Litt kvelds lesning Elkem

Slettet bruker
ELK 07.03.2019 kl 20:33 20336

Leif Eriksrød, forvalter i Alfred Berg Kapitalforvaltning, tror de viktigste faktorene for 2019 er de samme som ved starten av 2018.

- Det vil si hvordan sentralbankene opptrer for å redusere obligasjonskjøpsprogrammene, og hvordan oljeprisen utvikler seg, særlig for Norges del. Støyen rundt handelskrig vil nok roe seg, men her ligger fortsatt det største uromomentet. Usikkerhet kan gjøre at store investeringer settes på vent, sier Eriksrød til Finansavisen.

Han tror oljeprisen henter seg inn igjen etter en periode med stor overproduksjon, og i den grad aksjer er trygt har han tre anbefalinger: Aker BP, Elkem og NTS.
.



Under litt hyggelig lesning om hva en divisjon i Elkem driver med.
-----------------------------------
04.03.2019

Globale muligheter med Elkem Carbon



Som praktikant i Elkem får du en unik mulighet til ikke bare å være en del av spennende og interessante prosjekter, men også å kombinere det med å se mange interessante steder rundt om i verden. Selv om det er vanskelig å konkurrere med de norske fjordene, er det mange andre interessante steder rundt om i verden. I løpet av de siste åtte månedene har jeg vært heldig nok til å se noen av dem.


Dette blogginnlegget ble skrevet av vår trainee Svein Gjermund Tveide



Kart som viser Elkem Carbon planter.

Elkem Carbon Global støttegruppe består av en gruppe metallurger og eksperter som støtter alle planter rundt om i verden. Elkem Carbon har ganske global tilstedeværelse, med seks anlegg på fire forskjellige kontinenter. En i Norge, to i Brasil, en i Kina, en i Malaysia og en i Sør-Afrika. Selv om støttegruppen ligger i Kristiansand, er det veldig sjelden å se alle menneskene som jobber der samtidig. De reiser hele tiden rundt verden og løser problemer og gjør forbedringsarbeid. For min andre praktikperiode var jeg heldig nok til å være en del av denne travle og veldig spennende divisjonen.

Elkem Carbon produserer Søderberg elektrodepasta og andre karbonbaserte produkter som brukes i pyro metallurgisk industri, for eksempel katodeblokker for aluminiumproduksjon. De fleste av de andre Elkem-divisjonene bruker produkter fra Elkem Carbon i ovnen i prosessen med å lage silisium. Ovnen på Elkem Carbon er ikke tradisjonelle smelteovner, men heller sylindriske kalsinerovner som brukes til varmebehandling av antracittkull for å endre sine elektriske egenskaper (uten å smelte det). Temperaturene i midten av ovnen er noen av de høyeste i hele Elkem, og når opp til 2500-3000 ° C.



Elkem Carbon China (ECC) i Shizuishan, Kina.

I min praktikperiode med støttegruppen var mine fokusområder innenfor automatisering og digitalisering. Bruken av nye metoder og teknologier kan forbedre sikkerheten, effektiviteten og presisjonen av prosesser i enhver bransje, og jeg jobbet med flere prosjekter knyttet til dette. Arbeidet omfattet datainnsamling, både ved hjelp av eksisterende måleutstyr og testing av nye sensorer. Det inkluderte også analyse av data gjennom maskinlæring, ved bruk av databehandlingskraft ikke tilgjengelig bare for noen år siden.

En annen viktig del av prosjektene var å sammenligne de ulike Elkem Carbon-anleggene og å teste ut løsningene på forskjellige steder for å se om resultatene ville matche. Jeg var derfor i stand til å reise til Brasil, Kina og Sør-Afrika som en del av min praktikperiode. En ting som virkelig overrasket meg var hvordan plantene kunne være så like, men samtidig så forskjellige. Selv om utstyret var omtrent det samme, og plantene så veldig ut, var det variasjoner som klimaet, den lokale infrastrukturen og kulturen og tollene i de forskjellige landene. Et eksempel er hvordan de i Brasil har regn sesonger, noe som kan forårsake mange forskjellige problemer på grunn av ekstreme nedbør. Det er sammenlignbart med kalde temperaturer og snø i vintersesongen i Norge, men det krever en helt annen tilnærming mens de står overfor utfordringene.

Det ble så klart for meg at ting vi tar for gitt i enkelte deler av verden, kan være ganske utfordrende i andre. Dette er noe du ikke kan lære gjennom en dataskjerm eller gjennom et Skype-møte, men heller noe som læres av praktisk erfaring. For å møte disse typene utfordringer, møter prosessingeniørene på de forskjellige Elkem Carbon-anleggene rundt om i verden to ganger i året for å dele erfaringer og nye ideer. Jeg var i stand til å delta på et slikt møte i Kina, og det var flott å se hvordan mennesker fra hele verden samarbeider for å finne smarte og innovative løsninger på alle typer utfordringer. Selv om temperaturen i diskusjonene noen ganger kom nær 3000 ° C i kalsinovnen.



Elkem Ferroveld (EFV) i Witbank, Sør-Afrika.

