier lite f.eks NEL, IDEX etc

til sammenligning er ELK kjedelig men en sikker måte å tjene pæng på :P
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2019 kl 21:41 6460

Kan du ingen ting om aksjer? At du er en idiot er vel grunnen ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2019 kl 23:10 6367

Hammers

Jeg konstaterer at du bare svarer akkurat det samme om igjen! (Og overser mine kommentarer).
Betyr det at du ikke sitter med Elkem, men venter på Q1 og utfallet av Handelsavtalen?
Det må jo bety det, ellers hadde du nok gjort deg opp en mening om dette allerede.

Jeg tror på deg når du skriver at du ikke har lest Barbro skrive det, men du har kommentert innlegg 2 ganger på en annen tråd (02.03.2019) hvor det klart fremgår at hun har skrevet at hennes kursmål for året er 52 (Hun har også skrevet 52 før utbytte. Og som kursmål for året har hun også skrevet 55 noen ganger, og også 65!!).
Så da fremgår det jo at du svarer på andres innlegg uten å ha lest dem!
I det samme innlegget skrev du for øvrig også: "I ELK utvikler de seg SVÆRT godt - selv uten en handelsavtale. Når avtalen er på plass blir de bare ENDA bedre!".
Så derved fremgår det jo at du ikke er helt enig med deg selv. Greit å være det før du diskuterer her inne på HO!.

Jeg er for øvrig enig at 40 er bra, men jeg tviler på det også. Men det er lov å håpe!

Og til slutt: Husk "ballen er rund". Å ta en seier på forskudd er ikke så smart! Det har jeg også fortalt deg før når du brukte TA på fotball!!
(De tapte dessverre 2-0)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2019 kl 23:16 6353

Det innlegget kunne du ha spart deg, hartvigsen1 !!
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Single Malt
10.03.2019 kl 23:30 6333

sikkert stikk???? , du får to kroner og 50 øre for ver aksje du eier, er vel ett sikkert stikk?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2019 kl 23:38 6319

SM
Hva er det du egentlig prøver å formidle?

For øvrig er det foreslåtte utbyttet NOK 2,60. (9,25%)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Hammers
11.03.2019 kl 00:38 6273

Ynot.
Voldsomt så aggresiv du har blitt i tonen den siste tiden!

Jeg skriver generelt om aksjer som jeg mener har en mørk framtid ut fra TA. Det samme spådde jeg i ELK fra litt over 40.
Tidligere i år endret jeg oppfatning - og lurte på om aksjen kanskje sto ved et vendepunkt.
I dag har den steget ca 15% fra DET innlegget etter å ha vært opp ca 20.
Jeg skriver gjerne om aksjer jeg ikke selv har noen interesse av, men skriver ut fra hva TA forteller.

Vi ønsker vel alle å få rett i våre meninger. Jeg ønsker at aksjer jeg spår til H.....skal ta akkurat den retningen - og visa versa.
Ikke fordi jeg er en ondskapsfull person på noen som helst måte, men fordi jeg "profesjonelt" skal få rett i min spådom.

Nei, jeg leser ikke alle innlegg i alle tråder jeg kommenterer. Hva så?
I ELK er det ørten ukjente pr DD. Ingen kjenner resultatet på Q1 - akkurat som ingen kjente det ved Q4 - og hele hurven ble tatt på senga.

Da jeg så siste presentasjon (her på nettet) fikk jeg inntrykk av at ledelsen var svært optimistisk til kvartalene etter Q1.
Heller ikke DE kjenner svarene på alle ukjente, men likevel var de svært optimistiske.
Noen her inne sier at 2019 blir svakere enn 2018. Det ledelsen formidlet mtp årsbasis tydet ikke på det. Likevel.....det er dette med de ukjente.

Ja jeg foretok en TA på TABELLEN for "laget du vet". Ikke enkeltkamper - for det er umulig.
TA ga "kjøpssignal" (dvs stigning) etter seieren i rd 5 - da vi spratt fra nr 20 til 16. Noe skikkelig salgssignal har aldri kommet senere. Kun jevn stigning - med 3 påfølgende kjøpssignaler. Vi er i dag nr 9. Alt stemmer.

Pr dd: Tabellen viser; nytt "kraftig" kjøpssignal hvis vi stiger til 8. (brudd over 4 tidligere topper på 9).
Svakt salgssignal dersom vi går til nr 11 - med støtte på nr 12. "Kraftig salg" dersom støtten på 12 brytes.
(NB: HVIS det nå kommer et "kraftig" kjøp kan vi nok uansett ikke gå høyere enn til 7 på sikt - pga poengforskjellen videre. Dessuten, med gårdagens tap er det lite som tyder på at det kommer noe kjøpssignal i nær framtid).

Neida, ikke noe jeg tar veldig seriøst (akkurat som ELK og alt annet jeg skriver om) - men morsomt å se om kart/terreng henger sammen. Deretter "forsvarer" jeg gjerne mine negative/positive synspunkter - og "krangler" saklig med andre her inne!