Mine to første praktikperioder har da vært svært forskjellige, noe som gir meg erfaring både med lokalt anleggsbasert daglig arbeid (i vedlikeholdsavdelingen i REC Solar), og deretter med en mer global og prosjektbasert type arbeid. Muligheten til å få kunnskap fra slike ulike typer opplevelser er et varemerke for Teknisk Trainee-programmet i Elkem, og det gir traineerne en stor stepping stone fra studentlivet og en start på fremtidige karriere.

Jeg går nå om en måned inn i min tredje og siste praktikperiode, med Elkem Silicon Materials 'råmaterialegruppe i Trondheim. Jeg jobber fortsatt med digitalisering, men med annet utstyr og et helt annet synspunkt. Det er galt hvor fort tiden har gått de siste to årene, og rart å tenke at i bare et halvt år vil jeg ikke lenger være en trainee. Siden dette blir min siste traineeblogg, vil jeg si at jeg føler meg veldig privilegert
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Single Malt
12.03.2019 kl 16:36 2923

Hva er dyrt i Elkem? 40, 50, 60???? 30 er jo ikke det med tanke på utbytter.
3ade
12.03.2019 kl 17:36 2793

Ja det var et godt spørsmål, jeg tenkte kun intradag dyrt med tanke på de som tradet på 29,50 tallet 3 ganger før de ikke klarte noe mer og den gikk.
Hva som er dyrt i Elkem i lengden vil kun fremtiden vise:)
Slettet bruker
14.03.2019 kl 13:05 2517

Ja, det vil fremtiden vise...

RT: 29,700 -1,02%
Slettet bruker
14.03.2019 kl 13:50 2470

Skjønner ikke hvordan du kan sitte i aksjemarkedet YNOT, hver gang vi ser en liten rødfarge så er du ute og kommenterer. Enda mindre skjønner jeg hvordan du kan eie aksjer i Elkem, hver gang den har noen røde timer så er du i gang. Forstår ikke folk at svigninger er en del av aksjemarkedet? Så lenge den går lenger opp på gode dager enn ned på dårlige så er vi jo på riktig vei.
Slettet bruker
14.03.2019 kl 14:18 2441

mex
Hvorfor kommer du med dette innligget?
Det du skriver medfører jo ikke riktighet.
Følger du ikke med på denne tråden?
Sjekk mine to siste innlegg over.

RT: 29,635 -1,23%
NilsAB
14.03.2019 kl 18:29 2324

Rec Solar permitterer... Er en del av Elkem vel? Vil det påvirke i særlig grad? Lite reaksjon i dag, men ser mange tror det er Rec som permitterer
Slettet bruker
14.03.2019 kl 18:39 2309

USAs president Donald Trump og statssekretær Steven Mnuchin sa torsdag at diskusjoner med Kina for å avslutte en månedslang handelskrig fortskrider raskt, selv om Trump sa at han ikke kunne si om en endelig avtale ville bli nådd.Washington og Beijing har blitt låst i en kampanje for tat-tar-tull, da amerikanske tjenestemenn presser Kina til å avslutte praksis og politikk det argumenterer har gitt kinesiske firmaer urettferdige fordeler, blant annet subsidiering av industrien, begrensninger på tilgang for utenlandske selskaper og påstått tyveri av intellektuell eiendom."Vi har det bra med Kina-samtaler," sa Trump til reportere i Det hvite hus da han satte seg for å møte Irlands statsminister Leo Varadkar. "Vi får det vi må få, og jeg tror vi får det relativt raskt."I særskilte bemerkninger til lovgivere på torsdag, sa Mnuchin at han forventer at deler av diskusjonene skal løses i nær fremtid, da de to sidene brenner over et 150-siders dokument de jobber med."Jeg forventer at noe vil løse seg i nær fremtid," sa han under en høring i det amerikanske representanthuset,USA og Kina har slått importavgifter på hverandres produkter som har kostet verdens to største økonomier milliarder dollar, roiled markeder og forstyrret produksjon og forsyningskjeder."Om vi vil få en endelig avtale, vil jeg aldri si det," sa Trump på torsdag. "Hvis det ikke er en avtale som er mye for oss, kommer vi ikke til å gjøre det."


Trump bestemte i forrige måned ikke å øke tariffer på kinesiske varer i begynnelsen av mars, noe som gir en nikk til suksess for forhandlinger så langt. Men forhindringer forblir.

Han og den kinesiske presidenten Xi Jinping hadde vært forventet å holde toppmøte i presidentens Mar-a-Lago-eiendom i Florida senere denne måneden, men ingen dato er satt og ingen personlige samtaler mellom deres handelslag har blitt holdt i mer enn to uker.

En person kjent med saken fortalte Reuters at det var "rumblings" om et mulig møte sent neste måned.
NilsAB
14.03.2019 kl 19:44 2238

Google translate gir ingen mening... Halvparten er uforståelige setninger..
Fint om du i tillegg til dine "oversettelser" kunne legge på en link til originalen.
NilsAB
14.03.2019 kl 19:58 2215

Takk ?
Slettet bruker
15.03.2019 kl 13:46 2025

Sterk fredag start i USA