Bruker forresten ikke noe tid på det fotballchartet. Lagde en mal for noen år siden, og skriver nå kun inn et tall (plassering) for hver runde. Chartet tegnes da automatisk videre for hver runde. Et chart som i år pent og pyntelig har gått fra en mørk rød til grønn sone i diagrammet med flytende fargekombinasjoner. Slikt man kan leke seg litt med en sen lørdags kveld.......Just 4 Fun.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 01:39 6243

Hammers
Nei, jeg er ikke irritert, men jeg må jo påpeke at du til stadighet kommer med innspill uten å ha lest nøye hva motparten har skrevet (eller bare overser det), og at du kommer med selvmotsigelser.

Men... jeg burde ha lært. Jeg har jo vært inne på det før: Vi får holde oss til fotball.

På aksjefronten får jeg i fremtiden prøve å unngå å la meg provosere av dine noe løsslupne kommentarer for å kalle det det.
(Men jeg kan jo ikke love det. Dette er jo ment å være et diskusjonsforum!).

Du klarte å unngå å svare nå igjen, så jeg går ut fra at du ikke sitter, eller har sittet, med Elkem-aksjer siden børsnoteringen for et år siden (22.03.2018).
(De som kjøpte da, og har sittet frem til nå, sitter altså med et tap...)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 01:49 6233

Villmarka
Det skal bli interessant å se om Barbro tar den utfordringen!
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 08:23 6108


Til alle pessimister. Vår adm dir. skriver følgende i dag.



har vært ekstraordinært på mange måter, og jeg vil gjerne
takk alle mine Elkem kolleger for deres engasjement, hardt arbeid
og kontinuerlig innsats for å skape verdier for våre kunder og
aksjonærer. Elkem vil fokusere på vekst og spesialisering
strategi og vi forventer sterk produksjon ytelse til
Fortsette. Utsiktene for 2019 er lovende.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 08:25 6105

I 2011 utarbeidet Elkem og Bluestar en strategisk veikart til
bli en fullt integrert produsent av spesialiserte silikoner. Vi
er godt på vei for å oppnå dette. Så, hvor skal vi være i en annen syv år? Det jeg føler meg mest sikker på er at Elkem
vil bli et enda større selskap i 2025, drevet av både organisk
vekst og M & A. Jeg regner med at inntektene våre blir mindre volatile og
syklisk, på grunn av vår spesialiseringsstrategi. Fremskritt i sensor
teknologi og maskinlæring ville gjøre produksjonen vår
Prosesser mer effektivt, mens e-handel vil ha radikalt
endret hvordan vi selger våre produkter og kommuniserer med vår
kunder. Vi har blitt en one-stop-butikk, hvor tjenester
og løsninger representerer naturlige deler av vårt tilbud.
Uansett hva fremtiden har, føler jeg meg veldig spent på mulighetene for Elkem fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Volf
11.03.2019 kl 08:55 6041

ELK:VENTER GLOBAL SILIKON-ETTERSPØRSELSVEKST PÅ 5% PR ÅR NESTE TO ÅR
Oslo (TDN Direkt): Elkem venter at global etterspørselsvekst etter silikoner på fem prosent årlig de neste to årene, og en rate som er dobbelt av global BNP-vekst de neste fem år.

Det fremkommer av selskapets årsrapport mandag.

Elkem sitt vekstmål er å vokse raskere enn markedet generelt, gjennom spesialisering, organisk vekst og M&A.

Selskapet skriver at de er klar for den forventede veksten innen elektriske biler og jobber intensivt for å industrialisere sin proprietære teknologi for å kombinere grafitt og silisium i anoder for å forbedre batteriets ytelse. Etterspørselen etter grafitt forventes å øke syv ganger de neste ti årene, drevet av Kina, opplyses det.

NS, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Volf
11.03.2019 kl 08:57 6029

Elkem ASA - Annual report for 2018
Oslo, 11 March 2019

Elkem ASA has today published its annual report, comprising the sustainability
report, for the financial year ended 31 December 2018.

The annual report will be available on Elkem's website:
www.elkem.com (http://www.elkem.com/about-elkem/key-figures/)

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5
-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

For further queries, please contact:
Odd-Geir Lyngstad
VP Treasury and Investor Relations
Tel: +47 976 72 806

About Elkem

Founded in 1904, Elkem is one of the world's leading companies in the
environmentally responsible manufacture of metals and materials. Elkem is a
fully integrated producer with operations throughout the silicon value chain
from quartz to silicon and downstream silicone specialities as well as
speciality ferrosilicon alloys and carbon materials. Elkem's more than 6,200
employees and significant R&D activities provide a solid basis for further
technology-driven growth and optimisation. Elkem is headquartered in Oslo and
listed on the Oslo Stock Exchange. The company's 27 production sites and
extensive network of sales offices and agents around the world ensure proximity
to customers and access to attractive end markets. In 2018 Elkem's total group
revenue amounted to NOK 25,887 million. Visit www.elkem.com to read more.
Se nyhetdetaljer og vedlegg (www.newsweb.no)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 09:05 6000

Villmarka
Raporten som kom i dag knuser alt su har skrevet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Hammers
11.03.2019 kl 10:09 5923

Ynot.
Bare å kommentere meg ang aksjer, men ikke regn med å få svar på private forhold.
Jeg har ikke for vane å fortelle om egne investeringer - og du har nok ikke noe med om jeg har aksjer i selskapet eller ei.

Jeg mener uansett at ELK er et godt og veldrevet kvalitetsselskap som virkelig leverer "varene"!
Som de selv sier; 2018 var det beste året i selskapets 114 år gamle historie.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Volf
11.03.2019 kl 10:15 5907

ELK:INVESTERER 250M I OPPGRADERING AV OVN VED BREMANGER
Oslo (TDN Direkt): Elkem vil oppgradere ovn ved Elkem Bremanger. Oppgraderingen vil øke ovnens effektivitet og redusere NOx-utslipp med opp mot 50 prosent. Oppgraderingen har en totalramme på om lag 250 millioner kroner, hvorav NOx-fondet støtter med 90 millioner kroner.

Det opplyser selskapet i en melding mandag.

-Oppgraderingen av Ovn 5 vil sikre videreføring av Elkem Bremangers spesialiseringsstrategi innenfor silisiumprodukter. Dette er en svært viktig oppgradering, og jeg er veldig glad for at vi nå går i gang med prosjektet. En slik betydelig investering viser viktigheten av organisasjonen her i Svelgen, sier verkssjef Arne Werge-Olsen.

NS, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
NilsAB
11.03.2019 kl 10:27 5877

Ender i rødt i dag også..?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Record
11.03.2019 kl 11:25 5800

Skal ikke se bort i fra det , betyr det egentlig noe ?
Jeg kjøper 5K på hver 50Øring nedover :-)
Har skiftet strategi, har utelukkende utbytte aksjer , denne tradingen tar for mye tid å er krevende med all denne akrobatikken :-)
Her blir det en håndfull selskap som får plass hos meg , ELK er en av favorittene mine , fantastisk utbytte om ikke lenge, å jeg tror at denne vil levere i årene fremover , så får tiden bare vise om det var dumt :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 12:46 5720

Omsetningen tørker helt inn. Da er det ikke flere som vil ut, og momentum opp kan fort komme med litt drahjelp av f.eks USA/Kina.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
pipelort
11.03.2019 kl 12:48 5718

Andre gode tips til utbytteaksjer som er priset hyggelig ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
BMW_E30
11.03.2019 kl 13:30 5674

Kvaerner er ikkje så verst :) sjekk også europris.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
denkmal
11.03.2019 kl 13:46 5681

Oslo (TDN Direkt): Elkem venter at global etterspørselsvekst etter silikoner på fem prosent årlig de neste to årene, og en rate som er dobbelt av global BNP-vekst de neste fem år.

Det fremkommer av selskapets årsrapport mandag.

Elkem sitt vekstmål er å vokse raskere enn markedet generelt, gjennom spesialisering, organisk vekst og M&A.

Selskapet skriver at de er klar for den forventede veksten innen elektriske biler og jobber intensivt for å industrialisere sin proprietære teknologi for å kombinere grafitt og silisium i anoder for å forbedre batteriets ytelse. Etterspørselen etter grafitt forventes å øke syv ganger de neste ti årene, drevet av Kina, opplyses det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 15:17 5601

Barbro

Du skriver:"Raporten (sic) som kom i dag knuser alt su har skrevet. "

Hvem eller hva er "su"?

RT: 28,500 +1,39%
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
MaxMekker
11.03.2019 kl 15:24 5581

Det skal vel bare stå ,,, DU tenker jeg ..:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Record
11.03.2019 kl 15:42 5556

Du har jo GJF, kan komme ett pent utbytte i forbindelse med salg av bank delen , men ikke noen jeg ser som overgår Elkem ,til dagens pris i hvertfall :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 15:50 5545

nytt forsøk på å stabilisere seg over 30kr for godt denne uken?!

dritten er jo konkurspriset!
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
NilsAB
11.03.2019 kl 16:00 5531

Ser straks bedre ut nå ja, ca 10:30 i dag var fingeren farlig nær salgsknappen, men det har jo rettet seg bra... Trodde en stund vi var på vei til negativt terreng enda en dag...
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Record
11.03.2019 kl 16:01 5525

Tja , vet ikke om det er det jeg ønsker , går den noe særlig over 30 , kan jeg bli fristet å selge .fikk 15 K til på denne dippen på lavt 28 tall i snitt :-)
Det tror jeg blir veldig bra etterhvert :-)

NilsAb, denne kjøres av tradere utelukkende , må være forsiktig med sikring, kan raskt fly i fra deg :-)
Dette er ett bunnsolid papir å sitte med !
Om alt faller ,gjør nok også denne det , men den vil komme raskt tilbake skal du se :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare